I förarhytten finns en kamera som sänder live till publiken.
Close
I förarhytten finns en kamera som sänder live till publiken.
Close
Kultur

Tusen mil på 90 minuter

Dokumentärteater. I en förort i södra Moskva står en blå lastbil med texten Cargo Moscow parkerad. Omkring den har 50 personer samlats. De är här för att färdas i tusen mil – och samtidigt se teater.

En av väggarna i trailern där publiken sitter är genomskinlig så publiken kan se ut. Foto: David Isaksson
En av väggarna i trailern där publiken sitter är genomskinlig så publiken kan se ut. Foto: David Isaksson

RysslandkartaFöreställningen heter just Cargo Moscow och handlar om lastbilschaufförer i Ryssland. Publiken kommer att åka från staden Magadan, som ligger så långt öster ut i landet man kan komma, till Moskva. En sträcka på tusen mil.

Cargo Moscow är en dokumentärteater, vilket betyder att pjäsens två skådespelare är riktiga lastbilsförare som spelar sig själva. Också miljöerna är riktiga, de åker till en mack, en biltvätt och en rastplats. Publiken sitter i en specialbyggd lastbil.

Men allt är förstås inte som på riktigt. I verkligheten tar det tre veckor att köra från Magadan till Moskva, medan föreställningen bara är 90 minuter.

De båda chaufförerna heter Andrej Fomin och Roman Romanov. Andrej kör mest i Europa, medan Roman jobbar i Ryssland och dess grannländer.

– Det är första gången vi spelar teater. Vi är riktiga förare och under föreställningen berättar vi för publiken om våra liv och vårt arbete. Vi kör runt på vägar runt Moskva och visar hur det ser ut, förklarar Andrej.

Föreställningen Cargo Moscow utspelar sig i en lastbil som kör runt i Moskva. Foto: Michal Vonotkov
Föreställningen Cargo Moscow utspelar sig i en lastbil som kör runt i Moskva. Foto: Michal Vonotkov

Läktare med filmduk

Publiken släpps in och sätter sig på läktaren. En av väggarna är genomskinlig inifrån så att man kan se ut. Under färden sänks en filmduk ner då och då. På den visas video. Ibland ser vi Andrej och Roman live i förarhytten. Ibland visas landskapet i östra Ryssland.

Roman och Andrej hälsar publiken välkommen och vi åker i väg. De berättar att de har bunkrat med proviant inför resan. Publiken får veta att båda är gifta och har barn. Andrej visar upp ett fotografi med sin familj. Att vara mycket hemifrån är en stor del av en förares liv.

Tyskt projekt

Cargo Moscow är ett tyskt projekt och har gjorts i många städer. Den som skapat det heter Stefan Kaegi. När han liftade i Bulgarien träffade han lastbilschaufförer som berättade som sina liv. Bulgariens statliga transportföretag hade precis privatiserats, vilket lett till en mycket otrygg situation där många förare utnyttjades.

Stefan Kaegi tyckte att ämnet var viktigt och ville göra teater om det. Men att använda skådespelare fungerade inte bra. Han tyckte förarna själva var fantastiska på att berätta sina historier och att de berättade bäst i förarhytten. Så hans teater, Rimini Protokoll, byggde en specialkonstruerad lastbil.

Långa avstånd

Roman och Andrej fortsätter att köra. De munhuggs, lyssnar på radio, mest ryska schlagers, men också hårdrock. Vi kommer fram till den vackra Bajkalsjön i Sibirien och är nu halvvägs.

Publiken får höra om skillnader mellan att jobba i Europa och Ryssland. Den mest uppenbara är avstånden. Ryssland är världens största land. Att åka tusen mil i sträck är inte möjligt i Europa.

– I öster är vägarna mycket dåliga. Man kan åka en hel dag och det finns ingen asfalt, inga kaféer och ingen mobiltäckning, säger Roman.

En annan skillnad är arbetstiden. I Europa är den reglerad.

– I Ryssland bara åker och åker vi. Är du trött sover du, men sedan fortsätter du, berättar Andrej.

Det finns förstås regler kring arbetstid även i Ryssland. De är inte lika stränga som i Europa, men framför allt följs de inte. Bryter man mot dem är böterna låga.

Rastplats i Moskva

Det är kväll och det börjar bli dags att sova. Roman och Andrej åker till en riktig plats i Moskvaområdet där förare stannar och sover. Där står många lastbilar, men få personer syns till. Här kan chaufförerna få vänta i veckor på en ny last.

Sedan fortsätter vi. Filmduken är nu upphissad och utanför ser publiken Moskvatrafiken på de riktiga vägarna. Efter tre veckors färd har Andrej och Roman till slut kommit fram till den ryska huvudstaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Marcus Lennartsson

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

David Ericsson

Värstinglandet

Davids krönika. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

”Bilden är tagen i juni vid inloppet till Sundsvall. Stora hamnkajen. Stockholmskajen kallas den också. Eller kort och gott Norra hamnen. Till vänster ligger en hotellbåt och Gustav Adolfs kyrka syns långt bak i bilden”, skriver Jan-Erik Lindblom.

Staden vaknar

Tidningsbudens gryningsbilder. Även i år la Transportarbetaren ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp. Men den här gången bad vi om foton från städer och andra samhällen. Här är ett urval gyllene morgonstunder, när nästan bara buden är vakna…

Kultur
God morgon, säger retrievern Leia. Familjen Sirén-Blomgren-Ahmed är husvagnscampare sedan många år, och tvekar inte om naturens läkande krafter.

Tillbaka till naturen!

Camping. Är det sant att naturen läker? Javisst, svarar forskningen. Vi tog med frågan till det svenska campinglivet. Till den kultur som i litteraturen har beskrivits som ”flintastek, flukthål och förtältsromantik”.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.