Kongress 2017

Transportarbetarens fristående roll ska utredas

Tidning. Transport behöver inga interna granskare. Revisorer har vi redan, tyckte Uppsalaavdelningen, som ville ha förbundets ordförande som ytterst ansvarig för Transportarbetaren. Fel, vi tål granskning, ansåg flera skånska ombud. Efter votering beslutade kongressen att tidningens fristående ställning ska utredas.

I en motion till kongressen beskrev avdelning 41 i Uppsala vad man uppfattar som problem med en fristående tidning, där ansvarig utgivare av tradition är journalist. Avdelningen är kritisk till att medlemmarnas månadstidning ”agerar internrevisor”, fast förbundet har både lekmannarevisorer och auktoriserade revisorer, och ifrågasatte vad medlemmarna vinner på det.

Tidningen borde i stället ägna sig åt ”medlemsnytta”.

Att medlemmarna inte förstår att tidningen är självständig skapar en del problem och har ”vid flertalet tillfällen försatt förbundet i prekära situationer i exempelvis förhandlingsärenden”, anmärkte avdelningen. Och föreslog att dagens självständiga journalist, i dagsläget Jan Lindkvist, ska bytas ut mot förbundets ordförande.

Maths Nilsson avd 12
Maths Nilsson.

Tidningsbudet Maths Nilsson från avdelning 12, Malmö höll inte med.

– Ansvariga utgivaren har det yttersta ansvaret för vad som står i tidningen och därmed makten att lyfta ut eller ta med en artikel. Transportarbetaren är vår medlemstidning och ska granska hur arbetsgivare sköter sig, till exempel när det gäller att teckna kollektivavtal.

Men det räcker inte, ansåg kongressombudet. Tidningen ska också granska dem som har makten i Transport: förbundsstyrelsen, verkställande utskottet och ordföranden. Ha koll på hur de sköter sig.

– Bra eller dåligt. Tidningen ska stå på medlemmarnas sida. Det är bra att granska makten i förbundet. Makten mår bra av att bli granskad.

Hans anförande möttes av applåder och ordningsvakten och skyddsombudet Stefan Andreasson från samma avdelning, klev upp i talarstolen:

– Som det är i dag kan förbundsstyrelsen redan pröva förtroendet för ansvariga utgivaren och vi har just fått en ny förbundsstyrelse med mycket kompetenta personer. Vårt förbund tål att granskas från alla håll och kanter.

Bert Johansson från Malmö hade en annan ingång:

– Har vi några stolta transportare här i hallen?

Vid andra försöket blev han nöjd med gensvaret.

– Då ska vi också vara oerhört stolta över vår tidning!

Uppsalaavdelningens ordförande, Ludwig Eriksson, tackade för förtroendet som just invald ledamot i förbundsstyrelsen:

– Frågorna kring tidningen är väldigt komplexa. Vi har hört många kloka tankar i dag och nu när jag sitter i förbundsstyrelsen så är det klart att vi ska prata om de frågorna där.

Efter votering fick förbundsstyrelsen sin vilja igenom. Det betyder att Transportarbetarens ställning som fristående tidning med egen ansvarig utgivare kommer att ”utredas noga under kongressperioden”.

Ingen mer i förbundsstyrelsen tog till orda, men påpekade i sitt utlåtande till motionen att tidningens fristående roll inte är okomplicerad och behöver ses över. Ledamöterna anser att tidningen gör ”ett utmärkt jobb i att bevaka Transports branscher” men tycker också det är ett problem att artiklarna av medlemmarna uppfattas som att de kommer från förbundet.

Inom fackförbundspressen är det vanligast att tidningarna är fristående, men då arbetar tidningarna oftast i andra lokaler och kan inte gå på interna möten inom förbunden, påpekade styrelsen.

De håller med Uppsalaavdelningen om att tidningen inte ska spela en roll som internrevisor och ser också ett ”tydligt behov av ett ägardirektiv från förbundet till Transportarbetaren om vad tidningens uppgift är”.

Fler beslut inom informationsområdet:

  • LO:s tidning Arbetet ska skickas ut till alla fackliga förtroendemän inom Transport, för att de ska hålla sig uppdaterade i den fackliga och politiska utvecklingen. Motkrafter krävs till Svenskt Näringslivs väloljade ”propaganda-apparat”, ansåg kongressen.
  • Det blev ingen mobilapp över företag med kollektivavtal inom hotell- och restaurang, taxi, flytt-, städ och så vidare, som avdelning 51, i sydöstra Sverige föreslog. Kongressen beslutade i stället att lista taxiväxlar med anslutningskrav på kollektivavtal på förbundets hemsida.
  • Kongressen avslog också avdelning 51:s förslag på en Transportapp, med möjlighet att nå ut till medlemmar med senaste nytt, exempelvis vid avtalsförhandlingar och konflikter. För dyrt, vi har en ny hemsida och sms fungerar bra, ansåg kongressen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På väg - Transportarbetarens podd

Lyssna på vår nya podd!

Poddradio. I det allra första avsnittet av podden På väg läser vi upp artiklar om dyslexi och arbete, träffar redaktionen och går igenom de hetaste nyheterna från senaste numret av tidningen.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Markus Pettersson

3 snabba frågor till Markus Pettersson …

… tillförordnad ordförande i Transport under våren, förbundssekreterare sedan 2012.

Tio lastbilar fick körförbud

Åkeri. Under en intensiv vecka kontrollerade polisen 1 200 lastbilar. Tio fordon fick omedelbart körförbud. 25 chaufförer fick inte köra vidare av andra skäl.

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.