Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Uber har i över tio års tid satsat på etableringar i större städer och finns nu på 700 orter runt om i världen. När företaget riktade fokus mot Norden hösten 2014 gick det samtidigt in i alla länder utom Island. De startade verksamhet i huvudstäderna, men också i Göteborg och Malmö.

Vid etableringen struntade företaget i de lagregler som gällde för taxinäringen i de olika länderna, visar granskningen av Uber som nyhetsbrevet Arbetsliv i Norden var första att rapportera om.

Sverige hade redan avreglerat sin taximarknad, men i de övriga länderna var antalet taxilicenser, reglerna för dessa och kraven på bilarna hårt reglerade. I stället för att anpassa sin verksamhet efter rådande lagstiftning satte sig Uber över den, inklusive den svenska mer liberala, visar rapporten.

− Uber utlöste omedelbart nationella debatter kring konkurrens, teknik och reglering av taximarknaden och framkallade en process för avreglering av taximarknaden i Norden, skriver de tre forskarna Sigurd Oppegaard, Tiina Saari och Antti Saloniemi i sin granskning.

Forskarna bakom studien har också undersökt arbetsvillkoren för Uber-förarna.

Många förare har långa arbetsdagar till låg lön och arbetar under mycket osäkra förhållanden. De behöver ett bättre stöd i regelverk, som kan garantera dem mer anständiga villkor, skriver forskarna.

Så här gick det i de olika länderna:

Sverige

Trots att den svenska taximarknaden var avreglerad och inga begränsningar av antalet taxibilar fanns mötte Uber problem. Fortfarande måste man ha licens och vara certifierad om man vill köra taxi.

Här lanserades framförallt den populära tjänsten Uber pop där föraren ansluter sig själv och sin bil till en app som förmedlar körningar. Tjänsten upphörde emellertid när omkring 30 förare dömdes för att ha kört passagerare utan taxilicens eller taxameter.

Uber har fortfarande kvar en del mer lyxiga tjänster där bilarna, ofta limousiner, har taxameter och förarna licens.

Den svenska lagstiftningen har också ändrats och senare i höst börjar nya regler träda i kraft som ger möjlighet till andra redovisningar av körningarnas än via taxameter.

Danmark

I Danmark blev Uber omedelbart stämt när de började köra passagerare sent på hösten 2014. Två förare blev pilotfall och fälldes för olagliga persontransporter. Därefter anmäldes ytterligare 1 500 chaufförer för lagbrott och tidigare chaufförer fick krav på obetalda skatter.

Ubers etablering startade en politisk debatt om avreglering. Det ledde till nya regler, som infördes 2018. Fortfarande krävs licens för fordonet och föraren. Även om trösklarna för taxitransporter sänkts måste bilarna fortfarande bland annat ha taxameter och sitt licensnummer synligt på utsidan.

Detta var för mycket för Uber som drog sig ur marknaden våren 2017.

Finland

Även i Finland hamnade Uber-förare i domstol. I ett uppmärksammat mål blev föraren ålagd att betala in sina inkomster för 2016 till staten. Över 70 förare fick därefter böter för olagliga persontransporter.

Trots en debatt om oschyst konkurrens fick landet lättnader i lagstiftningen för två år sedan. Begränsningen av antalet taxilicenser är borttagen, men fortfarande krävs licensering av föraren. Däremot ställs inga krav på lokalkännedom längre för att få köra taxi.

Uber har efter lagändringen återupptagit körningarna med egenanställda förare som använder sina privatbilar.

Norge

I Norge bröt Uber också mot lagstiftningen och många av deras förare fick rättsliga påföljder. Förare bötfälldes, fick körkort indragna och inkomster konfiskerade. Uber fick dessutom en företagsbot på 5 miljoner norska kronor.

Även i Norge ledde verksamheten till debatt och en ändrad lagstiftning där taximarknaden avreglerades. Antalet licenser är inte längre reglerade, men fortfarande finns krav på förare och bilar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Smittrisk vardag för taxichaufförerna

Taxi. Solen skiner på taxibilarna vid den stora ingången till Stockholms centralstation. Rent ekonomiskt är det fortfarande ett mörker. Varje kund är önskvärd, men kan också vara den som skickar förarna in i en sjukdom som kan vara livsfarlig.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.

Fler frågor när parterna förhandlar om las

Arbetsrätt. Andra veckan i augusti startar parternas förhandlingar om nya las-regler igen. Målet är en uppgörelse mellan fack och arbetsgivare som ska stoppa lagförslagen från regeringens las-utredare. Den bör vara klar senast den sista september.

Överlastade transporter allt större problem

Vägtransporter. Nästan hälften av de tunga fordonen är för tungt lastade, visar Trafikverkets mätningar. Och överlastningen har ökat kraftigt under senare år.