Konflikt i Göteborgs hamn.
Close
Konflikten i Göteborgs hamn står mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Bilden är från november.
Close

Transportare i kläm i konflikt

Fortsatt konflikt. I Göteborgs hamn fortsätter konflikten mellan Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet, och APM Terminals. Från arbetsgivarsidan kommer nya rop på lagändring. Företag som tecknat kollektivavtal, och därmed ”köpt” fredsplikt, ska inte kunna utsättas för strejker. – Jag är inte förvånad. Arbetsgivarna har länge velat luckra upp arbetsrätten och införa strikt fredsplikt. Nu ser de chansen, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

I slutet av februari hade Hamnarbetarförbundet (HF) varslat om nya punktstrejker – åtgärder som senare drogs tillbaka. Förbundet har också begärt hjälp och stöd från sin fackliga international, IDC.

Lars Lindgren har varit i Göteborg och träffat Transports hamnarbetare. Han är oroad över utvecklingen:

– Man ska komma ihåg att HF:s agerande bottnar i åtstramningar som APM Terminals genomför. Det är en brutal omorganisation som bolaget vill driva igenom, med syfte att tjäna pengar.

– Våra fackliga förtroendemän, alltså Transports, sitter i tuffa förhandlingar med bolaget. De gör ett fantastiskt jobb i en svår situation. De har inte bara arbetsgivaren mot sig, utan också medierna och många hamnarbetare som har svårt att förstå alla turer i den här konflikten.

Lindgren fick en del kritik vid besöket i hamnen. Orsaken är att han öppet ifrågasatt påståenden om att HF vill teckna avtal.

– Det här är ingen strid mellan två fack. Men av flera skäl kan vi inte sympatisera med HF. Transport har tecknat det centrala avtalet med arbetsgivarna och vi har fredsplikt.

– HF har föreslagit ett trepartsavtal, där även HF är med vid förhandlingsbordet. Men det kan varken Transport eller LO acceptera.

Transport har ställt sig bakom den svenska kollektivavtalsmodellen, betonar Lars Lindgren. En viktig ingrediens är fredsplikt när arbetsgivarna väl gått med på ett avtal.

– Det som utspelas i Göteborg nu, det var så det såg ut innan vi fick kollektivavtalslagen 1932.

I den fackliga världen har hamnkonflikten lett till funderingar.

Varför har arbetsgivaren inte svarat med lockout – en åtgärd som annars är vanlig när LO:s fackförbund hotar med stridsåtgärder?

Lars Lindgren säger:

– Just den här frågan väcker förvåning inom LO. När Transport varslat om strejk på exempelvis terminaler har Biltrafikens arbetsgivareförbund direkt kontrat med att stänga ute chaufförerna som inte kan lossa. I Göteborg ligger arbetsgivarna lågt och skriker i stället efter lagstiftning.

I medierna har HF anfört att APM Terminals bryter mot reglerna som ger rätt till föräldraledighet. Lars Lindgren påpekar att HF i så fall kunnat gå till domstol – efter som föräldraledighet inte regleras av kollektivavtalet, utan av lagen. Men det steget tycks HF inte ha tagit.

Hur kommer Transport att agera i Göteborgs hamn framöver?

– Det är inte mycket vi kan göra åt den låsta situationen, säger Lars Lindgren. Vi fortsätter att förhandla om de varslade neddragningarna. HF har all rätt att organisera medlemmar i hamnen och de slåss för sin sak.

– En del av kraven handlar om sådant som följer med när ett fackförbund väl tecknat kollektivavtal. Det är villkor som HF tidigare fått, utan att teckna avtal. Men nu har APM Terminals valt konfrontationslinjen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Värna om kollektivavtalet

Insändare. Det är dags att kämpa för tryggare anställningar inom transportbranschen.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Transportarbetarens logga

AD:s dom i sopkonflikten skjuts upp i tre veckor

Renhållning. Arbetsdomstolen (AD) skjuter upp domen i det omfattande målet där omkring 50 miljöarbetare stämts för olovlig stridsåtgärd. Förhandlingen hölls i mitten av december och domen skulle ursprungligen ha meddelats den 7 februari. Nytt datum är den 28 februari klockan elva.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.