Tidningsbud i Ystad
Close
Ett tidningsbud i Ystad rånades på sin mobiltelefon. Det var en kollega till budet på bilden, som också jobbar i centrala staden.
Close

Fyra överfall mot bud under våren

Tidningsbud. Knivskärning, sparkar och rån har drabbat tidningsbud under våren. Inga vittnen finns till de fyra överfallen.

– Det jag har sett är att hotbilden mot tidningsbud har ökat de senaste åren, säger Martin Miljeteig, Transports centrala arbetsmiljöombudsman.

– Jag vet inte om överfallen har blivit vanligare, men möjligheten att få hjälp är bättre i dag än för tio år sedan, säger Johan Lundin, vd på distributionsföretaget Point logistik.

Under våren har lokala medier berättat om tre tidningsbud som utsatts för hot eller våld:

  • Strax före klockan fem den 26 mars anföll fyra, fem unga män ett tidningsbud i Södra Sandby, i Lund. De fällde mannen och slog eller sparkade honom då han inte hade öl eller cigaretter att ge dem.
  • Den 28 mars knivskars ett tidningsbud i Helsingborg allvarligt när han var på väg ut från en trappuppgång. Enligt polisen var attacken inte slumpmässig, utan mannen hade en hotbild mot sig.
  • Den 28 maj hotade tre unga, maskerade män att kasta en sten på ett tidningsbud i Bagaregården i Göteborg. De ville ha pengar och kastade stenen genom bilrutan när de inte fick några.
  • Klockan 03.30 den 19 april blev ett tidningsbud rånat i centrala Ystad. Han hotades med kniv och ett slags elchockvapen och tvingades att lämna ifrån sig mobiltelefonen.

– Vi fick inte tag på några vittnen och telefonen var inte spårbar, berättar Lotta Lindh, förundersökningsledare på polisen i Ystad.

Hon lade ner ärendet.

Johan Lundin är vd och tidningsbudets högsta chef:

– Budet ville jobba vidare på natten och vi satte in en extra person som gick bredvid honom, berättar han och fortsätter:

– Jag tycker att vi och andra distributionsföretag lägger mer kraft än tidigare på utbildning av buden. Och med digitaliseringen är det också lättare att få hjälp direkt.

Huvudskyddsombudet på Point logistik, Peter Bengtsson, är ändå upprörd över att han inte har fått information om överfallet i Ystad.

– Ledningen har bara meddelat att den har ”löst situationen”.

Själv har Peter Bengtsson under våren hjälpt till att lösa en situation då ett par unga bud kände sig hotade av en äldre man som väntade in dem på nätterna.

– Det fick jag veta direkt, och jag åkte dit nästa natt. Jag pratade i lugn och ro med mannen och han förstod att buden kände sig otrygga. Företaget satte också in en person som åkte med dem. Nu ska mannen vänta i sitt hem på tidningen.

Transports Martin Miljeteig anser att säkerhetssystemen för tidningsbud går att utveckla mer än i dag:

– Om riskerna är för stora får tidningsutdelningen ställas in. Annars kan bärbara larm vara en lösning. Eller att två bud jobbar tillsammans. Kanske se till att det finns väktare på vissa platser.

– Jag förutsätter också att arbetsgivaren utreder varje fall, och att ett utsatt bud får snabb krishjälp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Rånade värdeväktaren satt bunden nästan två timmar

Bevakning. Värdetransportören som rånades i Ystad i början av januari satt bunden i närmare en timme och 45 minuter innan han hittades av en väktare som skickats ut på ett inbrottslarm. – Det är mycket som tycks ha gått snett här, säger Bert Johansson och Anders Palmqvist, regionala skyddsombud på Transports Malmöavdelning.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

Transportarbetarens logga

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.

Oroliga förare på Ringduve taxi gick gemensamt till facket

Taxi. Ett 20-tal upprörda förare på Ringduve taxi samlades på Transports Malmöavdelning på måndagsmorgonen. Förarna har fortfarande inte fått januarilönen och de får inga besked om framtiden från företaget. Transport påbörjar nu en process som kan sluta med att Ringduve taxi begärs i konkurs.

Fall mjukare – bildserie

Så faller du mjukare

Hälsa. Snö. Regn. Is… Halkan är här. Träna balans och styrka, råder judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. Hon är kvinnan som kan få dig på fall – med rätt teknik.

Läs bluffbrevet där Ringduve taxi lovar betala ut lönerna

Taxi. I januari lovade Ringduve taxi skriftligen att lönerna skulle komma till förarna. Möjligen en dag försenade. Nu har det gått en vecka, utan lön, och många anställda kämpar med obetalda hyror och andra räkningar. Här är brevet som bolagets nye ”problemlösare” mejlade ut till taxiförarna den 22 januari.