Annons:
Nina Broman Costa
Close
"Schysta arbetsvillkor är minst lika viktigt som den fria rörligheten för kapital", säger Nina Broman Costa
Close

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Nina Broman Costa har arbetat natt på bensinstationen i Sollentuna i 16 år och trivs bra.

– Kontakten med människor betyder mycket för mig.

Men hon reagerade över kraftigt försämrade arbetsvillkor i samhället överlag, med otrygga anställningar inte minst för unga, och det ledde till att hon engagerade sig fackligt inom Transport. Till en början som skyddsombud, i dag som avdelningssekreterare i Stockholmsavdelningen.

Vanlig arbetare

Nina Broman Costa beskriver sig som en vanlig arbetare som tillhör LO-kollektivet. En beskrivning som sällan hörs i dag.

– Ja, det är nog ovanligt och vi är inte många inom politiken. Men jag presenterar mig alltid så, oavsett sammanhang. Det handlar om stolthet, att sträcka på ryggen.

Så presenterade hon sig också då hon höll första maj-tal för Vänsterpartiet, inför 15 000 åhörare, i Kungsträdgården i Stockholm. För ett politiskt engagemang var en naturlig följd av det fackliga arbetet.

– Det går hand i hand, fackliga frågor behöver ofta förankras i politiken, säger Nina Broman Costa, som också är ordförande i Transportvänstern och ledamot i Vänsterpartiets distriktstyrelse i Uppsala.

Starkt stöd

I februari i år valdes hon på plats fyra på Vänsterpartiets valsedel till EU-valet den 26 maj. Om allt som har med unionen att göra har rykte om sig att gå extremt långsamt verkar det ha gått ovanligt snabbt för Nina Broman Costa i EU-sammanhang.

– Det har gått jättefort men jag fick ett bra stöd av alla fackliga kamrater ute i landet, säger hon.

Enligt henne är EU ”en nyliberal experimentverkstad där vi människor fått vara försöksdjur alldeles för länge”.

– Jo, jag förstår att det kan verka som en motsägelse att kandidera och jag är verkligen kritisk till EU. Men vi styrs av EU varje dag, vare sig vi vill eller inte. När det gäller en ödesfråga som klimatet kan EU vara en bra plattform.

En långsiktig strategi är nödvändig, framhåller Nina Broman Costa.

– Varken vi eller något annat vänsterparti driver i dag något utträdeskrav ­– det skulle inte heller fungera att krascha ut à la Brexit. Man får göra det man kan för att påverka åt rätt håll i stället för att lämna över allt till högern att bestämma åt oss. Därför är det viktigt att rösta även om man är EU-kritisk!

Hjärtefrågor

Bra arbetsvillkor och sociala rättigheter är hjärtefrågor för Nina Broman Costa, människors rättigheter måste enligt henne värderas minst lika högt som den fria rörligheten för tjänster och kapital.

Hur går det då i valet nästa söndag? I dag har Vänsterpartiet bara en plats i Europaparlamentet men utan att vilja ta ut något i förskott ser hon det som realistiskt att partiet får åtminstone två mandat kommande period.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport sätter stort hopp till Danielsson

Politik. Rekordhögt valdeltagande. Uppåt för högerpartierna, stillastående S och kräftgång för Liberalerna. Transports Lars Mikaelsson snabbanalyserar det svenska resultatet i gårdagens EU-val: ”Jag har jättehöga förväntningar på Johan Danielsson.”

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Transport la skyddsstopp på Alwex fryslager

Lager. I fredags stoppade Transport arbetet på en del av Alwex fryslager i Räppe, utanför Växjö. – Det fanns allvarliga brister på flera pallställ och risken var stor att de skulle rasa, säger regionala skyddsombudet (RSO) Kersti Norén Dahlström.

Tunga möten på Mantorp

Festival. Skön konst och mäktiga lastbilar, glänsande krom och folkfest – Trailer Trucking Festival är i gång på klassiska Mantorp park. Stora och små lockades ut till motorbanan på fredagen för att uppleva äkta truckingkultur.