Nette Schölin och några kolleger som kört sina tunga fordon till Stockholms centrum i samband med riksdagens öppnande på tisdagen för att sätta tyngd bakom sina krav om mer rättvisa i åkerinäringen.
Close
Nette Schölin och några kolleger som kört sina tunga fordon till Stockholms centrum i samband med riksdagens öppnande på tisdagen för att sätta tyngd bakom sina krav om mer rättvisa i åkerinäringen.
Close

Tunga krav till politikerna

På tisdagen tågade ledarna för kampanjen Här stannar Sverige fram till riksdagshusets trappa och överlämnade sina krav till våra folkvalda.

Chaufförerna kom gående till fots de sista metrarna fram till riksdagens entré, men planen var en helt annan.

Gräsrötterna i kampanjen Här stannar Sverige hade stöd av både Transport och Sveriges Åkeriföretag. Gemensamt hade de formulerat en skrivelse med krav på bättre trafiksäkerhet och socialt ansvar i åkerinäringen.

Med en kolonn av tunga lastbilar från hela Sverige hade de tänkt glida förbi riksdagshuset och skapa uppmärksamhet kring kampanjen.

I sista stund stoppade polisen lastbilskortegen av säkerhetsskäl. Tisdagen var dagen för riksdagens högtidliga öppnande och då ville ordningsmakten inte chansa.

I stället fick de 15 tunga fordon som deltog i aktionen tillstånd att parkera en bit från riksdagshuset vid Kungsträdgården.

– Vi fick fram vårt budskap i alla fall, säger Nettan Schölin, som hade kört upp från Växjö med sin dragbil.

Kampanjen vill uppmärksamma allmänhet och beslutsfattare på att trafikpoliserna är alldeles för få, att skattefusk förekommer och böter och sanktioner är låga i förhållande till brottens karaktär.

De extra pengarna till trafikpolisen, 25 miljoner om året, är för lite. Polis, åklagare och skattemyndigheter måste få bättre förutsättningar och ett beställaransvar behövs.

”Nu uppmanar vi regeringen och samtliga riksdagspartier att ta gemensamma krafttag för hållbara transporter när det gäller trafiksäkerhet, miljö och socialt ansvar”, avrundas skrivelsen.

Med underskrifter av både Transport och Sveriges Åkeriföretag har Här stannar Sverige fått starka medspelare.

Nette Schölin blev igenkänd av flera riksdagsledamöter när hon stod i folkmassan utanför Slottet och såg hur politikerna kom gående från Lejonbacken över bron till gamla riksdagshuset.

Allt från moderaten Sten Bergheden i trafikutskottet till socialdemokraterna Monica Green och Leif Pettersson i samma utskott kom fram till henne och bytte några ord.

Hon tror att en riksdagsmajoritet skulle kunna ställa sig bakom kampanjens krav.

– Det handlar om att våga samarbeta, så som vi har gjort med Transport och Sveriges Åkeriföretag.

– Om partierna kan bortse från partifärg och se till sakfrågorna kan de göra som vi och samarbeta, säger Nette Schölin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tusentals falska F-skattare svarar på enkät

Företagare. Falska F-skattare? Personer som tvingas starta eget företag för att få jobba åt ett och samma företag? Hur vanligt är det att företagare egentligen borde vara anställda? TCO:s svar är att nästan nio procent av företagarna ser ut som anställda när de beskriver sitt jobb.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.

Magnus Eriksson och Emma Brodin

De vill minska risken för sopig upphandling

Renhållning. Miljöarbetarna i norra Örebro län byter arbetsgivare den 1 april. Snart är det dags att upphandla slamsugning i samma område. Renhållningsarbetarna gör sitt bästa för att påverka villkoren i upphandlingarna.