Avtalsrörelsen

Tre nya avtal klara – med lönelyft på 6,5 procent

Nya villkor. Lönerna är klara för reklamutdelare, bilvårdspersonal och en mindre grupp terminalarbetare som jobbar under ett eget avtal, tecknat med Almega. För alla tre grupperna gäller treåriga uppgörelser med lönelyft på totalt 6,5 procent.

Transport har över 20 kollektivavtal som tecknas med olika arbetsgivarorganisationer. De största avtalen – för åkerichaufförer, terminalarbetare och bevakningspersonal – är redan klara. Kvar är bland annat flyget och taxiförarna.

Den 15 juni skrev förbundet på tre nya avtal med Almega tjänsteföretagen.

Det minsta, om man ser till antalet medlemmar, gäller för reklamdistribution. Branschen sysselsätter många distributörer, men bara ett fåtal är fackligt organiserade. Löner och arbetsvillkor ifrågasätts ofta och få utdelare känner till sina rättigheter.

Avtalet är prestationsbaserat, men det finns också en garantilön som det senaste året var 73 kronor per timme. Eller 84 kronor för den som fyllt 18 år och delat ut reklam i minst 10 veckor.

Nu har parterna tecknat ett nytt avtal som gäller från den 1 juli 2017 till den 30 juni 2020. Tarifflönerna och utgående löner höjs i tre steg:

  • först med 2,2 procent, från den 1 juli 2017,
  • sedan med 2,0 procent den 1 juli 2018
  • och slutligen med 2,3 procent den 1 juli 2019.

Övriga ersättningar höjs med samma procentsatser.

Transport organiserar en yrkesgrupp som arbetar med bilvård och så kallad rekonditionering av bilar. Även här gäller att en ny uppgörelse tecknades den 15 juni.

Lönehöjningar, löptid och datum för uppräkningarna är exakt de samma som för reklamutdelarna. Den enda skillnaden är att parterna också enades om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över arbetstidsreglerna för bilvårdarna.

Det tredje avtalet som nu tecknats med Almega Tjänsteföretagen rör en mindre grupp terminalarbetare. Här löper uppgörelsen från den 1 maj 2017 till den 30 april 2020.

Löneökningarna är precis desamma som för reklamutdelarna och bilvårdarna, alltså en trestegsraket med höjningar på 2,2, 2,0 och till sist 2,3 procent. Första uppräkningen sker retroaktivt från 1 maj 2017, nästa kommer den 1 maj 2018 och den sista sker den 1 maj 2019.

Gemensamt för alla tre avtalen är att det sista året är uppsägningsbart.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke:
    18 juni, 2017

    Du bluffar om reklamutdelaravtalet.Den så kallade garantilönen som även innehåller semester står endast inskriven som en anmärkning i avtalet och det står klart och tydligt att löneformen är prestationslön. Månadslönen är ca 5.300 i månaden enligt de som jobbar heltid. Många immigranter och hemlösa jobbar på slavavtalet. Direktpress är Sveriges mest expanderande medieföretag och har startat 40 gratistidningar med Transports benägna bistånd genom lönedumpning. Avtalet är Europas sämsta kollektivavtal och ger 4-5 gånger lägre lön än normallön. I Finland har en gul fackförening kopierat Transport och Almegas avtal -men ackorden är högre. Transport når inte upp till den gula fackföreningens lönenivå. Det avtalet har olagligförklarats i Finlands högsta domstol. I Finland är kollektivavtal lag att följa och därmed gäller Post och Logistikförbundet PAU:s reklamdistributionsavtal med 135 kronor i timmen. Transports avtal i Sverige ger cirka 30-35 kronor i timmen.Syftet med avtalet tycks va att förnedra och spotta på vissa grupper och visa att man kan skrivas ner lönerna hur lågt som helst. Vi upplevde samma sak under många åt med tidningsbudsavtalet, där kilometertabellerna och ackorden gav bolagen möjlighet att sänka lönen i stort sett obegränsat på cykel- och gångdistrikten. Genom det så kallade "dårhusavtalet" för tidningsbuden kraschade man hela branschen till slut. Trots att fasta månadslöner infördes 2008 för tidningsbuden har man aldrig lyckats resa branschen till någon normalitet för nattarbetare igen. Du glömde skriva att ackordet (grundlönen) höjs för reklamutdelare med ca 0,5 öre per år.

Lästips:

Färdtjänstförare Keolis Jönköping.

”Ett steg i rätt riktning för färdtjänstförare”

Taxi. – Det här är ett steg i rätt riktning för att få till ett eget färdtjänstavtal. Så kommenterar färdtjänstchaufförerna Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg det nya taxiförararavtalet.

Värt att veta om nya taxiavtalet

Taxi. Det nya avtalet för taxiförare väcker många frågor. Precis som tidigare öppnar uppgörelsen för olika avlöningsformer. På företag som saknar avtal är lönesättningen dessutom fri. Fast här kan skärpta krav i kommunala upphandlingar ändå få stor betydelse för chaufförerna.

Nytt avtal för taxiförarna – mot en sundare bransch

Taxi. Efter månader av förhandlingar har taxichaufförerna fått ett nytt avtal. – Uppgörelsen är ett genombrott. Taxiförare som kör renodlad färdtjänst och andra samhällsbetalda resor ska ha fast månadslön, inte ackord, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.