Avtalsrörelsen

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på.

Mats Andersson
Mats Andersson, Transportombudsman med ansvar för taxiavtalen.  Foto: John Antonsson

Fast det är en svår nöt att knäcka förklarar Mats Andersson, ny central ombudsman med ansvar för taxiavtalen:

– Likvärdiga löner är viktigt. Bolagen ska inte kunna spara pengar på att flytta beställningscentraler från storstäderna. Men samtidigt är det bekymmersamt om anställda i bland annat Stockholm får lägre löneökningar än andra i den här avtalsrörelsen.

Löneskillnaden är inte milsvid. I topp ligger Stockholm och jämfört med landsorten skiljer det som mest 426 kronor i månaden (beroende på år i yrket). Även i Göteborg och Malmö ligger grundlönerna ett par, tre hundralappar över övriga Sverige.

I januari hade Transport kallat samman förhandlingsdelegationen för att gå igenom kraven som ska drivas på taxiområdet. Mats Andersson väntar med att presentera detaljer. Fack och arbetsgivare ska utbyta krav först i april, innan förhandlingarna startar. Preliminärt blir det i mitten av maj för hyrverksförare och taxitelefonister. Och i början av juni för chaufförerna.

Mats Andersson har jobbat i 15 år med taxifrågor på Transport Göteborgsavdelning. Vilka förändringar ser han för telefonisterna?

– Det är en krympande skara. I Göteborg har Cabonline lagt ner beställningscentralen och flyttat verksamheten till Lund. Trots att man innan lagt under sig både Taxi Jönköpings och Taxi Borås växlar.

– Kanske är telefonisterna en grupp som får en renässans, om och när det kommer självkörande bilar. Fordonen måste styras och övervakas på något sätt.

Vad vill taxitelefonisterna ändra på i avtalet, utöver lönenivån och bättre ob?

– Arbetstiderna står högt på dagordningen. Framför allt rätt till fler lediga helger. I dag kan en telefonist schemaläggas tre helger av fem.

– Stressen och rasterna är ett annat problem som vi kommer att lyfta i avtalsförhandlingarna. Många tvingas sitta och äta, samtidigt som de jobbar.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Tonny Falk

Sophämtare lever i ständig otrygghet

Miljöarbetare. Tonny Falk väntar på lastkajen. Han tar emot farligt avfall, och han har en rak hälsning till Transports avtalsförhandlare: – Jobba hårt för oss här ute!

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

Däckskiftarna, Karlstad

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

Granskning: Pensionsfusket
Houshang Rahmati

Han upptäckte att pensionskontot var nollat

Pensionspremier. Houshang Rahmati trodde på överenskommelsen med sin arbetsgivare. Men bevakningsbolaget tog sedan tillbaka pengar som hade betalats in till Fora.

Granskning
Transport har 36 regionala skyddsombud

Regionala skyddsombud under attack

Arbetsmiljöarbete. Regeringen försökte stärka de regionala skyddsombuden. Svaret blev massiv kritik. Nu hotas fackens rätt att välja regionala skyddsombud på allvar.

Johnny Wiklund, RSO avd 18

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Daniel Wallfors, RSO avd 25

RSO – ett jobb med olika roller

Arbetsmiljöarbete. – Trenden jag ser är att arbetsgivarna slimmar och slimmar. Det gäller alla våra branscher. Följden blir ökad stress, och i förlängningen fler arbetsolyckor. Tvärtemot vad samhället strävar efter, säger Daniel Wallfors.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

corona
coronavirus, Covid 19

Drabbad av coronaviruset?

Snabbkoll. Oklart och skrämmande. Mycket kring det nya coronaviruset och dess konsekvenser är svåröverskådligt. Informationen uppdateras hela tiden. Det här är klart i mitten av mars.

Kultur
4 bokomslag

De förverkligade sin bokdröm

Böcker. Lastbilsresor på 1970-talet eller vilda kattdjur? En egen fantasyvärld eller realistiska eländesskildringar från den undre världen? Möt fyra transportarbetare som har gett ut sina egna böcker. Och hoppas att de ska hitta sina läsare.

Avtalsrörelsen
Stefan Looström

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

Mats Andersson

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på. Fast det är en svår nöt att knäcka förklarar Mats Andersson, central ombudsman med ansvar för taxiavtalen.

Claudio Skubla

”Taxiförarna vill ha procentlönen kvar”

Svenska Taxiförbundet. Svarttaxi med privatbilar och plattformsföretag som Uber. Det är de stora hoten mot den seriösa delen av taxibranschen, anser Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.