Avtalsrörelsen

Tre nya avtal klara – med lönelyft på 6,5 procent

Nya villkor. Lönerna är klara för reklamutdelare, bilvårdspersonal och en mindre grupp terminalarbetare som jobbar under ett eget avtal, tecknat med Almega. För alla tre grupperna gäller treåriga uppgörelser med lönelyft på totalt 6,5 procent.

Transport har över 20 kollektivavtal som tecknas med olika arbetsgivarorganisationer. De största avtalen – för åkerichaufförer, terminalarbetare och bevakningspersonal – är redan klara. Kvar är bland annat flyget och taxiförarna.

Den 15 juni skrev förbundet på tre nya avtal med Almega tjänsteföretagen.

Det minsta, om man ser till antalet medlemmar, gäller för reklamdistribution. Branschen sysselsätter många distributörer, men bara ett fåtal är fackligt organiserade. Löner och arbetsvillkor ifrågasätts ofta och få utdelare känner till sina rättigheter.

Avtalet är prestationsbaserat, men det finns också en garantilön som det senaste året var 73 kronor per timme. Eller 84 kronor för den som fyllt 18 år och delat ut reklam i minst 10 veckor.

Nu har parterna tecknat ett nytt avtal som gäller från den 1 juli 2017 till den 30 juni 2020. Tarifflönerna och utgående löner höjs i tre steg:

  • först med 2,2 procent, från den 1 juli 2017,
  • sedan med 2,0 procent den 1 juli 2018
  • och slutligen med 2,3 procent den 1 juli 2019.

Övriga ersättningar höjs med samma procentsatser.

Transport organiserar en yrkesgrupp som arbetar med bilvård och så kallad rekonditionering av bilar. Även här gäller att en ny uppgörelse tecknades den 15 juni.

Lönehöjningar, löptid och datum för uppräkningarna är exakt de samma som för reklamutdelarna. Den enda skillnaden är att parterna också enades om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över arbetstidsreglerna för bilvårdarna.

Det tredje avtalet som nu tecknats med Almega Tjänsteföretagen rör en mindre grupp terminalarbetare. Här löper uppgörelsen från den 1 maj 2017 till den 30 april 2020.

Löneökningarna är precis desamma som för reklamutdelarna och bilvårdarna, alltså en trestegsraket med höjningar på 2,2, 2,0 och till sist 2,3 procent. Första uppräkningen sker retroaktivt från 1 maj 2017, nästa kommer den 1 maj 2018 och den sista sker den 1 maj 2019.

Gemensamt för alla tre avtalen är att det sista året är uppsägningsbart.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke:
    18 juni, 2017

    Du bluffar om reklamutdelaravtalet.Den så kallade garantilönen som även innehåller semester står endast inskriven som en anmärkning i avtalet och det står klart och tydligt att löneformen är prestationslön. Månadslönen är ca 5.300 i månaden enligt de som jobbar heltid. Många immigranter och hemlösa jobbar på slavavtalet. Direktpress är Sveriges mest expanderande medieföretag och har startat 40 gratistidningar med Transports benägna bistånd genom lönedumpning. Avtalet är Europas sämsta kollektivavtal och ger 4-5 gånger lägre lön än normallön. I Finland har en gul fackförening kopierat Transport och Almegas avtal -men ackorden är högre. Transport når inte upp till den gula fackföreningens lönenivå. Det avtalet har olagligförklarats i Finlands högsta domstol. I Finland är kollektivavtal lag att följa och därmed gäller Post och Logistikförbundet PAU:s reklamdistributionsavtal med 135 kronor i timmen. Transports avtal i Sverige ger cirka 30-35 kronor i timmen.Syftet med avtalet tycks va att förnedra och spotta på vissa grupper och visa att man kan skrivas ner lönerna hur lågt som helst. Vi upplevde samma sak under många åt med tidningsbudsavtalet, där kilometertabellerna och ackorden gav bolagen möjlighet att sänka lönen i stort sett obegränsat på cykel- och gångdistrikten. Genom det så kallade "dårhusavtalet" för tidningsbuden kraschade man hela branschen till slut. Trots att fasta månadslöner infördes 2008 för tidningsbuden har man aldrig lyckats resa branschen till någon normalitet för nattarbetare igen. Du glömde skriva att ackordet (grundlönen) höjs för reklamutdelare med ca 0,5 öre per år.

Lästips:

Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Bevakning. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Transportarbetarens logga

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.