Två om dagen i diket

Varje dag välter två lastbilar på svenska vägar. Olyckorna orsakar mänskligt lidande – och stora kostnader för skadade fordon och förstörd last. Enligt experterna är orsakerna en kombination av dåliga vägar, bristande uppmärksamhet och lastbilar som är i så dåligt skick att de helt enkelt rasar ihop.

När denna artikel skrivs har en lastbil just vält i en rondell i Hallstahammar. ”Det är tredje gången som det här händer sedan rondellen byggdes för omkring tio år sedan”, skriver vlt.se. Lastbilen var på väg till återvinningscentralen och nu ligger det skrot överallt.

Nyheter av detta slag har blivit vardagsmat då det i genomsnitt välter omkring 650 lastbilar varje år.

– Det blir mycket pengar för försäkringsbolagen, stillestånd för åkerierna och samhället drabbas eftersom det ofta blir stopp i trafiken, säger Patrick Magnusson som är regionchef på Sveriges Åkeriföretag. Industrins lager rullar i dag på vägarna, så samhällsekonomiskt är det här ett stort problem. Men det pratas inte så mycket om det.

Någon officiell statistik över antalet vältolyckor finns inte. I Polisens och sjukvårdens så kallade Stradaregister, som fångar upp trafikolyckor av olika slag, registreras bara incidenter som leder till personskador. Majoriteten av dem som välter klarar sig oskadda. Chauffören i Hallstahammar kunde till exempel själv klättra ut genom den krossade framrutan.

I stället är det försäkringsbolagen som har bäst koll på hur många fordon som faktiskt välter. Utifrån sina skadekostnader kan bland annat Länsförsäkringar, som försäkrar en tredjedel av det svenska lastbilsbeståndet, dra slutsatsen att det handlar om nästan två vältolyckor om dagen.

– Eftersom de är så vanliga har det blivit svårt för oss att få lastbilsaffärerna att gå ihop, säger Christer Johansson. Han jobbar med skadeförebyggande i trafiken på Dalarnas försäkringsbolag som ingår i Länsförsäkringar.

Johan Granlund, vägexpert vid analys- och teknikkonsultföretaget WSP, bekräftar att det sammanlagt handlar om ungefär 650 lastbilar per år som välter. Han understryker också hur farlig denna typ av olycka är, trots att de flesta förare klarar sig.

– Vältningarna utgör bara fyra procent av alla lastbilsolyckor. Men tittar man på dödsfallen bland chaufförerna så sker hälften i vältolyckor.

Att så många som två lastbilar om dagen kan välta beror bland annat på att föraren missbedömer hur fort man kan köra i kurvor, säger Johan Granlund. Kurvor är kraftigt överrepresenterade när det gäller vältolyckor.

– Men det är också förvånansvärt många som åker av och välter på raksträckor, säger han. Många av våra vägar är inte bra utformade. Om körfältet är smalt och du i stort sett inte har någon vägren så är det väldigt lätt att något av släpens hjul hamnar utanför asfaltskanten. Det kan räcka med en kraftig vindpust eller en sättning i vägbanan om du har ett högt ekipage.

På Dalarnas försäkringsbolag ser Christer Johansson en markant ökning av antalet olyckor – inklusive vältolyckorna – sedan 2010. Något han kopplar ihop med att det då började bli vanligare med smarta telefoner.

– Bilister pysslar mer och mer med telefonen bakom ratten och yrkesförare är inte bättre än privatbilister, säger han. Du ska ha bägge händerna på ratten för att klara av annat som kan ske, till exempel punktering eller djur som springer upp på vägen. Du ska också hinna bromsa om framförvarande bil plötsligt saktar in.

Christer Johansson ser även andra riskfaktorer som kan ligga bakom de många vältolyckorna.

– Vi har dålig snöröjning, dåliga vägar och höga hastigheter. Dessutom har lasten på lastbilarna i vissa fall resulterat i högre tyngdpunkt. Men stressen för chaufförerna har också ökat. 30 procent av olyckorna sker på grund av trötthet.

På Trafikverkets trafikledning ser kommunikationschef Bengt Olsson ytterligare en förklaring till det höga antalet vältningar.

– Vi har mycket problem med utländska fordon som inte alltid håller samma kvalitet som svenska eftersom de inte har samma besiktningskrav. Fordonet rasar, däcken havererar och chaufförer som inte är helt nyktra håller sig inte på vägen.

 

Fotnot. Riksdagens trafikutskott vill införa permanenta alkobommar i svenska färjehamnar för att hindra onyktra förare att köra i land. I vilka hamnar det kan bli aktuellt utreds av Trafikverket. Försök i Göteborg och Stockholm har minskat andelen alkoholpåverkade förare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Johan Granlund

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Säkrare kurvor på gång

Med tyngre och högre fordon på vägarna blir doseringen av kurvor allt viktigare. Transportstyrelsen är på gång med nya föreskrifter om hur vägar ska byggas. Inför detta har myndigheten just fått en rapport som föreslår hur kurvorna ska utformas för att lastbilar inte ska välta.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.