Transport vill se krav på beställaransvar i alla led

Transport vill att den som köper en transport ska ansvara för att alla underleverantörer följer lagar och regler. Men för att lösa problemen med lönedumpning krävs att ansvaret också omfattar en schyst lönenivå. – Ett beställaransvar utan krav på löner och sociala villkor blir ganska urvattnat, säger Transports centrala ombudsman Lars Mikaelsson.

Begreppet beställaransvar är i sig inget nytt. Redan i dag har den som beställer en transport ansvar för om transportören bryter mot cabotagereglerna eller saknar yrkestrafiktillstånd. Men det är ett ansvar som sällan leder någon vart. Det gäller nämligen bara om beställaren känt till att transportören brutit mot lagen.

– Ingen blir fälld i dag, för det går ju inte att leda i bevis, säger Lars Mikaelsson.

För Transport är beställaransvaret en viktig fråga. Förbundet tror att ett utökat ansvar skulle göra att man kommer till rätta med mycket av den oreda som råder på svenska vägar.

Nu har också regeringen fått upp ögonen för problematiken. I oktober tillsattes en utredning som ska undersöka om den nuvarande lagstiftningen är tillräcklig för att skapa ordning och reda i transportbranschen.

I mars ska utredningen presentera en första rapport.

– Just nu försöker vi hitta orsakerna till problemen och kartlägga hur omfattande de är. Det är jätteviktigt att få in synpunkter från branschen, åklagare och polisen, säger Annika Troive Hedman, utredare på Transportstyrelsen.

Under tiden arbetar Transport vidare med frågan. Tillsammans med arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) har förbundet försökt komma fram till en gemensam ståndpunkt. Men det finns flera skiljelinjer.

– Det förslag vi vill få fram är ett beställaransvar med undersökningsplikt. Vi menar att ansvaret måste gälla i alla led, säger Lars Mikaelsson.

BA har ännu inte tagit ställning till om förbundet är för ett utökat beställaransvar eller inte. Men om det skulle bli aktuellt är det noga med en sak:

– Vi vill att det ska gälla i ett led. Om en speditör anlitar ett transportföretag eller ett åkeri ska man undersöka gentemot det åkeriet. Det åkeriet har i sin tur ett ansvar mot den underentreprenör som de anlitar, säger Maria Lindh på BA.

Så långt handlar diskussionen om beställaransvar mest om laglydighet. Med en undersökningsplikt skulle speditörer och åkerier vara tvungna att kontrollera att deras underentreprenörer till exempel håller sig till cabotagereglerna. Men det skulle inte helt och hållet råda bot på den lönedumpning som Transport oroar sig för i branschen. Eftersom Sverige inte har någon lagstiftad minimilön skulle transportköpare kunna anlita åkerier med låga lönenivåer utan att för den skull bryta mot någon lag.

– Helst vill vi förstås ha krav på svenska kollektivavtal, säger Lars Mikaelsson.

Det tror han kan bli svårt att få till. Men det finns andra sätt att garantera en skälig lönenivå.

– I Finland har man en modell med beställaransvar och allmängiltigförklaring av kollektivavtal där man är tvungen att ge lön efter lägstanivån i kollektivavtalet. Så frågan om allmängiltigförklaring av kollektivavtal och beställaransvar hänger ihop, säger Lars Mikaelsson.

Han tror att en hel del av lönedumpningen på svenska vägar är omedveten.

– Vi tror att det finns en del företag som tror att de betalar för en schyst transport. Det kanske gör det prismässigt, men de har inte någon kontroll över hur mycket den som sitter vid ratten faktiskt får.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.