Mehdi Ben Sennah, taxichaufför som kör med procentlön för en åkare ansluten till Taxi Stockholm.
Close
”Vi arbetar långa arbetspass på 12–13 timmar, sex dagar i veckan. Något borde göras för att vi ska få bättre inkomster. Höj lönen eller procenten”, säger Mehdi Ben Sennah, som kör med procentlön för en åkare ansluten till Taxi Stockholm.
Close

Trögt i förhandlingarna om nytt avtal för taxi

Taxiförhandlingarna fortsätter. Transports förbundsstyrelse har beslutat att göra ett försök till. I de segdragna förhandlingarna vill arbetsgivarna inte ens betala de 2,2 procent i löneökningar som andra på arbetsmarknaden fått.

– Förbundsstyrelsen har haft en djupgående diskussion om taxiavtalet och är väl insatt i problematiken. Den har rekommenderat förhandlingsledningen att fortsätta arbetet med att få ett avtal med motparten, säger Lars Lindgren, Transports ordförande.

Taxiavtalet löpte ut den sista juni. Tre månader senare verkar arbetsgivarsidan inte ha någon brådska
i förhandlingarna.

– Förra gången gick vi nio månader över tiden, säger Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafik-
ens arbetsgivareförbund (BA).

Avtalet för taxiförarna är förmodligen ett av de svåraste kollektivavtalen att förhandla om av flera skäl.

Organisationsgraden är låg. BA organiserar en minoritet av företagen i branschen. Detsamma gäller Transports andel av de anställda.

Kollektivavtalets villkor avgör därför inte prisbilden på taximarknaden. Konkurrensen påverkas mer av annat.

Den fria etableringsrätten som infördes för 25 år sedan har lett till en överetablering. Överskottet av taxibilar pressar ner priserna på resor och därmed lönerna.

Lönerna pressas även ner när kommuner och landsting upphandlar färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Då gäller nästan alltid lägsta pris utan hänsyn till kvalitet.

Ytterligare en faktor som trycker ner lönerna är de procentlöner som en stor del av förarna har. Deras lön är en viss procentsats av inkört belopp, vanligtvis mellan 35 och 40 procent.

Procentlön ger vanligtvis låg timpenning som måste kompenseras med långa arbetspass.

– Då räcker inte 40 timmars arbetsvecka för att få mat på bordet, säger Lars Mikaelsson, central ombudsman på Transport.

– Motparten säger att förarna inte skulle producera i samma utsträckning om procentlönerna tas bort, men jag tycker det är konstigt att provisionslöner tillåts i trafiken.

För procentförarna innebär inte en avtalsmässig löneökning på
2,2 procent att de automatiskt får högre lön.

– Nej, åkaren måste antingen höja taxan eller förarens andel av inkört belopp för att lönen ska öka. I annat fall måste förare köra längre arbetspass för att tjäna mer, förklarar Lars Mikaelsson.

På arbetsgivarsidan vill åkarna inte ens höja löner och ersättningar med de 2,2 procent som gäller för övrig arbetsmarknad. De tycker till och med att försäkringarna i avtalet är ett för dyrt inslag.

– Taxiföretagen har en hård ekonomisk situation, säger Anders Norberg, BA.

Förarna skulle kunna säga detsamma om sin privatekonomi och ha det som argument för högre löner.

– Våra löner har inte hängt med övriga branscher. Vi är jävligt förbannade över situationen, säger Saied Tagavi, fackligt aktiv på Taxi Stockholm.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Flygteknikerna återstår innan Transport avslutar lönerörelsen

Flyg. Förra årets stora avtalsrörelse är inte över för Transports del. Flygteknikerna återstår och den här veckan sker nya överläggningar mellan fack och arbetsgivare.

Transportarbetarens logga

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transportarbetarens logga

Friåkare döms att betala halv miljon för kopierad taxilogga

Taxi. En taxiåkare i Göteborg har dömts att betala 500 000 kronor i vite för att ha använt en logotype som varit alltför lik skyltningen på Taxi Göteborgs bilar. Hotet om vite utfärdades 2015. Enligt domstolen har åkaren efter det struntat i att ändra loggan på en bil.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.