Transports datalagring av åsikter stred mot PUL

Lagbrott. Transport bröt mot personuppgiftslagen (PUL) när åsikter och känsliga personuppgifter lagrades i en dator på förbundskontoret. Beskedet kommer från Datainspektionen, som ändå väljer att inte driva ärendet vidare.

– Beslutet från Datainspektionen var väntat och det visar också att vi gjorde helt rätt bedömning när vi anmälde oss själva till myndigheten så snart detta kom till vår kännedom. All den insamlade informationen har raderats, säger Transport tillförordnande förbundsordförande Markus Pettersson.

I december avslöjade Transportarbetaren att anställda organiserare i förbundet intervjuat hundratals anställda och sedan fyllt i ett särskilt formulär där intervjupersonerna betygsatts utifrån sin syn på facket.

Förutom betyget har formulären innehållit åsikter om arbetsgivaren och i vissa fall känsliga uppgifter om exempelvis sjukdomar, utbrändhet och partitillhörighet.

Formulären har används på många arbetsplatser runt om i landet. Men enligt Transport är det bara hos en arbetsgivare som kartläggningen av misstag kom att lagras i en dator.

De handlar om ett bevakningsföretag på Arlanda. I utredningen konstaterar Datainspektionen att åtta organisatörer intervjuade 150-180 anställda under tre intensiva veckor i början av 2013. Bland de intervjuade fanns både medlemmar i Transport och ickemedlemmar.

Alla organiserare använde formulären som är i A4-format. Syftet med dem var att vaska fram personer som är positiva till facket och beredda att ta på sig fackliga uppdrag.

Enligt uppgifter till Transportarbetaren användes formulären i flera års tid, men ansvariga i förbundet hävdar att blanketterna regelmässigt förstördes när arbetet var slutfört – vanligen inom ett år.

På Arlanda blev det inte så. Av oklar anledning fotograferats A4-formulären av med en mobiltelefon och bildfilerna skickades till en person på förbundskontoret. Där hamnade de i en dator.

När lagringen uppdagades i hösten 2016 valde förbundsledningen att anmäla sig själva till Datainspektionen. Transport ville ha svar på om hanteringen stred mot lagen.

Inspektionen gjorde en granskning och den 10 april kom utslaget. I fallet Arlanda har Transport brutit mot PUL. Markus Pettersson, tillförordnad ordförande, säger:

– Det här var en isolerad händelse för fyra år sedan. Den följde inte gängse rutiner och förbundet brast i sitt agerande under den här perioden. All den insamlade informationen har raderats och förfarandet har inte upprepats sedan dess. Förbundet har vidtagit åtgärder för att detta inte ska kunna hända igen.

I beslutet slår Datainspektionen fast att:

  • Den övriga manuella hanteringen av minnesanteckningar från mötena med arbetstagarna omfattas inte av PUL.
  • Myndigheten skiljer på ”strukturerat” och ”ostrukturerat” material när uppgifter lagras i dator. I Transports fall handlar det om ostrukturerat material.
  • Behandling av personuppgifter i ostrukturerat material får inte utföras om den innebär en kränkning av den registrerades personliga integritet.
  • Många av uppgifterna i de lagrade formulären är harmlösa. Men de finns också annat som bedöms vara känsligt eller integritetskränkande.
  • Slutsatsen blir alltså att behandlingen av uppgifterna från Arlandasatsningen stred mot PUL.
  • Datainspektionen vidtar inga åtgärder mot Transport och ärendet kommer inte att drivas vidare. Motiveringen är att förbundet raderat filerna och försäkrat att ingen ny lagring kommer att ske.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.