Tidningsbud i Ystad
Close
Ett tidningsbud i Ystad rånades på sin mobiltelefon. Det var en kollega till budet på bilden, som också jobbar i centrala staden.
Close

Fyra överfall mot bud under våren

Tidningsbud. Knivskärning, sparkar och rån har drabbat tidningsbud under våren. Inga vittnen finns till de fyra överfallen.

– Det jag har sett är att hotbilden mot tidningsbud har ökat de senaste åren, säger Martin Miljeteig, Transports centrala arbetsmiljöombudsman.

– Jag vet inte om överfallen har blivit vanligare, men möjligheten att få hjälp är bättre i dag än för tio år sedan, säger Johan Lundin, vd på distributionsföretaget Point logistik.

Under våren har lokala medier berättat om tre tidningsbud som utsatts för hot eller våld:

  • Strax före klockan fem den 26 mars anföll fyra, fem unga män ett tidningsbud i Södra Sandby, i Lund. De fällde mannen och slog eller sparkade honom då han inte hade öl eller cigaretter att ge dem.
  • Den 28 mars knivskars ett tidningsbud i Helsingborg allvarligt när han var på väg ut från en trappuppgång. Enligt polisen var attacken inte slumpmässig, utan mannen hade en hotbild mot sig.
  • Den 28 maj hotade tre unga, maskerade män att kasta en sten på ett tidningsbud i Bagaregården i Göteborg. De ville ha pengar och kastade stenen genom bilrutan när de inte fick några.
  • Klockan 03.30 den 19 april blev ett tidningsbud rånat i centrala Ystad. Han hotades med kniv och ett slags elchockvapen och tvingades att lämna ifrån sig mobiltelefonen.

– Vi fick inte tag på några vittnen och telefonen var inte spårbar, berättar Lotta Lindh, förundersökningsledare på polisen i Ystad.

Hon lade ner ärendet.

Johan Lundin är vd och tidningsbudets högsta chef:

– Budet ville jobba vidare på natten och vi satte in en extra person som gick bredvid honom, berättar han och fortsätter:

– Jag tycker att vi och andra distributionsföretag lägger mer kraft än tidigare på utbildning av buden. Och med digitaliseringen är det också lättare att få hjälp direkt.

Huvudskyddsombudet på Point logistik, Peter Bengtsson, är ändå upprörd över att han inte har fått information om överfallet i Ystad.

– Ledningen har bara meddelat att den har ”löst situationen”.

Själv har Peter Bengtsson under våren hjälpt till att lösa en situation då ett par unga bud kände sig hotade av en äldre man som väntade in dem på nätterna.

– Det fick jag veta direkt, och jag åkte dit nästa natt. Jag pratade i lugn och ro med mannen och han förstod att buden kände sig otrygga. Företaget satte också in en person som åkte med dem. Nu ska mannen vänta i sitt hem på tidningen.

Transports Martin Miljeteig anser att säkerhetssystemen för tidningsbud går att utveckla mer än i dag:

– Om riskerna är för stora får tidningsutdelningen ställas in. Annars kan bärbara larm vara en lösning. Eller att två bud jobbar tillsammans. Kanske se till att det finns väktare på vissa platser.

– Jag förutsätter också att arbetsgivaren utreder varje fall, och att ett utsatt bud får snabb krishjälp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Transportarbetarens logga

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.