Transport vill se krav på beställaransvar i alla led

Transport vill att den som köper en transport ska ansvara för att alla underleverantörer följer lagar och regler. Men för att lösa problemen med lönedumpning krävs att ansvaret också omfattar en schyst lönenivå. – Ett beställaransvar utan krav på löner och sociala villkor blir ganska urvattnat, säger Transports centrala ombudsman Lars Mikaelsson.

Begreppet beställaransvar är i sig inget nytt. Redan i dag har den som beställer en transport ansvar för om transportören bryter mot cabotagereglerna eller saknar yrkestrafiktillstånd. Men det är ett ansvar som sällan leder någon vart. Det gäller nämligen bara om beställaren känt till att transportören brutit mot lagen.

– Ingen blir fälld i dag, för det går ju inte att leda i bevis, säger Lars Mikaelsson.

För Transport är beställaransvaret en viktig fråga. Förbundet tror att ett utökat ansvar skulle göra att man kommer till rätta med mycket av den oreda som råder på svenska vägar.

Nu har också regeringen fått upp ögonen för problematiken. I oktober tillsattes en utredning som ska undersöka om den nuvarande lagstiftningen är tillräcklig för att skapa ordning och reda i transportbranschen.

I mars ska utredningen presentera en första rapport.

– Just nu försöker vi hitta orsakerna till problemen och kartlägga hur omfattande de är. Det är jätteviktigt att få in synpunkter från branschen, åklagare och polisen, säger Annika Troive Hedman, utredare på Transportstyrelsen.

Under tiden arbetar Transport vidare med frågan. Tillsammans med arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) har förbundet försökt komma fram till en gemensam ståndpunkt. Men det finns flera skiljelinjer.

– Det förslag vi vill få fram är ett beställaransvar med undersökningsplikt. Vi menar att ansvaret måste gälla i alla led, säger Lars Mikaelsson.

BA har ännu inte tagit ställning till om förbundet är för ett utökat beställaransvar eller inte. Men om det skulle bli aktuellt är det noga med en sak:

– Vi vill att det ska gälla i ett led. Om en speditör anlitar ett transportföretag eller ett åkeri ska man undersöka gentemot det åkeriet. Det åkeriet har i sin tur ett ansvar mot den underentreprenör som de anlitar, säger Maria Lindh på BA.

Så långt handlar diskussionen om beställaransvar mest om laglydighet. Med en undersökningsplikt skulle speditörer och åkerier vara tvungna att kontrollera att deras underentreprenörer till exempel håller sig till cabotagereglerna. Men det skulle inte helt och hållet råda bot på den lönedumpning som Transport oroar sig för i branschen. Eftersom Sverige inte har någon lagstiftad minimilön skulle transportköpare kunna anlita åkerier med låga lönenivåer utan att för den skull bryta mot någon lag.

– Helst vill vi förstås ha krav på svenska kollektivavtal, säger Lars Mikaelsson.

Det tror han kan bli svårt att få till. Men det finns andra sätt att garantera en skälig lönenivå.

– I Finland har man en modell med beställaransvar och allmängiltigförklaring av kollektivavtal där man är tvungen att ge lön efter lägstanivån i kollektivavtalet. Så frågan om allmängiltigförklaring av kollektivavtal och beställaransvar hänger ihop, säger Lars Mikaelsson.

Han tror att en hel del av lönedumpningen på svenska vägar är omedveten.

– Vi tror att det finns en del företag som tror att de betalar för en schyst transport. Det kanske gör det prismässigt, men de har inte någon kontroll över hur mycket den som sitter vid ratten faktiskt får.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.