Almedalen

Tystnad råder om arbetsskadorna

Färre och färre arbetstagare får ersättning från arbetsskadeförsäkringen. På 15 år har antalet sjunkit med närmare 70 procent. Sedan 1993 har statens kostnad minskat från elva till tre miljarder kronor.

– Det allvarligaste är att många som skadar sig i arbetet inte ens får sin sak prövad, säger LO:s utredare Renée Andersson.

Under årets Almedalsvecka genomförs nästan 3 000 seminarier. Det är svårt att hitta något ämne som inte tas upp till diskussion.

En fråga lyser helt med sin frånvaro. Det är integriteten i arbetslivet. Övervakning, alko- och drogkontroller och granskning av brottsregister har ökat kraftigt på senare år. Här är det tyst i Almedalstälten.

Nästan lika tyst är det om arbetsskadorna. Fast på tisdagsmorgonen arrangerade LO-TCO Rättsskydd ett seminarium på temat.

– Arbetsskadorna har hamnat helt i medieskugga, inledde Robert Sjunnebo, enhetschef på Rättsskyddet.

Ordet gick sedan till juristen Sara Björkstrand som berättade att hon och kollegorna får in allt fler försäkringsärenden från fackförbunden. Ärenden som ofta måste drivas till domstol. Många rör sjukförsäkringen, men också den allmänna arbetsskadeförsäkringen.

Björkstrand beskrev hur staten gradvis urholkat skyddet för de som skadar sig i jobbet. Beviskraven höjdes kraftigt i flera omgångar, med resultat att färre arbetstagare fått sina skador godkända.

Hon sa:

– I dag går försäkringen med stort överskott. Fast inget tyder på att arbetslivet blivit mindre farligt eller att färre skadas på jobbet. Det är också svårare för kvinnor att få ersättning, trots att kvinnor i högre grad än män drabbas av förslitningsskador.

LO-TCO Rättsskydd efterlyser flera åtgärder för att förbättra situationen för människor som skadas i jobbet. Det handlar om:

  • Mer forskning, inte minst kring kvinnors arbetsmiljö.
  • Mildrade bevisregler.
  • Lättnader i beviskraven när kunskapsläget är bristfälligt.

Sara Björkstrand beskrev också problemet med ”varaktighetsrekvisitet”. I dag måste en drabbad person ha besvär i ett år innan Försäkringskassan över huvud taget prövar om det är fråga om en arbetsskada som ger rätt till livränta.

– Hälften av alla som söker ersättning sållas bort för att de inte uppfyller rekvisitet. Därmed blir det aldrig prövat om det var en arbetsskada. Tidsfristen måste sänkas till förslagsvis sex månader.

Fler brister kom i dagen. En är hur den arbetsskadade prövas mot andra jobb på arbetsmarknaden. En annan rör det faktum att beviljad livränta, i de fall det sker, inte följer med löneutvecklingen på arbetsmarknaden.

Renée Andersson, utredare på LO, anser att statsmakterna måste prioritera arbetsskadorna.

– Politikerna måste se till att fler kommer in i försäkringen, så att människor åtminstone får en prövning. Bristerna i den allmänna försäkringen gör att vår kollektivavtalade försäkring fått ta över mer av ansvaret.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transportarbetare drabbas av jobbstress och arbetsolyckor

Arbetsskador. Transportbranschen placerar sig högt i Arbetsmiljöverkets nya rapport om jobbrelaterade besvär. Omkring en tredjedel av alla anställda inom transport och magasinering har drabbats av arbetsolyckor eller mer stressrelaterade problem till följd av arbetet under det senaste året.

Olivera Pobra

”Jag skulle inte skylla på okunskap”

Bevakning. Regionala skyddsombudet Olivera Pobra tycker att företagen måste bli bättre på att anmäla händelser. Annars finns det ett stort mörkertal kring olyckor och tillbud.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?

Almedalen

Grillkväll och facksnack hos Transports minsta avdelning

Facket. – Det blir grillning. Även om det regnar! Thomas Gahnström vänder vant hamburgare på gallret. Han är både ombudsman och regionalt skyddsombud på Transports minsta avdelning. Den på Gotland.

Almedalen

”Förläng vår utbildning!”

Bevakning. – Tror ni verkligen att en ordningsvakt klarar att ingripa vid terrordåd som på Drottninggatan, med två timmars utbildning i risk- och hotbildsanalys? Oscar Diaz Sanchez, själv ordningsvakt, fick applåder på Transports seminarium om bevakningsbranschen.