Nette Schölin och några kolleger som kört sina tunga fordon till Stockholms centrum i samband med riksdagens öppnande på tisdagen för att sätta tyngd bakom sina krav om mer rättvisa i åkerinäringen.
Close
Nette Schölin och några kolleger som kört sina tunga fordon till Stockholms centrum i samband med riksdagens öppnande på tisdagen för att sätta tyngd bakom sina krav om mer rättvisa i åkerinäringen.
Close

Tunga krav till politikerna

På tisdagen tågade ledarna för kampanjen Här stannar Sverige fram till riksdagshusets trappa och överlämnade sina krav till våra folkvalda.

Chaufförerna kom gående till fots de sista metrarna fram till riksdagens entré, men planen var en helt annan.

Gräsrötterna i kampanjen Här stannar Sverige hade stöd av både Transport och Sveriges Åkeriföretag. Gemensamt hade de formulerat en skrivelse med krav på bättre trafiksäkerhet och socialt ansvar i åkerinäringen.

Med en kolonn av tunga lastbilar från hela Sverige hade de tänkt glida förbi riksdagshuset och skapa uppmärksamhet kring kampanjen.

I sista stund stoppade polisen lastbilskortegen av säkerhetsskäl. Tisdagen var dagen för riksdagens högtidliga öppnande och då ville ordningsmakten inte chansa.

I stället fick de 15 tunga fordon som deltog i aktionen tillstånd att parkera en bit från riksdagshuset vid Kungsträdgården.

– Vi fick fram vårt budskap i alla fall, säger Nettan Schölin, som hade kört upp från Växjö med sin dragbil.

Kampanjen vill uppmärksamma allmänhet och beslutsfattare på att trafikpoliserna är alldeles för få, att skattefusk förekommer och böter och sanktioner är låga i förhållande till brottens karaktär.

De extra pengarna till trafikpolisen, 25 miljoner om året, är för lite. Polis, åklagare och skattemyndigheter måste få bättre förutsättningar och ett beställaransvar behövs.

”Nu uppmanar vi regeringen och samtliga riksdagspartier att ta gemensamma krafttag för hållbara transporter när det gäller trafiksäkerhet, miljö och socialt ansvar”, avrundas skrivelsen.

Med underskrifter av både Transport och Sveriges Åkeriföretag har Här stannar Sverige fått starka medspelare.

Nette Schölin blev igenkänd av flera riksdagsledamöter när hon stod i folkmassan utanför Slottet och såg hur politikerna kom gående från Lejonbacken över bron till gamla riksdagshuset.

Allt från moderaten Sten Bergheden i trafikutskottet till socialdemokraterna Monica Green och Leif Pettersson i samma utskott kom fram till henne och bytte några ord.

Hon tror att en riksdagsmajoritet skulle kunna ställa sig bakom kampanjens krav.

– Det handlar om att våga samarbeta, så som vi har gjort med Transport och Sveriges Åkeriföretag.

– Om partierna kan bortse från partifärg och se till sakfrågorna kan de göra som vi och samarbeta, säger Nette Schölin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.