Esmeralda Wenebro bakom ratten.
Close
Esmeralda Wenebro fick jobb direkt efter skolan, här tränar hon före examen på transportgymnasiet.
Close

Transportplugg ger jobb

Utbildning. Gymnasielever som har pluggat fordon och transport får jobb efter skolan. Runt sju av tio arbetar dessutom i den bransch de har utbildat sig till.

– Ja, jag fick ett lastbilsjobb i september samma år jag gick ut gymnasiet, berättar Esmeralda Wenebro. Och jag är kvar här nu när det har gått mer än två år.

För en vecka sedan konstaterade Skolverket att över hälften av alla som gått gymnasiets fordons- och transportprogram hade jobb ett år efter examen.

I dag kommer Statistiska centralbyrån (SCB) med sin statistik som visar att nära 100 procent har en fast förankring på arbetsmarknaden när det har gått tre år. Och att 68 procent av fordons- och transporteleverna då har ett jobb inom den bransch de har utbildat sig.

Det betyder att programmet är bäst i klassen när det handlar om att få arbete. Den ligger på topp tre när SCB kollar om eleverna har hamnat i sin egen bransch, den listan leder vård- och omsorgseleverna.

Undersökningen handlar om dem som gick ut skolan 2014, det vill säga den första kullen sedan gymnasiet gjorts om. Den visar att fler yrkeselever över lag har jobb tre år efter examen. Men bara hälften hade ett jobb som de har utbildats för när alla yrkesprogram slås ihop.

Bland eleverna som gått ett studieförberedande program ägnade sig, inte så oväntat, betydligt fler åt högskolestudier.

Torun Rudin, enhetschef på Skolverket, konstaterar att ingen av de två aktuella undersökningarna har tittat på orsaker till varför vissa det är lättare att skaffa sig ett jobb efter vissa program.

– Det kan finnas många olika skäl, svarar hon på frågan om varför transporteleverna är så väletablerade efter några år.

– Det är allmänt lättare att få jobb efter utbildningar som har ett nära samarbete med sin bransch, fortsätter hon. Sedan behövs det väl fler för att fylla kompetensbehovet.

För Esmeralda Wenebro fanns det aldrig någon tvekan om vilket jobb hon skulle satsa på:

– Jag har åkt lastbil sen innan jag kunde gå, säger hon. Nu kör jag Örebro – Stockholm varje dag, och tidigare körde jag till Oslo. Kollegorna är bra och jag trivs jättemycket med körningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tjejdag om flykteknik för gymnasiesökande

Caisa Alriksson

... gymnasieelev i Ronneby, som tycker att fler tjejer ska satsa på flygteknik.

utbildning av lastbilschaufförer.

Kommunerna utbildar fler lastbilsförare

Utbildning. Kommuner ökar sin vuxenutbildning av lastbilsförare. Med statliga pengar kommer 338 nya utbildningsplatser till.

Transportarbetarens logga

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).