Olycka vid E45:an utanför Åmål.
Close
En av Polisens egna bilder från olycksplatsen.
Close

Två minuter från döden – nu vill Kim ha upprättelse

Kim Hansen var två minuter från döden. Efter tre månader på fyra sjukhus – och över ett halvår utan inkomst – drivs han av en sak: – Jag vill att fanstyget ska åka fast. En person ska inte kunna köra hur som helst – och komma undan med det.

Tidig morgon den 4 mars i år. Snömodd och såphalt på E45:an utanför Åmål. Kim Hansen, från Svenljunga i Västergötland, har rullat i gång lastbilen efter nio timmars dygnsvila vid vägkanten.

Han har redan stannat vid en singelolycka, hjälpt chauffören och inväntat ambulansen innan han kör vidare. En man i vit personbil hjälpte också till.

Sedan händer det: Kim Hansen kommer in i en högerkurva och där står den vita bilen. Stilla. Föraren tänkte svänga vänster, men han blinkar inte. Utrymmet till höger på vägbanan räcker inte för en bil, definitivt inte för en lastbil.

Kim Hansen styr till vänster, hinner tänka att han ska hinna undan. Men det blir frontalkrock med en lastbil från andra hållet.

(Så långt finns händelseförloppet på film, en skräckfilm inifrån den andra lastbilens framruta.)

Kim Hansens lastbil fattar eld, lågor slickar båda sidor av förarhytten. Han lyckas få upp takluckan och kastar sig ut, fyra meter ner till marken.

Där räddas han till livet av en medtrafikant som släpar bort hans sönderslagna kropp från bilen, som inom ett par minuter är helt övertänd.

Två veckor senare vaknar Kim Hansen upp på Näls sjukhus i Trollhättan.

– Jag känner suget när det kommer en lastbil, säger han i dag. När man har ett drömyrke är det svårt att tänka sig något annat.

Samtidigt har Kim Hansen tvingats börja fundera på framtiden. Risken är att vänster fot och ben aldrig blir återställda.

– Jag kan inte ta fram en rollator när jag ska tanka lastbilen. Eller låta någon annan lossa och lasta …

Efter olyckan skjutsades han mellan sjukhusen och olika specialistläkare. Operationerna avlöste varandra.

– Allt det här har gett mig en annan förståelse för livet. Men stoltheten och manligheten har fått sig en knäck, förut var jag den starka i vår familj.

under sju månader fick Kim Hansen inte ett öre. Familjen hade 1 500 kronor kvar när hyran var betald.

Orsaken är att han strax före olyckan hade börjat köra för ett norskt åkeri – och att norska och svenska myndigheter har bollat hans fall mellan sig. Till slut har svenska Försäkringskassan börjat betala ut sjukpenning, medan åkarens norska försäkringsbolag fyller på upp till full lön.

Men det allra värsta för Kim Hansen är att föraren i den vita personbilen går fri från ansvar. En grundlig polisutredning säger att föraren gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada och smitning från olycksplatsen. Men åklagaren valde att inte väcka åtal, och därmed blir det ingen rättegång.

– Jag förstår att han är arg, säger Katarina Paulsson, som är polisinspektör i Åmål.

Hon är själv både förvånad och upprörd över att hennes förundersökning inte ledde till åtal.

– Både Kim Hansen och personbilsföraren visste vilket väglag det var. Han skulle ha fortsatt förbi korsningen, vänt bilen och gjort en högersväng.

Katarina Paulsson tycker att åklagaren har fattat ett fegt beslut. Åklagaren själv, Rebecca Budell i Göteborg, berättar att hon bygger sitt beslut på polisutredningen..

– Min uppfattning är att det skulle ha krävts ett medvetet risktagande för att väcka åtal om vårdslöshet i trafik, säger hon. Och att det inte gick att bevisa detta.

Men Kim Hansen ska begära att beslutet överprövas. Då hamnar det hos Rebecca Budell en gång till. Om hon kommer till samma slutsats igen får en överåklagare göra en rättslig djupdykning.

– Jag hade inte en chans att få stopp på 40 ton i vinterväglaget, säger Kim Hansen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.