Karin Bradley, universitetslektor och forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan.
Close
Karin Bradley är universitetslektor och forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan.
Close

”Uberpop var inte delningsekonomi”

Delningsekonomi. Med nya digitala lösningar går det att dela saker och tjänster med vem som helst. Karin Bradley har utrett det som kallas delningsekonomi åt regeringen.

1. Vad är delningsekonomi?

– Det är den del av ekonomin där privatpersoner ger varandra tillgång till olika resurser. Det kan vara saker som man äger: bostäder, bilar eller verktyg. Det kan också vara småtjänster. Men det handlar om underutnyttjade resurser. Sådant som annars hade stått stilla eller inte använts. Det kan ske genom en digital plattform eller kanske en klädbytesmarknad. Det är mellan privatpersoner, men i en större krets än släkt och vänner.

 

2. När blir det något annat?

– Säg att jag reser från Sundsvall till Helsingborg i min privata bil och någon har köpt en tavla på Blocket och jag plockar med den, då är det delningsekonomi. Det handlar om en resa som ändå skulle göras. Men handlar det om att man i princip varje dag utför transporttjänster mot betalning till andra privatpersoner skulle jag kalla det plattformsekonomi. Det är inte helt lätt att dra den gränsen. Men en vanlig Uber-resa är inte delningsekonomi.

 

3. Vad är största plattformen för delning?

– Vi kom fram till att Facebookgrupper var det mest använda. Det kan vara för allt från fritidsutrustning till samåkningsgrupper.

 

4. Vad händer om något går snett?

– Om två personer inte kommer överens så får de ta det till domstol. Men säg att jag lite varaktigt erbjuder plats i min bil och gör det yrkesmässigt utan firma, då kan jag räknas som näringsidkare och den som fått plats som konsument.

– Uberpop-förarna körde regelbundet, och då skulle de ha deklarerat det som näringsverksamhet. Men det fungerade inte riktigt så. Plattformarna har inte alltid varit så noga med att ge väsentlig information.

 

5. Hur kommer det sig att det inte är någon arbetsrättslig analys i utredningen?

– Den har fokus på konsumenterna. Det stod uttryckligen i direktiven att vi inte skulle resonera om den arbetsrättsliga lagstiftningen. Men de arbetsrättsliga frågorna är förstås viktiga i delningsekonomin. Frågor om när man är professionell och amatör aktualiseras.

 

6. Delningsekonomi är inte så stort i Sverige, kommer det att bli det?

– I dag har ungefär tio procent erfarenhet av det här. Då är det ofta något som görs då och då. Men i USA, Storbritannien, Spanien och Nederländerna har det kommit i gång rejält. I USA är det många som jobbar mot de här plattformarna, och då är det snarare plattformsekonomi. Då handlar det om människor som har en stor del av sin inkomst från olika plattformar.

 

7. Hur kommer det sig att det vuxit så mycket mer i andra länder? 

– Jag skulle säga att det är för att länder som Spanien har drabbats hårdare av den ekonomiska krisen 2008. Människor var helt enkelt tvungna att hitta andra sätt att klara sig. Då kunde de göra småtjänster, hyra ut något de äger och hyra ut ett extra rum. Det kan också handla om att leva billigare genom att gå till någons hemmarestaurang, resa med andra eller sova hemma hos människor på semestern genom Couchsurfing.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Transportarbetarens logga

Ny omröstning kan stoppa skärpta regler för lastbilstrafik i EU

Åkeri. I våras sa EU-parlamentet ja till nya regler som ska förbättra villkoren för lastbilschaufförer och skapa sundare konkurrens på vägarna. Men politikerna var splittrade och motståndarna gör nu allt för att stoppa regelpaket. I morgon hålls en omröstning som kan stjälpa år av arbete.

Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Kultur
Lina Angrell och Robin Russberg

Bästisarna som började podda

Poddradio. En sömnlös natt föddes idén. Drygt ett år efter första avsnittet rattar tusentals in på Lastbilspodden varje vecka. Över en fika möter bästisarna Lina och Robin olika personer för att prata lastbilar och livet på vägarna.

Hallå där!
Sandra Petersson

Sandra Petersson

…transportlärare, som just utsetts till Årets yrkeslärare.

Månadens klubb
Henrik Rynning (på väg in i styrelsen), Kenneth Evaldsson och Mikael Arnewing. De båda sistnämnda jobbar jour och har beredskap. ”Det är lite spretigt och svårt att hålla ihop allting när alla jobbar skift, om varandra. Men vårt fjärde medlemsmöte är på gång”, säger Mikael Arnewing.

”Vi behövde en egen Transportklubb”

Stockholms frihamn. Tidigare var de medlemmar i varsitt förbund. Men nu jobbar bröderna Mikael Arnewing och Kenneth Evaldsson tillsammans i Stockholms Frihamns Transportklubb. Där Hamnarbetarförbundet förr var största facket.

Månadens medlem
Remzi ”Remi” Halimi

”Nu ska jag leva min dröm”

Konstnärssjäl. När klasskompisarna stojade på utflykterna satt Remzi Halimi på en sten och målade träd. Besjälade, tyckte han. Vid årsskiftet trappar han ner chaufförsjobbet för att äntligen leva sin dröm – måla, teckna och spela.

Hallå där!

Lena Kallenberg

… som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2020 för sitt författarskap, vars många verk utgår från ett konsekvent klassperspektiv.

Hallå där!

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Bror Hellman

Ankist och samlarnörd

Kultur-mötet. Nej, inte anarkist. Väktaren Bror Hellman är ankist.

Månadens klubb
Arlandaklubben

”En stark klubb kan påverka”

Transportklubb 1 Arlanda. Jourhavande medmänniska och kurator. I flygplatskontrollanternas stora klubb på Arlanda går mycket av jobbet ut på att röra sig ute bland kollegorna, prata och fråga vad de behöver.

Månadens medlem
Lars Erik Nilsson

”Dags för facket att visa klorna”

Kampvillig. Transport, ja hela fackföreningsrörelsen, är en tiger som blivit snällare med åren. Tamare, anser väktaren Lars Erik Nilsson. Han räknar till 31 år i förbundet. Och längtar efter mer klor.

Ola Pettersson, chefsekonom på LO

”Det är bra med små löneskillnader”

9 frågor. Fantastiskt kul och mitt i det bästa av kollektiv – efter åtta år som chefsekonom på LO är det fortfarande drömjobbet för Ola Pettersson.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.

Mimmi Roslin

Hon kämpar för att ta hem mästar-titeln

Chaufförer. Mimmi Roslin från Nils Holgerssongymnasiet vann en av kvaltävlingarna i Yrkes-SM för unga lastbilschaufförer. Sammanlagt kommer åtta eller tio förare att tävla om SM-titeln i april nästa år.

Hallå där!

Agnieszka Osorio

… lokalt skyddsombud och miljöarbetare på Ragn-Sells. Grattis på skyddsombudens dag!

Månadens klubb
Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.