Olycka vid E45:an utanför Åmål.
Close
En av Polisens egna bilder från olycksplatsen.
Close

Två minuter från döden – nu vill Kim ha upprättelse

Kim Hansen var två minuter från döden. Efter tre månader på fyra sjukhus – och över ett halvår utan inkomst – drivs han av en sak: – Jag vill att fanstyget ska åka fast. En person ska inte kunna köra hur som helst – och komma undan med det.

Tidig morgon den 4 mars i år. Snömodd och såphalt på E45:an utanför Åmål. Kim Hansen, från Svenljunga i Västergötland, har rullat i gång lastbilen efter nio timmars dygnsvila vid vägkanten.

Han har redan stannat vid en singelolycka, hjälpt chauffören och inväntat ambulansen innan han kör vidare. En man i vit personbil hjälpte också till.

Sedan händer det: Kim Hansen kommer in i en högerkurva och där står den vita bilen. Stilla. Föraren tänkte svänga vänster, men han blinkar inte. Utrymmet till höger på vägbanan räcker inte för en bil, definitivt inte för en lastbil.

Kim Hansen styr till vänster, hinner tänka att han ska hinna undan. Men det blir frontalkrock med en lastbil från andra hållet.

(Så långt finns händelseförloppet på film, en skräckfilm inifrån den andra lastbilens framruta.)

Kim Hansens lastbil fattar eld, lågor slickar båda sidor av förarhytten. Han lyckas få upp takluckan och kastar sig ut, fyra meter ner till marken.

Där räddas han till livet av en medtrafikant som släpar bort hans sönderslagna kropp från bilen, som inom ett par minuter är helt övertänd.

Två veckor senare vaknar Kim Hansen upp på Näls sjukhus i Trollhättan.

– Jag känner suget när det kommer en lastbil, säger han i dag. När man har ett drömyrke är det svårt att tänka sig något annat.

Samtidigt har Kim Hansen tvingats börja fundera på framtiden. Risken är att vänster fot och ben aldrig blir återställda.

– Jag kan inte ta fram en rollator när jag ska tanka lastbilen. Eller låta någon annan lossa och lasta …

Efter olyckan skjutsades han mellan sjukhusen och olika specialistläkare. Operationerna avlöste varandra.

– Allt det här har gett mig en annan förståelse för livet. Men stoltheten och manligheten har fått sig en knäck, förut var jag den starka i vår familj.

under sju månader fick Kim Hansen inte ett öre. Familjen hade 1 500 kronor kvar när hyran var betald.

Orsaken är att han strax före olyckan hade börjat köra för ett norskt åkeri – och att norska och svenska myndigheter har bollat hans fall mellan sig. Till slut har svenska Försäkringskassan börjat betala ut sjukpenning, medan åkarens norska försäkringsbolag fyller på upp till full lön.

Men det allra värsta för Kim Hansen är att föraren i den vita personbilen går fri från ansvar. En grundlig polisutredning säger att föraren gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada och smitning från olycksplatsen. Men åklagaren valde att inte väcka åtal, och därmed blir det ingen rättegång.

– Jag förstår att han är arg, säger Katarina Paulsson, som är polisinspektör i Åmål.

Hon är själv både förvånad och upprörd över att hennes förundersökning inte ledde till åtal.

– Både Kim Hansen och personbilsföraren visste vilket väglag det var. Han skulle ha fortsatt förbi korsningen, vänt bilen och gjort en högersväng.

Katarina Paulsson tycker att åklagaren har fattat ett fegt beslut. Åklagaren själv, Rebecca Budell i Göteborg, berättar att hon bygger sitt beslut på polisutredningen..

– Min uppfattning är att det skulle ha krävts ett medvetet risktagande för att väcka åtal om vårdslöshet i trafik, säger hon. Och att det inte gick att bevisa detta.

Men Kim Hansen ska begära att beslutet överprövas. Då hamnar det hos Rebecca Budell en gång till. Om hon kommer till samma slutsats igen får en överåklagare göra en rättslig djupdykning.

– Jag hade inte en chans att få stopp på 40 ton i vinterväglaget, säger Kim Hansen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jessica är en riktig hönsmamma

Vaktar vaktlar. Den kycklinguppfödande väktaren i Sala – visst låter det som en filmtitel. Riktigt sevärd blir rullen när Jessica Björkfall lyfter upp sina pipande och fluffiga små vaktelbebisar från kläckningsmaskinen på köksbordet.

Allt är inte Cartier som glimrar

Månadens medlem. Björn Larsson är mannen som aldrig kommer för sent. Han bär alltid armbandsur. Och har sisådär 21 000 klockor till hemma i Kallhäll.

Janne kör slakteriet hem till gården

Mobil verksamhet. Vad händer om slakteriet kommer till djuren i stället för tvärt om? Järvsöföretaget Hälsingestintan har Europas enda mobila slakteri för nötkreatur. Janne Overgaard är sedan ett drygt år chaufför och den som flyttar anläggningen.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.