Close
Kjell Larsson är professor och forskar kring Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter.
Close

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Kjell Larsson är verksam vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Han har under lång tid forskat inom marin ekologi och undervisar i dag bland annat om sjöfartens miljöpåverkan och hur den kan begränsas.

I samband med Transports förbundsråd nu i veckan skulle Kjell Larsson tagit emot priset, som är på 75 000 kronor. Men han fick förhinder. Tommy Wreeth framhåller hans förmåga att klargöra komplicerade samband:

– Det behövs i en fråga som den här. Östersjön är ett känsligt ekosystem som fått utstå långvarig misshandel från människosläktet. Vi behöver alla se samband och sammanhang.

Stiftelsen Östersjöakuten är ett resultat av en insamling startad 1994 av Svenska Transportarbetareförbundet till stöd för marin forskning om Östersjön. Tidigare har Östersjöakuten bland annat givit pengar till unga forskare från Baltikum.

Tommy Wreeth säger:

– En viktig aspekt är den internationella. Vi har problem i Sverige som vi måste ta itu med. Men vi har också grannländer runt Östersjön som behöver agera.

– Flera pristagare har kommit från andra Östersjöländer. Det har varit oerhört värdefullt med den kontakten och det utbytet, för att nå framgång med miljöarbetet. Vi ser att det finns oerhört mycket att göra och att problemen, på sina ställen, är akuta.

I årets motivering till priset sägs att: ”Kjell Larsson har med sin omfattande och högkvalitativa forskning gett oss viktig kunskap om Östersjöns sjöfåglar och ekosystem samt sjöfartens miljöeffekter. Hans insatser för att sprida kunskap om biologisk mångfald och marint skyddade områden är viktiga bidrag till utvecklingen av havsplaneringen.”

När det gäller frågan om hur transportsystemen kan förändras på kort sikt, för att minska klimatpåverkan, tycker Transports ordförande att det kan vara frustrerande att utvecklingen går så långsamt:

– Ibland känns det som att man slåss mot väderkvarnar, i det här fallet ekonomiska intressen. Jag tycker att den viktiga frågan är hur situationen kan förändras, inte om. Allt annat är oansvarigt.

– Det är naturligtvis en komplex fråga som omfattar drivmedel, transportslag och planering. Men det handlar också om en sak jag ofta lyfter – transporter måste få kosta. Och vi vet att klimatomställningen ofta är förenad med nödvändiga investeringar.

Produktion och transporter har förändrats så länge de har funnits, påminner Tommy Wreeth:

– Det är inget konstigt. Ibland har jobb försvunnit och ofta har nya jobb skapats. Det som är viktigt för oss är att se till att de nya jobben går till våra medlemmar och att de blir del av omställningsprocessen.

Skulle du kunna säga en sak som är särskild viktig när vi talar om en global klimatkris?

– Ja, vi kan sluta sätta apan på någon annans axel. Alla måste ta ett ansvar utifrån var i samhället man befinner sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Temperaturen gör det lätt att bli pessimist

Ledare. Larmrapporterna om jordens uppvärmning kommer allt tätare. Det har blivit svårare att blunda. Visst, det finns skeptiker eller rena förnekare som pratar om klimathysteri. En av dem lyckades bli president i ett av de länder som släpper ut mest klimatgaser.

Transportarbetarens logga

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

En gammal Amazon

Davids krönika. Miljö är inga enkla saker och nu har det kommit en larmrapport om att luftföroreningar från vedeldning ger minst tusen dödsfall om året i Sverige! Så vad göra? Förbjuda all vedeldning?

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.