Transport vidtar åtgärder för att minska coronavirusets spridning

Corona. Facklig utbildning ställs in eller minskar. Resor skärs ner till ett minimum och förhandlingar, möten och träffar kommer till stor del att hållas via video och Skype. Det är några av åtgärderna som Transport nu tar till för att försöka minska spridningen av coronaviruset.

Besluten fattades vid ett extrainkallat videomöte, som förbundsstyrelsen höll i går kväll.

Då bestämde förbundets ledning också att ställa in alla resor utanför Sverige, tills vidare. Inrikes resor påverkas också. De ska begränsas till ett absolut minimum, förklarar ledningen, och uppmanar till bilresor, i stället för kollektiva färdmedel som tåg och flyg, när de ändå behövs.

Här följer fler åtgärder i korthet:

  • Avtalsrörelsen är i full gång, men några ”fysiska” centrala förhandlingar kommer inte att hållas. Dialogen kommer i stället att ske med hjälp av tekniska hjälpmedel som video och Skype.
  • Besöken ute på landets arbetsplatser och allmänna platser för att värva nya medlemmar, väcka intresse och få i gång facklig verksamhet kommer att minska. I vilken omfattning avgör respektive lokalavdelning. Kontakta din avdelning!
  • Antalet besökare på Transports centrala förbundskontor i Stockholm och runt om på lokalavdelningarna skärs ner. Om du planerar ett besök, ring först!
  • Alla centralt arrangerade fackliga kurser ställs in till och med den 30 juni 2020, däribland kursen Vi i Transport (ViT). Ifall planerade studier, som exempelvis grundkursen Startpunkten, kommer att hållas på de lokala avdelningarna beslutar varje enskild avdelning. Kontakta din avdelning om du har utbildning inplanerad! Kontaktuppgifter finns på webben transport.se, under ”Avdelningar”.

Hur går det med centrala och lokala förhandlingar, där Transport företräder medlemmar som är i tvist med sina arbetsgivare? Ställs de in?

– Nej, lugnar förbundsordförande Tommy Wreeth. Men vi rekommenderar våra anställda, som ombudsmän och regionala skyddsombud, att använda tekniska hjälpmedel som video och Skype. Det är vi överens om med vår motpart, på arbetsgivarsidan. Kontakter kommer också att ske via mejl och telefon.

Hur går det med övrig service till medlemmarna, som förbundets Medlemsservice?

– Den hoppas jag att vi kan hålla öppen. Får vi sjukdom bland våra centralt anställda får vi lägga ut servicen på våra lokalavdelningar. På det sätt som kontakterna med medlemmar sköttes tidigare.

Så medlemmarna behöver inte oroa sig?

– Nej, det behöver de inte. De fysiska mötena blir färre, men telefon, mejl och video finns ju. Vi behövs nu, mer än någonsin, säger Tommy Wreeth.

Hur länge de enskilda åtgärderna ska pågå är i dagsläget inte bestämt utan anges ”tills vidare”. Situationen är oviss och den påverkar oss både som samhälle, fackförbund och individer, påpekar Tommy Wreeth.

– Man kan tycka att våra åtgärder är kraftfulla, men vi agerar hellre än bara reagerar. Det är bättre att agera nu och sedan kunna backa om vi tagit i för mycket, än tvärtom.

Transports årsmöten är i full gång ute i landet. Med anledning av coronavirusets spridning får lokalavdelningarna själva avgöra om de ska hålla inplanerade årsmöten eller skjuta på dem. Avdelningarna får tid på sig fram till och med den 30 september 2020.                                                                                                                                    I lokalavdelningar som senarelägger sina möten får förtroendevalda sitta kvar fram till den nya tiden och inlämnade nomineringar kvarstår. Kontakta din avdelning!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Tommy Wreeth

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Transportarbetarens logga

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.

Fler frågor när parterna förhandlar om las

Arbetsrätt. Andra veckan i augusti startar parternas förhandlingar om nya las-regler igen. Målet är en uppgörelse mellan fack och arbetsgivare som ska stoppa lagförslagen från regeringens las-utredare. Den bör vara klar senast den sista september.