Emil Grape är terminalarbetare i Arlöv och Björn Zettervall är lastbilschaufför i Ljusdal.
Close
Emil Grape, till vänster, är terminalarbetare i Arlöv. Björn Zettervall, till höger, är lastbilschaufför i Ljusdal.
Close
Avtalsrörelsen

Transportavtalet – så går snacket

Åkeri och terminal. Löneökningar på samma nivå som i industrin och lite svårare att hyvla ner arbetstid – bra eller dåliga inslag i nya avtalat för terminalare och chaufförer? Transportarbetaren har pratat med några av dem som påverkas.

Emil Grape jobbar på terminalen DHL Freight i Arlöv. Han är en av de vanliga medlemmar som fick sitta med i Transports förhandlingsdelegation. Emil Grape är särskilt nöjd med att avtalet gör vardagen tryggare för dem som jobbar på terminaler.

– Jag tycker att de åkerianställda har varit solidariska och osjälviska eftersom de backat upp oss i våra krav.

– För oss är det viktigt att det blir uppsägningstid när arbetsgivaren vill hyvla, hyvling av arbetstiderna är ett stort problem för många som jobbar på terminal. Jag tycker också att det är bra att arbetsgivaren inte får införa delade arbetspass utan en lokal förhandling. Människor har familj och privatliv, det är viktigt att veta vad man ska tjäna och att kunna planera vardagen.

”Bra jobbat”

Dagen efter att avtalet blev klart åkte Transportarbetaren till rastplatsen Mora stenar, strax söder om Uppsala. Solen sken och vinden blåste kallt. På just den rastplatsen var det inte särskilt många medlemmar i Transport den eftermiddagen. Björn Zettervall är inte med i facket, men är glad för det nya avtalet och säger att han tänker gå med i Transport snart. Han ska köra hemåt mot Ljusdal och är mycket nöjd med löneökningen.

– Det är ett stort plus, om man säger så. Det blir hur bra som helst. Jag tycker verkligen att facket gör ett bra jobb.

Samtidigt som Transportarbeten var ute på rastplatsen hör Torgny Lundberg från Arvidsjaur av sig. Han jobbar på ett åkeri och är allt annat än nöjd med den nya lönen.

– Efter skatt är det bara ett skrovmål i veckan, säger han.

”Vi borde strejka”

Han tycker att Transport borde ha struntat i industrins märke och gått ut i strejk.

– Vad har industrifacken någonsin gjort för Transport? Vi borde ta ut tankbilarna i strejk, så stannar hela landet. Om jag går ur facket får jag mer netto än jag får från den här löneökningen, säger han.

Transportarbetaren ringer upp Kim Gewert i Värmland, han jobbar för Smålands logistik, ett av Sveriges största åkerier.

– Jag tycker att lönelyftet är okej, men det är väl klart man vill tjäna mer pengar.

Särskilt glad är han för att avtalet är tre år.

– Jag tycker att det känns tryggare när båda parter vet hur det ska se ut i några år framåt. Då slipper vi att det är en massa tjafs och spekulationer varje år. Nu vet vi vad som gäller i flera år, vi har det svart på vitt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Konkurserna ökar bland transportföretag

Ekonomi. Konkurserna ökar och snabbast går det i transportbranscherna. Larmet kommer från två olika kreditupplysningsföretag.

Transportarbetarens logga

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Transportarbetarens logga

Åkeri kan stämmas för uteblivna löner

Åkeri. Sex chaufförer väntar på lön eller traktamente från ett åkeri i Malmö. Transports ombudsman har upprepade gånger försökt få företaget till förhandlingsbordet. Nu har fackens juristbyrå tagit hand om kraven från Transportmedlemmarna.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.