Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Tisdag. Klockan 07:00 samlas fyra poliser och två bilinspektörer i Eskilstuna. De kör tre bilar och en motorcykel till två kontrollplatser på väg 55, just utanför Malmköping.

Klockan 08:00 är de igång. Tre lastbilsekipage vinkas in. Två av dragbilarna ägs av Samskip, vars huvudsäte finns i Holland. Stora delar av åkeriverksamheten är registrerad i Lettland. Den tredje dragbilen, som är klarblå, körs av ett annat åkeri, men på trailern står det Samskip.

Vid tiosnåret står dragbilarna fortfarande kvar på kontrollplatsen. Den tredje bilen, från som ett mindre lettiskt åkeri, har en del svårlästa fraktsedlar. Till slut kommer bilinspektören Patrick Zetterberg och polismannen Admir Djuderija fram till att den pågående transporten är olaga cabotage. Det vill säga en otillåten inrikestransport. Godset i fråga har skickats från Gävle mot Katrineholm.

Patrick Zetterberg, bilinspektör sedan 13 år tillbaka, gör först sitt detektivarbete i alla svårlästa fraktsedlar. Han mäter upp sträckan i Google-maps och ringer Transportstyrelsen. Zetterberg ser nästan ut att mysa när han går igenom alla papper. Han tycker att det är roligt att gräva och det blir ganska snabbt tydligt att kollegorna litar på hans kunskaper.

– När han ringer till Transportstyrelsen vet alla vem han är, säger Admir Djuderija.

Patrick Zetterberg, bilinspektör. Foto: John Antonsson

Myndigheten ger klartecken till sanktionsavgiften. Ett papper skrivs ut och Admir Djuderija lämnar över det till chauffören.

Kort därpå kommer den vitryske föraren, med arbetstillstånd i Lettland (det kollas också upp), tillbaka med en telefon i högsta hugg. En av hans chefer vill prata. Patrick Zetterberg tar samtalet och förklarar att sträckan är för lång. Det går inte att hävda att gods som skickas från Gävle till Katrineholm med lastbil är en kombitransport.

– Det finns en kombiterminal i Gävle, säger Zetterberg.

Företaget lovar att betala. Bilinspektörens mejladress och kontouppgifter förmedlas. Nu ska pengarna bara komma in. Det kallas formellt för förskottsbetalning av sanktionsavgift. Om åkeriet inte klarar av att hosta upp 40 000 kronor på en förmiddag klampas bilen fast.

I regel behövs inte det. När det rör sig om större åkerier och speditörer betalas sanktionsavgiften oftast illa kvickt, enligt poliserna och bilinspektörerna som Transportarbetaren träffar.

I det här fallet är sanktionsavgiften betald någon gång mellan kaffe och sen lunch. 40 000 kronor landar på Transportstyrelsens konto. Godset lämnas kvar på kontrollplatsen. Chauffören som brutit mot cabotagereglerna måste genast lämna landet med sin dragbil.

– Svårare än så är det inte, det tar bara lite tid, säger Patrick Zetterberg.

På andra sidan 55:an står de andra två ekipagen som stoppats. Bägge åker dit för bristfällig dokumentation. 80 000 kronor för två bilar. Från Samskip, till Transportstyrelsen. Betalningen går fort. Företaget har koll på rutinerna. Det verkar nästan som att de har någon som sitter och väntar, säger en polis.

Gruppen gör sig redo för att ta en bild till polisregionens Facebook-sida. Foto: John Antonsson

Exakt så här stort fokus på internationella transporter är det inte en vanlig vecka. Polisen har just nu en pågående insatsvecka där man valt att granska den internationella godstrafiken.

Björn Thunblad och Tomas Bonn. Foto: John Antonsson

Björn Thunblad är gruppchef för trafikpoliserna:

– Som du ser tar det en del tid med varje bil. Vi kan ta in tre åt gången. Då klarar vi kanske nio på en arbetsdag. En vanlig lastbilskontroll tar kanske 20-25 minuter. Då hinner vi göra betydligt fler.

I bilen, till vänster om Thunblad, sitter MC-polisen Tomas Bonn, som frågar sig varför vi i Sverige inte klarar av att hindra fusket på vägarna:

– Det är klart att det är bra med fri rörlighet och konkurrens i EU. Men då ska det vara på lika villkor. Företagen sätter det i system. Vi har varnat för det här hur länge som helst, men det händer nästan ingenting.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf Hedlund:
    21 oktober, 2020

    9x40 000=360 000 om dagen. 1.8 miljoner på en normal femdagarsvecka. Gör man sedan detta 48 veckor om åtet så har man in 86 miljoner på ett år. På en tunggrupp.

    Gissa varför dansken har 16 grupper. Hur mycket skulle plastpåseskatten generera? På hur många administratörer? Dags för finansministern att vakna till tror jag!

  2. Göran Halvarsson:
    20 oktober, 2020

    Tycker nog att det följer ett mönster, vi har en helvetes massa lagar, överenskommelser, EU bestämmelser men inget är anpassat för den veklighet vi lever i.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.