Close
Kjell Larsson är professor och forskar kring Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter.
Close

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Kjell Larsson är verksam vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Han har under lång tid forskat inom marin ekologi och undervisar i dag bland annat om sjöfartens miljöpåverkan och hur den kan begränsas.

I samband med Transports förbundsråd nu i veckan skulle Kjell Larsson tagit emot priset, som är på 75 000 kronor. Men han fick förhinder. Tommy Wreeth framhåller hans förmåga att klargöra komplicerade samband:

– Det behövs i en fråga som den här. Östersjön är ett känsligt ekosystem som fått utstå långvarig misshandel från människosläktet. Vi behöver alla se samband och sammanhang.

Stiftelsen Östersjöakuten är ett resultat av en insamling startad 1994 av Svenska Transportarbetareförbundet till stöd för marin forskning om Östersjön. Tidigare har Östersjöakuten bland annat givit pengar till unga forskare från Baltikum.

Tommy Wreeth säger:

– En viktig aspekt är den internationella. Vi har problem i Sverige som vi måste ta itu med. Men vi har också grannländer runt Östersjön som behöver agera.

– Flera pristagare har kommit från andra Östersjöländer. Det har varit oerhört värdefullt med den kontakten och det utbytet, för att nå framgång med miljöarbetet. Vi ser att det finns oerhört mycket att göra och att problemen, på sina ställen, är akuta.

I årets motivering till priset sägs att: ”Kjell Larsson har med sin omfattande och högkvalitativa forskning gett oss viktig kunskap om Östersjöns sjöfåglar och ekosystem samt sjöfartens miljöeffekter. Hans insatser för att sprida kunskap om biologisk mångfald och marint skyddade områden är viktiga bidrag till utvecklingen av havsplaneringen.”

När det gäller frågan om hur transportsystemen kan förändras på kort sikt, för att minska klimatpåverkan, tycker Transports ordförande att det kan vara frustrerande att utvecklingen går så långsamt:

– Ibland känns det som att man slåss mot väderkvarnar, i det här fallet ekonomiska intressen. Jag tycker att den viktiga frågan är hur situationen kan förändras, inte om. Allt annat är oansvarigt.

– Det är naturligtvis en komplex fråga som omfattar drivmedel, transportslag och planering. Men det handlar också om en sak jag ofta lyfter – transporter måste få kosta. Och vi vet att klimatomställningen ofta är förenad med nödvändiga investeringar.

Produktion och transporter har förändrats så länge de har funnits, påminner Tommy Wreeth:

– Det är inget konstigt. Ibland har jobb försvunnit och ofta har nya jobb skapats. Det som är viktigt för oss är att se till att de nya jobben går till våra medlemmar och att de blir del av omställningsprocessen.

Skulle du kunna säga en sak som är särskild viktig när vi talar om en global klimatkris?

– Ja, vi kan sluta sätta apan på någon annans axel. Alla måste ta ett ansvar utifrån var i samhället man befinner sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Temperaturen gör det lätt att bli pessimist

Ledare. Larmrapporterna om jordens uppvärmning kommer allt tätare. Det har blivit svårare att blunda. Visst, det finns skeptiker eller rena förnekare som pratar om klimathysteri. En av dem lyckades bli president i ett av de länder som släpper ut mest klimatgaser.

Transportarbetarens logga

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

En gammal Amazon

Davids krönika. Miljö är inga enkla saker och nu har det kommit en larmrapport om att luftföroreningar från vedeldning ger minst tusen dödsfall om året i Sverige! Så vad göra? Förbjuda all vedeldning?

Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Tidningsbudet Roger Sjöberg

Tidningsbuden tillbaka i Örnsköldsvik

Tidningsbud. 2018 blev Örnsköldsvik den första större staden i Sverige utan lokaltidningsbud. Men från den 1 oktober levereras papperstidningen återigen till morgonkaffet. Fem nya bud har anställts för att göra jobbet.

Även Bringchaufförer vittnar om farliga Ica-körningar

Åkeri. Det är inte bara på Tommy Nordberghs åkeri som chaufförer utsätts för livsfara vid lossning av Ica-gods. På Bring Frigo i Helsingborg rullar gamla trailrar med dubbelplan där förare berättar att låssystemet ofta krånglar.

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.

Anton Hedin och William Ekblad

Här kan du bli en ninja på lagret

Lager. Ett hjärta till den hjälpsamma arbetskamraten, en blixt till den som snabbt plockat en order. Truckförararen får direkt feedback på sin skärm. På Aditros terminal i Jönköping finns chans att snabbt nå högre nivåer och bli ninja.

Hela världen i aktion för klimatet

Klimat. I dag strejkar människor över hela jordklotet för klimatet. På Medborgarplatsen i Stockholm samlades tiotusentals personer. Transports ordförande var där och Transportarbetaren träffade också flera medlemmar.

Tusentals kurvor på de svenska vägarna är farliga

Trafik. Närmare 16 000 kurvor på Sveriges landsvägar är byggda på ett sådant sätt att förare har svårt att klara av dem i skyltad hastighet, visar en undersökning som SVT:s Uppdrag granskning gjort.

Full rulle med längre lastbilar

Åkeri. Trafikverket kom i våras fram till att 450 mil väg i Sverige klarar av längre ekipage. I Finland har 34,5 meter långa lastbilar rullat sedan årsskiftet. Nu ligger förslaget på remiss hos Transport.

Oklart vad som ligger bakom tankbilsförares död

Åkeri. Chauffören som på tisdagen hittades medvetslös vid en tankbil intill Vallviks bruk i Hälsingland har avlidit av skadorna. Varken åkeriet, som ligger i Gävle, eller facket vet i nuläget om föraren, en man i 50-årsåldern, skadat sig i arbetet eller drabbats av akut sjukdom.

Buden får hjälp att organisera sig

Europa. Cykelbud och andra plattforms-arbetare i olika länder ska coachas av Europafacket. – De behöver vårt stöd för att kräva bättre villkor, säger fackets Ignacio Doreste.

Nu startar slutförhandlingarna om vägpaketet

EU. Förslaget om nya EU-regler för åkeribranschen tog ett stort steg framåt i dag. Strax före halv elva blev det klart att förhandlingar ska inledas med ministrarna i Europeiska rådet och EU-kommissionen om vägpaketet.

Nina Frandes

Hon kämpar för rumänska chaufförer

Åkeri. Schysta villkor även för chaufförer från Rumänien, är målet för Nina Frandes. Hon är ordförande i fackförbundet SLT – och är här för att både värva medlemmar och hjälpa utsatta rumänska transportarbetare.

Johan Danielsson

EU:s vägpaket fick godkänt – igen

EU. EU:s vägpaket med nya regler för åkeribranschen lever fortfarande. Dagens omröstning i transportutskottet gick socialdemokraten Johan Danielssons väg. Själv har han fått den tunga posten som samordnare för S-gruppen i trafikfrågorna.