Namnsamling för schysta villkor på Europas vägar. Anna Bergström, Seko, skriver på.
Close
Transport passar på att samla namn för schysta villkor på Europas vägar. Anna Bergström, Seko, skriver på.
Close

Transportare beredda på debatt om fackets framtid

Lönepolitik, a-kassa, pensioner, arbetslöshet och jämlikhet. Frågor som kan väcka debatt i de flesta sammanhang – och när alla LO-facken möts i synnerhet. Transports 18 ombud har förberett sig för fyra intensiva dagar på LO-kongressen. Samtidigt samlar förbundet namn till kampanjen för schysta transporter i Europa.

Vart fjärde år håller LO kongress. 300 valda ombud och de 100 som sitter i LO:s representantskap tar över och bestämmer åt vilket håll LO ska gå. I stort och smått.

– Vi ska vara en del av våra medlemmars vardag, sa Karl-Petter Thorwaldsson i sitt inledningstal. Vi ska ta med deras frågor in i LO.

Han tog också upp mordet på Labourpolitikern Jo Cox som drev linjen att Storbritannien ska stanna i EU.

– Vi måste få slut på det våld som gör att vi inte kan utöva vårt politiska eller fackliga arbete utan att riskera våra liv, sa Karl-Petters Thorwaldsson.

Själv räknar han nog med att få fortsätta som LO:s ordförande när kongressen är över. Så lyder valberedningens förslag. Ombuden röstar i morgon, lördag.

Samma dag blir det debatt om hur LO – som består av de 14 arbetarfacken – ska organiseras i framtiden. Transports förslag att på sikt slå ihop alla förbunden till ett mega-LO är ett av inspelen till den diskussionen.

Ombudet Emilie Eklund samlar i första pausen namnunderskrifter till medborgarinitiativet Fair transport. Hon räknar med att alla som är så fackligt engagerade att de befinner sig på LO:s kongress också ska skriva på för schysta villkor på vägarna. Om de inte redan har gjort det.

– Självklart, säger Anna Bergström från Seko, när hon har skrivit på. Om vi ska ha schysta villkor på vår arbetsmarknad måste det vara schysta villkor i hela kedjan.

Samma inställning har Marika Eriksson, Kommunal, som också signerar Fair transportkampanjen vid Transports bord utanför kongressalen.

Medborgarinitiativet för schysta transporter drivs av antal europeiska fackförbund – med målet en miljon underskrifter. När underskrifterna, insamlade via nätet, finns på plats måste EU-kommissionen lyssna på kraven och överväga att ändra lagarna.

I dag, strax innan LO-kongressen invigdes, var antalet underskrifter 124 870 i hela Europa. I Sverige hade 16 444 namn samlats in.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.