Kongress 2017

Transportarbetarens fristående roll ska utredas

Tidning. Transport behöver inga interna granskare. Revisorer har vi redan, tyckte Uppsalaavdelningen, som ville ha förbundets ordförande som ytterst ansvarig för Transportarbetaren. Fel, vi tål granskning, ansåg flera skånska ombud. Efter votering beslutade kongressen att tidningens fristående ställning ska utredas.

I en motion till kongressen beskrev avdelning 41 i Uppsala vad man uppfattar som problem med en fristående tidning, där ansvarig utgivare av tradition är journalist. Avdelningen är kritisk till att medlemmarnas månadstidning ”agerar internrevisor”, fast förbundet har både lekmannarevisorer och auktoriserade revisorer, och ifrågasatte vad medlemmarna vinner på det.

Tidningen borde i stället ägna sig åt ”medlemsnytta”.

Att medlemmarna inte förstår att tidningen är självständig skapar en del problem och har ”vid flertalet tillfällen försatt förbundet i prekära situationer i exempelvis förhandlingsärenden”, anmärkte avdelningen. Och föreslog att dagens självständiga journalist, i dagsläget Jan Lindkvist, ska bytas ut mot förbundets ordförande.

Maths Nilsson avd 12
Maths Nilsson.

Tidningsbudet Maths Nilsson från avdelning 12, Malmö höll inte med.

– Ansvariga utgivaren har det yttersta ansvaret för vad som står i tidningen och därmed makten att lyfta ut eller ta med en artikel. Transportarbetaren är vår medlemstidning och ska granska hur arbetsgivare sköter sig, till exempel när det gäller att teckna kollektivavtal.

Men det räcker inte, ansåg kongressombudet. Tidningen ska också granska dem som har makten i Transport: förbundsstyrelsen, verkställande utskottet och ordföranden. Ha koll på hur de sköter sig.

– Bra eller dåligt. Tidningen ska stå på medlemmarnas sida. Det är bra att granska makten i förbundet. Makten mår bra av att bli granskad.

Hans anförande möttes av applåder och ordningsvakten och skyddsombudet Stefan Andreasson från samma avdelning, klev upp i talarstolen:

– Som det är i dag kan förbundsstyrelsen redan pröva förtroendet för ansvariga utgivaren och vi har just fått en ny förbundsstyrelse med mycket kompetenta personer. Vårt förbund tål att granskas från alla håll och kanter.

Bert Johansson från Malmö hade en annan ingång:

– Har vi några stolta transportare här i hallen?

Vid andra försöket blev han nöjd med gensvaret.

– Då ska vi också vara oerhört stolta över vår tidning!

Uppsalaavdelningens ordförande, Ludwig Eriksson, tackade för förtroendet som just invald ledamot i förbundsstyrelsen:

– Frågorna kring tidningen är väldigt komplexa. Vi har hört många kloka tankar i dag och nu när jag sitter i förbundsstyrelsen så är det klart att vi ska prata om de frågorna där.

Efter votering fick förbundsstyrelsen sin vilja igenom. Det betyder att Transportarbetarens ställning som fristående tidning med egen ansvarig utgivare kommer att ”utredas noga under kongressperioden”.

Ingen mer i förbundsstyrelsen tog till orda, men påpekade i sitt utlåtande till motionen att tidningens fristående roll inte är okomplicerad och behöver ses över. Ledamöterna anser att tidningen gör ”ett utmärkt jobb i att bevaka Transports branscher” men tycker också det är ett problem att artiklarna av medlemmarna uppfattas som att de kommer från förbundet.

Inom fackförbundspressen är det vanligast att tidningarna är fristående, men då arbetar tidningarna oftast i andra lokaler och kan inte gå på interna möten inom förbunden, påpekade styrelsen.

De håller med Uppsalaavdelningen om att tidningen inte ska spela en roll som internrevisor och ser också ett ”tydligt behov av ett ägardirektiv från förbundet till Transportarbetaren om vad tidningens uppgift är”.

Fler beslut inom informationsområdet:

  • LO:s tidning Arbetet ska skickas ut till alla fackliga förtroendemän inom Transport, för att de ska hålla sig uppdaterade i den fackliga och politiska utvecklingen. Motkrafter krävs till Svenskt Näringslivs väloljade ”propaganda-apparat”, ansåg kongressen.
  • Det blev ingen mobilapp över företag med kollektivavtal inom hotell- och restaurang, taxi, flytt-, städ och så vidare, som avdelning 51, i sydöstra Sverige föreslog. Kongressen beslutade i stället att lista taxiväxlar med anslutningskrav på kollektivavtal på förbundets hemsida.
  • Kongressen avslog också avdelning 51:s förslag på en Transportapp, med möjlighet att nå ut till medlemmar med senaste nytt, exempelvis vid avtalsförhandlingar och konflikter. För dyrt, vi har en ny hemsida och sms fungerar bra, ansåg kongressen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport vidtar åtgärder för att minska coronavirusets spridning

Corona. Facklig utbildning ställs in eller minskar. Resor skärs ner till ett minimum och förhandlingar, möten och träffar kommer till stor del att hållas via video och Skype. Det är några av åtgärderna som Transport nu tar till för att försöka minska spridningen av coronaviruset.

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

På väg - Transportarbetarens podd

Avsnitt 4 ute nu!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona.

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona.
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.