Namnsamling för schysta villkor på Europas vägar. Anna Bergström, Seko, skriver på.
Close
Transport passar på att samla namn för schysta villkor på Europas vägar. Anna Bergström, Seko, skriver på.
Close

Transportare beredda på debatt om fackets framtid

Lönepolitik, a-kassa, pensioner, arbetslöshet och jämlikhet. Frågor som kan väcka debatt i de flesta sammanhang – och när alla LO-facken möts i synnerhet. Transports 18 ombud har förberett sig för fyra intensiva dagar på LO-kongressen. Samtidigt samlar förbundet namn till kampanjen för schysta transporter i Europa.

Vart fjärde år håller LO kongress. 300 valda ombud och de 100 som sitter i LO:s representantskap tar över och bestämmer åt vilket håll LO ska gå. I stort och smått.

– Vi ska vara en del av våra medlemmars vardag, sa Karl-Petter Thorwaldsson i sitt inledningstal. Vi ska ta med deras frågor in i LO.

Han tog också upp mordet på Labourpolitikern Jo Cox som drev linjen att Storbritannien ska stanna i EU.

– Vi måste få slut på det våld som gör att vi inte kan utöva vårt politiska eller fackliga arbete utan att riskera våra liv, sa Karl-Petters Thorwaldsson.

Själv räknar han nog med att få fortsätta som LO:s ordförande när kongressen är över. Så lyder valberedningens förslag. Ombuden röstar i morgon, lördag.

Samma dag blir det debatt om hur LO – som består av de 14 arbetarfacken – ska organiseras i framtiden. Transports förslag att på sikt slå ihop alla förbunden till ett mega-LO är ett av inspelen till den diskussionen.

Ombudet Emilie Eklund samlar i första pausen namnunderskrifter till medborgarinitiativet Fair transport. Hon räknar med att alla som är så fackligt engagerade att de befinner sig på LO:s kongress också ska skriva på för schysta villkor på vägarna. Om de inte redan har gjort det.

– Självklart, säger Anna Bergström från Seko, när hon har skrivit på. Om vi ska ha schysta villkor på vår arbetsmarknad måste det vara schysta villkor i hela kedjan.

Samma inställning har Marika Eriksson, Kommunal, som också signerar Fair transportkampanjen vid Transports bord utanför kongressalen.

Medborgarinitiativet för schysta transporter drivs av antal europeiska fackförbund – med målet en miljon underskrifter. När underskrifterna, insamlade via nätet, finns på plats måste EU-kommissionen lyssna på kraven och överväga att ändra lagarna.

I dag, strax innan LO-kongressen invigdes, var antalet underskrifter 124 870 i hela Europa. I Sverige hade 16 444 namn samlats in.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Almedalen 2018

Ökade klyftor oroar LO

Löner. – Inkomstklyftorna i Sverige är ännu inte alarmerande, men vi är det land där de växer allra snabbast. Fortsätter utvecklingen kommer vi mer och mer att likna ekonomier med stora löneskillnader. Och det är allvarligt.

Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Miljö. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

”Jimmie Åkesson som statsminister – ett skräckscenario”

Val 2018. – Det här är en valrörelse på liv och död! Vi måste stoppa systemskiftet som Moderaterna vill genomföra med stöd av Sverigedemokraterna (SD). LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson fick applåder när han inledde LO:s huvudseminarium på årets upplaga av Almedalsveckan.