Transport vill se krav på beställaransvar i alla led

Transport vill att den som köper en transport ska ansvara för att alla underleverantörer följer lagar och regler. Men för att lösa problemen med lönedumpning krävs att ansvaret också omfattar en schyst lönenivå. – Ett beställaransvar utan krav på löner och sociala villkor blir ganska urvattnat, säger Transports centrala ombudsman Lars Mikaelsson.

Begreppet beställaransvar är i sig inget nytt. Redan i dag har den som beställer en transport ansvar för om transportören bryter mot cabotagereglerna eller saknar yrkestrafiktillstånd. Men det är ett ansvar som sällan leder någon vart. Det gäller nämligen bara om beställaren känt till att transportören brutit mot lagen.

– Ingen blir fälld i dag, för det går ju inte att leda i bevis, säger Lars Mikaelsson.

För Transport är beställaransvaret en viktig fråga. Förbundet tror att ett utökat ansvar skulle göra att man kommer till rätta med mycket av den oreda som råder på svenska vägar.

Nu har också regeringen fått upp ögonen för problematiken. I oktober tillsattes en utredning som ska undersöka om den nuvarande lagstiftningen är tillräcklig för att skapa ordning och reda i transportbranschen.

I mars ska utredningen presentera en första rapport.

– Just nu försöker vi hitta orsakerna till problemen och kartlägga hur omfattande de är. Det är jätteviktigt att få in synpunkter från branschen, åklagare och polisen, säger Annika Troive Hedman, utredare på Transportstyrelsen.

Under tiden arbetar Transport vidare med frågan. Tillsammans med arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) har förbundet försökt komma fram till en gemensam ståndpunkt. Men det finns flera skiljelinjer.

– Det förslag vi vill få fram är ett beställaransvar med undersökningsplikt. Vi menar att ansvaret måste gälla i alla led, säger Lars Mikaelsson.

BA har ännu inte tagit ställning till om förbundet är för ett utökat beställaransvar eller inte. Men om det skulle bli aktuellt är det noga med en sak:

– Vi vill att det ska gälla i ett led. Om en speditör anlitar ett transportföretag eller ett åkeri ska man undersöka gentemot det åkeriet. Det åkeriet har i sin tur ett ansvar mot den underentreprenör som de anlitar, säger Maria Lindh på BA.

Så långt handlar diskussionen om beställaransvar mest om laglydighet. Med en undersökningsplikt skulle speditörer och åkerier vara tvungna att kontrollera att deras underentreprenörer till exempel håller sig till cabotagereglerna. Men det skulle inte helt och hållet råda bot på den lönedumpning som Transport oroar sig för i branschen. Eftersom Sverige inte har någon lagstiftad minimilön skulle transportköpare kunna anlita åkerier med låga lönenivåer utan att för den skull bryta mot någon lag.

– Helst vill vi förstås ha krav på svenska kollektivavtal, säger Lars Mikaelsson.

Det tror han kan bli svårt att få till. Men det finns andra sätt att garantera en skälig lönenivå.

– I Finland har man en modell med beställaransvar och allmängiltigförklaring av kollektivavtal där man är tvungen att ge lön efter lägstanivån i kollektivavtalet. Så frågan om allmängiltigförklaring av kollektivavtal och beställaransvar hänger ihop, säger Lars Mikaelsson.

Han tror att en hel del av lönedumpningen på svenska vägar är omedveten.

– Vi tror att det finns en del företag som tror att de betalar för en schyst transport. Det kanske gör det prismässigt, men de har inte någon kontroll över hur mycket den som sitter vid ratten faktiskt får.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Amazon Spanien

Nätgiganten tar sikte på Sverige

Lager/distribution. Världens största näthandel ser ut att etablera sig i Sverige. Amazon är känt för sin antifackliga hållning och förmåga att på kort tid dominera marknader.

Tidningsbuntar och lådor med post

Inga brev för småländska tidningsbud

Tidningsbud. I Småland slutar tidningsbuden att dela ut post på sina rundor. Hall Media avslutar samarbetet med Bring. Tidningsprenumeranterna klagade och brevleveranserna var inte särskilt lönsamma.

Sista tidningen

Tidningsbud. Valborgsmässoafton är sista arbetsdagen för tidningsbuden. Örnsköldsviks Allehanda ska i stället delas ut med post.

Fackligt uppsökeri gav respons i Jönköping

Facket. Fallgropar där barn ramlat ner. Strul med semestern. Och mängder av visstider på macken. Det är några av vittnesmålen som kommer fram när Johanna Lans och Thomas Karlsson sticker ut på uppsökeri i Jönköping.

Protester mot EU-förslag om körtider

Buss/åkeri. Busspassagerare runt om i landet möttes i dag av budskapet att förarnas arbetstidsregler är på väg att försämras. Tillsammans med transportfack i Europa protesterar Kommunal mot förslaget på ändrade kör- och vilotidsregler.

Så används din fackavgift

Så används din fackavgift

Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.