Dödsolyckor 2017

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Ingen annan yrkesgrupp kommer i närheten av de många dödsfallen bland lastbilschaufförer visar Arbetsmiljöverkets (AV) preliminära statistik. I väntan på att den ska bli klar har Transportarbetaren lagt till olyckor som rapporterats i medierna.

AV listar totalt 52 dödsolyckor som skett under arbetet 2017. Till det kan läggas ytterligare två fall, vilket innebär att förare inom den tunga trafiken stod för nästan en femtedel av dödsfallen.

Samtidigt inträffar många arbetsolyckor, utan dödlig utgång, bland lastbilsförarna. En undersökning från Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd visar att 620 arbetsskador sker bland landets distributionsförare varje år. Fall- och klämskador är vanliga.

Dödstalen ligger ganska konstant kring cirka tio personer. Vissa år är det några fler och andra några färre – med en mörk toppnotering på 15 chaufförer 2014.

– Varje dödsolycka är en olycka för mycket. Vi har fortfarande för många män och kvinnor i åkeribranschen som inte kommer hem efter jobbet, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Förebygga

Många dödsolyckor har inträffat i samband med lastning och lossning.

– Det tyder på att företagen kan vidta åtgärder och göra förbättringar för att förebygga skador och olyckor. De behöver satsa mer på det förebyggande arbetsmiljöarbetet i samverkan med behörigt utsedda skyddsombud.

Miljeteig bedömer att den allt tuffare konkurrensen inom åkerisektorn leder till ett hårdare arbetsklimat och mer stress, men påminner om att arbetsgivarna alltid ansvarar för de anställdas hälsa och säkerhet.

Tre av lastbilsförarna som dog i fjol kom från andra länder, övriga var svenskar. I tre fall omkom de i trafiken, men den övervägande orsaken var att chaufförerna klämdes till döds på olika sätt när de arbetade utanför sina fordon.

Hårt drabbade

Utredaren Carl Axel Sundström på Arbetsmiljöverket bekräftar bilden av lastbilschaufförer som en hårt drabbad grupp, men håller inte med om att det är landets farligaste yrke. De höga dödstalen måste ses i proportion till att så många arbetar inom branschen, framför han.

En titt på statistiken visar att olika slags tunga fordon var inblandade i en rad olyckor även i andra branscher.

– Det handlar om tunga och snabba fordon, stora energier i rörelse i närheten av människor. När något blir fel får det därför väldigt allvarliga konsekvenser, säger Sundström.

Han uppmanar åkerierna att verkligen se över riskerna i verksamheten och åtgärda bristerna. I dagsläget lämnas chaufförerna i hög grad att lösa olika problem själva, de stressar på och är lojala, beskriver Carl Axel Sundström.

– Men de måste också tänka på sin egen säkerhet.

När det gäller användning av mobiler och annan teknik under färd kan åkerierna utfärda egna regler och trycka på att hastighetsgränser ska hållas, påpekar han.

Skriftliga policyer

Regionala skyddsombudet Gunilla Hamberg på Transports avdelning i Östersund tycker att transportföretagen behöver bättra sig när det gäller skriftliga policyer och genomgång av rutiner vid exempelvis lastning och lossning.

– Åkerierna bör ha som rutin att gå igenom reglerna en gång per år. Enligt lagstiftningen har arbetsgivare ett stort ansvar för att det finns rutiner och att anställda förstår och följer dem. Det handlar om kommunikation och repetition.

13 dödsolyckor

Miljöarbetare, 50 år

Skåne, den 3 februari 2017

Mannen blev påkörd av en hjullastare när han samlade in avfall i Malmö hamn. Arbetaren fördes till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda. Kollegan som körde hjullastaren chockades svårt och fördes också till sjukhus. Förundersökningen om olyckan har lagts ned.

 

Busschaufför, 57 år

Värmland, den 21 februari

Chauffören körde in i släpet på en stillastående lastbil, som stannat efter en tidigare krock på E18 utanför Arboga. Olyckan inträffade vid dålig sikt, dimma och halt väglag. Ett 20-tal personer fördes till sjukhus från olycksplatsen, som uppges ha varit kaotisk och sträckt sig flera hundra meter.

 

Lastbilschaufför, 31 år

Stockholm, den 6 mars

Mannen omkom vid en frontalkrock med en personbil i hans fil. Lastbilen välte och hamnade upp och ner på en åker vid länsväg 269, utanför Upplands-Bro. Bägge förarna klämdes fast, men bilisten överlevde. Hon anklagades för vållande till annans död, drog/rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik.

 

Lastbilschaufför, okänd ålder

Värmland, den 12 mars

Chauffören körde in i en stillastående lastbil och avled. Han arbetade vid ett utländskt företag.

 

Taxichaufför, 85 år

Stockholm, den 26 mars

Föraren hittades död på isbelagd mark.

 

Lastbilschaufför, 50 år

Okänt län, den 29 maj

Chauffören blev påkörd av en truck och avled. Han arbetade för ett slovakiskt företag.

 

Lastbilschaufför, okänd ålder

Stockholm, den 3 augusti

Mannen arbetade som inhyrd chaufför och hade parkerat lastbilen vid en av lastluckorna på Postnords terminal i Segeltorp, södra Stockholm. Bilen kom i rullning och han klämdes mellan andra lastbilar. Livräddande insatser vidtogs av personal på plats, men föraren avled efter några dagar på sjukhus.

 

Lastbilschaufför, 30 år

Västra Götaland, den 30 augusti

Chauffören hade ställt av en tom container och var på väg att hämta en fylld i ett villaområde på Hisingen i Göteborg. Han tros av misstag ha kommit åt fjärrkontrollen och klämdes fast mellan lastbilens bakända och containern. Förundersökningen leds av en åklagare och pågår än.

 

Lastbilschaufför, 75 år

Norrbotten, den 26 september

Egenföretagaren lastade av väggmoduler till ett bygge i Luleå när han fick två tunga block över sig. Han klämdes fast mellan väggblocken och kanten på flaket, två kollegor lyckades få loss honom men han avled. Förundersökningen har lagts ner av åklagaren.

 

Lastbilschaufför, 20-årsåldern

Skåne, den 3 oktober

Mannen stannade på E6 vid Ängelholm och steg ur lastbilen för att laga en punktering. Han blev påkörd och dödad av ett eller flera fordon. Inget av dem stannade. Fordonet uppgavs vara en lätt lastbil, registrerat i Bulgarien. Polisen efterlyste iakttagelser från allmänheten.

 

Kranbilsförare, 26 år

Jämtland, den 5 oktober

Chauffören lossade en byggbarack på Skanskas lager i Östersund. Han klev upp på en stege och klämdes fast mellan bod och kran när kranen svängde. Uppgifter finns om att föraren av misstag kom åt sin joystick som manövrerar kranen. Förundersökningen pågår än.

 

Lastbilschaufför, 46 år

Skåne, den 22 november

Mannen klämdes fast under sin lastbil och skadades allvarligt när han skulle tömma en container på ett återvinningsbolag i Näsum i Bromölla kommun. Vittnen berättade att han höll på att tippa flaket när lastbilen välte. Förundersökningen pågår, åklagaren inväntar bland annat en teknisk utredning.

 

Timmerbilsförare, 40-årsåldern

Västernorrland, den 27 december

Chauffören körde av väg 320, utanför Sundsvall, i besvärligt väglag med kraftigt snöfall. SMHI hade utfärdat en klass 1-varning och den fullastade timmerbilen fortsatte ut för ett stup med en fallhöjd på drygt sex meter. Förarens liv gick inte att rädda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.