Nina Broman Costa
Close
"Schysta arbetsvillkor är minst lika viktigt som den fria rörligheten för kapital", säger Nina Broman Costa
Close

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Nina Broman Costa har arbetat natt på bensinstationen i Sollentuna i 16 år och trivs bra.

– Kontakten med människor betyder mycket för mig.

Men hon reagerade över kraftigt försämrade arbetsvillkor i samhället överlag, med otrygga anställningar inte minst för unga, och det ledde till att hon engagerade sig fackligt inom Transport. Till en början som skyddsombud, i dag som avdelningssekreterare i Stockholmsavdelningen.

Vanlig arbetare

Nina Broman Costa beskriver sig som en vanlig arbetare som tillhör LO-kollektivet. En beskrivning som sällan hörs i dag.

– Ja, det är nog ovanligt och vi är inte många inom politiken. Men jag presenterar mig alltid så, oavsett sammanhang. Det handlar om stolthet, att sträcka på ryggen.

Så presenterade hon sig också då hon höll första maj-tal för Vänsterpartiet, inför 15 000 åhörare, i Kungsträdgården i Stockholm. För ett politiskt engagemang var en naturlig följd av det fackliga arbetet.

– Det går hand i hand, fackliga frågor behöver ofta förankras i politiken, säger Nina Broman Costa, som också är ordförande i Transportvänstern och ledamot i Vänsterpartiets distriktstyrelse i Uppsala.

Starkt stöd

I februari i år valdes hon på plats fyra på Vänsterpartiets valsedel till EU-valet den 26 maj. Om allt som har med unionen att göra har rykte om sig att gå extremt långsamt verkar det ha gått ovanligt snabbt för Nina Broman Costa i EU-sammanhang.

– Det har gått jättefort men jag fick ett bra stöd av alla fackliga kamrater ute i landet, säger hon.

Enligt henne är EU ”en nyliberal experimentverkstad där vi människor fått vara försöksdjur alldeles för länge”.

– Jo, jag förstår att det kan verka som en motsägelse att kandidera och jag är verkligen kritisk till EU. Men vi styrs av EU varje dag, vare sig vi vill eller inte. När det gäller en ödesfråga som klimatet kan EU vara en bra plattform.

En långsiktig strategi är nödvändig, framhåller Nina Broman Costa.

– Varken vi eller något annat vänsterparti driver i dag något utträdeskrav ­– det skulle inte heller fungera att krascha ut à la Brexit. Man får göra det man kan för att påverka åt rätt håll i stället för att lämna över allt till högern att bestämma åt oss. Därför är det viktigt att rösta även om man är EU-kritisk!

Hjärtefrågor

Bra arbetsvillkor och sociala rättigheter är hjärtefrågor för Nina Broman Costa, människors rättigheter måste enligt henne värderas minst lika högt som den fria rörligheten för tjänster och kapital.

Hur går det då i valet nästa söndag? I dag har Vänsterpartiet bara en plats i Europaparlamentet men utan att vilja ta ut något i förskott ser hon det som realistiskt att partiet får åtminstone två mandat kommande period.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

Transport sätter stort hopp till Danielsson

Politik. Rekordhögt valdeltagande. Uppåt för högerpartierna, stillastående S och kräftgång för Liberalerna. Transports Lars Mikaelsson snabbanalyserar det svenska resultatet i gårdagens EU-val: ”Jag har jättehöga förväntningar på Johan Danielsson.”

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.