Kongress 2017

Transportarbetarens fristående roll ska utredas

Tidning. Transport behöver inga interna granskare. Revisorer har vi redan, tyckte Uppsalaavdelningen, som ville ha förbundets ordförande som ytterst ansvarig för Transportarbetaren. Fel, vi tål granskning, ansåg flera skånska ombud. Efter votering beslutade kongressen att tidningens fristående ställning ska utredas.

I en motion till kongressen beskrev avdelning 41 i Uppsala vad man uppfattar som problem med en fristående tidning, där ansvarig utgivare av tradition är journalist. Avdelningen är kritisk till att medlemmarnas månadstidning ”agerar internrevisor”, fast förbundet har både lekmannarevisorer och auktoriserade revisorer, och ifrågasatte vad medlemmarna vinner på det.

Tidningen borde i stället ägna sig åt ”medlemsnytta”.

Att medlemmarna inte förstår att tidningen är självständig skapar en del problem och har ”vid flertalet tillfällen försatt förbundet i prekära situationer i exempelvis förhandlingsärenden”, anmärkte avdelningen. Och föreslog att dagens självständiga journalist, i dagsläget Jan Lindkvist, ska bytas ut mot förbundets ordförande.

Maths Nilsson avd 12
Maths Nilsson.

Tidningsbudet Maths Nilsson från avdelning 12, Malmö höll inte med.

– Ansvariga utgivaren har det yttersta ansvaret för vad som står i tidningen och därmed makten att lyfta ut eller ta med en artikel. Transportarbetaren är vår medlemstidning och ska granska hur arbetsgivare sköter sig, till exempel när det gäller att teckna kollektivavtal.

Men det räcker inte, ansåg kongressombudet. Tidningen ska också granska dem som har makten i Transport: förbundsstyrelsen, verkställande utskottet och ordföranden. Ha koll på hur de sköter sig.

– Bra eller dåligt. Tidningen ska stå på medlemmarnas sida. Det är bra att granska makten i förbundet. Makten mår bra av att bli granskad.

Hans anförande möttes av applåder och ordningsvakten och skyddsombudet Stefan Andreasson från samma avdelning, klev upp i talarstolen:

– Som det är i dag kan förbundsstyrelsen redan pröva förtroendet för ansvariga utgivaren och vi har just fått en ny förbundsstyrelse med mycket kompetenta personer. Vårt förbund tål att granskas från alla håll och kanter.

Bert Johansson från Malmö hade en annan ingång:

– Har vi några stolta transportare här i hallen?

Vid andra försöket blev han nöjd med gensvaret.

– Då ska vi också vara oerhört stolta över vår tidning!

Uppsalaavdelningens ordförande, Ludwig Eriksson, tackade för förtroendet som just invald ledamot i förbundsstyrelsen:

– Frågorna kring tidningen är väldigt komplexa. Vi har hört många kloka tankar i dag och nu när jag sitter i förbundsstyrelsen så är det klart att vi ska prata om de frågorna där.

Efter votering fick förbundsstyrelsen sin vilja igenom. Det betyder att Transportarbetarens ställning som fristående tidning med egen ansvarig utgivare kommer att ”utredas noga under kongressperioden”.

Ingen mer i förbundsstyrelsen tog till orda, men påpekade i sitt utlåtande till motionen att tidningens fristående roll inte är okomplicerad och behöver ses över. Ledamöterna anser att tidningen gör ”ett utmärkt jobb i att bevaka Transports branscher” men tycker också det är ett problem att artiklarna av medlemmarna uppfattas som att de kommer från förbundet.

Inom fackförbundspressen är det vanligast att tidningarna är fristående, men då arbetar tidningarna oftast i andra lokaler och kan inte gå på interna möten inom förbunden, påpekade styrelsen.

De håller med Uppsalaavdelningen om att tidningen inte ska spela en roll som internrevisor och ser också ett ”tydligt behov av ett ägardirektiv från förbundet till Transportarbetaren om vad tidningens uppgift är”.

Fler beslut inom informationsområdet:

  • LO:s tidning Arbetet ska skickas ut till alla fackliga förtroendemän inom Transport, för att de ska hålla sig uppdaterade i den fackliga och politiska utvecklingen. Motkrafter krävs till Svenskt Näringslivs väloljade ”propaganda-apparat”, ansåg kongressen.
  • Det blev ingen mobilapp över företag med kollektivavtal inom hotell- och restaurang, taxi, flytt-, städ och så vidare, som avdelning 51, i sydöstra Sverige föreslog. Kongressen beslutade i stället att lista taxiväxlar med anslutningskrav på kollektivavtal på förbundets hemsida.
  • Kongressen avslog också avdelning 51:s förslag på en Transportapp, med möjlighet att nå ut till medlemmar med senaste nytt, exempelvis vid avtalsförhandlingar och konflikter. För dyrt, vi har en ny hemsida och sms fungerar bra, ansåg kongressen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

Tidningsbudens märklapp för Transportarbetaren. Foto: Viktor Dahlström

Vem har satt upp klistermärket på min brevlåda?

Transportarbetaren. Redaktionen har fått frågor om mystiska klistermärken på brevlådorna. Var kommer de ifrån?

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Ingen ska behöva dö på jobbet

Ledare. Lastbilschaufförer är yrket med flest dödsfall. Det visar en sammanställning som Arbetsmiljöverket gjort över åren 2011 – 2020. 66, sextiosex, lastbilsförare miste livet under de åren. Det är fruktansvärt.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.