Två fack i hamnkonflikter – Transport är störst

Det är inte bara Transport som varslat om konflikt i hamnarna. I Göteborg strider konkurrentfacket, Hamnarbetarförbundet (HF), mot bolaget som driver containerhamnen. I medierna utmålar sig HF som stuveribranschens majoritetsfack. Men sanningen är Transport har fler medlemmar i hamnarna.

Våren 1972 splittrades hamnarbetarkåren. En utbrytargrupp lämnade Transport och bildade Svenska Hamnarbetarförbundet. Under de 44 år som gått har förbunden ömsom bekrigat varandra, ömsom samarbetat.

Åtskilliga medlemmar och fackligt aktiva i Transport har under våren surnat till över att HF beskriver sig som majoritetsfack eller majoritetsorganisation bland hamnarbetarna.

Transports stuveriombudsman Peter Winsten konstaterar att Transport just nu har 1 540 yrkesaktiva medlemmar i hamnarna.

Hur många har HF?

– Vi är 1 330, säger HF:s förbundsordförande Eskil Rönér, som i nästa andetag medger att Transport därmed är majoritetsfack. Med tillägget att HF ändå är störst i vissa hamnar.

Och så är det. I Göteborg är en klar majoritet med i HF. Framför allt gäller det grupper som utför själva lastnings- och lossningsarbetet. Transport organiserar många anställda som jobbar med service och underhåll.

Per-Olof Norgren jobbar som ombudsman i Transports stuveriavdelning 1. Han har ett förflutet som hamnarbetare och tycker att det är tråkigt att kåren är delad:

– Det enda HF uppnår är splittring. Nu har man lyckats få in en fot i Gävle hamn, som traditionellt varit Transports. Sju gubbar har bildat en egen HF-avdelning.

– Sju av över 100 hamnarbetare! Vad ska de åstadkomma? Det är Transport som tecknar och bär kollektivavtalet. Det finns tyvärr väldigt mycket okunskap bland stuveriarbetarna.

Norgren minns hur det var när han började i hamnen i Umeå, som ”extring” på 1970-talet. På den tiden var hela personalstyrkan med i HF.

– Snacket gick i fikarummet och jag trodde att HF var det enda hamnfack som fanns i Sverige. Flera gånger försökte jag gå med, men fick nobben. För att jag var extring.

– På den tiden var jag med i Träindustriarbetareförbundet. En dag ringde de upp mig och sa att jag borde gå över till rätt fackförbund. ”Jag vet! svarade jag. Men HF släpper inte in mig”. Då sa han som ringde: ”Men du ska ju vara med i LO-förbundet Transport! Det är dom som har kollektivavtalet.”

Per-Olof Norgren är konfunderad över både HF:s agerande och hamnarbetsgivarnas sätt att hantera det avtalslösa fackförbundet.

– Just nu har vi en tvist i Arbetsdomstolen med stuveriföretaget Shorelink. Bolaget har gjort en lokal uppgörelse med HF. Det gör man trots att företaget är bundet av kollektivavtalet med Transport.

– Det allra märkligaste är att extringarna förlorar massor i lön på uppgörelsen. Varför går HF, som beskriver sig som ett stridbart fack, med en på en sådan överenskommelse? I mina ögon är det huvudlöst.

Genom åren har arbetsgivarna gnällt över att det finns ett avtalslöst fack som framför allt i Göteborg utnyttjat möjligheten att strejka. Norgren tycker att hamnbolagen agerar inkonsekvent.

– Det finns en rad fackliga rättigheter som bygger på att parterna har kollektivavtal. Det gäller bland annat rätten att bedriva fackligt arbete på betald arbetstid. HF har inte avtal, ändå är det många hamnar som bjuder på facklig tid. – I praktiken innebär det arbetsgivaren får betala dubbelt för fackligt arbete, både till Transport och till HF. I Umeå deltog fem HF:are i en förhandling, med full lön. Om stuveribolagen på allvar vill bli av med HF borde man sluta bjuda på saker.

När Transportarbetaren ringer HF-basen Eskil Rönér uppger han att HF vill teckna kollektivavtal med arbetsgivarna.

– Det har vi velat ändå sedan 1972, förtydligar han.

Det är en utsaga som Per-Olof Norgren inte ger mycket för:

– Hela HF:s existens bygger på att de inte har fredsplikt. Jag har träffat HF-representanter som uttryckligen sagt att förbundet absolut inte vill ha avtal. Men att de måste säga annat, för att inte riskera arbetsrättsliga problem.

HF:s ordförande Eskil Rönér håller inte med om att två fackförbund är till nackdel för stuveriarbetarna:

– Historiskt har det gynnat kåren. Men det är trist när det inte finns ett bra samarbetsklimat mellan Transport och HF. I den situation som råder nu måste vi driva våra medlemmars frågor själva. I det ingår att få ett kollektivavtal.

Hur långt bort är det, tror du, innan alla hamnarbetare är organiserade i ett fackförbund igen?

– Svårt att svara på. Just nu är det ganska kyligt mellan oss.

HF har blåst till strid mot APM Terminals i Göteborg. Tvisten handlar bland annat om hur många fackliga representanter som förbundet får ha med till förhandlingar med arbetsgivaren. Hittills har HF genomfört tre dygnslånga punktstrejker.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.