Close
Skogsnäringen har länge krävt ökad maxvikt för fordonen.
Close

Tyngre lastbilar på väg

Regeringen förbereder ett förslag om ökad maxvikt för tunga lastbilar. Upp till 74 ton kommer att tillåtas.

– Frågan bereds av regeringskansliet och en lagrådsremiss kommer senare i höst. Det handlar om snar närtid, säger socialdemokraten Pia Nilsson, gruppledare för S i trafikutskottet.

– Förslaget innebär en höjd maxvikt, men inte längre utan enbart tyngre fordon.

När regeringen lägger förslag, som ofta har sitt ursprung i en utredning, lämnar den först en skiss på propositionen till lagrådet. Lagrådsremissen granskas inte bara av tunga jurister utan även organisationer och andra intresserade brukar få yttra sig.

Efter detta förfarande tas den slutgiltiga propositionen fram och lämnas till riksdagen. Regler om tyngre lastbilar föreslogs av en utredning från Trafikverket för två år sedan.

– Framför allt går vi skogsnäringens önskemål till mötes med förslaget.  Främst skulle transporter i norra Sverige underlättas med tyngre fordon, säger Pia Nilsson.

– Vi är inte intresserade av att alla vägar ska byggas ut, eftersom vi vill att mer gods ska fraktas på järnväg och fartyg.

De skogstransporter som regeringen främst vill underlätta i sitt förslag sker till stor del på Norrlandsvägar. Där är konkurrensen från järnvägen liten.

Därför tror inte Pia Nilsson att förslaget leder till mer överföring av gods från järnväg till lastbilar i de områden där tyngre lastbilar tillåts köra.

– Nej, forskning visar att den risken är liten.

Hon framhåller också att förslaget är förenligt med regeringens klimatpolitik, som just vill gynna miljövänliga transporter på järnvägen.

– Ja, tyngre fordon kan ge färre ekipage på våra vägar, vilket leder till mindre utsläpp.

Däremot kommer regeringen inte satsa några nya pengar trots att vägar och broar måste förstärkas på de sträckor där den högre maxvikten blir tillåten.

Trafikverket har själv beräknat den kostnaden till omkring 11 miljarder kronor. De pengarna kommer till stor del att tas från vägbärighetsanslaget i verkets budget, uppger Pia Nilsson.

Transport har tidigare uttalat sig försiktig positivt om 74 ton som maxvikt, men samtidigt krävt trafiksäkerhetsstärkande åtgärder, som utbildning av de förare som ska ratta de tyngre fordonen.

Pia Nilsson är väl insats i branschens åsikter och vad gräsrotsrörelsen Här stannar Sverige vill. Dess krav om krafttag mot fusket går i linje med den politik som den rödgröna regeringen för och de förslag som förbereds, enligt Nilsson.

– Vi har gjort en hel del på de två år som vi styrt Sverige. Och halva mandatperioden är kvar.

– När vi kom till makten fanns inget beslut om höjd maxvikt till dagens 64 ton eller någon lag som gav möjlighet för polisen att stoppa olagliga transporter i 24 timmar genom klampning.

– Vi har också infört sanktionsavgiften på 40 000 kronor. Den är dubbelt så hög som den förra alliansregeringen föreslog.

Hon räknar också upp kommande åtgärder:

  • Trafikverket förbereder införandet av alkoholbommar i tre till fem hamnar.
  • Transportstyrelsen utreder bland annat skärpt beställaransvar för transporter
  • I oktober ska Transportstyrelsen redovisa var säkrare uppställningsplatser för tunga fordon kan inrättas.
  • Möjligheten till flexiblare kör- och vilotider innan någon bötfälls utreds.
  • I en utredning granskas förutsättningarna att ta bort 24-timmarsreglen vid klampning av fordon och eventuellt slopa tidsgränsen helt.
    Och dessutom finns det mycket omtalade extra anslaget till polisen på 100 miljoner, som bland annat ska leda till att fler trafikpoliser anställs.

– Sex av sju polisdistrikt anställer redan fler bilinspektörer innan pengarna betalats ut. Det behövs inte bara fler poliser, utan också dessa experter på tyngre fordon.

Men kritik har förts fram mot att satsningen. Bland andra har Polisförbundet framhållit att den är för liten.

– Det är en klar förstärkning. 100 miljoner kronor är mer än 0. Förstärkningen ger en extra skjuts åt den rekrytering som redan har börjat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.