Mehdi Ben Sennah, taxichaufför som kör med procentlön för en åkare ansluten till Taxi Stockholm.
Close
”Vi arbetar långa arbetspass på 12–13 timmar, sex dagar i veckan. Något borde göras för att vi ska få bättre inkomster. Höj lönen eller procenten”, säger Mehdi Ben Sennah, som kör med procentlön för en åkare ansluten till Taxi Stockholm.
Close

Trögt i förhandlingarna om nytt avtal för taxi

Taxiförhandlingarna fortsätter. Transports förbundsstyrelse har beslutat att göra ett försök till. I de segdragna förhandlingarna vill arbetsgivarna inte ens betala de 2,2 procent i löneökningar som andra på arbetsmarknaden fått.

– Förbundsstyrelsen har haft en djupgående diskussion om taxiavtalet och är väl insatt i problematiken. Den har rekommenderat förhandlingsledningen att fortsätta arbetet med att få ett avtal med motparten, säger Lars Lindgren, Transports ordförande.

Taxiavtalet löpte ut den sista juni. Tre månader senare verkar arbetsgivarsidan inte ha någon brådska
i förhandlingarna.

– Förra gången gick vi nio månader över tiden, säger Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafik-
ens arbetsgivareförbund (BA).

Avtalet för taxiförarna är förmodligen ett av de svåraste kollektivavtalen att förhandla om av flera skäl.

Organisationsgraden är låg. BA organiserar en minoritet av företagen i branschen. Detsamma gäller Transports andel av de anställda.

Kollektivavtalets villkor avgör därför inte prisbilden på taximarknaden. Konkurrensen påverkas mer av annat.

Den fria etableringsrätten som infördes för 25 år sedan har lett till en överetablering. Överskottet av taxibilar pressar ner priserna på resor och därmed lönerna.

Lönerna pressas även ner när kommuner och landsting upphandlar färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Då gäller nästan alltid lägsta pris utan hänsyn till kvalitet.

Ytterligare en faktor som trycker ner lönerna är de procentlöner som en stor del av förarna har. Deras lön är en viss procentsats av inkört belopp, vanligtvis mellan 35 och 40 procent.

Procentlön ger vanligtvis låg timpenning som måste kompenseras med långa arbetspass.

– Då räcker inte 40 timmars arbetsvecka för att få mat på bordet, säger Lars Mikaelsson, central ombudsman på Transport.

– Motparten säger att förarna inte skulle producera i samma utsträckning om procentlönerna tas bort, men jag tycker det är konstigt att provisionslöner tillåts i trafiken.

För procentförarna innebär inte en avtalsmässig löneökning på
2,2 procent att de automatiskt får högre lön.

– Nej, åkaren måste antingen höja taxan eller förarens andel av inkört belopp för att lönen ska öka. I annat fall måste förare köra längre arbetspass för att tjäna mer, förklarar Lars Mikaelsson.

På arbetsgivarsidan vill åkarna inte ens höja löner och ersättningar med de 2,2 procent som gäller för övrig arbetsmarknad. De tycker till och med att försäkringarna i avtalet är ett för dyrt inslag.

– Taxiföretagen har en hård ekonomisk situation, säger Anders Norberg, BA.

Förarna skulle kunna säga detsamma om sin privatekonomi och ha det som argument för högre löner.

– Våra löner har inte hängt med övriga branscher. Vi är jävligt förbannade över situationen, säger Saied Tagavi, fackligt aktiv på Taxi Stockholm.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?