Namnsamling för schysta villkor på Europas vägar. Anna Bergström, Seko, skriver på.
Close
Transport passar på att samla namn för schysta villkor på Europas vägar. Anna Bergström, Seko, skriver på.
Close

Transportare beredda på debatt om fackets framtid

Lönepolitik, a-kassa, pensioner, arbetslöshet och jämlikhet. Frågor som kan väcka debatt i de flesta sammanhang – och när alla LO-facken möts i synnerhet. Transports 18 ombud har förberett sig för fyra intensiva dagar på LO-kongressen. Samtidigt samlar förbundet namn till kampanjen för schysta transporter i Europa.

Vart fjärde år håller LO kongress. 300 valda ombud och de 100 som sitter i LO:s representantskap tar över och bestämmer åt vilket håll LO ska gå. I stort och smått.

– Vi ska vara en del av våra medlemmars vardag, sa Karl-Petter Thorwaldsson i sitt inledningstal. Vi ska ta med deras frågor in i LO.

Han tog också upp mordet på Labourpolitikern Jo Cox som drev linjen att Storbritannien ska stanna i EU.

– Vi måste få slut på det våld som gör att vi inte kan utöva vårt politiska eller fackliga arbete utan att riskera våra liv, sa Karl-Petters Thorwaldsson.

Själv räknar han nog med att få fortsätta som LO:s ordförande när kongressen är över. Så lyder valberedningens förslag. Ombuden röstar i morgon, lördag.

Samma dag blir det debatt om hur LO – som består av de 14 arbetarfacken – ska organiseras i framtiden. Transports förslag att på sikt slå ihop alla förbunden till ett mega-LO är ett av inspelen till den diskussionen.

Ombudet Emilie Eklund samlar i första pausen namnunderskrifter till medborgarinitiativet Fair transport. Hon räknar med att alla som är så fackligt engagerade att de befinner sig på LO:s kongress också ska skriva på för schysta villkor på vägarna. Om de inte redan har gjort det.

– Självklart, säger Anna Bergström från Seko, när hon har skrivit på. Om vi ska ha schysta villkor på vår arbetsmarknad måste det vara schysta villkor i hela kedjan.

Samma inställning har Marika Eriksson, Kommunal, som också signerar Fair transportkampanjen vid Transports bord utanför kongressalen.

Medborgarinitiativet för schysta transporter drivs av antal europeiska fackförbund – med målet en miljon underskrifter. När underskrifterna, insamlade via nätet, finns på plats måste EU-kommissionen lyssna på kraven och överväga att ändra lagarna.

I dag, strax innan LO-kongressen invigdes, var antalet underskrifter 124 870 i hela Europa. I Sverige hade 16 444 namn samlats in.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.