Karin Bradley, universitetslektor och forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan.
Close
Karin Bradley är universitetslektor och forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan.
Close

”Uberpop var inte delningsekonomi”

Delningsekonomi. Med nya digitala lösningar går det att dela saker och tjänster med vem som helst. Karin Bradley har utrett det som kallas delningsekonomi åt regeringen.

1. Vad är delningsekonomi?

– Det är den del av ekonomin där privatpersoner ger varandra tillgång till olika resurser. Det kan vara saker som man äger: bostäder, bilar eller verktyg. Det kan också vara småtjänster. Men det handlar om underutnyttjade resurser. Sådant som annars hade stått stilla eller inte använts. Det kan ske genom en digital plattform eller kanske en klädbytesmarknad. Det är mellan privatpersoner, men i en större krets än släkt och vänner.

 

2. När blir det något annat?

– Säg att jag reser från Sundsvall till Helsingborg i min privata bil och någon har köpt en tavla på Blocket och jag plockar med den, då är det delningsekonomi. Det handlar om en resa som ändå skulle göras. Men handlar det om att man i princip varje dag utför transporttjänster mot betalning till andra privatpersoner skulle jag kalla det plattformsekonomi. Det är inte helt lätt att dra den gränsen. Men en vanlig Uber-resa är inte delningsekonomi.

 

3. Vad är största plattformen för delning?

– Vi kom fram till att Facebookgrupper var det mest använda. Det kan vara för allt från fritidsutrustning till samåkningsgrupper.

 

4. Vad händer om något går snett?

– Om två personer inte kommer överens så får de ta det till domstol. Men säg att jag lite varaktigt erbjuder plats i min bil och gör det yrkesmässigt utan firma, då kan jag räknas som näringsidkare och den som fått plats som konsument.

– Uberpop-förarna körde regelbundet, och då skulle de ha deklarerat det som näringsverksamhet. Men det fungerade inte riktigt så. Plattformarna har inte alltid varit så noga med att ge väsentlig information.

 

5. Hur kommer det sig att det inte är någon arbetsrättslig analys i utredningen?

– Den har fokus på konsumenterna. Det stod uttryckligen i direktiven att vi inte skulle resonera om den arbetsrättsliga lagstiftningen. Men de arbetsrättsliga frågorna är förstås viktiga i delningsekonomin. Frågor om när man är professionell och amatör aktualiseras.

 

6. Delningsekonomi är inte så stort i Sverige, kommer det att bli det?

– I dag har ungefär tio procent erfarenhet av det här. Då är det ofta något som görs då och då. Men i USA, Storbritannien, Spanien och Nederländerna har det kommit i gång rejält. I USA är det många som jobbar mot de här plattformarna, och då är det snarare plattformsekonomi. Då handlar det om människor som har en stor del av sin inkomst från olika plattformar.

 

7. Hur kommer det sig att det vuxit så mycket mer i andra länder? 

– Jag skulle säga att det är för att länder som Spanien har drabbats hårdare av den ekonomiska krisen 2008. Människor var helt enkelt tvungna att hitta andra sätt att klara sig. Då kunde de göra småtjänster, hyra ut något de äger och hyra ut ett extra rum. Det kan också handla om att leva billigare genom att gå till någons hemmarestaurang, resa med andra eller sova hemma hos människor på semestern genom Couchsurfing.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU-lag sätter tak för provanställning

EU. Så lite som möjligt. Så mycket vill LO att ett nytt EU-direktiv om arbetsvillkor ska påverka svensk arbetsmarknad.

Transportarbetarens logga

EU-politiker håller luddiga löften

EU-valet. Svenska ledamöter i EU-parlamentet håller vad de lovar när det gäller arbetsmarknadspolitiken. De rödgröna och Feministiskt initiativ röstar oftast för skärpta regler från EU. Sverigedemokraterna gör det ofta. Borgerliga partier sällan.

David Ericsson

Politik är det obegripligas konst

Davids krönika. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

Hallå där!
Therese Guovelin

Therese Guovelin

… första vice ordförande i LO och jurymedlem för det nya priset Ledstjärnan.

Månadens sektion
Seniorsektionen i avdelning 5

Sektionen för dem som jobbat klart

Seniorsektionen. Varje onsdag träffas några av Transportveteranerna i avdelning 5 Stockholm för att prata om en bok – och lösa världsproblemen.

Månadens medlem
Många barn fick de rosa tomtarna träffa i december. Här är Martin Larsson och Alfred Steingrimsson hemma hos Johannes och Samuel. Foto: Privat

Rosa tomtarna sprider glädje bland sjuka barn

På turné. Dags att byta kläder. Skyddsvakten Alfred Steingrimsson och hans rosa tomtekompis är i full gång med förberedelserna för en vårturné som rosa påskharar. Med syftet att glädja svårt sjuka barn.

Gustav Sand Kanstrup

”Ingen ska dö av jobbet”

9 frågor. Ibland kan uppdraget kännas övermäktigt. Gustav Sand Kanstrup har hunnit med att leda projektet nollvision på Arbetsmiljöverket i två veckor.

Hallå där!

Lena Levin

… som är svensk projektledare i ett EU-projekt om jämställdhet och mångfald i transportsektorn!

Anders Ygeman

”Sverige har goda förutsättningar för en fossilfri framtid”

5 frågor. Om elva år förbjuds försäljning av nya fossilbilar. Samtidigt ska lastbilstrafiken köras närmast helt förnyelsebart. Med energi och digitalisering i portföljen är ministern Anders Ygeman (S) en av dem som ska se till Sverige kan rulla även i framtiden.

Månadens klubb
Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

Månadens medlem
Madelaine Krogh-Svendsen

Nu vill Madelaine komma i gång med racingen

Bilsport. Näe, det går inte att leva ut sina racingdrömmar i tidningsbilen. Madelaine Krogh-Svendsen gillar ändå sitt jobb – att köra tidningsbuntar längs halländska vägar sex nätter i veckan.

Hallå där!

John Westermark

… lastbilschauffören som hastigt hoppat in i Skellefteås hockeylag.

Månadens klubb
Avarnklubbens styrelse i Gävle

”Facket är inte någon annan”

Avarnklubben Gävle. – Just nu njuter vi nästan. Klubben startades ursprungligen för att vi hade jobbiga chefer. Nu har vi fått en bra platschef. En som faktiskt vill ha dialog och inte bara ser facket som en stoppkloss.

Månadens medlem
Sonja Chyle Kauko

Mångsysslare ställer ut

Debutant. Väktaren Sonja Chyle Kauko hittade tillbaka till måleriet på en kurs. I januari var hon med på sin första utställning – Runö Vintersalong.

Hallå där!

Bengt Holmer

… som fick både B- och C-körkortet indragna på grund av grön starr. Men sedan fick B-behörigheten tillbaka genom ett bidrag från Elin och Charleys Lindleys stiftelse vid Transport.

Hallå där!

Åsa Forsman

... Åsa Forsman, forskare som undersökt om lastbilschaufförer och bussförare som är inblandade i dödsolyckor var berusade vid tillfället.