Konflikt i Göteborgs hamn.
Close
Konflikten i Göteborgs hamn står mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Bilden är från november.
Close

Transportare i kläm i konflikt

Fortsatt konflikt. I Göteborgs hamn fortsätter konflikten mellan Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet, och APM Terminals. Från arbetsgivarsidan kommer nya rop på lagändring. Företag som tecknat kollektivavtal, och därmed ”köpt” fredsplikt, ska inte kunna utsättas för strejker. – Jag är inte förvånad. Arbetsgivarna har länge velat luckra upp arbetsrätten och införa strikt fredsplikt. Nu ser de chansen, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

I slutet av februari hade Hamnarbetarförbundet (HF) varslat om nya punktstrejker – åtgärder som senare drogs tillbaka. Förbundet har också begärt hjälp och stöd från sin fackliga international, IDC.

Lars Lindgren har varit i Göteborg och träffat Transports hamnarbetare. Han är oroad över utvecklingen:

– Man ska komma ihåg att HF:s agerande bottnar i åtstramningar som APM Terminals genomför. Det är en brutal omorganisation som bolaget vill driva igenom, med syfte att tjäna pengar.

– Våra fackliga förtroendemän, alltså Transports, sitter i tuffa förhandlingar med bolaget. De gör ett fantastiskt jobb i en svår situation. De har inte bara arbetsgivaren mot sig, utan också medierna och många hamnarbetare som har svårt att förstå alla turer i den här konflikten.

Lindgren fick en del kritik vid besöket i hamnen. Orsaken är att han öppet ifrågasatt påståenden om att HF vill teckna avtal.

– Det här är ingen strid mellan två fack. Men av flera skäl kan vi inte sympatisera med HF. Transport har tecknat det centrala avtalet med arbetsgivarna och vi har fredsplikt.

– HF har föreslagit ett trepartsavtal, där även HF är med vid förhandlingsbordet. Men det kan varken Transport eller LO acceptera.

Transport har ställt sig bakom den svenska kollektivavtalsmodellen, betonar Lars Lindgren. En viktig ingrediens är fredsplikt när arbetsgivarna väl gått med på ett avtal.

– Det som utspelas i Göteborg nu, det var så det såg ut innan vi fick kollektivavtalslagen 1932.

I den fackliga världen har hamnkonflikten lett till funderingar.

Varför har arbetsgivaren inte svarat med lockout – en åtgärd som annars är vanlig när LO:s fackförbund hotar med stridsåtgärder?

Lars Lindgren säger:

– Just den här frågan väcker förvåning inom LO. När Transport varslat om strejk på exempelvis terminaler har Biltrafikens arbetsgivareförbund direkt kontrat med att stänga ute chaufförerna som inte kan lossa. I Göteborg ligger arbetsgivarna lågt och skriker i stället efter lagstiftning.

I medierna har HF anfört att APM Terminals bryter mot reglerna som ger rätt till föräldraledighet. Lars Lindgren påpekar att HF i så fall kunnat gå till domstol – efter som föräldraledighet inte regleras av kollektivavtalet, utan av lagen. Men det steget tycks HF inte ha tagit.

Hur kommer Transport att agera i Göteborgs hamn framöver?

– Det är inte mycket vi kan göra åt den låsta situationen, säger Lars Lindgren. Vi fortsätter att förhandla om de varslade neddragningarna. HF har all rätt att organisera medlemmar i hamnen och de slåss för sin sak.

– En del av kraven handlar om sådant som följer med när ett fackförbund väl tecknat kollektivavtal. Det är villkor som HF tidigare fått, utan att teckna avtal. Men nu har APM Terminals valt konfrontationslinjen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

Stockholms Sopgubbar utanför Reno Norden.

Sopkriget fortsätter

Sophämtning. Strejken är avblåst, men för Stockholms sopgubbar är striden långt ifrån över. I höst väntar en ny process i Arbetsdomstolen. Varje morgon står ett gäng miljöarbetare utanför Reno Norden, i en protest mot företaget och förarna som tagit över sopbilarna.

Sopgubbar i Stockholm

Stockholms sopgubbar fortsätter protesterna

Sophämtning. – Vi står här varje morgon så att de som fortfarande jobbar får skämmas lite när de kör i väg. Så säger en av Stockholms sopgubbar från Reno Norden, som samlas utanför infarten till sin tidigare arbetsgivare. I protest mot sänkta löner.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.