Sirius fackklubbar
Close
”Vi har mycket att ta tag i”, tycker Martin Schmidt, Sten-Åke Pettersson, Mats Eriksson, Staffan Roos, Johan Ström, Ronny Hägglund, Sandra Sikuljak, David Araya del Valle, Stefan Lindbom, Agneta Arnberg och Pernille Lorenz med sonen Harry Dynesius.
Close
Månadens klubb

Två färdtjänstklubbar drar i gång

Sirius förarklubb & Sirius partnerklubb. – En i taget! Eldsjälen och blivande ordföranden Pernille Lorenz försöker få ordning på sina diskussionslystna färdtjänstkollegor. Snart drar de i gång två nya fackklubbar.

Egentligen hade chaufförerna velat ha en enda, stor klubb. En som samlade förarna i färdtjänstbolaget Sirius omsorg och alla som kör för underentreprenörerna. Men formalia, som att olika organisationsnummer krävs, ledde till att förarna nu startar två.

Sirius förarklubb inom moderbolaget och Sirius partnerklubb.

Det är torsdag kväll, mörkt och ruggigt när chaufförerna droppar in

efter sista körningen. Frågor och målande inblickar skickas fram och tillbaka över långbordet vid brainstorm-mötet i Sirius omsorgs lokaler i Stockholm.

Svårhanterliga resenärer, psykosocial arbetsmiljö, schysta vinterdäck och en ökänd åkare avhandlas. Liksom biltvätt utomhus i isande kyla, löner i konkurrerande bolag, bristande information och rykten.

När ska man svara i telefon och slå på taxametern? Har alla samma problem att nå fram till växeln? Får ni ständigt fel adresser och telefonnummer? När räknas arbetsdagen som påbörjad? Kan chefen lägga ut långkörningar strax före lunch? Hur mycket ska man ställa upp och köra extra och när får man åka, om passageraren uteblir?

– De små åkarna är inte så positivt inställda till facket. Det gäller att visa att vi vill vara ett stöd också till arbetsgivarna. Vi får inte bli fiender, resonerar några.

Pernille Lorentz
Pernille Lorentz Foto: Justina Öster

Enskilda diskussioner blossar upp här och var. Blivande ordföranden i förarklubben, Pernille Lorentz, höjer rösten.

– Vid framtida möten får den som vill ha ordet räcka upp handen. Vi kan inte ha sånt här surr!

De som tar plats i klubbstyrelserna måste dela på uppdragen, gör hon klart.

– Jag är skyddsombud men vi behöver bli fler. Flera är intresserade av att gå fackliga kurser, jättekul!

Blivande sekreteraren David Araya del Valle listar frågor att först sätta tänderna i. Höjt friskvårdsbidrag är en idé. En annan är att jämna ut utläggningen av körningar, så att några inte rullar tummarna medan andra ”kör så de spyr”.

Rapportering av tillbud kommer på tal, liksom ”kvastsamtal”, när kvasten går efter klagomål på en chaufför.

– Vi märker hur viktigt det är att träffas och diskutera våra frågor, konstaterar partnerklubbens kommande ordförande, Stefan Lindbom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristoffer Nilsson

”Nu kan jag det här”

Mötet. Nattens hjälte har lämnat sin sista tidning. Kristoffer Nilsson blir illustratör och tecknare på heltid.

Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.

Transportarbetarens logga

Uppgörelse för utsparkad färdtjänstförare

Färdtjänst. Chauffören Behrad Ansari hävdade att småländska Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på lön. Han försökte organisera arbetskamraterna fackligt. Men i juli blev han utsparkad.

Månadens avdelning
Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Månadens medlem
”Mötet med passagerarna är det bästa med jobbet. En del blir som nära vänner”, säger Viktor Petrov.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio

Matbudens svar förvånade

8 frågor. Vad är det som motiverar människor att börja jobba som matbud? Det försökte Linda Weidenstedt och hennes forskarkollegor vid näringslivets forskningsinstitut Ratio ta reda på. Svaren förvånade.

Hallå där!

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.

”Las behöver förstärkas – inte försvagas”

Anställningsskydd. – Det kanske är det dags för en generalstrejk? Vi måste visa politiker och arbetsgivare att vi inte vill försämra anställningsskyddet ännu mer. Stora förändringar är på gång. Men allt för många har noll koll, resonerar några transportare.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Månadens klubb
Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.

Månadens medlem
”Halvvägs in i bygget tog det emot. Det var tungt att stiga upp halv sju på lördagen och sätta i gång, men varje ny sak som kom på plats gav energi. En spark i baken att jobba lite till”, säger Thomas Jacobsson. Foto: Justina Öster

”Vårt hus är byggt av sjöcontainrar”

Husbygge. Inbäddat i grönskan och infogat efter ett berg ligger det: lastbilsföraren Thomas Jacobssons och familjens hus. Byggklossarna är åtta sjöcontainrar, som fraktats haven runt. Och landat på Värmdö, utanför Stockholm.

Hans arbetsmiljöjobb är värt ett pris

Bevakning. ”Stort engagemang och medmänsklighet.” De egenskaperna gjorde att arbetskamrater nominerade Stellan Ragnarsson till 2019 års arbetsmiljöpris. Han är väktare och ordningsvakt i Luleå och får priset av Transports lokalavdelning.

Hallå där!

Jonny Kronbäck

... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.

Hallå där!

Ewa Bergdahl

… som är ordförande i föreningen Arbetarskrivare.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.