Elväg, skenor
Close
Elvägar pekas ut som morgondagens lösning för hållbara transporter. På bilden: Laddning från en skena i vägen vid Trafikverkets testbana på väg 893 mellan Arlandas fraktterminal och Rosersbergs logistikområde.
Close
Almedalen 2017

Transportfrågor i fokus under politikerveckan

Hållbarhet. Framtidens transporter, fordon och bränslen är ett av de hetaste ämnena under den pågående Almedalsveckan i Visby. Eldrift – och framför allt elvägar – pekas ut som morgondagens lösning.

– El kommer att vara energikällan för transporterna, det är det inget snack om, sa Jan Nylander, projektledare för elvägen utanför Sandviken på ett seminarium under onsdagen.

I år har Transport inget eget seminarium under Almedalsveckan, men förbundet deltar i flera paneldebatter. En av dem hålls senare i eftermiddag och handlar om den pågående konflikten i Göteborgs hamn.

Striden, som utkämpas mellan APM Terminals och Hamnarbetarförbundet, berördes också på ett seminarium som handlade om beställaransvar för transportköpare. Där agerade infrastrukturminister Anna Johansson utfrågare.

Hon ville veta vilket ansvar stora företag som Stora Enso, LKAB, Boliden och möbeltillverkaren Kinnarps tar när de köper transporttjänster.

Anna Johansson inledde med en lägesbeskrivning:

– Hållbara transporter vilar på tre ben. Klimatet är ett. Transportsektorn står för en stor del av utsläppen av klimatgaser. Samtidigt behöver vi transporterna. Inget samhälle fungerar utan dem.

– Social hållbarhet är också viktigt. Delar av åkerisektorn utmärker sig genom väldigt dåliga arbetsvillkor. Man hittar på olika kreativa upplägg för att komma undan skatter och avgifter.

Det tredje benet, menade Anna Johansson, är ekonomisk hållbarhet. I praktiken en effektiv transportsektor som gör att svensk industri blir konkurrenskraftig.

Hållbara transporter

När ordet gick över till industrins representanter bedyrade samtliga att man lägger mycket krut på seriösa, hållbara transporter. Flera anförde att man för över så mycket gods som möjligt på järnväg.

Fast här behövs en uppryckning från tågoperatörerna, ansåg Lena Ek, styrelseordförande på skogsjätten Södra.

– Våra transporterna ska vara helt fossilfria år 2030. Även skogsmaskinerna. I dag går elva, tolv procent av vårt gods på tåg. Vi skulle kunna dubblera det, men då måste terminalerna kunna ta emot långa lastbilar.

Lena Ek talade sig varm för längre och tyngre fordon, och fick medhåll av infrastrukturministern. Fast Anna Johansson höjde ett varningens finger för en avreglering som skulle tillåta ekipage med två påkopplade traditionella trailrar. Det skulle kunna förvärra problemen men lönedumpning i dragbilssektorn, anförde hon.

Johan Granberg, logistikchef på Polarbröd, förklarade att företaget försöker använda järnväg så mycket det går. Kruxet, hävdade han, är tidsfaktorn.

– För några år sedan var snitthastigheten på järnväg 50 kilometer i timmen mellan vår fabrik i Älvsbyn och Malmö. Härom veckan var den nere i 10 kilometer i timmen.

Hållbara transporter är i högsta grad en klimatfråga. Lena Ek, Södra, påpekade att Sverige kommer att behöva flytande fossilfria bränslen. Hon kritiserade EU som nu jobbar med en rad förslag som kan hämma utvecklingen av biodrivmedel.

Ek beskrev sedan utvecklingen i Göteborgs hamn:

– Det är en tragedi! Vi tappar gods och riskerar dessutom att förlora rederier som tidigare gjort direktanlöp på Göteborg. I stället väljer de Hamburg.

Elvägar

På ett seminarium om utsläppsfria vägtransporter hyllades försöken som görs med elvägar. Vägavsnittet med luftledningar utanför Sandviken har varit i gång i ett år och erfarenheterna är goda. Projektledningen hoppas nu att staten skjuter till mer pengar så att man kan bygga en teststräcka som blir åtminstone tre, fyra mil lång.

Elfordon väcker många frågor. Batteridrift fungerar hjälpligt för personbilar, men kapaciteten räcker inte för tunga fordon. Mer än någon enstaka mil.

Mats Alaküla, professor vid Lunds universitet, deltog i paneldebatten. Han belyste också miljökonsekvenserna vid dagens elproduktion.

– I Sverige är det en miljövinst att köra på el. I Kina och Indien blir det faktiskt skitigare med eldrift än traditionella bränslen. Det beror på att så mycket el framställs via kol. Men utvecklingen går hela tiden mot renare el.

– Sverige är väl rustat för elfordon. Vi är bra på elektroteknik, bra på fordonsteknik och bra på elvägsteknik. När vi väl bygger ut systemet måste det bli rätt. För det är en teknik som ska fungera i åtminstone 100 år framåt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Transportarbetarens logga

Striden om oljehamnen avblåst – Circle K blir kvar till 2033

Energi. Circle K får fortsätta oljehanteringen vid Bergs hamn i Nacka i ytterligare 15 år. Striden om marken där oljecisternerna ligger har förts i domstol och Nacka kommun ville sparka ut oljebolaget redan den 31 december 2018. Nu har parterna förlikats och rättsprocesserna begravts.

Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden

Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Självmord
Per-Olof "Turken" Lundin vid Ockelbo kyrka

Varför, Kristofer, varför?

Familjen. En natt i somras knackade två poliser på Per-Olof Lundins dörr. De berättade att hans son inte längre var i livet. Han hade hängt sig i garaget.

Mobbning tar fler liv än arbetsolyckor

Psykologen. Det är inte ovanligt att människor som mår riktigt dåligt väljer att ta livet av sig först när de kommit ur den värsta svackan.

”Du är kass, värdelös …”

Mejlet. Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.