Close
Per Kågeson (t.h på scenen) presentar sin statliga rapport, Klimatmål på villovägar.
Close

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Flera medier rapporterar om Postnords beslut att lägga ner posttåget. Det statliga bolaget försvarar sig med att brevskörden minskar och att det blir billigare med lastbil. Ett argument som också lyfts fram är att merparten av breven fortfarande åker tåg, samtidigt som flygfrakten krympt.

Per Kågeson är miljödebattör och professor vid Kungliga tekniska högskolan (KTH). På försommaren släppte han en rapport som skaver rejält bland de som hoppas att Sverige ska klara målet om 70 procent minskade klimatutsläpp från transportsektorn till år 2030.

Rapporten heter Klimatmål på villovägar. I början av juli fanns Kågeson på plats i Almedalen och presenterade en besk medicin – om Sverige ska ha en chans att nå målet. Det skulle bland annat kräva en snabb utbyggnad av elvägar och en fördubbling av diesel- och bensinpriset på mackarna redan nu.

I rapporten konstaterar Kågeson att vägtrafikens koldioxidutsläpp fram till 2018 minskat med 18 procent. Det mesta återstår alltså att göra. Och i de 18 procenten räknar myndigheterna in arbetsmaskiner som minskat klimatavtrycket genom användning av biodrivmedel.

– Tittar man på vägtrafiken specifikt är siffran bara 15 procents reduktion, förklarade Per Kågeson för Almedalslyssnarna.

Hans analys pekar på att med den väg som Sverige slagit in på kommer vi i bästa fall att nå 30 procents reduktion av klimatutsläppen från trafiken till 2030.

Ytterligare 15 procent är möjliga att nå, anser han. Men det skulle i så fall kräva långtgående åtgärder. Som höjda skatter, en snabb elektrifiering av alla fordonsslag och en rejäl utbyggnad av laddkapaciteten för elbilar.

Per Kågeson går noggrant igenom alla de faktorer som påverkar transporternas utsläpp. Han konstaterar bland annat att:

  • antalet lätta fordon (personbilar och lätta lastbilar) fortsätter växa snabbare än befolkningen. Och det sker trots att många av nysvenskarna inte hunnit ta körkort och fått ekonomiska förutsättningar att köpa bil.
  • Fler resor med kollektiva färdmedel pekas ut som en nödvändighet. Och kollektivresorna ökar. Fast det är mest på regionaltågen och kostnaden har ökat dubbelt så mycket som själva resandet.
  • Bilpooler i stället för privatägd bil anges som en framtida lösning. Här sker en tillväxt, men fortfarande utgör bilarna i poolerna mindre än en halv promille av bilbeståndet.
  • Cyklingen ökar, också det något positivt i miljösammanhang. Fast ökningen sker bara i de inre delarna av storstäderna. I landet som helhet har cyklingen minskat med 10 procent sedan år 2000.
  • Några stora förändringar är inte att vänta när det gäller godstransporterna. Fördelningen mellan de olika transportslagen (tåg, lastbil, sjöfart, flyg) har varit stabil under lång tid.

För att en minskning på 45 procent ska klaras listar Per Kågeson en rad nödvändiga åtgärder. Som skärpt beskattning, bland annat på förmånsbilar och förmånsparkeringar. Ökad samdistribution av varor och skärpt polisövervakning för att få ner hastigheterna på vägarna.

Men den viktigaste åtgärden är elektrifiering av transporterna. Enligt Kågeson behöver 60 procent av personbilsparken vara batteridriven år 2030. Här förutspår han samtidigt en brist på batterimetaller, främst kobolt.

Tunga lastbilar måste till 20 procent drivas av el och för bussflottan gäller 30 procent. Ska det uppnås anser Kågeson att staten måste gå in med subventioner till tunga el-fordon. Staten måste också ta ansvar för att laddinfrastrukturen byggs ut och bekosta elektrifierade motorvägar, så att de kan tas i bruk senaste år 2025.

Biodrivmedel – och det politiska beslutet att gradvis blanda i mer och mer biobränsle i den vanliga bensinen och dieseln – ser Per Kågeson som bekymmersamt.

En del av de framtida transporterna kan rulla på biodrivmedel, men inte så mycket som många hoppas på. Det skulle kräva att Sverige fortsätter importera stora mängder HVO (biodiesel) och etanol/metanol (biobensin). Bränslen som enligt många bedömare ger upphov till större koldioxidutsläpp än de sparar, vid produktionen.

I rapporten skriver Kågeson:

”Att fortsätta dammsuga Europa och världen på råvaror för framställning av HVO gör inte Sverige till en förebild för andra.”

När elektrifieringen väl slagit igenom med full kraft under 2030-talet kommer våra inhemska råvaror med marginal räckta till för det kvarvarande behovet av biobränsle, anför författaren. Vid seminariet i Almedalen sa han:

– Politikerna har låtit sig vilseledas. Det vore bättre om riksdagen sänkte ribban från 70 till minus 45 procent till 2030.

Enligt KTH-professorn har Sverige i så fall goda möjligheter att uppnå en helt fossilfri transportsektor till år 2040, alltså tio år senare. Detta tack vare elektrifieringen som då slagit igenom på allvar.

I rapporten jämför Kågeson Sverige med Norge. I grannlandet förväntas klimatutsläppen från vägtrafiken minska med 26 procent mellan 2005 och 2030. En ännu mer radikal miljöpolitik än dagens norska bedöms kunna ge en reduktion på högst 40 procent.

I Almedalen tillfrågades Per Kågeson om hur hans rapport mottagits när den kom på försommaren. Han sa:

– Blandat. Andra forskare är positiva, politikerna tysta.

En uppföljande fråga gällde hans syn på Miljöpartiets nya utspel om en helt fossilfri transportsektor redan till 2030.

– Det får man kalla dårskap, svarade Kågeson.

På plats vid seminariet fanns också trafikforskaren Maria Börjesson, på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Hon gav Per Kågesons rapport högsta betyg.

– De politiska målen är önskedrömmar, sa hon. Om man vill minska Sveriges koldioxidutsläpp snabbt är det faktiskt billigare att göra det utanför transportsektorn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt statligt stöd till lätta ellastbilar införs

Klimat. (UPPDATERAD) Regeringen inför ett nytt tillfälligt stöd för inköp av lätta ellastbilar, som efterfrågats av transportbranschen. Små och medelstora åkerier som satsar på tunga miljölastbilar ska också kunna få utökat ekonomiskt stöd. Syftet är att skynda på omställningen till eldrivna fordon.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Vilket samhälle vill du ha?

Ledare. Nu har Transports kongress nyligen avslutats och kongressombuden valt en ny förbundsledning. Det har diskuterats, kompromissats och beslutats om en massa olika motioner. Redaktionen var så klart på plats och du kan läsa mer om kongressen här på webben.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Solidaritet, kamrater, solidaritet

Ordförandeord. Det var inte så här jag hade tänkt att maj 2022 skulle vara. Planen var att planera inför Transports kongress 2022, driva förbundets frågor i valrörelsen och som inledning på valrörelsen ta en tur till Almedalsveckan nu när pandemin lugnat ner sig.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.