Close
Kjell Larsson är professor och forskar kring Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter.
Close

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Kjell Larsson är verksam vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Han har under lång tid forskat inom marin ekologi och undervisar i dag bland annat om sjöfartens miljöpåverkan och hur den kan begränsas.

I samband med Transports förbundsråd nu i veckan skulle Kjell Larsson tagit emot priset, som är på 75 000 kronor. Men han fick förhinder. Tommy Wreeth framhåller hans förmåga att klargöra komplicerade samband:

– Det behövs i en fråga som den här. Östersjön är ett känsligt ekosystem som fått utstå långvarig misshandel från människosläktet. Vi behöver alla se samband och sammanhang.

Stiftelsen Östersjöakuten är ett resultat av en insamling startad 1994 av Svenska Transportarbetareförbundet till stöd för marin forskning om Östersjön. Tidigare har Östersjöakuten bland annat givit pengar till unga forskare från Baltikum.

Tommy Wreeth säger:

– En viktig aspekt är den internationella. Vi har problem i Sverige som vi måste ta itu med. Men vi har också grannländer runt Östersjön som behöver agera.

– Flera pristagare har kommit från andra Östersjöländer. Det har varit oerhört värdefullt med den kontakten och det utbytet, för att nå framgång med miljöarbetet. Vi ser att det finns oerhört mycket att göra och att problemen, på sina ställen, är akuta.

I årets motivering till priset sägs att: ”Kjell Larsson har med sin omfattande och högkvalitativa forskning gett oss viktig kunskap om Östersjöns sjöfåglar och ekosystem samt sjöfartens miljöeffekter. Hans insatser för att sprida kunskap om biologisk mångfald och marint skyddade områden är viktiga bidrag till utvecklingen av havsplaneringen.”

När det gäller frågan om hur transportsystemen kan förändras på kort sikt, för att minska klimatpåverkan, tycker Transports ordförande att det kan vara frustrerande att utvecklingen går så långsamt:

– Ibland känns det som att man slåss mot väderkvarnar, i det här fallet ekonomiska intressen. Jag tycker att den viktiga frågan är hur situationen kan förändras, inte om. Allt annat är oansvarigt.

– Det är naturligtvis en komplex fråga som omfattar drivmedel, transportslag och planering. Men det handlar också om en sak jag ofta lyfter – transporter måste få kosta. Och vi vet att klimatomställningen ofta är förenad med nödvändiga investeringar.

Produktion och transporter har förändrats så länge de har funnits, påminner Tommy Wreeth:

– Det är inget konstigt. Ibland har jobb försvunnit och ofta har nya jobb skapats. Det som är viktigt för oss är att se till att de nya jobben går till våra medlemmar och att de blir del av omställningsprocessen.

Skulle du kunna säga en sak som är särskild viktig när vi talar om en global klimatkris?

– Ja, vi kan sluta sätta apan på någon annans axel. Alla måste ta ett ansvar utifrån var i samhället man befinner sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kraftig prishöjning på biobränslen – om EU får bestämma

Klimathotet. Om drygt ett år kan priset på biodrivmedel höjas med uppåt sex, sju kronor per liter. Bakom ligger EU som inte längre vill bevilja Sverige undantag för skatt på biobränslen. Risken är stor att många transportföretag går tillbaka till fossil diesel och bensin, varnar branschen.

Temperaturen gör det lätt att bli pessimist

Ledare. Larmrapporterna om jordens uppvärmning kommer allt tätare. Det har blivit svårare att blunda. Visst, det finns skeptiker eller rena förnekare som pratar om klimathysteri. En av dem lyckades bli president i ett av de länder som släpper ut mest klimatgaser.

Transportarbetarens logga

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Gate gourmet vill byta avtal, sänka löner och införa deltider

Flyg. Cateringföretaget Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill säga upp alla anställda på Transports avtal. Nästa steg är att gå över till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal. För personalen skulle det innebära kraftigt sänkta löner. Företaget vill dessutom ”hyvla ner” till deltidstjänster.

Sparkade miljöarbetare åter i arbete

Renhållning. Stena recycling backade. De två miljöarbetare som sparkades i somras är tillbaka på jobbet. Renhållningsföretaget drog tillbaka avskeden i förhandlingar med facket.

Cabotagestudien 2020

Nya cabotagestudien är igång!

Åkeri. Dags att börja tagga utländska lastbilar. Den nya, stora cabotagestudien har inletts. Som tidigare bygger forskningen på allmänhetens rapporter. Och fakta om vägtransporterna behövs mer än någonsin, enligt Henrik Sternberg – professorn som kallats mr Cabotagestudien.

Hamnarbetare får sluta när SCA drar ner

Hamn. Skogskoncernen SCA lägger ner papperstillverkningen vid Ortviken i Sundsvall. Runt 30 hamnarbetare kan förlora jobbet. Totalt berörs 800 anställda.

Uppgörelse för utsparkad färdtjänstförare

Färdtjänst. Chauffören Behrad Ansari hävdade att småländska Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på lön. Han försökte organisera arbetskamraterna fackligt. Men i juli blev han utsparkad.

Hans arbetsmiljöjobb är värt ett pris

Bevakning. ”Stort engagemang och medmänsklighet.” De egenskaperna gjorde att arbetskamrater nominerade Stellan Ragnarsson till 2019 års arbetsmiljöpris. Han är väktare och ordningsvakt i Luleå och får priset av Transports lokalavdelning.

Åkeri stoppade misstänkt cabotage

Åkeri. När chauffören inte kunde redovisa var han kört och vart han skulle vägrade åkeriet att lossa lasten. Helgenäs transporter i Norrköping vill inte medverka till olagliga transporter.

Transport pushar för dansk modell när EU:s vägpaket införs

EU. I dag träffade Transport infrastrukturdepartementet för ett första möte om hur Sverige ska införa de nya reglerna i EU:s stora vägpaket, mobilitetspaketet. – Jag passade på att pusha för den danska modellen med ganska hårda straff vid lagbrott.

Transport håller koll på Amazon-lager

Lager. Transport ska specialbevaka lager- och logistikföretaget som har fått e-handelsjätten Amazons uppdrag att sköta den svenska logistiken. Det handlar om ett företag som har kollektivavtal och ett schyst rykte hos facket.

Alexander Lindblad visar eleverna Nina Kulin och Malva Hedström Nilsson hur ett lyft ska gå till. Båda har valt inriktningen kranbil.

Sug efter nyutbildade chaufförer

Chaufförer. En fjärdedel av åkerierna räknar med att nyanställa det närmaste halvåret. Och bland dem som fått nytt chaufförsjobb det senaste året är 12 procent kvinnor. Totalt 28 procent är nya i branschen.

”Vi är skyldiga att göra ett försök att förhandla om las”

Las. LO:s beslut att börja förhandla med arbetsgivarna igen om anställningsskyddet var väntat, kommenterar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth. Så han är ganska nöjd. Men fortfarande lika bekymrad över vad förhandlingarna kan mynna ut i.

LO enigt om att fortsätta förhandla om las

Las. Efter 21 minuter gick klubban i bordet på LO:s extrainkallade digitala möte. En tidigare splittrad fackföreningsrörelse enades om att fortsätta förhandla med Svenskt Näringsliv om förändringar i lagen om anställningsskydd (las).

Hallå där!

Ewa Bergdahl

… som är ordförande i föreningen Arbetarskrivare.