Transportbasen kritisk efter första förhandlingsronderna

I dag på fredagseftermiddagen avbröt Transport förhandlingarna om nytt avtal för hamnarbetarna. Nästa vecka fortsätter lönematchen både för stuveri och åkeri- och terminalområdet. Då kommer också taxi och renhållarna in på banan. – Fast på stuveri och åkeri- och terminal tar vi inte in våra stora delegationer direkt igen. Det känns inte meningsfullt, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Snart två veckor har gått sedan Transport gav sig in i avtalsrörelsen. Efter fem hela förhandlingsdagar på åkeri/terminal och två för hamnarna kan Lars Lindgren konstatera att det går segt:

– Det är på gränsen att jag vill kalla det förhandlingar. Arbetsgivarna har surrat sig benhårt vid märket. Det är en norm som Transport egentligen inte accepterar, men som tvingats på oss.

– Nu kretsar allt kring de 2,2 procent som industrin gjorde upp om. Vi kräver tryggare anställningar för alla våra avtalsområden. Då begär arbetsgivarna omedelbart att vi ska betala genom avräkning på de 2,2 procenten.

Förhandlingarna är inte som förr, uppger Lindgren. Arbetsgivarna lämnar över långa kravlistor med villkorsändringar som facket uppfattar som försämringar:

– Vi borde förstås kontra på samma sätt, genom att omedelbart tala om vad det i så fall kostar i extra lönehöjning, utöver 2,2 procent. Men ofta är det svårt att exakt prissätta till exempel ökad frihet för arbetsgivarna att schemalägga.

Transportbasen sticker inte under stol med att veckan började med ett rejält bakslag. Det var när LO i måndags förmiddag gick ut tillsammans med Svenskt Näringsliv och rekommenderade LO-förbunden att följa industrins och handelns märken. Det ena handlar om 2,2 procent, det andra om 590 kronor mer i månaden.

– Var det verkligen nödvändigt för LO-ledningen att ge våra medlemmar, och övriga förbund som fortfarande är ute i avtalsrörelsen, den knäppen på näsan? säger Lars Lindgren.

– LO får svidande kritik för sitt utspel. Och inte blir det bättre av att även statsministern lagt sig i avtalsrörelsen. Tyvärr skiner det igenom att han har ett förflutet som ordförande i IF Metall.

Nästa vecka fortsätter Transport alltså förhandlingarna. Taxi och miljöarbetarna kommer in med sina stora delegationer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.