Transports representation granskas

Hög nota. Förra året representerade Transports ordförande Lars Lindgren för drygt 75 000 kronor. På kvittona finns mat, men också alkohol. – Förbundet har en uppförandekod som uppmanar till återhållsamhet med alkohol. Men det finns faktiskt inget förbud mot att bjuda även på en avec till kaffet vid exempelvis utländska besök. Den rätten har förbundsledningen, säger Lars Lindgren.

När Lars Lindgren kom till förbundskontoret i dag på tisdagsmorgonen överraskades han av tv-reportrar som hade frågor kring förbundets representation. Intervjun har senare publicerats på Aftonbladets tv-sajt 200 sekunder.

Transportarbetaren har tagit del av Lindgrens kreditkortsutdrag för 2016. Alltså utgifter som betalas av förbundet.

Lindgren har tunga internationella uppdrag som genererar åtskilliga resor och i bokföringens finns flygbiljetter, taxiresor och hotellräkningar.

Här redovisas också möten och representation från olika restauranger och lunchmatsalar.

Totalt representerade Lindgren för 75 144 kronor under 2016. Då ingår ett par större tillställningar i juni som ensamma kostade drygt 29 000 kronor. Vid en av dem åt 23 personer middag tillsammans. Maten gick på 11 000 kronor. Alkoholnotan slutade på totalt 4 400 kronor, det vill säga 191 kronor per person.

Räknar man bort juni uppgick Lars Lindgrens övriga representation förra året till 45 907 kronor, motsvarande drygt 4 000 kronor per månad.

Av kvittona framgår regelmässigt vilka personer Lars Lindgren träffat och syftet med mötena. Ofta handlar det om vanliga brickluncher vid exempelvis förhandlingar, utan någon alkohol.

Åtskilliga restaurangbesök sker på kvällstid. Det är träffar med arbetsgivarrepresentanter eller ledande personer i bland annat Internationella transportarbetarefederationen (ITF) eller Europeiska transportarbetarefederationen (ETF).

Vid ett tillfälle får Transport besök från en annan internationell facklig international – UNI. Fem personer äter på Kaknästornets restaurang för 4 481 kronor. Av det är 2 428 kronor mat. Resten, 2 053 kronor är öl, vin och någon avec. Utslaget per person kostar alkoholen 410,60 kronor.

Vid ett annat tillfälle är ETF-ledningen på besök i Stockholm. Transport står för middagen. Notan för alkoholen slutar på 159 kronor per person. Det motsvarar två öl.

Vid genomgången av kreditskortutdragen finns ett par krognotor där alkoholen kostat upp mot 500 kronor per person. Men i de flesta fallen ligger konsumtionen inom den uppförandekod som Transport tagit fram. Den säger att förbundet eller avdelningarna kan bjuda på högst två öl eller två glas vin.

Lars Lindgren togs på sängen av tv-teamet. Till Transportarbetaren säger han:

– Jag har ingenting att dölja. Jag har en rad tunga internationella fackliga uppdrag. Att inte kunna bjuda på vin till maten, och kanske en avec, uppfattas som väldigt konstigt i många länder.

– Därför beslutade också två tredjedelar av ombuden på vår förra kongress att möjligheten att bjuda på vin eller öl ska finnas kvar. Det gäller vid speciella tillfällen som kongressfesten eller viktig representation.

I juni är det dags för kongress igen. Den här gången kom det in sex motioner som tar upp förbundets alkoholpolicy. Flera avdelningar vill ha ”nolltolerans” – det vill säga att förbundet eller avdelningarna inte något sammanhang bjuder på någon alkohol.

En motionär vill i stället ha ett förtydligande av dagens policy. Högst två glas vin eller två öl ska gälla, och bara vid festliga tillfällen. Och beslut ska först krävas i avdelnings- eller förbundsstyrelse.

Lars Lindgren anser att det vore trevligt om Transport, precis som andra arbetsgivare, även i framtiden kan bjuda anställda på lite öl eller vin vid julmiddagen.

– Men det är ingen stor fråga för mig. Säger kongressen nej får var och en betala själv.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Lindgren hoppar av som ordförandekandidat

Ordförandeval. Transports tidigare ordförande Lars Lindgren kandiderar inte längre till ordförandeposten på kongressen i juni. Beskedet kom till valberedningen i dag på måndagsmorgonen.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.