Transport vidtar åtgärder för att minska coronavirusets spridning

Corona. Facklig utbildning ställs in eller minskar. Resor skärs ner till ett minimum och förhandlingar, möten och träffar kommer till stor del att hållas via video och Skype. Det är några av åtgärderna som Transport nu tar till för att försöka minska spridningen av coronaviruset.

Besluten fattades vid ett extrainkallat videomöte, som förbundsstyrelsen höll i går kväll.

Då bestämde förbundets ledning också att ställa in alla resor utanför Sverige, tills vidare. Inrikes resor påverkas också. De ska begränsas till ett absolut minimum, förklarar ledningen, och uppmanar till bilresor, i stället för kollektiva färdmedel som tåg och flyg, när de ändå behövs.

Här följer fler åtgärder i korthet:

  • Avtalsrörelsen är i full gång, men några ”fysiska” centrala förhandlingar kommer inte att hållas. Dialogen kommer i stället att ske med hjälp av tekniska hjälpmedel som video och Skype.
  • Besöken ute på landets arbetsplatser och allmänna platser för att värva nya medlemmar, väcka intresse och få i gång facklig verksamhet kommer att minska. I vilken omfattning avgör respektive lokalavdelning. Kontakta din avdelning!
  • Antalet besökare på Transports centrala förbundskontor i Stockholm och runt om på lokalavdelningarna skärs ner. Om du planerar ett besök, ring först!
  • Alla centralt arrangerade fackliga kurser ställs in till och med den 30 juni 2020, däribland kursen Vi i Transport (ViT). Ifall planerade studier, som exempelvis grundkursen Startpunkten, kommer att hållas på de lokala avdelningarna beslutar varje enskild avdelning. Kontakta din avdelning om du har utbildning inplanerad! Kontaktuppgifter finns på webben transport.se, under ”Avdelningar”.

Hur går det med centrala och lokala förhandlingar, där Transport företräder medlemmar som är i tvist med sina arbetsgivare? Ställs de in?

– Nej, lugnar förbundsordförande Tommy Wreeth. Men vi rekommenderar våra anställda, som ombudsmän och regionala skyddsombud, att använda tekniska hjälpmedel som video och Skype. Det är vi överens om med vår motpart, på arbetsgivarsidan. Kontakter kommer också att ske via mejl och telefon.

Hur går det med övrig service till medlemmarna, som förbundets Medlemsservice?

– Den hoppas jag att vi kan hålla öppen. Får vi sjukdom bland våra centralt anställda får vi lägga ut servicen på våra lokalavdelningar. På det sätt som kontakterna med medlemmar sköttes tidigare.

Så medlemmarna behöver inte oroa sig?

– Nej, det behöver de inte. De fysiska mötena blir färre, men telefon, mejl och video finns ju. Vi behövs nu, mer än någonsin, säger Tommy Wreeth.

Hur länge de enskilda åtgärderna ska pågå är i dagsläget inte bestämt utan anges ”tills vidare”. Situationen är oviss och den påverkar oss både som samhälle, fackförbund och individer, påpekar Tommy Wreeth.

– Man kan tycka att våra åtgärder är kraftfulla, men vi agerar hellre än bara reagerar. Det är bättre att agera nu och sedan kunna backa om vi tagit i för mycket, än tvärtom.

Transports årsmöten är i full gång ute i landet. Med anledning av coronavirusets spridning får lokalavdelningarna själva avgöra om de ska hålla inplanerade årsmöten eller skjuta på dem. Avdelningarna får tid på sig fram till och med den 30 september 2020.                                                                                                                                    I lokalavdelningar som senarelägger sina möten får förtroendevalda sitta kvar fram till den nya tiden och inlämnade nomineringar kvarstår. Kontakta din avdelning!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.