Striden om las

Transportarbetarna: Det här är viktigast att värna i las

Arbetsrätt. De anställdas trygghet går först för förbundet. Vad som är viktigast att bevara och förbättra i anställningsskyddet kan skilja sig. Transportarbetaren ställde frågan: Vad är viktigast för just ditt område eller din arbetsplats?

 Ronnie Persson, färdtjänstförare i Värmland:

– Det vi eftersträvar är att vi ska få följa med efter upphandlingar. Att inte behöva tappa tryggheten vart femte år.

– Just nu finns det faktiskt en ganska stor oro för hur anställningstryggheten ska förändras. Det är ju så här: Jag har arbetskamrater som har ont i en axel eller ryggen. De har kanske varit sjukskrivna i några dagar eller veckor. Nu finns en rädsla för att man inte längre platsar bara för att man kanske inte klarar exakt alla arbetsuppgifter.

 

Jonny Kronbäck, skyddsombud på Kuehne-Nagels lager, Staffanstorp:

– Jag tror att allt hänger ihop, anställningstryggheten handlar om en helhet. Och jag tror att det är så för de flesta, oavsett bransch. Många undrar nog vad som är på gång nu.

– Det handlar om att vara trygg. Även om chefen fått ett ont öga till någon ska det inte bara gå att göra sig av med den personen.

 

Sven-Erick Fröling + Lena Blomquist

Sven-Erick Fröling, lastbilschaufför, Motala:

– Det ska gå enligt turordningsreglerna. Och arbetsgivaren ska inte kunna skylla på arbetsbrist.

– Det, att säga att det är arbetsbrist, är något många kör med när de vill bli av med en gubbe. Sedan visar det sig att det inte alls är arbetsbrist. De har bara velat bli av med en eller ett par, och det är uppåt väggarna.

 

Sari Martikainen, ordförande för Transportklubben på Loomis Stockholm:

– Vi har varit ganska förskonade från uppsägningar fram till för något år sedan, då vi hade uppsägningar av större karaktär eftersom kontantanvändandet minskat.

– För oss är det viktigt att ha tryggheten i sin anställning. Att det går rätt till vid uppsägningar så att man inte blir uppsagd bara för att man är lite jobbig. Vi vill inte hamna i en situation då alla är provanställda på livstid.

 

Henrik Lagberg avd 3Henrik Lagberg, ombudsman med ansvar för depå- och gummiavtalet, avdelning 3 Göteborg med Västra Götaland:

– Min personliga uppfattning är att det rent ut sagt är för jävligt att man vill försämra las till arbetsgivarnas fördel och göra facket tandlöst i frågor som rör våra medlemmars anställningstrygghet.

– Det spelar ingen roll vilken av  försämringarna som genomförs, det är ett angrepp på arbetarrörelsen och en krigsförklaring mot hela LO.

 

Lars Jonasson, tidningsdistributör och ordförande för Transportklubben på VTD:

–  Jag tycker också att saklig grund vid uppsägning är det viktigaste. Men också att sist in, först ut blir kvar är mycket viktigt.  Det får inte bli ett godtycke där arbetsgivaren kan säga upp personal lite som de vill.

Du har varit med vid flera neddragningar. Hur har las fungerat då?

– Jag tycker att det är smidigt. I de fall där det har funnits starkt liggande skäl och behövts andra lösningar har vi haft avtalsmöjlighet att förhandla fram olika lösningar. Las är så etablerat och välfungerande, jag förstår inte varför de ska in och röja i den. Det handlar om att de vill ge oinskränkt makt till arbetsgivaren att välja och vraka. Jag kan inte uppleva att det finns ett behov av det egentligen.

Oroar situationen dig?

– Ja, och inte minst om Socialdemokraterna tvingas acceptera angrepp på arbetsrätten. Det är skulle upplevas som ett väldigt stort svek.

– En försämring skulle skapa sämre och otryggare arbetsplatser. Som det är nu måste arbetsgivaren först komma till oss vid uppsägningar, med det har vi en viss makt. Den riskera att försvinna i stor utsträckning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan Bergström:
    1 oktober, 2020

    LAS det är viktigt att man kan känna sig säker i sin anställning för annars tystnar nog flera på möten för rädsla att förlora jobbet

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

Transportarbetarens logga

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Transportarbetarens logga

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Månadens avdelning
Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

Månadens medlem
”Mötet med passagerarna är det bästa med jobbet. En del blir som nära vänner”, säger Viktor Petrov.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.

Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio

Matbudens svar förvånade

8 frågor. Vad är det som motiverar människor att börja jobba som matbud? Det försökte Linda Weidenstedt och hennes forskarkollegor vid näringslivets forskningsinstitut Ratio ta reda på. Svaren förvånade.

Hallå där!

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.