Transports datalagring av åsikter stred mot PUL

Lagbrott. Transport bröt mot personuppgiftslagen (PUL) när åsikter och känsliga personuppgifter lagrades i en dator på förbundskontoret. Beskedet kommer från Datainspektionen, som ändå väljer att inte driva ärendet vidare.

– Beslutet från Datainspektionen var väntat och det visar också att vi gjorde helt rätt bedömning när vi anmälde oss själva till myndigheten så snart detta kom till vår kännedom. All den insamlade informationen har raderats, säger Transport tillförordnande förbundsordförande Markus Pettersson.

I december avslöjade Transportarbetaren att anställda organiserare i förbundet intervjuat hundratals anställda och sedan fyllt i ett särskilt formulär där intervjupersonerna betygsatts utifrån sin syn på facket.

Förutom betyget har formulären innehållit åsikter om arbetsgivaren och i vissa fall känsliga uppgifter om exempelvis sjukdomar, utbrändhet och partitillhörighet.

Formulären har används på många arbetsplatser runt om i landet. Men enligt Transport är det bara hos en arbetsgivare som kartläggningen av misstag kom att lagras i en dator.

De handlar om ett bevakningsföretag på Arlanda. I utredningen konstaterar Datainspektionen att åtta organisatörer intervjuade 150-180 anställda under tre intensiva veckor i början av 2013. Bland de intervjuade fanns både medlemmar i Transport och ickemedlemmar.

Alla organiserare använde formulären som är i A4-format. Syftet med dem var att vaska fram personer som är positiva till facket och beredda att ta på sig fackliga uppdrag.

Enligt uppgifter till Transportarbetaren användes formulären i flera års tid, men ansvariga i förbundet hävdar att blanketterna regelmässigt förstördes när arbetet var slutfört – vanligen inom ett år.

På Arlanda blev det inte så. Av oklar anledning fotograferats A4-formulären av med en mobiltelefon och bildfilerna skickades till en person på förbundskontoret. Där hamnade de i en dator.

När lagringen uppdagades i hösten 2016 valde förbundsledningen att anmäla sig själva till Datainspektionen. Transport ville ha svar på om hanteringen stred mot lagen.

Inspektionen gjorde en granskning och den 10 april kom utslaget. I fallet Arlanda har Transport brutit mot PUL. Markus Pettersson, tillförordnad ordförande, säger:

– Det här var en isolerad händelse för fyra år sedan. Den följde inte gängse rutiner och förbundet brast i sitt agerande under den här perioden. All den insamlade informationen har raderats och förfarandet har inte upprepats sedan dess. Förbundet har vidtagit åtgärder för att detta inte ska kunna hända igen.

I beslutet slår Datainspektionen fast att:

  • Den övriga manuella hanteringen av minnesanteckningar från mötena med arbetstagarna omfattas inte av PUL.
  • Myndigheten skiljer på ”strukturerat” och ”ostrukturerat” material när uppgifter lagras i dator. I Transports fall handlar det om ostrukturerat material.
  • Behandling av personuppgifter i ostrukturerat material får inte utföras om den innebär en kränkning av den registrerades personliga integritet.
  • Många av uppgifterna i de lagrade formulären är harmlösa. Men de finns också annat som bedöms vara känsligt eller integritetskränkande.
  • Slutsatsen blir alltså att behandlingen av uppgifterna från Arlandasatsningen stred mot PUL.
  • Datainspektionen vidtar inga åtgärder mot Transport och ärendet kommer inte att drivas vidare. Motiveringen är att förbundet raderat filerna och försäkrat att ingen ny lagring kommer att ske.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Markus Pettersson

3 snabba frågor till Markus Pettersson …

… tillförordnad ordförande i Transport under våren, förbundssekreterare sedan 2012.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?