Ulf Jarnefjord
Close
Ulf Jarnefjord
Close
Hallå där!

Ulf Jarnefjord

… regionalt skyddsombud på Transport i Göteborg.

Du höll värsta brandtalet på förbundets kongress. Varför är det så viktigt att riksdagen inte flyttar upp åldersgränserna för att gå i pension?

– De flesta inom LO-kollektivet klarar inte att jobba kvar till 65 i dag, och nu ska undre gränsen flyttas till 67 … Men vi producerar dubbelt så mycket som för några decennier sedan utan att ha fått ut det i löneökningar. Det är helt sjukt att vi ska jobba ihjäl oss för kapitalet när vi borde ta ut det som tid med våra familjer och vänner.

Vad säger du om sänkt pensionsålder?

– Ja, det borde vi egentligen verka för. Det är plötsligt som en naturlag att det inte ska gå att minska arbetstiden. Men högern har ju alltid sagt nej när arbetarrörelsen har drivit igenom kortare arbetsdagar och mer semester.

Hur känns det att få kongressen med sig, när förbundsstyrelsen tyckte att åldern kan höjas i kombination med åtgärder inom arbetsmiljö och socialförsäkringar?

– Väldigt glädjande! Det blev ju en kraftig majoritet för att vi inte ska gå med på att flytta upp pensionsåldern.

Och själv då, har du några planer på att gå i pension?

– Du, jag hade inte önskat något hellre. Jag är 62 och har tre år kvar. Sedan ska jag jobba ännu mer för civilsamhället. Jag är engagerad i miljöfrågor och vill se till att vi har något att lämna över till barn och barnbarn.



Fotnot: Pensionsåldersutredningen har föreslagit att gränsen för att ta ut allmän pension höjs från 61 år till 63 och att rätten att få jobba kvar höjs från dagens 67 år till 69. Om politikerna går på den linjen kan ändringen genomföras tidigast 2020.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke:
    27 juni, 2017

    Katastrof för förbundet att ha endast "icke-arbetare" i styrelsen, då så blir det som det blir. Med sitt fina välbetalda funktionärsliv så står de på toppen vid 65-årssnäppet.

  2. Per Olof Lundin Ockelbo:
    22 juni, 2017

    Läs även tidigare insändare avseende avtalsförsäkringar för "överåriga" som FORTSÄTTER att arbeta !!

Lästips:

Illustration till Snabbkoll om pensionen.

6 tips om din pension

Snabbkoll. Den framtida pensionen kan kännas avlägsen, svåröverskådlig och dyster. Men det behöver inte vara svårt – och varken för tidigt eller för sent att i dag i hög grad påverka sin ekonomi som pensionär.

Tomas Eneroth på presskonferens.

Ökad kontroll av yrkestrafiken ska utredas

Politik. Regeringen tillsätter en utredning som ska ta fram förslag för effektivare kontroll av yrkestrafiken. Ett mål är att fler fuskare ska drabbas av sanktionsavgifter.

Ulf Jarnefjord

… som i vintras slutade på Transport efter cirka 20 år som regionalt skyddsombud och dessutom pådrivare när det gäller klimatpolitik.

Månadens klubb
Cleanpipe-klubben i Göeborg

”Stämningen är mycket bättre nu”

Cleanpipe i Göteborg. Har han verkligen hål i huvudet? Ordförande Keddy Blidberg på Cleanpipes Transportklubb? Tillsammans med kollegorna har han i alla fall jobbat hårt och förbättrat både arbetsmiljö, jour och komp.

Hallå där!
Farideh Hashemi

Farideh Hashemi

… som kör sitt drömjobb ombord på flygbuss.

Kjell Larsson

Professorn och havets framtid

7 frågor. Han ser konflikterna under havets vidsträckta spegel och lyfter bottenmiljön till ytan. Kjell Larsson har prisats för sin forskning och ser havsplanering som livsnödvändig.

Månadens medlem
Sari Engelhards Hammer och spanska hittehunden Axar

Lastbilskompisar

Hittehund. Sökes: Lastbilschaufför till hittehund. Finnes: Sari Engelhardt Hammer, som for till Spanien och hämtade hem Axar.

Hallå där!

Jan ”Kirre” Kirkhaug

… chaufför och styrelsemedlem i Transports Dalaavdelning, som arbetar för ett fungerande yrkesförarråd.

Hallå där!
David Petersson

David Petersson

... ung flygtekniker från Rockneby i Småland, på väg till yrkes-VM i Ryssland.

Hallå där!

Ulf Jarnefjord

… som i vintras slutade på Transport efter cirka 20 år som regionalt skyddsombud och dessutom pådrivare när det gäller klimatpolitik.

Kultur
Gruppbild

”Vi män ska tåla mer”

Nya mansrollen. Vem är du i omklädningsrummet och vem bland kvinnor? När väcks beskyddarinstinkten? Gillar du att kramas? Vi samlade en grupp transportmän – och en tidigare man på väg att bli kvinna – för att diskutera manlighet.

Månadens medlem
Linda Walltin Gavell med sina två schäfrar.

”Mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart”

Schäferfrälst. Näe, inte vill man möta Crut eller Faxa utan matte. Men Linda Walltin Gavell lovar att de bara biter när de blir tillsagda. Sporten går ut på att hon alltid kan kontrollera krafterna hos sina hundar. – Det är en mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart, i fullt angrepp.

Hallå där!

Hertha Larsson

… 97 år, som poddar om livet som kvinna förr.

Månadens klubb
Göteborgs bussklubb

”Vi lyssnar ute på fältet”

Göteborgs bussklubb. En lätt sorg svävar över fackklubben på Göteborgs Buss. Mäster-medlemsrekryteraren Abbas har gått i pension och dragit till Spanien. Men klubben kan räkna in en rad framgångar, en ny styrelse är på plats och tar nya tag.

Hallå där!
Mairbek Vagabov

Mairbek Vagabov

… som tar studenten från transportprogrammet i Nybro och får stipendium från Transport.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Månadens medlem
Daniel Odlander och tygälgen Hälge, tågluffare

”Köp en biljett och åk!”

Tågluffare. Nu är det jobbet som gäller. Daniel Odlander ska köra lastbil hela sommaren. Sedan väntar nästa tågluff i Europa – tillsammans med resekompisen Hälge.

Månadens sektion
Vamsi Savaram och Håkan Norborg

Tiden – ett av de stora problemen

Tidningsbudssektionen. På tidningsbudens fackexpedition i Stockholm hittar vi fackrepresentanterna som helst vill införa stämpelklocka i branschen.