Transports representation granskas

Hög nota. Förra året representerade Transports ordförande Lars Lindgren för drygt 75 000 kronor. På kvittona finns mat, men också alkohol. – Förbundet har en uppförandekod som uppmanar till återhållsamhet med alkohol. Men det finns faktiskt inget förbud mot att bjuda även på en avec till kaffet vid exempelvis utländska besök. Den rätten har förbundsledningen, säger Lars Lindgren.

När Lars Lindgren kom till förbundskontoret i dag på tisdagsmorgonen överraskades han av tv-reportrar som hade frågor kring förbundets representation. Intervjun har senare publicerats på Aftonbladets tv-sajt 200 sekunder.

Transportarbetaren har tagit del av Lindgrens kreditkortsutdrag för 2016. Alltså utgifter som betalas av förbundet.

Lindgren har tunga internationella uppdrag som genererar åtskilliga resor och i bokföringens finns flygbiljetter, taxiresor och hotellräkningar.

Här redovisas också möten och representation från olika restauranger och lunchmatsalar.

Totalt representerade Lindgren för 75 144 kronor under 2016. Då ingår ett par större tillställningar i juni som ensamma kostade drygt 29 000 kronor. Vid en av dem åt 23 personer middag tillsammans. Maten gick på 11 000 kronor. Alkoholnotan slutade på totalt 4 400 kronor, det vill säga 191 kronor per person.

Räknar man bort juni uppgick Lars Lindgrens övriga representation förra året till 45 907 kronor, motsvarande drygt 4 000 kronor per månad.

Av kvittona framgår regelmässigt vilka personer Lars Lindgren träffat och syftet med mötena. Ofta handlar det om vanliga brickluncher vid exempelvis förhandlingar, utan någon alkohol.

Åtskilliga restaurangbesök sker på kvällstid. Det är träffar med arbetsgivarrepresentanter eller ledande personer i bland annat Internationella transportarbetarefederationen (ITF) eller Europeiska transportarbetarefederationen (ETF).

Vid ett tillfälle får Transport besök från en annan internationell facklig international – UNI. Fem personer äter på Kaknästornets restaurang för 4 481 kronor. Av det är 2 428 kronor mat. Resten, 2 053 kronor är öl, vin och någon avec. Utslaget per person kostar alkoholen 410,60 kronor.

Vid ett annat tillfälle är ETF-ledningen på besök i Stockholm. Transport står för middagen. Notan för alkoholen slutar på 159 kronor per person. Det motsvarar två öl.

Vid genomgången av kreditskortutdragen finns ett par krognotor där alkoholen kostat upp mot 500 kronor per person. Men i de flesta fallen ligger konsumtionen inom den uppförandekod som Transport tagit fram. Den säger att förbundet eller avdelningarna kan bjuda på högst två öl eller två glas vin.

Lars Lindgren togs på sängen av tv-teamet. Till Transportarbetaren säger han:

– Jag har ingenting att dölja. Jag har en rad tunga internationella fackliga uppdrag. Att inte kunna bjuda på vin till maten, och kanske en avec, uppfattas som väldigt konstigt i många länder.

– Därför beslutade också två tredjedelar av ombuden på vår förra kongress att möjligheten att bjuda på vin eller öl ska finnas kvar. Det gäller vid speciella tillfällen som kongressfesten eller viktig representation.

I juni är det dags för kongress igen. Den här gången kom det in sex motioner som tar upp förbundets alkoholpolicy. Flera avdelningar vill ha ”nolltolerans” – det vill säga att förbundet eller avdelningarna inte något sammanhang bjuder på någon alkohol.

En motionär vill i stället ha ett förtydligande av dagens policy. Högst två glas vin eller två öl ska gälla, och bara vid festliga tillfällen. Och beslut ska först krävas i avdelnings- eller förbundsstyrelse.

Lars Lindgren anser att det vore trevligt om Transport, precis som andra arbetsgivare, även i framtiden kan bjuda anställda på lite öl eller vin vid julmiddagen.

– Men det är ingen stor fråga för mig. Säger kongressen nej får var och en betala själv.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Lindgren hoppar av som ordförandekandidat

Ordförandeval. Transports tidigare ordförande Lars Lindgren kandiderar inte längre till ordförandeposten på kongressen i juni. Beskedet kom till valberedningen i dag på måndagsmorgonen.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.