Två fack i hamnkonflikter – Transport är störst

Det är inte bara Transport som varslat om konflikt i hamnarna. I Göteborg strider konkurrentfacket, Hamnarbetarförbundet (HF), mot bolaget som driver containerhamnen. I medierna utmålar sig HF som stuveribranschens majoritetsfack. Men sanningen är Transport har fler medlemmar i hamnarna.

Våren 1972 splittrades hamnarbetarkåren. En utbrytargrupp lämnade Transport och bildade Svenska Hamnarbetarförbundet. Under de 44 år som gått har förbunden ömsom bekrigat varandra, ömsom samarbetat.

Åtskilliga medlemmar och fackligt aktiva i Transport har under våren surnat till över att HF beskriver sig som majoritetsfack eller majoritetsorganisation bland hamnarbetarna.

Transports stuveriombudsman Peter Winsten konstaterar att Transport just nu har 1 540 yrkesaktiva medlemmar i hamnarna.

Hur många har HF?

– Vi är 1 330, säger HF:s förbundsordförande Eskil Rönér, som i nästa andetag medger att Transport därmed är majoritetsfack. Med tillägget att HF ändå är störst i vissa hamnar.

Och så är det. I Göteborg är en klar majoritet med i HF. Framför allt gäller det grupper som utför själva lastnings- och lossningsarbetet. Transport organiserar många anställda som jobbar med service och underhåll.

Per-Olof Norgren jobbar som ombudsman i Transports stuveriavdelning 1. Han har ett förflutet som hamnarbetare och tycker att det är tråkigt att kåren är delad:

– Det enda HF uppnår är splittring. Nu har man lyckats få in en fot i Gävle hamn, som traditionellt varit Transports. Sju gubbar har bildat en egen HF-avdelning.

– Sju av över 100 hamnarbetare! Vad ska de åstadkomma? Det är Transport som tecknar och bär kollektivavtalet. Det finns tyvärr väldigt mycket okunskap bland stuveriarbetarna.

Norgren minns hur det var när han började i hamnen i Umeå, som ”extring” på 1970-talet. På den tiden var hela personalstyrkan med i HF.

– Snacket gick i fikarummet och jag trodde att HF var det enda hamnfack som fanns i Sverige. Flera gånger försökte jag gå med, men fick nobben. För att jag var extring.

– På den tiden var jag med i Träindustriarbetareförbundet. En dag ringde de upp mig och sa att jag borde gå över till rätt fackförbund. ”Jag vet! svarade jag. Men HF släpper inte in mig”. Då sa han som ringde: ”Men du ska ju vara med i LO-förbundet Transport! Det är dom som har kollektivavtalet.”

Per-Olof Norgren är konfunderad över både HF:s agerande och hamnarbetsgivarnas sätt att hantera det avtalslösa fackförbundet.

– Just nu har vi en tvist i Arbetsdomstolen med stuveriföretaget Shorelink. Bolaget har gjort en lokal uppgörelse med HF. Det gör man trots att företaget är bundet av kollektivavtalet med Transport.

– Det allra märkligaste är att extringarna förlorar massor i lön på uppgörelsen. Varför går HF, som beskriver sig som ett stridbart fack, med en på en sådan överenskommelse? I mina ögon är det huvudlöst.

Genom åren har arbetsgivarna gnällt över att det finns ett avtalslöst fack som framför allt i Göteborg utnyttjat möjligheten att strejka. Norgren tycker att hamnbolagen agerar inkonsekvent.

– Det finns en rad fackliga rättigheter som bygger på att parterna har kollektivavtal. Det gäller bland annat rätten att bedriva fackligt arbete på betald arbetstid. HF har inte avtal, ändå är det många hamnar som bjuder på facklig tid. – I praktiken innebär det arbetsgivaren får betala dubbelt för fackligt arbete, både till Transport och till HF. I Umeå deltog fem HF:are i en förhandling, med full lön. Om stuveribolagen på allvar vill bli av med HF borde man sluta bjuda på saker.

När Transportarbetaren ringer HF-basen Eskil Rönér uppger han att HF vill teckna kollektivavtal med arbetsgivarna.

– Det har vi velat ändå sedan 1972, förtydligar han.

Det är en utsaga som Per-Olof Norgren inte ger mycket för:

– Hela HF:s existens bygger på att de inte har fredsplikt. Jag har träffat HF-representanter som uttryckligen sagt att förbundet absolut inte vill ha avtal. Men att de måste säga annat, för att inte riskera arbetsrättsliga problem.

HF:s ordförande Eskil Rönér håller inte med om att två fackförbund är till nackdel för stuveriarbetarna:

– Historiskt har det gynnat kåren. Men det är trist när det inte finns ett bra samarbetsklimat mellan Transport och HF. I den situation som råder nu måste vi driva våra medlemmars frågor själva. I det ingår att få ett kollektivavtal.

Hur långt bort är det, tror du, innan alla hamnarbetare är organiserade i ett fackförbund igen?

– Svårt att svara på. Just nu är det ganska kyligt mellan oss.

HF har blåst till strid mot APM Terminals i Göteborg. Tvisten handlar bland annat om hur många fackliga representanter som förbundet får ha med till förhandlingar med arbetsgivaren. Hittills har HF genomfört tre dygnslånga punktstrejker.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tusentals falska F-skattare svarar på enkät

Företagare. Falska F-skattare? Personer som tvingas starta eget företag för att få jobba åt ett och samma företag? Hur vanligt är det att företagare egentligen borde vara anställda? TCO:s svar är att nästan nio procent av företagarna ser ut som anställda när de beskriver sitt jobb.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.

Magnus Eriksson och Emma Brodin

De vill minska risken för sopig upphandling

Renhållning. Miljöarbetarna i norra Örebro län byter arbetsgivare den 1 april. Snart är det dags att upphandla slamsugning i samma område. Renhållningsarbetarna gör sitt bästa för att påverka villkoren i upphandlingarna.