Transport genomför en protestaktion mot Ikea.
Close
I dag på onsdagen genomförde Transport en protestaktion mot Ikea.
Close

Transportfack världen över protesterar mot Ikea

– Nämen fy! Julstressade kunder stannade upp när Transport i dag genomförde en aktion mot Ikea. Möbeljätten utnyttjar lågavlönade chaufförer för att transportera gods både i Sverige och utomlands.

Aktionen, där Transport delade ut flygblad utanför Ikea-varuhuset i Kungens kurva i Stockholm, är ett led i en internationell kampanj för att förbättra förarnas situation. Denna vecka pågår liknande kampanjer runt om i Belgien, Frankrike, England Nederländerna, Tyskland och Australien – på initiativ av Internationella Transportarbetarefederationen (ITF).

Förhoppningen är att skapa opinion kring dagens situation, då chaufförer används för att köra möbler och varor kors och tvärs under slavliknande förhållanden.

Så beskriver svenska Transport och de europeiska transportfacken samfällt förarnas arbetsvillkor. Det handlar om dumpade löner och långa arbetsdagar, då chaufförerna ofta pressas att bryta mot kör- och vilotidsreglerna. Förarna bor ofta månader i sträck i lastbilen och lagar maten på gasollåga. Familjen träffar de via datorskärmen.

– Social misär, skulle jag vilja kalla det, säger Transports centrala åkeriombudsman Joakim Guttman.

Klockan tre på eftermiddagen stod han i snålblåsten utanför Ikeas varuhus i Kungens kurva i Stockholm, tillsammans med en grupp företrädare från Transports lokalavdelning och förbundskontor. Allt medan kunderna strömmade till.

– Vi har förstått att chaufförerna har väldigt låga löner. Det är ju helt galet, säger Christina och Gus Zedrige på väg ut med nyköpta servetter.

De tar emot ett flygblad och berättar att sonen är busschaufför.

Ett par i medelåldern stannar upp och lyssnar på Transportfolket.

– Jag trodde Ikea hade egna bilar och chaufförer? Det där låter ju väldigt dåligt. Vad ska vi göra då?

– Prata med personalen när ni handlar och ta upp förarnas situation på sociala medier, uppmanar ombudsman Pia Edvall från Stockholmsavdelningen.

Hon hoppas att kampanjen ska leda till att problemen kommer upp till ytan, att människor ska engagera sig och vilja vara med och förändra chaufförernas situation.

Under nästan två års tid har ITF på internationell basis träffat företrädare för möbelvaruhuset Ikea. Till en början uppfattade facken diskussionerna som öppna och positiva. Men parterna har inte kunnat enas.

I hela transportsbranschen är det vanligt att köruppdrag läggs ut på ett företag som i sin tur lägger ut frakterna på underentreprenörer. Facket vill att Ikea tar ansvar för hela kedjan. Men när det stod klart att möbeljföretaget inte går med på det och heller inte låter facket granska alla led i transporterna beslutade ITF att dra i gång veckans aktioner.

– Vi trodde vi skulle kunna hitta gemensamma lösningar. Nu är vi besvikna över att Ikea backat tillbaka, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

Även han var på plats utanför Ikea för att propagera för ”vettiga löner och villkor”, oavsett vilket land yrkesförare kommer ifrån.

– Ni kan få vara med och ställa frågor till enstaka chaufförer, säger Ikea. Men på det sättet får vi ingen överblick över villkoren hos alla inblandade entreprenörer, tillägger han.

Lindgren berömmer Ikeas revisionssystem när det gäller att kontrollera underleverantörer som tillverkar möbler åt varuhusen. Att barnarbete inte förekommer och att man följer OECD:s riktlinjer om ansvarsfullt företagande med mera.

– Men när det gäller att ta ansvar för alla transportled uppifrån och ner säger man att det inte är det multinationella företagets business. Det är extra tråkigt eftersom Ikea annars har ett gott anseende.

– Ett så stort företag förväntar man sig ska kunna se till att chaufförerna som transporterar deras varor har drägliga löner, arbetsvillkor och inte tvingas bryta mot lagar och regler. Det var därför vi erbjöd oss att gå ut och göra kontroller tillsammans med bolaget.

ITF har även bedrivit kampanjer för att förbättra förhållandena inom speditören DHL, som är en viktig transportör åt Ikea, påpekar Lars Lindgren.

– Vi är inte ute efter att skada Ikea. Men vi vill framföra att företaget, som är en så viktig symbol för Sverige, kan bli mycket bättre när det gäller transporterna. Därför håller vi fortfarande dörren på glänt för samtal, säger Lars Lindgren.

Han sträcker ut armen och pekar:

– Där borta, på andra sidan om varuhuset, står utlandschaufförerna. Där ska de sova och fira jul. Vi vill att man ska veta, när man går in på Ikea och handlar, att ett billigt pris alltid har ett pris någon annanstans.

Ikea har valt att svara på elva raka frågor från Transportarbetaren med ett uttalande som hävdar att det ”För oss på Ikea är mycket viktigt att de chaufförer som transporterar våra produkter har goda och schysta arbetsvillkor – även om de inte är anställda av Ikea.”

Företaget skriver också: ”Det krävs insatser, dialog och samverkan mellan många olika aktörer för att åstadkomma en varaktigt positiv utveckling inom transportbranschen.” Ikea uppger också att en öppen och konstruktiv dialog förs med ITF.

– Vi har varandras kontaktuppgifter, men inga nya möten är inbokade, konstaterar Magnus Falk, som representerat Transport i de internationella förhandlingarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Elisabeth Munck af Rosenschöld

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Tommy Wreeth

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kongressen kostade 600 000 kronor

Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.