Close
Transportarbetarna en nyckelgrupp för att samhället ska fungera under corona-krisen. Arkivbild från Här stannar Sverige-kampanjen.
Close
Corona

Transportfacket i EU kräver skydd för chaufförerna

Chaufförer. Vid sidan av sjukvårdspersonal är transportarbetarna en nyckelgrupp för att samhället ska fungera under corona-krisen. Det europeiska transportfacket skärpte tonen mot EU under torsdagskvällen eftersom chaufförerna inte skyddas tillräckliga mot coronaviruset.

Distribution av medicin och livsnödvändiga produkter måste komma fram för att samhällena ska fungera. EU-kommissionen har utarbetat riktlinjer för hur denna trafik ska kunna flyta friktionsfritt över gränserna. Så kallade gröna vägar inrättas för att undvika de långa köer som uppstått vid flera gränsövergångar.

Men vid transportministrarnas möte togs inga särskilda beslut för att skydda de chaufförer som förmedlar dessa livsviktiga transporter. Europeiska Transportarbetarfederationen (ETF) reagerar mycket kraftigt mot detta.

– Förare över hela Europa börjar tala om strejk, och det är helt begripligt, skriver Livia Spera, ETF:s generalsekreterare, i ett mycket skarpt formulerat brev till EU-kommissionens transportkommissionär, rumänskan Adina-Ioana Vălean.

Till exempel hotar Genèves bussförare med strejk om inte mer görs för att skydda dem mot coronaviruset, rapporterar den schweiziska radion. Tilldelningen av handsprit är otillräcklig och desinfektion av fordonen görs för sällan, enligt förarna som organiserar sig via en grupp på nätet.

– Klagomål och förtvivlade telefonsamtal strömmar in till ETF. Situationen är ohållbar, enligt Livia Spera.

ETF förslår åtta åtgärder för att undvika en hälsokatastrof bland de chaufförer som måste kunna arbeta om de nödvändiga transporterna ska komma fram.

Listan innehåller krav på mobila enheter med toaletter, tillgång till varm mat och dryck och möjlighet till medicinska insatser vid landsgränserna. Goda möjligheter att sköta sin hygien ska också finns vid lastnings- och lossningsställen.

ETF vill stoppa all distribution som inte är nödvändig och ha sanktioner mot åkerier som inte följer reglerna. Man har kraftigt reagerat mot att e-handeln pågår som vanligt.

Undantag från kör- och viloregler ska bara få göras i speciella fall. I länder som är särskilt hårt drabbade av coronavirus ska sådana undantag inte får göras.

ETF vill också se en fond till hjälp för förare som tillfälligt förlorar jobbet i krisen. De åtgärder som vidtas av olika länder i Europa riskerar att leda till arbetslöshet bland chaufförer.

Det finns redan en brist på yrkesförare. När vi har tagit oss igenom krisen behöver Europa alla sina yrkesförare för att bidra till den ekonomiska återhämtningen, understryker ETF.

I flera skrivelser till EU-kommissionär Adina-Ioana Vălean har ETF begärt ett möte, som ännu inte blivit av. Kravet upprepades på torsdagskvällen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars Ejsing:
    24 mars, 2020

    Nästan alla företag som jag kommer till har stängt toaletter för oss chaufförer väldigt dumt när hygienen är viktigt i dessa tider.

  2. Hans näslund:
    20 mars, 2020

    Äntligen Nån som förstår våran oro som måste lev gods. Har inte hört ett ljud från transport förbunden endas diskutionen om kör o vilotid. Ser ju vad facken är intresserad av medlemmar

  3. Stefan Karlsson:
    20 mars, 2020

    Bra artikel

Lästips:

Transportarbetarens logga

Beslutet klart – nya EU-regler ska ge ordning och reda på vägarna

Åkeri. Nu är det klart med de nya EU-regler som ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands. På torsdagsmorgonen drev EU-parlamentet slutgiltigt igenom det så kallade mobilitetspaketet.

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Transportarbetarens logga

Vägpaketet vidare i EU

EU. Det sista stora hindret är passerat. I dag röstade EU:s trafikutskott för sista gången om vägpaketet. Slutlig omröstning om nya regler för vägtrafiken väntar i Europaparlamentet i juli.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.

Fler frågor när parterna förhandlar om las

Arbetsrätt. Andra veckan i augusti startar parternas förhandlingar om nya las-regler igen. Målet är en uppgörelse mellan fack och arbetsgivare som ska stoppa lagförslagen från regeringens las-utredare. Den bör vara klar senast den sista september.

Överlastade transporter allt större problem

Vägtransporter. Nästan hälften av de tunga fordonen är för tungt lastade, visar Trafikverkets mätningar. Och överlastningen har ökat kraftigt under senare år.

Nya reseregler ger hopp för mackarna

Bensin. Samma dag som regeringen meddelade nya regler för resor hörde vissa arbetsgivare av sig till facket och avbröt korttidspermitteringar.

Smittrisk vardag för taxichaufförerna

Taxi. Solen skiner på taxibilarna vid den stora ingången till Stockholms centralstation. Rent ekonomiskt är det fortfarande ett mörker. Varje kund är önskvärd, men kan också vara den som skickar förarna in i en sjukdom som kan vara livsfarlig.

Vägpaketet vidare i EU

EU. Det sista stora hindret är passerat. I dag röstade EU:s trafikutskott för sista gången om vägpaketet. Slutlig omröstning om nya regler för vägtrafiken väntar i Europaparlamentet i juli.

Corona

Färdtjänstfordon byggs om i Dalarna

Färdtjänst. Skyddsstoppet hade avsedd verkan, noterar Transports regionala skyddsombud i Dalarna. Fordonen för färdtjänst och andra serviceresor anpassas så att föraren och passagerarna ska hålla ett säkert avstånd till varandra.

Färdtjänst i Dalarna skyddsstoppad

UPPDATERAD. Klockan 17 i dag stannade all färdtjänsttrafik och alla serviceresor på tre taxibolag i Dalarna. Transport har lagt ett skyddsstopp. Efter en hektisk eftermiddag står det klart att stoppet gäller under helgen.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Corona

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.