I förarhytten finns en kamera som sänder live till publiken.
Close
I förarhytten finns en kamera som sänder live till publiken.
Close
Kultur

Tusen mil på 90 minuter

Dokumentärteater. I en förort i södra Moskva står en blå lastbil med texten Cargo Moscow parkerad. Omkring den har 50 personer samlats. De är här för att färdas i tusen mil – och samtidigt se teater.

En av väggarna i trailern där publiken sitter är genomskinlig så publiken kan se ut. Foto: David Isaksson
En av väggarna i trailern där publiken sitter är genomskinlig så publiken kan se ut. Foto: David Isaksson

RysslandkartaFöreställningen heter just Cargo Moscow och handlar om lastbilschaufförer i Ryssland. Publiken kommer att åka från staden Magadan, som ligger så långt öster ut i landet man kan komma, till Moskva. En sträcka på tusen mil.

Cargo Moscow är en dokumentärteater, vilket betyder att pjäsens två skådespelare är riktiga lastbilsförare som spelar sig själva. Också miljöerna är riktiga, de åker till en mack, en biltvätt och en rastplats. Publiken sitter i en specialbyggd lastbil.

Men allt är förstås inte som på riktigt. I verkligheten tar det tre veckor att köra från Magadan till Moskva, medan föreställningen bara är 90 minuter.

De båda chaufförerna heter Andrej Fomin och Roman Romanov. Andrej kör mest i Europa, medan Roman jobbar i Ryssland och dess grannländer.

– Det är första gången vi spelar teater. Vi är riktiga förare och under föreställningen berättar vi för publiken om våra liv och vårt arbete. Vi kör runt på vägar runt Moskva och visar hur det ser ut, förklarar Andrej.

Föreställningen Cargo Moscow utspelar sig i en lastbil som kör runt i Moskva. Foto: Michal Vonotkov
Föreställningen Cargo Moscow utspelar sig i en lastbil som kör runt i Moskva. Foto: Michal Vonotkov

Läktare med filmduk

Publiken släpps in och sätter sig på läktaren. En av väggarna är genomskinlig inifrån så att man kan se ut. Under färden sänks en filmduk ner då och då. På den visas video. Ibland ser vi Andrej och Roman live i förarhytten. Ibland visas landskapet i östra Ryssland.

Roman och Andrej hälsar publiken välkommen och vi åker i väg. De berättar att de har bunkrat med proviant inför resan. Publiken får veta att båda är gifta och har barn. Andrej visar upp ett fotografi med sin familj. Att vara mycket hemifrån är en stor del av en förares liv.

Tyskt projekt

Cargo Moscow är ett tyskt projekt och har gjorts i många städer. Den som skapat det heter Stefan Kaegi. När han liftade i Bulgarien träffade han lastbilschaufförer som berättade som sina liv. Bulgariens statliga transportföretag hade precis privatiserats, vilket lett till en mycket otrygg situation där många förare utnyttjades.

Stefan Kaegi tyckte att ämnet var viktigt och ville göra teater om det. Men att använda skådespelare fungerade inte bra. Han tyckte förarna själva var fantastiska på att berätta sina historier och att de berättade bäst i förarhytten. Så hans teater, Rimini Protokoll, byggde en specialkonstruerad lastbil.

Långa avstånd

Roman och Andrej fortsätter att köra. De munhuggs, lyssnar på radio, mest ryska schlagers, men också hårdrock. Vi kommer fram till den vackra Bajkalsjön i Sibirien och är nu halvvägs.

Publiken får höra om skillnader mellan att jobba i Europa och Ryssland. Den mest uppenbara är avstånden. Ryssland är världens största land. Att åka tusen mil i sträck är inte möjligt i Europa.

– I öster är vägarna mycket dåliga. Man kan åka en hel dag och det finns ingen asfalt, inga kaféer och ingen mobiltäckning, säger Roman.

En annan skillnad är arbetstiden. I Europa är den reglerad.

– I Ryssland bara åker och åker vi. Är du trött sover du, men sedan fortsätter du, berättar Andrej.

Det finns förstås regler kring arbetstid även i Ryssland. De är inte lika stränga som i Europa, men framför allt följs de inte. Bryter man mot dem är böterna låga.

Rastplats i Moskva

Det är kväll och det börjar bli dags att sova. Roman och Andrej åker till en riktig plats i Moskvaområdet där förare stannar och sover. Där står många lastbilar, men få personer syns till. Här kan chaufförerna få vänta i veckor på en ny last.

Sedan fortsätter vi. Filmduken är nu upphissad och utanför ser publiken Moskvatrafiken på de riktiga vägarna. Efter tre veckors färd har Andrej och Roman till slut kommit fram till den ryska huvudstaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Per-Olov "Turken" Lundin i lastbilshytten.

”Varför ska jag sluta jobba?”

Mötet. Han gick till sjöss som 16-åring och har hunnit avverka tio transportyrken. Vid fyllda 69 år kör han fortfarande lastbil.

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.

På väg - Transportarbetarens podd

Nytt avsnitt av podden!

Poddradio. Äntligen är det här. Det andra avsnittet av Transportarbetarens podd På väg. Där träffar vi författaren David Ericsson. Dessutom de hetaste nyheterna från Transportarbetaren på nätet.

Kultur
Hembiträdena Jasmin och Luz i sitt sovutrymme, Macao

Migrantarbetarnas drömmar

Syd- och Sydostasien. I tre år har Lennart Johnsson och Stefan F Lindberg rest i Asien och samlat på sig historier och fotografier med migrantarbetare. Resultatet är boken Drömmen om ett bättre liv.

Amanda Karlsson och Linnéa Bohlin i inspelningstagen.

Podden som tar mord på dödligt allvar

Lyssna. Fler och fler lyssnar på poddradio. Ofta från mobilen och inte sällan för att få arbetsdagen att gå lite fortare. När Linnéa Bohlin och Amanda Karlsson slog ihop sina intressen för dokumentärer och brott skapade de sin egen nisch i Mordpodden.

Skidåkare, illiustration

7 tips för medlemmar

Snabbkoll. Facket – där går man väl med för att lönen och arbetsmiljön ska funka? För att tillsammans kämpa för ett bättre arbetsliv. Här har vi samlat förmåner som kommer på köpet när du går med i Transport.

Drottninggatan april 2017, collage

Ett halvår efter terrordådet

Bevakning. Ordningsvakter, väktare, värdetransportörer, p-vakter … Bevaknings­personalen hamnade i frontlinjen vid terror­attentatet på Drottning­­gatan. Hur mår de i dag? Och hur har bolagen följt upp attacken?

Hälsningar på plywoodskiva efter terrorattacken på Drottninggatan

Psykisk chock efter attacken

Bevakning. 72 ordningsvakter och väktare var på plats och gjorde olika insatser i samband med terrorattentatet i Stockholm.

Dyslexi
Patrik Welle

Patrik låter sig inte hejdas av dyslexin

Dragkamp med orden. Kalle Anka-pocket räddade honom. Och mobilen är hans bästa vän i jobbet. Lastbilschauffören Patrik Welle låter inte dyslexin stoppa honom från att göra det han vill.

Utsatt yrkesgrupp
P-vakt

Grövre våld och mer hot

P-vakter. Vardagen har blivit tuffare för parkeringsvakter och väktare som delar ut parkeringsavgifter. De som har koll på branschen är eniga: Hoten och våldet blir allt grövre.

Vinnarna i Transports novelltävling
Anders Hagander + Maja Lindbergs novellillustration

Fel väg, men rakt in i livet

Första pris. Här är yrkesföraren Anders Haganders vinnarnovell, om en vanlig arbetsnatt som förvandlas till en kamp på liv och död.

Kristoffer Nilsson + Maja Lindbergs novellillustration

Läderjackan

Andra pris. Tidningsbudet och konstnären Kristoffer Nilssons bidrag till novelltävlingen, om en av storstadens många osaliga nattvandrare.

En medmänniska

Tredje pris. Väktaren Sonja Chyle Kauko tog hem tredje pris med en berättelse som bygger på en verklig händelse, om medmänniskan i fläktrummet.