Kongress 2017

Transportarbetarens fristående roll ska utredas

Tidning. Transport behöver inga interna granskare. Revisorer har vi redan, tyckte Uppsalaavdelningen, som ville ha förbundets ordförande som ytterst ansvarig för Transportarbetaren. Fel, vi tål granskning, ansåg flera skånska ombud. Efter votering beslutade kongressen att tidningens fristående ställning ska utredas.

I en motion till kongressen beskrev avdelning 41 i Uppsala vad man uppfattar som problem med en fristående tidning, där ansvarig utgivare av tradition är journalist. Avdelningen är kritisk till att medlemmarnas månadstidning ”agerar internrevisor”, fast förbundet har både lekmannarevisorer och auktoriserade revisorer, och ifrågasatte vad medlemmarna vinner på det.

Tidningen borde i stället ägna sig åt ”medlemsnytta”.

Att medlemmarna inte förstår att tidningen är självständig skapar en del problem och har ”vid flertalet tillfällen försatt förbundet i prekära situationer i exempelvis förhandlingsärenden”, anmärkte avdelningen. Och föreslog att dagens självständiga journalist, i dagsläget Jan Lindkvist, ska bytas ut mot förbundets ordförande.

Maths Nilsson avd 12
Maths Nilsson.

Tidningsbudet Maths Nilsson från avdelning 12, Malmö höll inte med.

– Ansvariga utgivaren har det yttersta ansvaret för vad som står i tidningen och därmed makten att lyfta ut eller ta med en artikel. Transportarbetaren är vår medlemstidning och ska granska hur arbetsgivare sköter sig, till exempel när det gäller att teckna kollektivavtal.

Men det räcker inte, ansåg kongressombudet. Tidningen ska också granska dem som har makten i Transport: förbundsstyrelsen, verkställande utskottet och ordföranden. Ha koll på hur de sköter sig.

– Bra eller dåligt. Tidningen ska stå på medlemmarnas sida. Det är bra att granska makten i förbundet. Makten mår bra av att bli granskad.

Hans anförande möttes av applåder och ordningsvakten och skyddsombudet Stefan Andreasson från samma avdelning, klev upp i talarstolen:

– Som det är i dag kan förbundsstyrelsen redan pröva förtroendet för ansvariga utgivaren och vi har just fått en ny förbundsstyrelse med mycket kompetenta personer. Vårt förbund tål att granskas från alla håll och kanter.

Bert Johansson från Malmö hade en annan ingång:

– Har vi några stolta transportare här i hallen?

Vid andra försöket blev han nöjd med gensvaret.

– Då ska vi också vara oerhört stolta över vår tidning!

Uppsalaavdelningens ordförande, Ludwig Eriksson, tackade för förtroendet som just invald ledamot i förbundsstyrelsen:

– Frågorna kring tidningen är väldigt komplexa. Vi har hört många kloka tankar i dag och nu när jag sitter i förbundsstyrelsen så är det klart att vi ska prata om de frågorna där.

Efter votering fick förbundsstyrelsen sin vilja igenom. Det betyder att Transportarbetarens ställning som fristående tidning med egen ansvarig utgivare kommer att ”utredas noga under kongressperioden”.

Ingen mer i förbundsstyrelsen tog till orda, men påpekade i sitt utlåtande till motionen att tidningens fristående roll inte är okomplicerad och behöver ses över. Ledamöterna anser att tidningen gör ”ett utmärkt jobb i att bevaka Transports branscher” men tycker också det är ett problem att artiklarna av medlemmarna uppfattas som att de kommer från förbundet.

Inom fackförbundspressen är det vanligast att tidningarna är fristående, men då arbetar tidningarna oftast i andra lokaler och kan inte gå på interna möten inom förbunden, påpekade styrelsen.

De håller med Uppsalaavdelningen om att tidningen inte ska spela en roll som internrevisor och ser också ett ”tydligt behov av ett ägardirektiv från förbundet till Transportarbetaren om vad tidningens uppgift är”.

Fler beslut inom informationsområdet:

  • LO:s tidning Arbetet ska skickas ut till alla fackliga förtroendemän inom Transport, för att de ska hålla sig uppdaterade i den fackliga och politiska utvecklingen. Motkrafter krävs till Svenskt Näringslivs väloljade ”propaganda-apparat”, ansåg kongressen.
  • Det blev ingen mobilapp över företag med kollektivavtal inom hotell- och restaurang, taxi, flytt-, städ och så vidare, som avdelning 51, i sydöstra Sverige föreslog. Kongressen beslutade i stället att lista taxiväxlar med anslutningskrav på kollektivavtal på förbundets hemsida.
  • Kongressen avslog också avdelning 51:s förslag på en Transportapp, med möjlighet att nå ut till medlemmar med senaste nytt, exempelvis vid avtalsförhandlingar och konflikter. För dyrt, vi har en ny hemsida och sms fungerar bra, ansåg kongressen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

På väg - Transportarbetarens podd

Avsnitt 4 ute nu!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

Transportarbetarens logga

Loomis svarar på kritiken om ensamjobb bland värdeväktare

Värdetransporter. Transport överklagar Arbetsmiljöverkets beslut att låta Loomis värdetransportörer arbeta ensamma med bankomater och serviceboxar. I förra veckan riktade facket hård kritik mot myndigheten och bolaget. Nu svarar Loomis på kritiken.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.