Close
Skogsnäringen har länge krävt ökad maxvikt för fordonen.
Close

Tyngre lastbilar på väg

Regeringen förbereder ett förslag om ökad maxvikt för tunga lastbilar. Upp till 74 ton kommer att tillåtas.

– Frågan bereds av regeringskansliet och en lagrådsremiss kommer senare i höst. Det handlar om snar närtid, säger socialdemokraten Pia Nilsson, gruppledare för S i trafikutskottet.

– Förslaget innebär en höjd maxvikt, men inte längre utan enbart tyngre fordon.

När regeringen lägger förslag, som ofta har sitt ursprung i en utredning, lämnar den först en skiss på propositionen till lagrådet. Lagrådsremissen granskas inte bara av tunga jurister utan även organisationer och andra intresserade brukar få yttra sig.

Efter detta förfarande tas den slutgiltiga propositionen fram och lämnas till riksdagen. Regler om tyngre lastbilar föreslogs av en utredning från Trafikverket för två år sedan.

– Framför allt går vi skogsnäringens önskemål till mötes med förslaget.  Främst skulle transporter i norra Sverige underlättas med tyngre fordon, säger Pia Nilsson.

– Vi är inte intresserade av att alla vägar ska byggas ut, eftersom vi vill att mer gods ska fraktas på järnväg och fartyg.

De skogstransporter som regeringen främst vill underlätta i sitt förslag sker till stor del på Norrlandsvägar. Där är konkurrensen från järnvägen liten.

Därför tror inte Pia Nilsson att förslaget leder till mer överföring av gods från järnväg till lastbilar i de områden där tyngre lastbilar tillåts köra.

– Nej, forskning visar att den risken är liten.

Hon framhåller också att förslaget är förenligt med regeringens klimatpolitik, som just vill gynna miljövänliga transporter på järnvägen.

– Ja, tyngre fordon kan ge färre ekipage på våra vägar, vilket leder till mindre utsläpp.

Däremot kommer regeringen inte satsa några nya pengar trots att vägar och broar måste förstärkas på de sträckor där den högre maxvikten blir tillåten.

Trafikverket har själv beräknat den kostnaden till omkring 11 miljarder kronor. De pengarna kommer till stor del att tas från vägbärighetsanslaget i verkets budget, uppger Pia Nilsson.

Transport har tidigare uttalat sig försiktig positivt om 74 ton som maxvikt, men samtidigt krävt trafiksäkerhetsstärkande åtgärder, som utbildning av de förare som ska ratta de tyngre fordonen.

Pia Nilsson är väl insats i branschens åsikter och vad gräsrotsrörelsen Här stannar Sverige vill. Dess krav om krafttag mot fusket går i linje med den politik som den rödgröna regeringen för och de förslag som förbereds, enligt Nilsson.

– Vi har gjort en hel del på de två år som vi styrt Sverige. Och halva mandatperioden är kvar.

– När vi kom till makten fanns inget beslut om höjd maxvikt till dagens 64 ton eller någon lag som gav möjlighet för polisen att stoppa olagliga transporter i 24 timmar genom klampning.

– Vi har också infört sanktionsavgiften på 40 000 kronor. Den är dubbelt så hög som den förra alliansregeringen föreslog.

Hon räknar också upp kommande åtgärder:

  • Trafikverket förbereder införandet av alkoholbommar i tre till fem hamnar.
  • Transportstyrelsen utreder bland annat skärpt beställaransvar för transporter
  • I oktober ska Transportstyrelsen redovisa var säkrare uppställningsplatser för tunga fordon kan inrättas.
  • Möjligheten till flexiblare kör- och vilotider innan någon bötfälls utreds.
  • I en utredning granskas förutsättningarna att ta bort 24-timmarsreglen vid klampning av fordon och eventuellt slopa tidsgränsen helt.
    Och dessutom finns det mycket omtalade extra anslaget till polisen på 100 miljoner, som bland annat ska leda till att fler trafikpoliser anställs.

– Sex av sju polisdistrikt anställer redan fler bilinspektörer innan pengarna betalats ut. Det behövs inte bara fler poliser, utan också dessa experter på tyngre fordon.

Men kritik har förts fram mot att satsningen. Bland andra har Polisförbundet framhållit att den är för liten.

– Det är en klar förstärkning. 100 miljoner kronor är mer än 0. Förstärkningen ger en extra skjuts åt den rekrytering som redan har börjat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.