Close
Tisdagen den 28 november bildade ett tiotal Transportmedlemmar en egen fackklubb i hamnen i Karlshamn. Nyvalde klubbordföranden Lasse Olsson sitter skymd vid bordsänden.
Close

Transport vinner terräng i Karlshamns hamn

Stuveri. På kort tid har Transport gått från en enda medlem i Karlshamns hamn till omkring tio. Nu har transportarna bildat en egen fackklubb. Mot sig har de ett hamnbolag som vant sig vid att det funnits en motpart. Ett fackförbund utan kollektivavtal.

– I flera hamnar som länge varit starka fästen för Hamnarbetarförbundet går anställda över till oss. Tidigare i höstas bildade vi en fackklubb i Halmstad också, säger Transports ombudsman Jörgen Johansson.

En hård sydvind blåser in över Karlshamns färjeläge. Längre ut på kajen ligger rören som blivit ett jättelyft för hamnen. Det handlar om den ryska gasledningen som ska läggas på botten av Östersjön och som är tänkt att förse Europa med naturgas.

Projektet är omdiskuterat, men i Karlshamn har det hur som helst betytt omkring 40 nya hamnjobb. Och en del av de nyanställda väljer nu att gå med i Transport, inte Hamnarbetarförbundet som i decennier dominerat i Karlshamn.

Ombudsman Jörgen Johansson är mer än nöjd:

– Det började med att vi fick en medlem, Lasse Olsson. I och med det var isen bruten, säger han.

Lasse Olsson garvar:

– Transport har ökat med 900 procent, inte dåligt!

Det är tisdag kväll och transportmedlemmarna är samlade för att formellt bilda klubben. Lasse Olsson har precis blivit vald till ordförande.

Jörgen Johansson får ordet och förklarar att det kan vara tungt att driva klubbarbetet ensam. Är det fler som kan tänka sig att ingå i styrelsen?

Flera hamnarbetare anmäler intresse och på mötet väljs två övriga ledamöter och en försäkringsinformatör.

Den nya klubben kan räkna med en del motvind. Fortfarande är en majoritet av hamnpersonalen med i Hamnarbetarförbundet (HF). Under årens lopp har arbetsgivaren, Karlshamns hamn AB, givit HF långtgående fackliga rättigheter. Som att arbeta fackligt på betald arbetstid.

Det är rättigheter som normalt kräver att parterna tecknar kollektivavtal. Hamnarbetarförbundet har inget avtal.

Nu kommer ett fack med kollektivavtal. Transport har redan klargjort att man vill ha samma status och samma fackliga rättigheter i Karlshamn som förbundet har i andra hamnar.

– Det är inte öppna famnen som gäller. I hamnbolaget är de oroliga för konsekvenserna när vi begär vår rätt, förklarar ombudsman Jörgen Johansson.

Transport har flera representanter på plats denna möteskväll. Linda Wilhelmsson är försäkringsinformatör och just nu projektanställd av stuveriavdelningen för att åka runt i hamnarna och berätta om de fackliga försäkringarna.

– Många medlemmar går tyvärr miste om ersättning som de är berättigade till. Om det är svårt att komma ihåg alla försäkringarna, så finns en enkel tumregel: Skadar du dig eller blir långtidssjuk, kontakta avdelningen!

Roger Jönsson är regionalt skyddsombud i stuveriavdelning 2. När Transport inte har kunnat utse vanliga skyddsombud i hamnarna är det han som tar på sig rollen. Jönsson förklarar att ingen anställd i någon hamn ska behöva känna obehag för att man valt att vara med i facket. Eller i ett visst fackförbund.

– Om någon av er får gliringar eller blir trakasserade, så hör omedelbart av er till avdelningen. Det är inte ens okej att arbetskamrater slutar hälsa, poängterar han.

Transport har två stuveriavdelningar. I båda vittnar man om att konflikten i Göteborgs hamn skapat oro bland hamnarbetarna. Det har lett till att en del anställda väljer att gå med i det fackförbund som tecknar kollektivavtalet med arbetsgivarna.

Halmstad var tidigare ett starkt HF-fäste. Där har Transport ökat från ett par medlemmar till tolv, berättar ombudsman Jörgen Johansson.

– Vi får positiva signaler från Norrlandskusten också. Stuveribranschen står inför en omfattande omstrukturering som kan innebära förlorade jobb. Det är olyckligt att hamnarbetarna är splittrade i två fackförbund.

Hur ska Karlshamns hamn hantera den nya situationen med två fack? Transportarbetaren har sökt bolagets vd Mats Olsson, utan att lyckas nå honom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På väg - Transportarbetarens podd

Fredagslyssning!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

På väg - Transportarbetarens podd

Avsnitt 4 ute nu!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.