Transports representation granskas

Hög nota. Förra året representerade Transports ordförande Lars Lindgren för drygt 75 000 kronor. På kvittona finns mat, men också alkohol. – Förbundet har en uppförandekod som uppmanar till återhållsamhet med alkohol. Men det finns faktiskt inget förbud mot att bjuda även på en avec till kaffet vid exempelvis utländska besök. Den rätten har förbundsledningen, säger Lars Lindgren.

När Lars Lindgren kom till förbundskontoret i dag på tisdagsmorgonen överraskades han av tv-reportrar som hade frågor kring förbundets representation. Intervjun har senare publicerats på Aftonbladets tv-sajt 200 sekunder.

Transportarbetaren har tagit del av Lindgrens kreditkortsutdrag för 2016. Alltså utgifter som betalas av förbundet.

Lindgren har tunga internationella uppdrag som genererar åtskilliga resor och i bokföringens finns flygbiljetter, taxiresor och hotellräkningar.

Här redovisas också möten och representation från olika restauranger och lunchmatsalar.

Totalt representerade Lindgren för 75 144 kronor under 2016. Då ingår ett par större tillställningar i juni som ensamma kostade drygt 29 000 kronor. Vid en av dem åt 23 personer middag tillsammans. Maten gick på 11 000 kronor. Alkoholnotan slutade på totalt 4 400 kronor, det vill säga 191 kronor per person.

Räknar man bort juni uppgick Lars Lindgrens övriga representation förra året till 45 907 kronor, motsvarande drygt 4 000 kronor per månad.

Av kvittona framgår regelmässigt vilka personer Lars Lindgren träffat och syftet med mötena. Ofta handlar det om vanliga brickluncher vid exempelvis förhandlingar, utan någon alkohol.

Åtskilliga restaurangbesök sker på kvällstid. Det är träffar med arbetsgivarrepresentanter eller ledande personer i bland annat Internationella transportarbetarefederationen (ITF) eller Europeiska transportarbetarefederationen (ETF).

Vid ett tillfälle får Transport besök från en annan internationell facklig international – UNI. Fem personer äter på Kaknästornets restaurang för 4 481 kronor. Av det är 2 428 kronor mat. Resten, 2 053 kronor är öl, vin och någon avec. Utslaget per person kostar alkoholen 410,60 kronor.

Vid ett annat tillfälle är ETF-ledningen på besök i Stockholm. Transport står för middagen. Notan för alkoholen slutar på 159 kronor per person. Det motsvarar två öl.

Vid genomgången av kreditskortutdragen finns ett par krognotor där alkoholen kostat upp mot 500 kronor per person. Men i de flesta fallen ligger konsumtionen inom den uppförandekod som Transport tagit fram. Den säger att förbundet eller avdelningarna kan bjuda på högst två öl eller två glas vin.

Lars Lindgren togs på sängen av tv-teamet. Till Transportarbetaren säger han:

– Jag har ingenting att dölja. Jag har en rad tunga internationella fackliga uppdrag. Att inte kunna bjuda på vin till maten, och kanske en avec, uppfattas som väldigt konstigt i många länder.

– Därför beslutade också två tredjedelar av ombuden på vår förra kongress att möjligheten att bjuda på vin eller öl ska finnas kvar. Det gäller vid speciella tillfällen som kongressfesten eller viktig representation.

I juni är det dags för kongress igen. Den här gången kom det in sex motioner som tar upp förbundets alkoholpolicy. Flera avdelningar vill ha ”nolltolerans” – det vill säga att förbundet eller avdelningarna inte något sammanhang bjuder på någon alkohol.

En motionär vill i stället ha ett förtydligande av dagens policy. Högst två glas vin eller två öl ska gälla, och bara vid festliga tillfällen. Och beslut ska först krävas i avdelnings- eller förbundsstyrelse.

Lars Lindgren anser att det vore trevligt om Transport, precis som andra arbetsgivare, även i framtiden kan bjuda anställda på lite öl eller vin vid julmiddagen.

– Men det är ingen stor fråga för mig. Säger kongressen nej får var och en betala själv.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Lindgren hoppar av som ordförandekandidat

Ordförandeval. Transports tidigare ordförande Lars Lindgren kandiderar inte längre till ordförandeposten på kongressen i juni. Beskedet kom till valberedningen i dag på måndagsmorgonen.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.