Transportbasen kritisk efter första förhandlingsronderna

I dag på fredagseftermiddagen avbröt Transport förhandlingarna om nytt avtal för hamnarbetarna. Nästa vecka fortsätter lönematchen både för stuveri och åkeri- och terminalområdet. Då kommer också taxi och renhållarna in på banan. – Fast på stuveri och åkeri- och terminal tar vi inte in våra stora delegationer direkt igen. Det känns inte meningsfullt, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Snart två veckor har gått sedan Transport gav sig in i avtalsrörelsen. Efter fem hela förhandlingsdagar på åkeri/terminal och två för hamnarna kan Lars Lindgren konstatera att det går segt:

– Det är på gränsen att jag vill kalla det förhandlingar. Arbetsgivarna har surrat sig benhårt vid märket. Det är en norm som Transport egentligen inte accepterar, men som tvingats på oss.

– Nu kretsar allt kring de 2,2 procent som industrin gjorde upp om. Vi kräver tryggare anställningar för alla våra avtalsområden. Då begär arbetsgivarna omedelbart att vi ska betala genom avräkning på de 2,2 procenten.

Förhandlingarna är inte som förr, uppger Lindgren. Arbetsgivarna lämnar över långa kravlistor med villkorsändringar som facket uppfattar som försämringar:

– Vi borde förstås kontra på samma sätt, genom att omedelbart tala om vad det i så fall kostar i extra lönehöjning, utöver 2,2 procent. Men ofta är det svårt att exakt prissätta till exempel ökad frihet för arbetsgivarna att schemalägga.

Transportbasen sticker inte under stol med att veckan började med ett rejält bakslag. Det var när LO i måndags förmiddag gick ut tillsammans med Svenskt Näringsliv och rekommenderade LO-förbunden att följa industrins och handelns märken. Det ena handlar om 2,2 procent, det andra om 590 kronor mer i månaden.

– Var det verkligen nödvändigt för LO-ledningen att ge våra medlemmar, och övriga förbund som fortfarande är ute i avtalsrörelsen, den knäppen på näsan? säger Lars Lindgren.

– LO får svidande kritik för sitt utspel. Och inte blir det bättre av att även statsministern lagt sig i avtalsrörelsen. Tyvärr skiner det igenom att han har ett förflutet som ordförande i IF Metall.

Nästa vecka fortsätter Transport alltså förhandlingarna. Taxi och miljöarbetarna kommer in med sina stora delegationer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.