Close
Tisdagen den 28 november bildade ett tiotal Transportmedlemmar en egen fackklubb i hamnen i Karlshamn. Nyvalde klubbordföranden Lasse Olsson sitter skymd vid bordsänden.
Close

Transport vinner terräng i Karlshamns hamn

Stuveri. På kort tid har Transport gått från en enda medlem i Karlshamns hamn till omkring tio. Nu har transportarna bildat en egen fackklubb. Mot sig har de ett hamnbolag som vant sig vid att det funnits en motpart. Ett fackförbund utan kollektivavtal.

– I flera hamnar som länge varit starka fästen för Hamnarbetarförbundet går anställda över till oss. Tidigare i höstas bildade vi en fackklubb i Halmstad också, säger Transports ombudsman Jörgen Johansson.

En hård sydvind blåser in över Karlshamns färjeläge. Längre ut på kajen ligger rören som blivit ett jättelyft för hamnen. Det handlar om den ryska gasledningen som ska läggas på botten av Östersjön och som är tänkt att förse Europa med naturgas.

Projektet är omdiskuterat, men i Karlshamn har det hur som helst betytt omkring 40 nya hamnjobb. Och en del av de nyanställda väljer nu att gå med i Transport, inte Hamnarbetarförbundet som i decennier dominerat i Karlshamn.

Ombudsman Jörgen Johansson är mer än nöjd:

– Det började med att vi fick en medlem, Lasse Olsson. I och med det var isen bruten, säger han.

Lasse Olsson garvar:

– Transport har ökat med 900 procent, inte dåligt!

Det är tisdag kväll och transportmedlemmarna är samlade för att formellt bilda klubben. Lasse Olsson har precis blivit vald till ordförande.

Jörgen Johansson får ordet och förklarar att det kan vara tungt att driva klubbarbetet ensam. Är det fler som kan tänka sig att ingå i styrelsen?

Flera hamnarbetare anmäler intresse och på mötet väljs två övriga ledamöter och en försäkringsinformatör.

Den nya klubben kan räkna med en del motvind. Fortfarande är en majoritet av hamnpersonalen med i Hamnarbetarförbundet (HF). Under årens lopp har arbetsgivaren, Karlshamns hamn AB, givit HF långtgående fackliga rättigheter. Som att arbeta fackligt på betald arbetstid.

Det är rättigheter som normalt kräver att parterna tecknar kollektivavtal. Hamnarbetarförbundet har inget avtal.

Nu kommer ett fack med kollektivavtal. Transport har redan klargjort att man vill ha samma status och samma fackliga rättigheter i Karlshamn som förbundet har i andra hamnar.

– Det är inte öppna famnen som gäller. I hamnbolaget är de oroliga för konsekvenserna när vi begär vår rätt, förklarar ombudsman Jörgen Johansson.

Transport har flera representanter på plats denna möteskväll. Linda Wilhelmsson är försäkringsinformatör och just nu projektanställd av stuveriavdelningen för att åka runt i hamnarna och berätta om de fackliga försäkringarna.

– Många medlemmar går tyvärr miste om ersättning som de är berättigade till. Om det är svårt att komma ihåg alla försäkringarna, så finns en enkel tumregel: Skadar du dig eller blir långtidssjuk, kontakta avdelningen!

Roger Jönsson är regionalt skyddsombud i stuveriavdelning 2. När Transport inte har kunnat utse vanliga skyddsombud i hamnarna är det han som tar på sig rollen. Jönsson förklarar att ingen anställd i någon hamn ska behöva känna obehag för att man valt att vara med i facket. Eller i ett visst fackförbund.

– Om någon av er får gliringar eller blir trakasserade, så hör omedelbart av er till avdelningen. Det är inte ens okej att arbetskamrater slutar hälsa, poängterar han.

Transport har två stuveriavdelningar. I båda vittnar man om att konflikten i Göteborgs hamn skapat oro bland hamnarbetarna. Det har lett till att en del anställda väljer att gå med i det fackförbund som tecknar kollektivavtalet med arbetsgivarna.

Halmstad var tidigare ett starkt HF-fäste. Där har Transport ökat från ett par medlemmar till tolv, berättar ombudsman Jörgen Johansson.

– Vi får positiva signaler från Norrlandskusten också. Stuveribranschen står inför en omfattande omstrukturering som kan innebära förlorade jobb. Det är olyckligt att hamnarbetarna är splittrade i två fackförbund.

Hur ska Karlshamns hamn hantera den nya situationen med två fack? Transportarbetaren har sökt bolagets vd Mats Olsson, utan att lyckas nå honom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Göteborgs hamn i november 2016.

Två år som ändrade strejkrätten

Konfliktreglerna. Topphemliga möten, en intensiv lobbykampanj mot arbetsmarknadsministern och en statlig utredning som ingen ville ha. Det var bakgrunden när LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gick samman för att stoppa Hamnarbetarförbundets framfart i Göteborgs containerhamn med ett lagförslag som hindrar de upprepade strejkerna och blockaderna.

Oxelösunds hamnklubb

Klubben som varit med sedan 1897

Oxelösunds hamn. Senaste fackliga striden – och segern – i Oxelösunds hamn handlade om komptids-banken. Förut la arbetsgivaren ut kompledighet när det passade produktionen. Nu väljer hamnarbetarna om de vill ta semester eller komp när de har beviljats ledighet.

Transportarbetarens logga

Strid om fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.