utbildning av lastbilschaufförer.
Close
Här pågår fortfarande utbildning av lastbilschaufförer.
Close

Tvärstopp för förarutbildning

Närmare 3 000 arbetslösa fick förra året utbildning till lastbilschaufför med hjälp av Arbetsförmedlingen. Men den första oktober i år är det tvärstopp för arbetsmarknadsutbildning till lastbilschaufför och bussförare. Upphandling och överklagade beslut ligger bakom.

– Vi är oroade för konsekvenserna i branschen, säger Andrea Irving, kommunikationsansvarig på Grönlunds yrkesförarutbildningar. Den skriker efter chaufförer.

Grönlunds vann i stort sett hela Arbetsförmedlingens upphandling av utbildningar till yrkesförare. Ett beslut som kom i våras, när de gällande avtalen redan var på väg att ta slut.

Konkurrenten och förloraren Yrkesakademin, som tidigare har haft drygt en tredjedel av lastbilsutbildningarna i landet, överklagade den nya tilldelningen.

Yrkesakademin fick rätt i Förvaltningsdomstolen i Stockholm när det gäller bussförarutbildningen. Men Arbetsförmedlingen fick rätt i sitt beslut att köpa all lastbilsförarutbildning av Grönlunds.

Båda besluten har överklagats och kammarrätten har meddelat att den tar upp lastbilsärendet. Besked om eventuellt prövningstillstånd på bussidan har inte kommit än. Till båda ärendena avslutats upphör all arbetsmarknadsutbildning till bussförare och lastbilschaufför.

– Sorgligt när både buss- och lastbilsförare är så eftertraktade, kommenterar Jan Larsson, vd på Yrkesakademin. Men vi tyckte inte att upphandlingen var tillräckligt transparent när det gäller bedömningen av utbildningarnas kvalitet.

Hans företag utbildade cirka 1 000 lastbilsförare förra året. Grönlunds ungefär 1 700.

Chefen för Arbetsförmedlingens upphandlingsavdelning, Martin Kruse, är den tredje personen i denna artikel som beklagar tvärstoppet för arbetsmarknadsutbildningar inom området.

– Vi insåg risken för ett glapp i utbildningarna, säger han. Så vi påminde arbetsförmedlingarna om att gällande avtal var på väg att gå ut. Det tror jag gjorde att fler än vanligt började kurserna i början av året. Sedan i mars har inga nya tagits in på förarutbildningarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.

Sveriges Hamnar säger nej till eget avtal för HF

Hamn. Förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet (HF) har avslutats. HF får inget eget kollektivavtal. Arbetsgivarna står fast vid att HF måste nöja sig med ett hängavtal på Transports avtal.

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

lagerbil

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.