Sirius fackklubbar
Close
”Vi har mycket att ta tag i”, tycker Martin Schmidt, Sten-Åke Pettersson, Mats Eriksson, Staffan Roos, Johan Ström, Ronny Hägglund, Sandra Sikuljak, David Araya del Valle, Stefan Lindbom, Agneta Arnberg och Pernille Lorenz med sonen Harry Dynesius.
Close
Månadens klubb

Två färdtjänstklubbar drar i gång

Sirius förarklubb & Sirius partnerklubb. – En i taget! Eldsjälen och blivande ordföranden Pernille Lorenz försöker få ordning på sina diskussionslystna färdtjänstkollegor. Snart drar de i gång två nya fackklubbar.

Egentligen hade chaufförerna velat ha en enda, stor klubb. En som samlade förarna i färdtjänstbolaget Sirius omsorg och alla som kör för underentreprenörerna. Men formalia, som att olika organisationsnummer krävs, ledde till att förarna nu startar två.

Sirius förarklubb inom moderbolaget och Sirius partnerklubb.

Det är torsdag kväll, mörkt och ruggigt när chaufförerna droppar in

efter sista körningen. Frågor och målande inblickar skickas fram och tillbaka över långbordet vid brainstorm-mötet i Sirius omsorgs lokaler i Stockholm.

Svårhanterliga resenärer, psykosocial arbetsmiljö, schysta vinterdäck och en ökänd åkare avhandlas. Liksom biltvätt utomhus i isande kyla, löner i konkurrerande bolag, bristande information och rykten.

När ska man svara i telefon och slå på taxametern? Har alla samma problem att nå fram till växeln? Får ni ständigt fel adresser och telefonnummer? När räknas arbetsdagen som påbörjad? Kan chefen lägga ut långkörningar strax före lunch? Hur mycket ska man ställa upp och köra extra och när får man åka, om passageraren uteblir?

– De små åkarna är inte så positivt inställda till facket. Det gäller att visa att vi vill vara ett stöd också till arbetsgivarna. Vi får inte bli fiender, resonerar några.

Pernille Lorentz
Pernille Lorentz Foto: Justina Öster

Enskilda diskussioner blossar upp här och var. Blivande ordföranden i förarklubben, Pernille Lorentz, höjer rösten.

– Vid framtida möten får den som vill ha ordet räcka upp handen. Vi kan inte ha sånt här surr!

De som tar plats i klubbstyrelserna måste dela på uppdragen, gör hon klart.

– Jag är skyddsombud men vi behöver bli fler. Flera är intresserade av att gå fackliga kurser, jättekul!

Blivande sekreteraren David Araya del Valle listar frågor att först sätta tänderna i. Höjt friskvårdsbidrag är en idé. En annan är att jämna ut utläggningen av körningar, så att några inte rullar tummarna medan andra ”kör så de spyr”.

Rapportering av tillbud kommer på tal, liksom ”kvastsamtal”, när kvasten går efter klagomål på en chaufför.

– Vi märker hur viktigt det är att träffas och diskutera våra frågor, konstaterar partnerklubbens kommande ordförande, Stefan Lindbom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Nina och Mikael Arnewing.

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.

Ny arbetsgivargeneral i coronakrisens tid

10 frågor. Intensiv, spännande och splittrad. Så sammanfattar Marcus Dahlsten första tiden som vd för Transportföretagen. Och hoppas få vara med vid förhandlingsbordet i höst.

Månadens avdelning
”Det var lite nervöst först när kameran slogs på … men sedan har vi haft väldigt roligt under inspelningarna”, säger Johan Molin, avdelningsordförande och huvudrollsinnehavare.

32:an ger facklig info på Youtube

Fackliga filmer. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. Transports avdelning i mellersta Norrland jobbar med film när den yttre verksamheten har bromsats.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

LO-ekpnom Håkan Hellstrand

Ekonomisk tvärnit

6 frågor. Efter flera år på högvarv hade Sveriges ekonomi börjat svalna. Nu har den tvärbromsat ihop med övriga världsekonomin, som en följd av pandemin. Håkan Hellstrand är LO-ekonom.

Månadens medlem
Jessika Rick i hagen med hela ligan, från vänster Oboy, Dejlig och Imbra.

”Fuxligan” ger Jessika energi

Hästkrafter. Hästarna är hennes drivkraft. De hjälper henne att överleva i tuffa tider. Men samtidigt när hon en hatkärlek till lastbilar, Jessika Rick som dock kör tunga bilar allt mer sällan.

Kultur
”Mina robotar ser lite gammaldags, plåtiga och tekniska ut, som man tänkte sig robotar på 1950-, 60- och 70-talen. Ibland mänskliga, ibland inte. En del är små och rädda, andra kramgoa”, säger Stefan Blomberg som bygger sina skapelser av fyndat skrot.

”Robotnisse” ger nytt liv åt gammalt skrot

Robotbyggaren. På dagarna kör han fisk i en bil märkt ”Kunglig hovleverantör”. Fast han är republikan. Kvällarna tillbringar Stefan Blomberg hemma i verkstan och skruvar ihop underfundiga robotar – av fyndat skrot.

Månadens sektion
Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Hallå där!
Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Hallå där!

Bärgar-Berra och Signe

… kända från Vägens hjältar på tv och i Berras fall också som actionfigur.

Hallå där!

Stefan Strömberg

… regeringens utredare som ska stoppa brottsligheten kring de ekonomiska stöden i coronatider.

Helena Jahncke

Här forskas för friskare arbetsliv

5 frågor. Helena Jahncke är ny chef för forskningsavdelningen på Afa Försäkring, bolaget som finansieras genom dina kollektivavtal.

Kultur
Jesse Eisenbergs rollfigur Columbus tampas med mordiska zombier i skräckkomedin Zombieland från 2009. Foto: IMDB/©Columbia/Tristar

Skräck i pandemins tid

Rädslor. Vad kan skräcken lära oss när hela vår tillvaro präglas av ett osynligt hot som sprider sig till världens alla hörn? Skräckförfattaren Madeleine Bäck tror att den får oss att tänka klarare genom att vi lär oss att förstå vår rädsla.