Niklas Strand och Madeleine Amberman
Close
Niklas Strand och Madeleine Amberman är två av Transports medlemmar som kandiderar till olika politiska poster i höstens val.
Close
Val 2018

Transportare i politiken

Valbara. Från norr till söder finns Transportmedlemmar som kandiderar till kommuner, landsting och riksdag. Vi har träffat två.

”Jag tror det blir mer produktivt med en arbetstidsförkortning”

Väktaren Niklas Strand kör raggarbil, är hemvärnsman och folkvald vänsterpartist. I höstens val siktar han på att bli återvald till region Västmanland.

Redan när han som ung var aktiv i Ung Vänster gillade Niklas Strand att vara en fixare. Skulle någon köra saker eller fixa i köket så ställde han upp. Till höstens val har han därför tagit på sig att sätta upp valaffischerna för partiet i Västerås.

Helst hade han kört runt i sin Dodge och gjort det, men motorn rasade på väg mot Rättvik i början av augusti.

Niklas Strand jobbar som väktare på Nokas. Arbetsgivaren är van vid att han är borta en del. Dels är det politiken, ja och så hemvärnet, och periodvis blir det mycket facklig tid. Som till hösten. Då ska Niklas Strand jobba heltid med organisering för Transports Västeråsavdelning.

Niklas Strand är på så kallad valbar plats till region Västmanland. Han har redan suttit där i sex år. Som medlem i Transport har det varit självklart att engagera sig extra noga i upphandlingar.

– Vi var flera som försökte få till en bättre taxiupphandling, men det gick inte så bra den gången. Vi beslutade att inte ha provisionsbaserad lön i färdtjänsten, men förvaltningsrätten stoppade det.

Vad hoppas du på inför nästa mandatperiod?

– Vi har den här taxin som ska upphandlas igen, nu siktar vi på att få till bättre villkor …

– Det ska byggas mycket här. Då är det åtskilligt som ska upphandlas. Vi ska se till så att vi inte har utländsk arbetskraft som ligger och sover inne på byggena, man ser mycket sånt när man är väktare.

Niklas har också ambitionen att få till fler krav när transporter upphandlas.

– Regionen är duktig på att köpa Fairtrade och ekologiskt. Men vi måste också se till att leveranserna är schysta så att de som kör grejer har schysta villkor i hela kedjan. Vi kan ställa de kraven, men det är en ganska svår uppgift att få de andra politikerna att inse att det går att göra på det viset. De har blivit matade med att det inte går. Men lagen ser annorlunda ut nu och det är helt nya spelregler som gäller, säger han.

Efter valet 2014 styrde Socialdemokraterna och Miljöpartiet landet med Alliansens budget det första året, eftersom Sverigedemokraterna röstat för den. Efter statsministerns hot om nyval kom den så kallade Decemberöverenskommelsen. Den har fallit men i praktiken har det inneburit att regeringen har förhandlat fram budgetarna tillsammans med Vänsterpartiet.

Vad är det bästa vänstern har fått igenom?

– Jag vet inte. Det är en så lång lista, säger Niklas och skrattar.

Vad har de inte fått igenom, som du verkligen vill se?

– Det är sex timmars arbetsdag. Jag tror att det är nödvändigt. Jag hoppas kunna driva och få igenom det i regionpolitiken. Det blir så uppenbart när man är ute och surrar med vårdpersonalen att man måste vara bättre arbetsgivare för att få behålla personalen och få in nytt folk. Det är ju grym brist på sjuksköterskor och undersköterskor.

– Jag tror det blir mer produktivt med en arbetstidsförkortning. En kortare arbetsvecka skulle vara bra i många branscher. Se bara på mitt jobb. En trött väktare är inte lika uppmärksam, då kan man missa viktiga grejer. Många jobbar tolvtimmarspass, kör bil hela nätterna, vad är man i för skick då? Om vi var mer uppmärksamma skulle vi förebygga ännu fler brott än vi redan gör.

 

Fakta om Niklas Strand

Ålder: 41 år.

Jobb: Väktare på Nokas.

Hobby: Bilar (jänkare) och är hemvärnsman, utöver politiken och det fackliga.

Aktuell: På Vänsterpartiets lista till region Västmanland och Sveriges riksdag.

 

 

”Ska man vara med och bestämma är det politiken man ska in på”

Madeleine Amberman är skyddsvakt, student och småbarnsförälder. Hon är också kandidat till kommunfullmäktige för Socialdemokraterna i Mönsterås.

När Transportarbetarens bil rullar in på Madeleine Ambermans gård står hon fortfarande på uppfarten. Hon har just kommit hem från jobbet på kärnkraftverket i Oskarshamn. Det röda huset ligger på vägen mellan centralorten Mönsterås och byn Fliseryd. Hästarna står i hagen, sonen och dottern hänger i gungorna och näst sista arbetsdagen före semestern är avklarad.

Madeleine Amberman kom in i politiken via facket. Efter något år som skyddsvakt gick hon med i Transport 2010, det skulle dröja fyra år innan hon blev aktiv. Sedan gick det fort. Hon åkte på LO:s ungdomsforum och i slutet av helgen gick hon med i Socialdemokraterna.

– Ska man vara med och bestämma och påverka så är det politiken man ska in på, man har ingen chans annars, säger hon.

Knappt hade hon gått med i sitt parti förrän hon fick ett telefonsamtal, och tackade ja till att sitta i den lokala styrelsen. Sedan kom fler uppdrag. Först som ersättare i Mönsterås kulturnämnd och sedan som ersättare i kommunstyrelsen. En kommunstyrelse är lite som en kommuns regering, men oppositionen sitter också med. Madeleines parti är i opposition i Mönsterås, som länge styrts av Centerpartiet.

– Jag hade aldrig trott att det skulle gå så fort.

Varför ska man som facklig vara med i politiken?

– Jag fastnade för arbetsrätten och vad arbetsgivarna gör för att försöka förändra våra lagar. Det är som att man är tillbaka i en tid då man behöver ta hjälp av politiken för att inte bli överkörd i det fackliga arbetet.

Madeleine ser ut att komma in i kommunfullmäktige efter valet. Där har hon redan sett ett eget förslag komma upp på den politiska dagordningen i kommunen. Allt hade sin grund i att både hon och sambon Micke jobbade skift för Securitas på kärnkraftverket. Så här gick det till: Barnen går på förskola i närliggande byn Fliseryd, men kommunens enda nattis ligger inne i Mönsterås. Ibland öppnar barnens förskola samtidigt som skiftet börjar i Oskarshamn.

– Jag satt på ett möte och berättade: Jag har ett problem: Barnomsorgen vill inte öppna tidigare, så att jag hinner i tid till jobbet. Man kommer sent eller får stressa i bilen på vägen. Så jag fick hjälp att skriva en motion om flexiblare barnomsorg.

Först sa hennes parti ja till motionen, men i kommunfullmäktige tog det stopp. Majoriteten ville först säga nej, men efter kompromisser gick kommunen med på att undersöka hur stort behovet var.

– Det står och väger beroende på vem som får styra efter valet. Om vi får makten får vi igenom förslaget.

Sveriges statsminister kommer från samma parti som Madeleine Amberman. Hon tycker att höjd lägstanivå i a-kassan och ett par extra hundralappar i barnbidrag är två saker regeringen har gjort bra. Men en sak är hon besviken på.

– Det de har klantat sig med är hamnen, när Ylva Johansson klev ut och började fundera på att ändra i strejkrätten. Då var de fel ute. Det får Socialdemokraterna absolut inte göra, säger hon.

Yngsta barnet var bara en månad när hon fick följa med Madeleine Amberman till ett möte i Mönsterås kulturnämnd. Och det är när hon tänker på barnen hon hittar mycket av sin politiska glöd.

– De ska ha världens möjligheter för vad de vill göra även om man inte har ekonomin hemma. Deras framtid ska inte vara utstakad bara för att jag kommer från en viss bakgrund, säger Madeleine Amberman.

 

Fakta om Madeleine Amberman

Ålder: 31 år.

Jobb: Studerar programmering och jobbar som skyddsvakt för Securitas.

Hobby: Hästarna som bor i stallet hon byggt tillsammans med sambon Micke.

Aktuell: På Socialdemokraternas lista till kommunfullmäktige i Mönsterås.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

LO utvärderar fackets valrörelse

Facket. LO funderar på hur arbetarfacken lyckades få gehör i valet. Två fristående utredare ska granska vad bland annat 650 000 samtal med LO-medlemmarna fick för resultat.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Transportarbetarens logga

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Special: Arbetskläder
Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Ingen rättvisa. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Ordningsvaktskläder på skyltdockor.

Stora skillnader i Transports avtal

Avtalsfråga. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Bevakning. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.

Göran Everdahl

Lite mer lagom, tack!

Kultur. Inte för lite. Aldrig för mycket. Radiospanaren Göran Everdahl har skrivit en hel bok i ämnet och tycker det är dags att uppvärdera vårt svenskaste svenska. – Vi lever i en tid när det behövs lite mer lagom, säger han.

Färdtjänst
Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Förare. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Åkare. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.

Granskning
Utanför Din Transportpartner Nordens verkstad i Göteborgs hamn.

Osäkra villkor för arbetskraften från andra världsdelar

Arbetskraftsinvandring. På ett år har Transport fått över 1 000 ansökningar från företag som vill ta in arbetskraft från länder utanför EU. Vi har granskat 500 av dem. Tre av tio migranter kommer till företag utan kollektivavtal. Vanligaste jobbet är tidningsbud.

Martin Jonsson, ombudsman i Transports Halmstadsavdelning, letar efter Hagman Transport, ett bolag som vill anställa åtta filippinska lastbilschaufförer. Facket vill att bolaget tecknar kollektivavtal.

På spaning efter förare från Filippinerna

Arbetskraftsinvandring. Martin Jonsson, ombudsman i Transports Halmstads-avdelning, letar efter Hagman Transport, ett bolag som vill anställa åtta filippinska lastbilschaufförer. Facket vill att bolaget tecknar kollektivavtal.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

Snabbkoll: Studier

Ta en tugga av kunskapens frukt

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.