Elväg, skenor
Close
Elvägar pekas ut som morgondagens lösning för hållbara transporter. På bilden: Laddning från en skena i vägen vid Trafikverkets testbana på väg 893 mellan Arlandas fraktterminal och Rosersbergs logistikområde.
Close
Almedalen 2017

Transportfrågor i fokus under politikerveckan

Hållbarhet. Framtidens transporter, fordon och bränslen är ett av de hetaste ämnena under den pågående Almedalsveckan i Visby. Eldrift – och framför allt elvägar – pekas ut som morgondagens lösning.

– El kommer att vara energikällan för transporterna, det är det inget snack om, sa Jan Nylander, projektledare för elvägen utanför Sandviken på ett seminarium under onsdagen.

I år har Transport inget eget seminarium under Almedalsveckan, men förbundet deltar i flera paneldebatter. En av dem hålls senare i eftermiddag och handlar om den pågående konflikten i Göteborgs hamn.

Striden, som utkämpas mellan APM Terminals och Hamnarbetarförbundet, berördes också på ett seminarium som handlade om beställaransvar för transportköpare. Där agerade infrastrukturminister Anna Johansson utfrågare.

Hon ville veta vilket ansvar stora företag som Stora Enso, LKAB, Boliden och möbeltillverkaren Kinnarps tar när de köper transporttjänster.

Anna Johansson inledde med en lägesbeskrivning:

– Hållbara transporter vilar på tre ben. Klimatet är ett. Transportsektorn står för en stor del av utsläppen av klimatgaser. Samtidigt behöver vi transporterna. Inget samhälle fungerar utan dem.

– Social hållbarhet är också viktigt. Delar av åkerisektorn utmärker sig genom väldigt dåliga arbetsvillkor. Man hittar på olika kreativa upplägg för att komma undan skatter och avgifter.

Det tredje benet, menade Anna Johansson, är ekonomisk hållbarhet. I praktiken en effektiv transportsektor som gör att svensk industri blir konkurrenskraftig.

Hållbara transporter

När ordet gick över till industrins representanter bedyrade samtliga att man lägger mycket krut på seriösa, hållbara transporter. Flera anförde att man för över så mycket gods som möjligt på järnväg.

Fast här behövs en uppryckning från tågoperatörerna, ansåg Lena Ek, styrelseordförande på skogsjätten Södra.

– Våra transporterna ska vara helt fossilfria år 2030. Även skogsmaskinerna. I dag går elva, tolv procent av vårt gods på tåg. Vi skulle kunna dubblera det, men då måste terminalerna kunna ta emot långa lastbilar.

Lena Ek talade sig varm för längre och tyngre fordon, och fick medhåll av infrastrukturministern. Fast Anna Johansson höjde ett varningens finger för en avreglering som skulle tillåta ekipage med två påkopplade traditionella trailrar. Det skulle kunna förvärra problemen men lönedumpning i dragbilssektorn, anförde hon.

Johan Granberg, logistikchef på Polarbröd, förklarade att företaget försöker använda järnväg så mycket det går. Kruxet, hävdade han, är tidsfaktorn.

– För några år sedan var snitthastigheten på järnväg 50 kilometer i timmen mellan vår fabrik i Älvsbyn och Malmö. Härom veckan var den nere i 10 kilometer i timmen.

Hållbara transporter är i högsta grad en klimatfråga. Lena Ek, Södra, påpekade att Sverige kommer att behöva flytande fossilfria bränslen. Hon kritiserade EU som nu jobbar med en rad förslag som kan hämma utvecklingen av biodrivmedel.

Ek beskrev sedan utvecklingen i Göteborgs hamn:

– Det är en tragedi! Vi tappar gods och riskerar dessutom att förlora rederier som tidigare gjort direktanlöp på Göteborg. I stället väljer de Hamburg.

Elvägar

På ett seminarium om utsläppsfria vägtransporter hyllades försöken som görs med elvägar. Vägavsnittet med luftledningar utanför Sandviken har varit i gång i ett år och erfarenheterna är goda. Projektledningen hoppas nu att staten skjuter till mer pengar så att man kan bygga en teststräcka som blir åtminstone tre, fyra mil lång.

Elfordon väcker många frågor. Batteridrift fungerar hjälpligt för personbilar, men kapaciteten räcker inte för tunga fordon. Mer än någon enstaka mil.

Mats Alaküla, professor vid Lunds universitet, deltog i paneldebatten. Han belyste också miljökonsekvenserna vid dagens elproduktion.

– I Sverige är det en miljövinst att köra på el. I Kina och Indien blir det faktiskt skitigare med eldrift än traditionella bränslen. Det beror på att så mycket el framställs via kol. Men utvecklingen går hela tiden mot renare el.

– Sverige är väl rustat för elfordon. Vi är bra på elektroteknik, bra på fordonsteknik och bra på elvägsteknik. När vi väl bygger ut systemet måste det bli rätt. För det är en teknik som ska fungera i åtminstone 100 år framåt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Transportarbetarens logga

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.