Nette Schölin och några kolleger som kört sina tunga fordon till Stockholms centrum i samband med riksdagens öppnande på tisdagen för att sätta tyngd bakom sina krav om mer rättvisa i åkerinäringen.
Close
Nette Schölin och några kolleger som kört sina tunga fordon till Stockholms centrum i samband med riksdagens öppnande på tisdagen för att sätta tyngd bakom sina krav om mer rättvisa i åkerinäringen.
Close

Tunga krav till politikerna

På tisdagen tågade ledarna för kampanjen Här stannar Sverige fram till riksdagshusets trappa och överlämnade sina krav till våra folkvalda.

Chaufförerna kom gående till fots de sista metrarna fram till riksdagens entré, men planen var en helt annan.

Gräsrötterna i kampanjen Här stannar Sverige hade stöd av både Transport och Sveriges Åkeriföretag. Gemensamt hade de formulerat en skrivelse med krav på bättre trafiksäkerhet och socialt ansvar i åkerinäringen.

Med en kolonn av tunga lastbilar från hela Sverige hade de tänkt glida förbi riksdagshuset och skapa uppmärksamhet kring kampanjen.

I sista stund stoppade polisen lastbilskortegen av säkerhetsskäl. Tisdagen var dagen för riksdagens högtidliga öppnande och då ville ordningsmakten inte chansa.

I stället fick de 15 tunga fordon som deltog i aktionen tillstånd att parkera en bit från riksdagshuset vid Kungsträdgården.

– Vi fick fram vårt budskap i alla fall, säger Nettan Schölin, som hade kört upp från Växjö med sin dragbil.

Kampanjen vill uppmärksamma allmänhet och beslutsfattare på att trafikpoliserna är alldeles för få, att skattefusk förekommer och böter och sanktioner är låga i förhållande till brottens karaktär.

De extra pengarna till trafikpolisen, 25 miljoner om året, är för lite. Polis, åklagare och skattemyndigheter måste få bättre förutsättningar och ett beställaransvar behövs.

”Nu uppmanar vi regeringen och samtliga riksdagspartier att ta gemensamma krafttag för hållbara transporter när det gäller trafiksäkerhet, miljö och socialt ansvar”, avrundas skrivelsen.

Med underskrifter av både Transport och Sveriges Åkeriföretag har Här stannar Sverige fått starka medspelare.

Nette Schölin blev igenkänd av flera riksdagsledamöter när hon stod i folkmassan utanför Slottet och såg hur politikerna kom gående från Lejonbacken över bron till gamla riksdagshuset.

Allt från moderaten Sten Bergheden i trafikutskottet till socialdemokraterna Monica Green och Leif Pettersson i samma utskott kom fram till henne och bytte några ord.

Hon tror att en riksdagsmajoritet skulle kunna ställa sig bakom kampanjens krav.

– Det handlar om att våga samarbeta, så som vi har gjort med Transport och Sveriges Åkeriföretag.

– Om partierna kan bortse från partifärg och se till sakfrågorna kan de göra som vi och samarbeta, säger Nette Schölin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).