Close
Tisdagen den 28 november bildade ett tiotal Transportmedlemmar en egen fackklubb i hamnen i Karlshamn. Nyvalde klubbordföranden Lasse Olsson sitter skymd vid bordsänden.
Close

Transport vinner terräng i Karlshamns hamn

Stuveri. På kort tid har Transport gått från en enda medlem i Karlshamns hamn till omkring tio. Nu har transportarna bildat en egen fackklubb. Mot sig har de ett hamnbolag som vant sig vid att det funnits en motpart. Ett fackförbund utan kollektivavtal.

– I flera hamnar som länge varit starka fästen för Hamnarbetarförbundet går anställda över till oss. Tidigare i höstas bildade vi en fackklubb i Halmstad också, säger Transports ombudsman Jörgen Johansson.

En hård sydvind blåser in över Karlshamns färjeläge. Längre ut på kajen ligger rören som blivit ett jättelyft för hamnen. Det handlar om den ryska gasledningen som ska läggas på botten av Östersjön och som är tänkt att förse Europa med naturgas.

Projektet är omdiskuterat, men i Karlshamn har det hur som helst betytt omkring 40 nya hamnjobb. Och en del av de nyanställda väljer nu att gå med i Transport, inte Hamnarbetarförbundet som i decennier dominerat i Karlshamn.

Ombudsman Jörgen Johansson är mer än nöjd:

– Det började med att vi fick en medlem, Lasse Olsson. I och med det var isen bruten, säger han.

Lasse Olsson garvar:

– Transport har ökat med 900 procent, inte dåligt!

Det är tisdag kväll och transportmedlemmarna är samlade för att formellt bilda klubben. Lasse Olsson har precis blivit vald till ordförande.

Jörgen Johansson får ordet och förklarar att det kan vara tungt att driva klubbarbetet ensam. Är det fler som kan tänka sig att ingå i styrelsen?

Flera hamnarbetare anmäler intresse och på mötet väljs två övriga ledamöter och en försäkringsinformatör.

Den nya klubben kan räkna med en del motvind. Fortfarande är en majoritet av hamnpersonalen med i Hamnarbetarförbundet (HF). Under årens lopp har arbetsgivaren, Karlshamns hamn AB, givit HF långtgående fackliga rättigheter. Som att arbeta fackligt på betald arbetstid.

Det är rättigheter som normalt kräver att parterna tecknar kollektivavtal. Hamnarbetarförbundet har inget avtal.

Nu kommer ett fack med kollektivavtal. Transport har redan klargjort att man vill ha samma status och samma fackliga rättigheter i Karlshamn som förbundet har i andra hamnar.

– Det är inte öppna famnen som gäller. I hamnbolaget är de oroliga för konsekvenserna när vi begär vår rätt, förklarar ombudsman Jörgen Johansson.

Transport har flera representanter på plats denna möteskväll. Linda Wilhelmsson är försäkringsinformatör och just nu projektanställd av stuveriavdelningen för att åka runt i hamnarna och berätta om de fackliga försäkringarna.

– Många medlemmar går tyvärr miste om ersättning som de är berättigade till. Om det är svårt att komma ihåg alla försäkringarna, så finns en enkel tumregel: Skadar du dig eller blir långtidssjuk, kontakta avdelningen!

Roger Jönsson är regionalt skyddsombud i stuveriavdelning 2. När Transport inte har kunnat utse vanliga skyddsombud i hamnarna är det han som tar på sig rollen. Jönsson förklarar att ingen anställd i någon hamn ska behöva känna obehag för att man valt att vara med i facket. Eller i ett visst fackförbund.

– Om någon av er får gliringar eller blir trakasserade, så hör omedelbart av er till avdelningen. Det är inte ens okej att arbetskamrater slutar hälsa, poängterar han.

Transport har två stuveriavdelningar. I båda vittnar man om att konflikten i Göteborgs hamn skapat oro bland hamnarbetarna. Det har lett till att en del anställda väljer att gå med i det fackförbund som tecknar kollektivavtalet med arbetsgivarna.

Halmstad var tidigare ett starkt HF-fäste. Där har Transport ökat från ett par medlemmar till tolv, berättar ombudsman Jörgen Johansson.

– Vi får positiva signaler från Norrlandskusten också. Stuveribranschen står inför en omfattande omstrukturering som kan innebära förlorade jobb. Det är olyckligt att hamnarbetarna är splittrade i två fackförbund.

Hur ska Karlshamns hamn hantera den nya situationen med två fack? Transportarbetaren har sökt bolagets vd Mats Olsson, utan att lyckas nå honom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

Södertälje hamn

Södertälje Hamn avskedar skyddsombud

Hamn. Södertälje Hamn sparkar stuveriarbetaren Patrick Hörstam, som också är klubbordförande och skyddsombud. Hörstam är inte bara uppsagd, utan avskedad med omedelbar verkan. Beskedet kom efter en långvarig tvist mellan Transport och hamnbolaget, om arbetsmiljön.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Kraftig prishöjning på biobränslen – om EU får bestämma

Klimathotet. Om drygt ett år kan priset på biodrivmedel höjas med uppåt sex, sju kronor per liter. Bakom ligger EU som inte längre vill bevilja Sverige undantag för skatt på biobränslen. Risken är stor att många transportföretag går tillbaka till fossil diesel och bensin, varnar branschen.

Transport välkomnar ordningsvaktsutredning

Bevakning. Regeringen vill modernisera och effektivisera regelverket för ordningsvakter. Transports ordförande Tommy Wreeth är positiv till utredningen: – Regelverket är utdaterat och det är dags att ge ordningsvakter bättre förutsättningar att göra ett bra jobb under trygga former.

Vindkraftstorn på lastbil

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.