Annons:
Annons:
Close
Förbundsordförande Tommy Wreeth (till höger) under en kort paus på specialkonferensen för terminal och lager.
Close

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

För två år sedan förhandlade fack och arbetsgivare fram treåriga avtal för nästan hela arbetsmarknaden.

När det nu drar ihop sig till ny lönematch har Transport valt ett nytt arbetssätt. Förbundet har utsett särskilda avtalsgrupper som noga ska analysera förutsättningarna för de olika yrkesområdena. Under totalt fyra dagar i mars samlas omkring 200 deltagare till olika specialkonferenser för Transports omkring 15 avtalsområden.

Förbundsordförande Tommy Wreeth ser flera fördelar med den nya ordningen:

– Tidigare har vi varit väldigt inriktade på att vaska fram konkreta krav som medlemmarna vill att vi ska driva mot arbetsgivarna. Visst, höjd lön är viktigt. Men vi behöver också genomlysa branscherna. Hur utvecklas de i framtiden? Vad händer med automatisering och robotisering?

– Vi vill titta på helheten. Vad är det rimligt att ändra på? Vilka krav klarar arbetsgivarna? Och vilka måste vi snarare driva den politiska vägen? Taxi är ett exempel. Vill förarna få bort den märkliga procentlönen måste vi bli bättre både på att mobilisera taxiförare och att få med oss politikerna.

Under onsdag och torsdag träffas de första avtalsgrupperna. Om två veckor är det dags för resterande. En punkt på dagordningarna är att nominera personer som ska ingå i de förhandlingsdelegationerna som möter arbetsgivarna.

Till den första konferensomgången hade Transport bjudit in ”fienden” – i form av arbetsgivargeneralen Mattias Dahl, vd för Transportgruppen. Han fick en halvtimme i talarstolen och sa:

– Från arbetsgivarsidan tycker vi att alltför många av våra kollektivavtal inte har utvecklats och moderniserats. Jag vill vara tydlig: Vi är beredda att ge saker för att få saker. Det är för att avtalen ska överleva. Och det vill vi!

– Vi har också sagt att vi ställer oss bakom en märkessättning från industrin, om det kommer en sådan även den här gången. Det är en ordning som är lite besvärlig ibland, men vi tycker att ”AB Sverige” tjänat på att ha industrin som lönenormerare. Visst, tio procent i lönehöjning är roligare än 2,3 procent. Men inte om de tio procenten äts upp av inflationen.

Mattias Dahl deklarerade att han orolig för två saker. Att löneökningarna blir för stora i ett läge där konjunkturen viker. Och att facket tappar medlemmar.

Det senare var kanske lite överraskande.

– Det är svårt att göra ”affärer” med ett fackförbund som inte företräder de flesta som jobbar på arbetsplatsen, angav Dahl som förklaring.

Han var också bekymrad över att arbetsgivarorganisationen fått svårare och svårare att förmå företag att teckna avtal.

– Inte i alla branscher, men i en del är det så, förtydligade han. Och från arbetsgivarsidan är vi i dag superdåliga på att vara ute och argumentera för kollektivavtalen. Det kan inte bara vara fackets uppgift att göra det.

Mattias Dahl lyfte också upp bristen på lastbilschaufförer. Han ansåg att bilden som förmedlas av åkeribranschen är för svart.

Hamnkonflikten var också en fråga som arbetsgivargeneralen tog upp. Han hävdade att den inskränkning av strejkrätten som nu väcker debatt i fackföreningsrörelsen fortfarande behövs:

– Risken finns ju att Hamnarbetarförbundet säger upp avtalet om ett år och då är vi tillbaka på ruta ett. Därför behövs lagändringen som parterna enats om.

LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson var nästa inbjudna gäst i talarstolen. Han berättade att LO hittills mejslat ut 14 långsiktiga krav till den kommande avtalsrörelsen:

– Det handlar bland annat om löner, anställningsformer och försäkringar. Mattias Dahl hävdade att löneökningarna tidigare landat för högt. Men vi är ganska modesta. Vi går inte ut med överbud, utan försöker hitta krav som ligger hyfsat nära det vi slutligen landat på.

Även Torbjörn Johansson försvarade industrins roll som lönenormerare och anförde att den skapat goda reallöneökningar.

– Förutom reallönehöjningar prioriterar vi jämställda löner, alltså en låglönesatsning som utjämnar skillnaderna som finns mellan män och kvinnor. LO har bestämt att den klyftan ska halveras till år 2028.

Johansson ser också de låga pensionerna som ett bekymmer:

– I flera avtalsrörelser har vi försökt göra något åt problemet. Vi kan inte ha heltidsarbetande LO-medlemmar som blir fattigpensionärer. Avsättningarna till pensionssystemet måste höjas.

– Vi har också ställt krav på bättre arbetsmiljö och bättre möjligheter till förtidspensionering, om människor nu måste jobba högre upp i åldrarna. Jobbar vi längre kan inte inbetalningarna av premier till tjänstepensionen upphöra vid fyllda 65 år, som det är i dag.

Torbjörn Johansson var även bekymrad över att en del LO-förbund, med högre lönelägen, avsatt en del av löneutrymmet till bättre tjänstepensioner. Det har gjort att vissa grupper får uppåt nio procent i inbetalda pensionspremier, medan andra ligger kvar på de 4,5 procent som LO och Svenskt Näringsliv ursprungligen gjorde upp om.

– Det är inte bra att LO-kollektivet dras isär, sa Torbjörn Johansson.

Under två dagar ska ombud från hamn, terminal/lager, taxi, tidningsbud och åkeri diskutera anställningsvillkor och utvecklingen i branscherna.

Avtalssekreterare Peter Winstén var hoppfull när han talade till de 125 deltagarna:

– Vi ska samla all kompetens vi har och analysera varje område. Vi ska komma väl förberedda till förhandlingsborden nästa år. Vi ska veta vart våra branscher är på väg, vad vi vill och vilka kompromisser vi kan tänka oss att göra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    21 mars, 2019

    Förvånade att det enbart är jag som är ekonomiskt oberoende som har kommenterat denna artikeln....
    Nöj er med avtalslön trots att det påstås vara brist på chaufförer!!
    För egen del hade jag kunnat betala för att arbeta som chaufför,men det "nöjet" kommer åkare aldrig någonsin att få uppleva......ha ha ha.....

  2. Peter Jansson:
    15 mars, 2019

    Bra att arbetsgivare och fack träffas och tillsammans försöker hitta lösningar på de utmaningar som framtidens arbetsmarknad innebär.Något som jag anser är en smart lösning är att det betalas in mer i avsättningar till tjänstepensionen när arbetstagaren är ung och mindre i högre ålder.Detta innebär att pengarna får längre tid att växa sig större och större genom avkastning och ränta på ränta effekten till en vettig pension.Pensionen skall enligt mig vara högre än slutlönen,då det kostar att vara ledig och njuta av livet om man inte bara skall sitta hemma och se på tv:n.Det går inte heller att komma ifrån att arbetsgivarna är alltför dåliga på att inse att kollektivavtalet bara är ett golv och inte något tak när det gäller att betala lön till anställda.Arbetstiderna borde också bli kortare än vad arbetsgivarna kan pressa sina chaufförer till att arbeta enligt kör och vilotider.(Normen är ju enligt mig 5 x 8 timmars arbetspass i veckan eller 4 x 10 timmars arbetspass.)Detta med 13-15 timmars arbetspass borde förbjudas och oregelbundna arbetstider.Under en och samma vecka skall man sova på helt olika tider för att arbetsgivaren åtar sig arbete som de inte kan schemalägga så att man bara sover natt,dag eller något mittemellan.Det är dags att korta ner eller dela arbetspassen till 6-8 timmar och minska arbetsbelastning och den stressen som är i dagens arbetsliv.Särskilt transportbranschen är helt sanslös när det gäller att pressa sin personal till att arbeta allt hårdare och allt längre arbetspass.Sjuklönen är något som måste försvinna och det får samhället ta ansvar för.När jag var egen åkare så valde jag bort att anställa,då det kan kosta mycket mer än det smakar om du får en anställd som är sjuk ofta.Tillgång och efterfrågan brukar styra priset/lönen,men det verkar inte fungera i transportbranschen.Jag har erbjudit mina tjänster till en grundlön på 32000 kr/månad men då är det ingen brist för det vill de inte betala.Nåja,det gör mig ingenting då jag redan är ekonomiskt oberoende och inte längre behöver arbeta för mitt uppehälle.

Lästips:

Transportarbetarens logga

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

David Ericsson

Hur ska det gå?

Davids krönika. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.