Close
Mästerklass. Totalt tävlar 400 fordon om Nordic Trophy under de två dagar truckingfestivalen pågår i Mantorp.
Close

Tunga möten på Mantorp

Festival. Skön konst och mäktiga lastbilar, glänsande krom och folkfest – Trailer Trucking Festival är i gång på klassiska Mantorp park. Stora och små lockades ut till motorbanan på fredagen för att uppleva äkta truckingkultur.

Allt som har med tunga lastbilar att göra är i fokus under två dagar på motorbanan den sista helgen i augusti. Från bromsljus till utbildningsstart för utbildning för morgondagens chaufförer. Många har varit med på truckerfestivalen flera gånger tidigare, andra känner varandra från vägarna.

– Vi kom för att min syster tyckte att vi skulle titta på lastbilarna, hon bor i Mantorp, säger Linnéa Wikström.

Foto: Lilly Hallberg

Sonen Ture, 1,5 år, testade att köra en liten lastbil framför de stora.

Tävlingen Nordic Trophy arrangeras också traditionsenligt under Truckingfestivalen. Den avgörs på lördagen men redan vid lunchtid på fredagen fanns många av de 400 tävlande fordonen på plats. I år är det 40:e gången som trofén delas ut och tävlingen utgör en show i sig, med fantastiska lastbilar – motivlackerade, specialbyggda och med lyxiga inredningar. Lastbilarna kommer från åtta europeiska länder.

– Jag har byggt den själv, som en konfirmationsgåva till min son, säger norska Eli Nitteberg, framför en lila lastbil som tävlar i utmanarklassen.

– Det är 14 år sedan den lackades men det har hållt, den har bara polerats fast den går i arbete.

Eli NittebergMotiven är hämtade från rockvärlden, målade av en norsk konstnär men lackerade i Danmark. Eli Nittebergs son är också med och tävlar med bilen bredvid, också den i utmanarklassen. Båda har flera gånger tidigare varit med på Mantorp och gillar festivalen.

– Jo, man är van vid uppmärksamhet på vägarna, säger Eli Nitteberg, som bor utanför Oslo och kör utlandstrafik genom Bring.

Hon har lagt märke till att det blir allt fler ”jenter” i truckervärlden. En av dem är Sofie Andersson, som tävlar i mästerklassen. Också hon och hennes bil, Scania R620, har varit med förr.

– Ja, det är sjätte gången i mästarklassen, säger Sofie Andersson, chaufför och ägare av åkeriet DMS i Norrköping.

På plats vid motorbanan finns också närmare 80 utställare, som representanter för de stora lastbilsmärkena och släpvagnstillbehör. Flera erbjöd också besökare att provköra de tunga fordonen.

Transport var självklart på plats.

– Det är viktigt att visa upp sig och visa att vi finns och lever! säger Christian Öström, medlemsvärvare från avdelning 4 i Linköping.

LinköpingsavdelningenTillsammans med avdelningsordförande, Joakim Carlsson, och medlemmen Kjell-Åke Ströberg, själv chaufför,  stod de i Transporttältet på fredagen.

– Det är också roligt att vara här och träffa på gamla bekanta, inte minst från skolorna med chaufförsutbildning i regionen, säger Joakim Carlsson.

Efter att branschutställningen stängt på fredagen blir det ljusshow på Nordic Trophy-området. Själva tävlingen avgörs på lördagen.

Trucking Mantorp.
Tunga, tävlande fordon på parad.
Country Road
Dollystyle på Country Road, med ljudanläggning i mästarklass.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.