Transportbasen kritisk efter första förhandlingsronderna

I dag på fredagseftermiddagen avbröt Transport förhandlingarna om nytt avtal för hamnarbetarna. Nästa vecka fortsätter lönematchen både för stuveri och åkeri- och terminalområdet. Då kommer också taxi och renhållarna in på banan. – Fast på stuveri och åkeri- och terminal tar vi inte in våra stora delegationer direkt igen. Det känns inte meningsfullt, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Snart två veckor har gått sedan Transport gav sig in i avtalsrörelsen. Efter fem hela förhandlingsdagar på åkeri/terminal och två för hamnarna kan Lars Lindgren konstatera att det går segt:

– Det är på gränsen att jag vill kalla det förhandlingar. Arbetsgivarna har surrat sig benhårt vid märket. Det är en norm som Transport egentligen inte accepterar, men som tvingats på oss.

– Nu kretsar allt kring de 2,2 procent som industrin gjorde upp om. Vi kräver tryggare anställningar för alla våra avtalsområden. Då begär arbetsgivarna omedelbart att vi ska betala genom avräkning på de 2,2 procenten.

Förhandlingarna är inte som förr, uppger Lindgren. Arbetsgivarna lämnar över långa kravlistor med villkorsändringar som facket uppfattar som försämringar:

– Vi borde förstås kontra på samma sätt, genom att omedelbart tala om vad det i så fall kostar i extra lönehöjning, utöver 2,2 procent. Men ofta är det svårt att exakt prissätta till exempel ökad frihet för arbetsgivarna att schemalägga.

Transportbasen sticker inte under stol med att veckan började med ett rejält bakslag. Det var när LO i måndags förmiddag gick ut tillsammans med Svenskt Näringsliv och rekommenderade LO-förbunden att följa industrins och handelns märken. Det ena handlar om 2,2 procent, det andra om 590 kronor mer i månaden.

– Var det verkligen nödvändigt för LO-ledningen att ge våra medlemmar, och övriga förbund som fortfarande är ute i avtalsrörelsen, den knäppen på näsan? säger Lars Lindgren.

– LO får svidande kritik för sitt utspel. Och inte blir det bättre av att även statsministern lagt sig i avtalsrörelsen. Tyvärr skiner det igenom att han har ett förflutet som ordförande i IF Metall.

Nästa vecka fortsätter Transport alltså förhandlingarna. Taxi och miljöarbetarna kommer in med sina stora delegationer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.