Karin Bradley, universitetslektor och forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan.
Close
Karin Bradley är universitetslektor och forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan.
Close

”Uberpop var inte delningsekonomi”

Delningsekonomi. Med nya digitala lösningar går det att dela saker och tjänster med vem som helst. Karin Bradley har utrett det som kallas delningsekonomi åt regeringen.

1. Vad är delningsekonomi?

– Det är den del av ekonomin där privatpersoner ger varandra tillgång till olika resurser. Det kan vara saker som man äger: bostäder, bilar eller verktyg. Det kan också vara småtjänster. Men det handlar om underutnyttjade resurser. Sådant som annars hade stått stilla eller inte använts. Det kan ske genom en digital plattform eller kanske en klädbytesmarknad. Det är mellan privatpersoner, men i en större krets än släkt och vänner.

 

2. När blir det något annat?

– Säg att jag reser från Sundsvall till Helsingborg i min privata bil och någon har köpt en tavla på Blocket och jag plockar med den, då är det delningsekonomi. Det handlar om en resa som ändå skulle göras. Men handlar det om att man i princip varje dag utför transporttjänster mot betalning till andra privatpersoner skulle jag kalla det plattformsekonomi. Det är inte helt lätt att dra den gränsen. Men en vanlig Uber-resa är inte delningsekonomi.

 

3. Vad är största plattformen för delning?

– Vi kom fram till att Facebookgrupper var det mest använda. Det kan vara för allt från fritidsutrustning till samåkningsgrupper.

 

4. Vad händer om något går snett?

– Om två personer inte kommer överens så får de ta det till domstol. Men säg att jag lite varaktigt erbjuder plats i min bil och gör det yrkesmässigt utan firma, då kan jag räknas som näringsidkare och den som fått plats som konsument.

– Uberpop-förarna körde regelbundet, och då skulle de ha deklarerat det som näringsverksamhet. Men det fungerade inte riktigt så. Plattformarna har inte alltid varit så noga med att ge väsentlig information.

 

5. Hur kommer det sig att det inte är någon arbetsrättslig analys i utredningen?

– Den har fokus på konsumenterna. Det stod uttryckligen i direktiven att vi inte skulle resonera om den arbetsrättsliga lagstiftningen. Men de arbetsrättsliga frågorna är förstås viktiga i delningsekonomin. Frågor om när man är professionell och amatör aktualiseras.

 

6. Delningsekonomi är inte så stort i Sverige, kommer det att bli det?

– I dag har ungefär tio procent erfarenhet av det här. Då är det ofta något som görs då och då. Men i USA, Storbritannien, Spanien och Nederländerna har det kommit i gång rejält. I USA är det många som jobbar mot de här plattformarna, och då är det snarare plattformsekonomi. Då handlar det om människor som har en stor del av sin inkomst från olika plattformar.

 

7. Hur kommer det sig att det vuxit så mycket mer i andra länder? 

– Jag skulle säga att det är för att länder som Spanien har drabbats hårdare av den ekonomiska krisen 2008. Människor var helt enkelt tvungna att hitta andra sätt att klara sig. Då kunde de göra småtjänster, hyra ut något de äger och hyra ut ett extra rum. Det kan också handla om att leva billigare genom att gå till någons hemmarestaurang, resa med andra eller sova hemma hos människor på semestern genom Couchsurfing.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Deras beslut berör din vardag

Åkeri. Conny Hård på Här stannar Sverige sa en gång till mig att ”en snigel är snabb i Bryssel”. Han var uppgiven och förbannad efter att parlamentet beslutat att än en gång skicka tillbaka det så kallade mobilitetspaketet till transportutskottet. Han var desto gladare när man till slut kom till beslut.

Så här röstade EU-politikerna

Politik. Transportarbetaren har valt ut fyra områden där EU-politiken direkt eller indirekt påverkar transportarbetarna. Så här har de svenska politikerna röstat.

Månadens medlem
Linda Walltin Gavell med sina två schäfrar.

”Mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart”

Schäferfrälst. Näe, inte vill man möta Crut eller Faxa utan matte. Men Linda Walltin Gavell lovar att de bara biter när de blir tillsagda. Sporten går ut på att hon alltid kan kontrollera krafterna hos sina hundar. – Det är en mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart, i fullt angrepp.

Hallå där!

Hertha Larsson

… 97 år, som poddar om livet som kvinna förr.

Månadens klubb
Göteborgs bussklubb

”Vi lyssnar ute på fältet”

Göteborgs bussklubb. En lätt sorg svävar över fackklubben på Göteborgs Buss. Mäster-medlemsrekryteraren Abbas har gått i pension och dragit till Spanien. Men klubben kan räkna in en rad framgångar, en ny styrelse är på plats och tar nya tag.

Hallå där!
Mairbek Vagabov

Mairbek Vagabov

… som tar studenten från transportprogrammet i Nybro och får stipendium från Transport.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Månadens medlem
Daniel Odlander och tygälgen Hälge, tågluffare

”Köp en biljett och åk!”

Tågluffare. Nu är det jobbet som gäller. Daniel Odlander ska köra lastbil hela sommaren. Sedan väntar nästa tågluff i Europa – tillsammans med resekompisen Hälge.

Månadens sektion
Vamsi Savaram och Håkan Norborg

Tiden – ett av de stora problemen

Tidningsbudssektionen. På tidningsbudens fackexpedition i Stockholm hittar vi fackrepresentanterna som helst vill införa stämpelklocka i branschen.

Hallå där!
Marlene Svensson

Marlene Svensson

… miljö- och avfallspedagog, som guidar elever på sortergårdssafarin som blivit en succé i Jönköping.

Kyrkan och facket viktiga för Hope

Mötet. På Entebbes flygplats ett par mil från Ugandas huvudstad Kampala står en flygtaxichaufför och håller upp en skylt med våra namn. Hon presenterar sig som Hope.

Kultur
Jessica Thorzén

Jessica har drömjobbet

Turné. Jessica Thorzén är chauffören som hamnade i musiksvängen och ligger ute på turnéer med rockband, cirkusar och shower. Ett jobb som har breddat hennes musiksmak mer än hon någonsin anat.

Månadens medlem
Åsa Karlström,

”Jag är lite betongnörd”

Entusiast. Hon skriver om det. Fotar det. Arbetar i det. Kör det, jobb som fritid. – Betong är mitt liv, säger bloggaren och ”betongbruden” Åsa Karlström.

Månadens klubb
Samtransklubbens styrelse, tre ledamöter saknas.

”Det har aldrig känts så här stabilt”

Samtransklubben i Solna. Ny ägare, ny vd och nya mellanchefer väcker hopp i styrelsen för taxitelefonisternas fackklubb. Det verkar som om ett bättre klimat och större förståelse för fackets roll är på gång inom Samtrans i Solna.

Hallå där!
Faksimil nr 4 2019

Gert Gustavsson

… i Knivsta, före detta tidningsbud som reagerade på bilden i förra numret av Transportarbetaren.

Hallå där!
Therese Guovelin

Therese Guovelin

… första vice ordförande i LO och jurymedlem för det nya priset Ledstjärnan.

Månadens sektion
Seniorsektionen i avdelning 5

Sektionen för dem som jobbat klart

Seniorsektionen. Varje onsdag träffas några av Transportveteranerna i avdelning 5 Stockholm för att prata om en bok – och lösa världsproblemen.