Treåriga avtal ok för industrins fack

Avtal. I dag kom beskedet att industrifacken inte har något emot treåriga avtal. IF Metall gör därmed avsteg från den linje som LO-förbunden har enats om. – Det förvånar mig att facken är beredda att teckna så långa avtal, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Årets avtalsrörelse börjar ta fart. De speciella industrimedlarna – de opartiska ordförandena – lämnade i går en första skiss till uppgörelse. Ett förslag som innehåller treåriga avtal.

Både arbetsgivarna på industrisidan och de samlade industrifacken – GS, IF Metall och Livs samt tjänstemannaförbunden Sveriges Ingenjörer och Unionen – är i ett första svar positiva till treåriga uppgörelsen, skriver tidningen Arbetet.

– Att arbetsgivarna vill ha det är inte förvånande, kommenterar Lars Lindgren. Men Transport är definitivt inte intresserade av treårsavtal.

Det avtal som industrifacken sluter med sina arbetsgivare blir dock oftast vägledande för de övriga uppgörelserna. Inför årets förhandlingar har förbunden inom LO enats om att kräva 2,8 procent i löneökningar, eller minst 672 kronor mer i månaden till alla som tjänar under 24 000 kronor. Samordningen mellan LO-facken slår också fast att kravet ska var ettåriga avtal.

– Med korta avtal håller sig arbetsgivarna i skinnet, säger Lars Lindgren. Då vet de att de inte kan jävlas med våra medlemmar.

Han går därmed emot IF Metalls ordförande Anders Ferbe som i Arbetet kommenterar skissen från de opartiska ordförandena:

– Förslaget är treåriga avtal där sista året är uppsägningsbart, och där lönerna höjs vart och ett av åren. Vi har svarat att vi är redo att testa en sådan konstruktion, under förutsättning att innehållet blir rätt.

Industriarbetsgivarnas svar på fackens lönekrav är 1,5 procent.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.

Ilskan jäser bland Stockholms sopgubbar

Renhållning. Sopgubbarna på Reno Norden är i uppror. Arbetsgivaren vill sänka lönerna med tusenlappar i höst och inhyrd personal används nu för att inventera nycklar och lås. Något som nästan ledde till vild strejk.

Semesterväxling i nya KFS-avtalen

Ny lön. Anställda som jobbar på kommunala flygplatser och med kommunal återvinning inom KFS-avtalet har fått nya avtal. Det blir 6,5 procents löneökning över tre år. Dessutom införs möjlighet att växla semestertillägg mot fler semesterdagar.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.