utbildning av lastbilschaufförer.
Close
Här pågår fortfarande utbildning av lastbilschaufförer.
Close

Tvärstopp för förarutbildning

Närmare 3 000 arbetslösa fick förra året utbildning till lastbilschaufför med hjälp av Arbetsförmedlingen. Men den första oktober i år är det tvärstopp för arbetsmarknadsutbildning till lastbilschaufför och bussförare. Upphandling och överklagade beslut ligger bakom.

– Vi är oroade för konsekvenserna i branschen, säger Andrea Irving, kommunikationsansvarig på Grönlunds yrkesförarutbildningar. Den skriker efter chaufförer.

Grönlunds vann i stort sett hela Arbetsförmedlingens upphandling av utbildningar till yrkesförare. Ett beslut som kom i våras, när de gällande avtalen redan var på väg att ta slut.

Konkurrenten och förloraren Yrkesakademin, som tidigare har haft drygt en tredjedel av lastbilsutbildningarna i landet, överklagade den nya tilldelningen.

Yrkesakademin fick rätt i Förvaltningsdomstolen i Stockholm när det gäller bussförarutbildningen. Men Arbetsförmedlingen fick rätt i sitt beslut att köpa all lastbilsförarutbildning av Grönlunds.

Båda besluten har överklagats och kammarrätten har meddelat att den tar upp lastbilsärendet. Besked om eventuellt prövningstillstånd på bussidan har inte kommit än. Till båda ärendena avslutats upphör all arbetsmarknadsutbildning till bussförare och lastbilschaufför.

– Sorgligt när både buss- och lastbilsförare är så eftertraktade, kommenterar Jan Larsson, vd på Yrkesakademin. Men vi tyckte inte att upphandlingen var tillräckligt transparent när det gäller bedömningen av utbildningarnas kvalitet.

Hans företag utbildade cirka 1 000 lastbilsförare förra året. Grönlunds ungefär 1 700.

Chefen för Arbetsförmedlingens upphandlingsavdelning, Martin Kruse, är den tredje personen i denna artikel som beklagar tvärstoppet för arbetsmarknadsutbildningar inom området.

– Vi insåg risken för ett glapp i utbildningarna, säger han. Så vi påminde arbetsförmedlingarna om att gällande avtal var på väg att gå ut. Det tror jag gjorde att fler än vanligt började kurserna i början av året. Sedan i mars har inga nya tagits in på förarutbildningarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.