Diagram olycksdrabbad transportsektor

Transportjobb toppar skadelistan – igen

Arbetsmiljö. Transportjobb är de mest olycksdrabbade. Det visar statistik från Arbetsmiljöverket, Afa Försäkringar och Försäkringskassan.

Arbetsgivaren har ett ansvar att anmäla arbetsskador och arbetsrelaterade sjukdomar till Försäkringskassan. Det baserar Arbetsmiljöverket sedan sin statistik på. De senaste siffrorna bekräftar: Transportbranscherna är fortfarande de mest olycksdrabbade och antalet arbetsskador är ungefär lika många som tidigare år.

Vad är det då som leder till allvarliga olycksfall? Klart vanligast är att ramla ute, därefter kommer ramla inne och tredje vanligaste olycksorsaken är lasta, lossa, bära och flytta.

Flest skador ser vi inom avfallshantering och återvinning. Och det är inte mycket bättre för dem som jobbar med transport och magasinering.

Anders Dristig är regionalt skyddsombud på Transport i Uddevalla. Han ser inga enkla lösningar, men tror att mycket handlar om att få till bättre samarbete där många är inblandade. Inom renhållningsarbetet är det ofta tre parter: arbetsgivare, kommun och kund.

– När det gäller slamsugning är det mycket som behöver fixas. Det är tungt och svåråtkomligt att dra slang. Kommunerna har sina egna förordningar, men det är till arbetsgivaren vi får ställa kraven. Jag hade gärna sett att det var en rak linje över hela landet och inte bara kommunala förordningar som styr.

Fallskador är vanliga. Där tror Anders Dristig det behövs hårdare krav från arbetsgivaren.

– Vi har pratat om att inte slarva i många år. Men det är ofta man inte gör vad man ska, man hoppar och landar snett. Sedan sker halkskador vid dåligt väder, då gäller det att ha rätt skor. Jag minns att vi fick broddar av arbetsgivaren när jag körde sopbil. Men jag vet inte hur man får bukt med problemen, hade jag haft en lösning hade jag nog varit hyllad.

Afa Försäkringar har mätt antalet allvarliga olycksfall. Undersökningen släpar efter lite och berör år 2016. Bland yrkesförare ser vi en ökning. Från 5,2 till 5,6 allvarliga arbets­skador per 1 000 sysselsatta. Över hela arbetsmarknaden, är det 2,5 allvarliga olycksfall per 1 000 anställda.

Risken för att sjukskrivas på grund av jobbet är störst i mansdominerade arbetaryrken som tillverkning, bygg och transport, visar Försäkringskassans statistik. En annan sak som utmärker just bygg- och transportbranscherna är att det går trögare att komma tillbaka till jobbet om sjukskrivningen väl är framme.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Fall mjukare – bildserie

Så faller du mjukare

Hälsa. Snö. Regn. Is… Halkan är här. Träna balans och styrka, råder judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. Hon är kvinnan som kan få dig på fall – med rätt teknik.

Debatt: Nollvision – för vem?

Döden på jobbet. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda i arbetsolyckor.

Sirke Karlsson, Sigrid Wahlin och Emma Brodin.

Nytt nätverk öppnar för självförsvar

Facket. Transportyrkena domineras av män. Facket domineras av män. Ett litet gäng kvinnor i Örebro har fått nog – och startar ett kvinnligt nätverk.

Transport kräver hårdare straff för arbetsmiljöbrott

Politik. Tolv personer har hittills i år omkommit på jobbet. Redan den 1 januari dog en lastbilschaufför när han skulle lasta bilen. I dag träffade Transport arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) – och krävde tydligare lagar och skarpare straff.

Transport polisanmäler lettiskt åkeri

Åkeri. Polisen, Arbetsmiljöverket och Skatteverket. Transport prövar en rad olika vägar för att stoppa utländska åkerier som bryter mot EU-regler och konkurrerar med låga löner och dåliga villkor. I dag polisanmälde facket ett transportföretag från Lettland.

Förare och fordon granskade

Åkeri. Rattfylleri, manipulerade färdskrivare, brott mot kör- och vilotiderna, underkänd lastsäkring, förare utan behörighet. Förra veckan specialkollade polisen i hela landet den tunga trafiken. Av 850 stoppade lastbilar fick 37 inte rulla vidare.

Göteborgs hamn

Storstrejk i hamnarna

Hamn. Om en vecka utbryter strejk i alla hamnar med HF-medlemmar. Hamnarbetarförbundet kommer i dag med ett kraftfullt varsel som svar på arbetsgivarnas varslade lockout. När arbetet blockeras av HF kan även Transports medlemmar i hamnarna dras in i konflikten.

Kommunal följer Transports exempel

Facket. LO:s största förbund drar in sitt bidrag till Socialdemokraterna. Kommunals förklaring är att pengarna – tre miljoner per år – ska användas till eget fackligt-politiskt arbete.

Lockouten dyr för hamnarbetare

Hamn. Sveriges Hamnars lockout på fridagar kan bli mycket kostsam för Hamnarbetarförbundets medlemmar. Ett tidigare rättsfall från flyget visar att arbetsgivaren hade rätt att dra av lön även för lediga dagar – när anställda var utestängda från arbetsplatsen genom strejk och lockout.

SD:are formellt utesluten

Facket. Sverigedemokraten i Kirunas fullmäktige har nu uteslutits ur Transport. Han har en månad på sig att överklaga beslutet, och låta fackets förbundsråd ta upp ärendet.

Massivt lockoutvarsel lagt i hamnkonflikten

Hamn. Sveriges Hamnar tar fram storsläggan i konflikten med Hamnarbetarförbundet (HF). Arbetsgivarna varslar om stopp för allt övertidsarbete och lockout på lediga dagar för samtliga HF-medlemmar i alla hamnar. Stridsåtgärden gäller i nästan fem månader, från den 6 mars till den 31 juli.

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.