Emil Grape är terminalarbetare i Arlöv och Björn Zettervall är lastbilschaufför i Ljusdal.
Close
Emil Grape, till vänster, är terminalarbetare i Arlöv. Björn Zettervall, till höger, är lastbilschaufför i Ljusdal.
Close
Avtalsrörelsen

Transportavtalet – så går snacket

Åkeri och terminal. Löneökningar på samma nivå som i industrin och lite svårare att hyvla ner arbetstid – bra eller dåliga inslag i nya avtalat för terminalare och chaufförer? Transportarbetaren har pratat med några av dem som påverkas.

Emil Grape jobbar på terminalen DHL Freight i Arlöv. Han är en av de vanliga medlemmar som fick sitta med i Transports förhandlingsdelegation. Emil Grape är särskilt nöjd med att avtalet gör vardagen tryggare för dem som jobbar på terminaler.

– Jag tycker att de åkerianställda har varit solidariska och osjälviska eftersom de backat upp oss i våra krav.

– För oss är det viktigt att det blir uppsägningstid när arbetsgivaren vill hyvla, hyvling av arbetstiderna är ett stort problem för många som jobbar på terminal. Jag tycker också att det är bra att arbetsgivaren inte får införa delade arbetspass utan en lokal förhandling. Människor har familj och privatliv, det är viktigt att veta vad man ska tjäna och att kunna planera vardagen.

”Bra jobbat”

Dagen efter att avtalet blev klart åkte Transportarbetaren till rastplatsen Mora stenar, strax söder om Uppsala. Solen sken och vinden blåste kallt. På just den rastplatsen var det inte särskilt många medlemmar i Transport den eftermiddagen. Björn Zettervall är inte med i facket, men är glad för det nya avtalet och säger att han tänker gå med i Transport snart. Han ska köra hemåt mot Ljusdal och är mycket nöjd med löneökningen.

– Det är ett stort plus, om man säger så. Det blir hur bra som helst. Jag tycker verkligen att facket gör ett bra jobb.

Samtidigt som Transportarbeten var ute på rastplatsen hör Torgny Lundberg från Arvidsjaur av sig. Han jobbar på ett åkeri och är allt annat än nöjd med den nya lönen.

– Efter skatt är det bara ett skrovmål i veckan, säger han.

”Vi borde strejka”

Han tycker att Transport borde ha struntat i industrins märke och gått ut i strejk.

– Vad har industrifacken någonsin gjort för Transport? Vi borde ta ut tankbilarna i strejk, så stannar hela landet. Om jag går ur facket får jag mer netto än jag får från den här löneökningen, säger han.

Transportarbetaren ringer upp Kim Gewert i Värmland, han jobbar för Smålands logistik, ett av Sveriges största åkerier.

– Jag tycker att lönelyftet är okej, men det är väl klart man vill tjäna mer pengar.

Särskilt glad är han för att avtalet är tre år.

– Jag tycker att det känns tryggare när båda parter vet hur det ska se ut i några år framåt. Då slipper vi att det är en massa tjafs och spekulationer varje år. Nu vet vi vad som gäller i flera år, vi har det svart på vitt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hans-Erik Johansen

”Kassan säger att jag ska ta ett annat jobb”

Sjukförsäkringen. Lotschauffören Hans-Erik Johansen haltar fram, stödd på sin krycka. – Det har gått 15 månader sen jag fick 800 kilo truck på foten, men jag har inte fått en krona i sjukpenning. Försäkringskassan säger att jag ska ta ett annat jobb, men inte vilket.

Ikeakampanj 2017

Ikea skyller på otydliga regler

Åkeri. Bring Trucking hävdar att åkeriets chaufförer inte kör någon inrikestrafik i Sverige och företaget tänker heller inte skriva kollektivavtal med Transport. Brings storkund, Ikea, säger sig välkomna fackets anmälningar.

utländsk dragbil

”Sverige är sämsta landet i Europa…”

Åkeri. Andrius är lastbilschaufför från Litauen. Han har på nära håll sett hur utländska förare behandlas av svenska arbetsgivare. – Sverige är det sämsta landet i Europa! Det saknas rastplatser och ingen gör något åt lönedumpningen.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.