Dödsolyckor 2017

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Ingen annan yrkesgrupp kommer i närheten av de många dödsfallen bland lastbilschaufförer visar Arbetsmiljöverkets (AV) preliminära statistik. I väntan på att den ska bli klar har Transportarbetaren lagt till olyckor som rapporterats i medierna.

AV listar totalt 52 dödsolyckor som skett under arbetet 2017. Till det kan läggas ytterligare två fall, vilket innebär att förare inom den tunga trafiken stod för nästan en femtedel av dödsfallen.

Samtidigt inträffar många arbetsolyckor, utan dödlig utgång, bland lastbilsförarna. En undersökning från Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd visar att 620 arbetsskador sker bland landets distributionsförare varje år. Fall- och klämskador är vanliga.

Dödstalen ligger ganska konstant kring cirka tio personer. Vissa år är det några fler och andra några färre – med en mörk toppnotering på 15 chaufförer 2014.

– Varje dödsolycka är en olycka för mycket. Vi har fortfarande för många män och kvinnor i åkeribranschen som inte kommer hem efter jobbet, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Förebygga

Många dödsolyckor har inträffat i samband med lastning och lossning.

– Det tyder på att företagen kan vidta åtgärder och göra förbättringar för att förebygga skador och olyckor. De behöver satsa mer på det förebyggande arbetsmiljöarbetet i samverkan med behörigt utsedda skyddsombud.

Miljeteig bedömer att den allt tuffare konkurrensen inom åkerisektorn leder till ett hårdare arbetsklimat och mer stress, men påminner om att arbetsgivarna alltid ansvarar för de anställdas hälsa och säkerhet.

Tre av lastbilsförarna som dog i fjol kom från andra länder, övriga var svenskar. I tre fall omkom de i trafiken, men den övervägande orsaken var att chaufförerna klämdes till döds på olika sätt när de arbetade utanför sina fordon.

Hårt drabbade

Utredaren Carl Axel Sundström på Arbetsmiljöverket bekräftar bilden av lastbilschaufförer som en hårt drabbad grupp, men håller inte med om att det är landets farligaste yrke. De höga dödstalen måste ses i proportion till att så många arbetar inom branschen, framför han.

En titt på statistiken visar att olika slags tunga fordon var inblandade i en rad olyckor även i andra branscher.

– Det handlar om tunga och snabba fordon, stora energier i rörelse i närheten av människor. När något blir fel får det därför väldigt allvarliga konsekvenser, säger Sundström.

Han uppmanar åkerierna att verkligen se över riskerna i verksamheten och åtgärda bristerna. I dagsläget lämnas chaufförerna i hög grad att lösa olika problem själva, de stressar på och är lojala, beskriver Carl Axel Sundström.

– Men de måste också tänka på sin egen säkerhet.

När det gäller användning av mobiler och annan teknik under färd kan åkerierna utfärda egna regler och trycka på att hastighetsgränser ska hållas, påpekar han.

Skriftliga policyer

Regionala skyddsombudet Gunilla Hamberg på Transports avdelning i Östersund tycker att transportföretagen behöver bättra sig när det gäller skriftliga policyer och genomgång av rutiner vid exempelvis lastning och lossning.

– Åkerierna bör ha som rutin att gå igenom reglerna en gång per år. Enligt lagstiftningen har arbetsgivare ett stort ansvar för att det finns rutiner och att anställda förstår och följer dem. Det handlar om kommunikation och repetition.

13 dödsolyckor

Miljöarbetare, 50 år

Skåne, den 3 februari 2017

Mannen blev påkörd av en hjullastare när han samlade in avfall i Malmö hamn. Arbetaren fördes till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda. Kollegan som körde hjullastaren chockades svårt och fördes också till sjukhus. Förundersökningen om olyckan har lagts ned.

 

Busschaufför, 57 år

Värmland, den 21 februari

Chauffören körde in i släpet på en stillastående lastbil, som stannat efter en tidigare krock på E18 utanför Arboga. Olyckan inträffade vid dålig sikt, dimma och halt väglag. Ett 20-tal personer fördes till sjukhus från olycksplatsen, som uppges ha varit kaotisk och sträckt sig flera hundra meter.

 

Lastbilschaufför, 31 år

Stockholm, den 6 mars

Mannen omkom vid en frontalkrock med en personbil i hans fil. Lastbilen välte och hamnade upp och ner på en åker vid länsväg 269, utanför Upplands-Bro. Bägge förarna klämdes fast, men bilisten överlevde. Hon anklagades för vållande till annans död, drog/rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik.

 

Lastbilschaufför, okänd ålder

Värmland, den 12 mars

Chauffören körde in i en stillastående lastbil och avled. Han arbetade vid ett utländskt företag.

 

Taxichaufför, 85 år

Stockholm, den 26 mars

Föraren hittades död på isbelagd mark.

 

Lastbilschaufför, 50 år

Okänt län, den 29 maj

Chauffören blev påkörd av en truck och avled. Han arbetade för ett slovakiskt företag.

 

Lastbilschaufför, okänd ålder

Stockholm, den 3 augusti

Mannen arbetade som inhyrd chaufför och hade parkerat lastbilen vid en av lastluckorna på Postnords terminal i Segeltorp, södra Stockholm. Bilen kom i rullning och han klämdes mellan andra lastbilar. Livräddande insatser vidtogs av personal på plats, men föraren avled efter några dagar på sjukhus.

 

Lastbilschaufför, 30 år

Västra Götaland, den 30 augusti

Chauffören hade ställt av en tom container och var på väg att hämta en fylld i ett villaområde på Hisingen i Göteborg. Han tros av misstag ha kommit åt fjärrkontrollen och klämdes fast mellan lastbilens bakända och containern. Förundersökningen leds av en åklagare och pågår än.

 

Lastbilschaufför, 75 år

Norrbotten, den 26 september

Egenföretagaren lastade av väggmoduler till ett bygge i Luleå när han fick två tunga block över sig. Han klämdes fast mellan väggblocken och kanten på flaket, två kollegor lyckades få loss honom men han avled. Förundersökningen har lagts ner av åklagaren.

 

Lastbilschaufför, 20-årsåldern

Skåne, den 3 oktober

Mannen stannade på E6 vid Ängelholm och steg ur lastbilen för att laga en punktering. Han blev påkörd och dödad av ett eller flera fordon. Inget av dem stannade. Fordonet uppgavs vara en lätt lastbil, registrerat i Bulgarien. Polisen efterlyste iakttagelser från allmänheten.

 

Kranbilsförare, 26 år

Jämtland, den 5 oktober

Chauffören lossade en byggbarack på Skanskas lager i Östersund. Han klev upp på en stege och klämdes fast mellan bod och kran när kranen svängde. Uppgifter finns om att föraren av misstag kom åt sin joystick som manövrerar kranen. Förundersökningen pågår än.

 

Lastbilschaufför, 46 år

Skåne, den 22 november

Mannen klämdes fast under sin lastbil och skadades allvarligt när han skulle tömma en container på ett återvinningsbolag i Näsum i Bromölla kommun. Vittnen berättade att han höll på att tippa flaket när lastbilen välte. Förundersökningen pågår, åklagaren inväntar bland annat en teknisk utredning.

 

Timmerbilsförare, 40-årsåldern

Västernorrland, den 27 december

Chauffören körde av väg 320, utanför Sundsvall, i besvärligt väglag med kraftigt snöfall. SMHI hade utfärdat en klass 1-varning och den fullastade timmerbilen fortsatte ut för ett stup med en fallhöjd på drygt sex meter. Förarens liv gick inte att rädda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

utbildning av lastbilschaufförer.

Kommunerna utbildar fler lastbilsförare

Utbildning. Kommuner ökar sin vuxenutbildning av lastbilsförare. Med statliga pengar kommer 338 nya utbildningsplatser till.

Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Samuel West

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.