Transports datalagring av åsikter stred mot PUL

Lagbrott. Transport bröt mot personuppgiftslagen (PUL) när åsikter och känsliga personuppgifter lagrades i en dator på förbundskontoret. Beskedet kommer från Datainspektionen, som ändå väljer att inte driva ärendet vidare.

– Beslutet från Datainspektionen var väntat och det visar också att vi gjorde helt rätt bedömning när vi anmälde oss själva till myndigheten så snart detta kom till vår kännedom. All den insamlade informationen har raderats, säger Transport tillförordnande förbundsordförande Markus Pettersson.

I december avslöjade Transportarbetaren att anställda organiserare i förbundet intervjuat hundratals anställda och sedan fyllt i ett särskilt formulär där intervjupersonerna betygsatts utifrån sin syn på facket.

Förutom betyget har formulären innehållit åsikter om arbetsgivaren och i vissa fall känsliga uppgifter om exempelvis sjukdomar, utbrändhet och partitillhörighet.

Formulären har används på många arbetsplatser runt om i landet. Men enligt Transport är det bara hos en arbetsgivare som kartläggningen av misstag kom att lagras i en dator.

De handlar om ett bevakningsföretag på Arlanda. I utredningen konstaterar Datainspektionen att åtta organisatörer intervjuade 150-180 anställda under tre intensiva veckor i början av 2013. Bland de intervjuade fanns både medlemmar i Transport och ickemedlemmar.

Alla organiserare använde formulären som är i A4-format. Syftet med dem var att vaska fram personer som är positiva till facket och beredda att ta på sig fackliga uppdrag.

Enligt uppgifter till Transportarbetaren användes formulären i flera års tid, men ansvariga i förbundet hävdar att blanketterna regelmässigt förstördes när arbetet var slutfört – vanligen inom ett år.

På Arlanda blev det inte så. Av oklar anledning fotograferats A4-formulären av med en mobiltelefon och bildfilerna skickades till en person på förbundskontoret. Där hamnade de i en dator.

När lagringen uppdagades i hösten 2016 valde förbundsledningen att anmäla sig själva till Datainspektionen. Transport ville ha svar på om hanteringen stred mot lagen.

Inspektionen gjorde en granskning och den 10 april kom utslaget. I fallet Arlanda har Transport brutit mot PUL. Markus Pettersson, tillförordnad ordförande, säger:

– Det här var en isolerad händelse för fyra år sedan. Den följde inte gängse rutiner och förbundet brast i sitt agerande under den här perioden. All den insamlade informationen har raderats och förfarandet har inte upprepats sedan dess. Förbundet har vidtagit åtgärder för att detta inte ska kunna hända igen.

I beslutet slår Datainspektionen fast att:

  • Den övriga manuella hanteringen av minnesanteckningar från mötena med arbetstagarna omfattas inte av PUL.
  • Myndigheten skiljer på ”strukturerat” och ”ostrukturerat” material när uppgifter lagras i dator. I Transports fall handlar det om ostrukturerat material.
  • Behandling av personuppgifter i ostrukturerat material får inte utföras om den innebär en kränkning av den registrerades personliga integritet.
  • Många av uppgifterna i de lagrade formulären är harmlösa. Men de finns också annat som bedöms vara känsligt eller integritetskränkande.
  • Slutsatsen blir alltså att behandlingen av uppgifterna från Arlandasatsningen stred mot PUL.
  • Datainspektionen vidtar inga åtgärder mot Transport och ärendet kommer inte att drivas vidare. Motiveringen är att förbundet raderat filerna och försäkrat att ingen ny lagring kommer att ske.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.