Close
Skogsnäringen har länge krävt ökad maxvikt för fordonen.
Close

Tyngre lastbilar på väg

Regeringen förbereder ett förslag om ökad maxvikt för tunga lastbilar. Upp till 74 ton kommer att tillåtas.

– Frågan bereds av regeringskansliet och en lagrådsremiss kommer senare i höst. Det handlar om snar närtid, säger socialdemokraten Pia Nilsson, gruppledare för S i trafikutskottet.

– Förslaget innebär en höjd maxvikt, men inte längre utan enbart tyngre fordon.

När regeringen lägger förslag, som ofta har sitt ursprung i en utredning, lämnar den först en skiss på propositionen till lagrådet. Lagrådsremissen granskas inte bara av tunga jurister utan även organisationer och andra intresserade brukar få yttra sig.

Efter detta förfarande tas den slutgiltiga propositionen fram och lämnas till riksdagen. Regler om tyngre lastbilar föreslogs av en utredning från Trafikverket för två år sedan.

– Framför allt går vi skogsnäringens önskemål till mötes med förslaget.  Främst skulle transporter i norra Sverige underlättas med tyngre fordon, säger Pia Nilsson.

– Vi är inte intresserade av att alla vägar ska byggas ut, eftersom vi vill att mer gods ska fraktas på järnväg och fartyg.

De skogstransporter som regeringen främst vill underlätta i sitt förslag sker till stor del på Norrlandsvägar. Där är konkurrensen från järnvägen liten.

Därför tror inte Pia Nilsson att förslaget leder till mer överföring av gods från järnväg till lastbilar i de områden där tyngre lastbilar tillåts köra.

– Nej, forskning visar att den risken är liten.

Hon framhåller också att förslaget är förenligt med regeringens klimatpolitik, som just vill gynna miljövänliga transporter på järnvägen.

– Ja, tyngre fordon kan ge färre ekipage på våra vägar, vilket leder till mindre utsläpp.

Däremot kommer regeringen inte satsa några nya pengar trots att vägar och broar måste förstärkas på de sträckor där den högre maxvikten blir tillåten.

Trafikverket har själv beräknat den kostnaden till omkring 11 miljarder kronor. De pengarna kommer till stor del att tas från vägbärighetsanslaget i verkets budget, uppger Pia Nilsson.

Transport har tidigare uttalat sig försiktig positivt om 74 ton som maxvikt, men samtidigt krävt trafiksäkerhetsstärkande åtgärder, som utbildning av de förare som ska ratta de tyngre fordonen.

Pia Nilsson är väl insats i branschens åsikter och vad gräsrotsrörelsen Här stannar Sverige vill. Dess krav om krafttag mot fusket går i linje med den politik som den rödgröna regeringen för och de förslag som förbereds, enligt Nilsson.

– Vi har gjort en hel del på de två år som vi styrt Sverige. Och halva mandatperioden är kvar.

– När vi kom till makten fanns inget beslut om höjd maxvikt till dagens 64 ton eller någon lag som gav möjlighet för polisen att stoppa olagliga transporter i 24 timmar genom klampning.

– Vi har också infört sanktionsavgiften på 40 000 kronor. Den är dubbelt så hög som den förra alliansregeringen föreslog.

Hon räknar också upp kommande åtgärder:

  • Trafikverket förbereder införandet av alkoholbommar i tre till fem hamnar.
  • Transportstyrelsen utreder bland annat skärpt beställaransvar för transporter
  • I oktober ska Transportstyrelsen redovisa var säkrare uppställningsplatser för tunga fordon kan inrättas.
  • Möjligheten till flexiblare kör- och vilotider innan någon bötfälls utreds.
  • I en utredning granskas förutsättningarna att ta bort 24-timmarsreglen vid klampning av fordon och eventuellt slopa tidsgränsen helt.
    Och dessutom finns det mycket omtalade extra anslaget till polisen på 100 miljoner, som bland annat ska leda till att fler trafikpoliser anställs.

– Sex av sju polisdistrikt anställer redan fler bilinspektörer innan pengarna betalats ut. Det behövs inte bara fler poliser, utan också dessa experter på tyngre fordon.

Men kritik har förts fram mot att satsningen. Bland andra har Polisförbundet framhållit att den är för liten.

– Det är en klar förstärkning. 100 miljoner kronor är mer än 0. Förstärkningen ger en extra skjuts åt den rekrytering som redan har börjat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.