Treåriga avtal ok för industrins fack

Avtal. I dag kom beskedet att industrifacken inte har något emot treåriga avtal. IF Metall gör därmed avsteg från den linje som LO-förbunden har enats om. – Det förvånar mig att facken är beredda att teckna så långa avtal, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Årets avtalsrörelse börjar ta fart. De speciella industrimedlarna – de opartiska ordförandena – lämnade i går en första skiss till uppgörelse. Ett förslag som innehåller treåriga avtal.

Både arbetsgivarna på industrisidan och de samlade industrifacken – GS, IF Metall och Livs samt tjänstemannaförbunden Sveriges Ingenjörer och Unionen – är i ett första svar positiva till treåriga uppgörelsen, skriver tidningen Arbetet.

– Att arbetsgivarna vill ha det är inte förvånande, kommenterar Lars Lindgren. Men Transport är definitivt inte intresserade av treårsavtal.

Det avtal som industrifacken sluter med sina arbetsgivare blir dock oftast vägledande för de övriga uppgörelserna. Inför årets förhandlingar har förbunden inom LO enats om att kräva 2,8 procent i löneökningar, eller minst 672 kronor mer i månaden till alla som tjänar under 24 000 kronor. Samordningen mellan LO-facken slår också fast att kravet ska var ettåriga avtal.

– Med korta avtal håller sig arbetsgivarna i skinnet, säger Lars Lindgren. Då vet de att de inte kan jävlas med våra medlemmar.

Han går därmed emot IF Metalls ordförande Anders Ferbe som i Arbetet kommenterar skissen från de opartiska ordförandena:

– Förslaget är treåriga avtal där sista året är uppsägningsbart, och där lönerna höjs vart och ett av åren. Vi har svarat att vi är redo att testa en sådan konstruktion, under förutsättning att innehållet blir rätt.

Industriarbetsgivarnas svar på fackens lönekrav är 1,5 procent.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.

Joakim och Malin

Här är bra jobbkläder och skor en självklarhet

Arbetskläder. Svart och neongult. Alltid hela och rena. Det är meningen att en chaufför från Lindströms i Luleå ska gå att känna igen.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.