Avtalsrörelsen

Tre nya avtal klara – med lönelyft på 6,5 procent

Nya villkor. Lönerna är klara för reklamutdelare, bilvårdspersonal och en mindre grupp terminalarbetare som jobbar under ett eget avtal, tecknat med Almega. För alla tre grupperna gäller treåriga uppgörelser med lönelyft på totalt 6,5 procent.

Transport har över 20 kollektivavtal som tecknas med olika arbetsgivarorganisationer. De största avtalen – för åkerichaufförer, terminalarbetare och bevakningspersonal – är redan klara. Kvar är bland annat flyget och taxiförarna.

Den 15 juni skrev förbundet på tre nya avtal med Almega tjänsteföretagen.

Det minsta, om man ser till antalet medlemmar, gäller för reklamdistribution. Branschen sysselsätter många distributörer, men bara ett fåtal är fackligt organiserade. Löner och arbetsvillkor ifrågasätts ofta och få utdelare känner till sina rättigheter.

Avtalet är prestationsbaserat, men det finns också en garantilön som det senaste året var 73 kronor per timme. Eller 84 kronor för den som fyllt 18 år och delat ut reklam i minst 10 veckor.

Nu har parterna tecknat ett nytt avtal som gäller från den 1 juli 2017 till den 30 juni 2020. Tarifflönerna och utgående löner höjs i tre steg:

  • först med 2,2 procent, från den 1 juli 2017,
  • sedan med 2,0 procent den 1 juli 2018
  • och slutligen med 2,3 procent den 1 juli 2019.

Övriga ersättningar höjs med samma procentsatser.

Transport organiserar en yrkesgrupp som arbetar med bilvård och så kallad rekonditionering av bilar. Även här gäller att en ny uppgörelse tecknades den 15 juni.

Lönehöjningar, löptid och datum för uppräkningarna är exakt de samma som för reklamutdelarna. Den enda skillnaden är att parterna också enades om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över arbetstidsreglerna för bilvårdarna.

Det tredje avtalet som nu tecknats med Almega Tjänsteföretagen rör en mindre grupp terminalarbetare. Här löper uppgörelsen från den 1 maj 2017 till den 30 april 2020.

Löneökningarna är precis desamma som för reklamutdelarna och bilvårdarna, alltså en trestegsraket med höjningar på 2,2, 2,0 och till sist 2,3 procent. Första uppräkningen sker retroaktivt från 1 maj 2017, nästa kommer den 1 maj 2018 och den sista sker den 1 maj 2019.

Gemensamt för alla tre avtalen är att det sista året är uppsägningsbart.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke:
    18 juni, 2017

    Du bluffar om reklamutdelaravtalet.Den så kallade garantilönen som även innehåller semester står endast inskriven som en anmärkning i avtalet och det står klart och tydligt att löneformen är prestationslön. Månadslönen är ca 5.300 i månaden enligt de som jobbar heltid. Många immigranter och hemlösa jobbar på slavavtalet. Direktpress är Sveriges mest expanderande medieföretag och har startat 40 gratistidningar med Transports benägna bistånd genom lönedumpning. Avtalet är Europas sämsta kollektivavtal och ger 4-5 gånger lägre lön än normallön. I Finland har en gul fackförening kopierat Transport och Almegas avtal -men ackorden är högre. Transport når inte upp till den gula fackföreningens lönenivå. Det avtalet har olagligförklarats i Finlands högsta domstol. I Finland är kollektivavtal lag att följa och därmed gäller Post och Logistikförbundet PAU:s reklamdistributionsavtal med 135 kronor i timmen. Transports avtal i Sverige ger cirka 30-35 kronor i timmen.Syftet med avtalet tycks va att förnedra och spotta på vissa grupper och visa att man kan skrivas ner lönerna hur lågt som helst. Vi upplevde samma sak under många åt med tidningsbudsavtalet, där kilometertabellerna och ackorden gav bolagen möjlighet att sänka lönen i stort sett obegränsat på cykel- och gångdistrikten. Genom det så kallade "dårhusavtalet" för tidningsbuden kraschade man hela branschen till slut. Trots att fasta månadslöner infördes 2008 för tidningsbuden har man aldrig lyckats resa branschen till någon normalitet för nattarbetare igen. Du glömde skriva att ackordet (grundlönen) höjs för reklamutdelare med ca 0,5 öre per år.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Tommy Wreeth

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.