Västerås hamn.
Close
Västerås är en av hamnarna där Transport varslar om total arbetsnedläggelse.
Close

Transport varslar om strejk i hamnarna

Efter att stuveriförhandlingarna strandat varslar Transport i dag, onsdag, om stridsåtgärder. Första etappen innebär blockad mot övertid, mertid, nyanställning och inhyrning i alla hamnar från och med lördag den 28 maj. I etapp två varslar förbundet om punktstrejker, alltså total arbetsnedläggelse, i sex hamnar.

– Vi fick inget gehör alls för våra krav på tryggare anställningar. Just det har varit Transports huvudkrav i den här avtalsrörelsen. Sveriges Hamnar var inte ens beredda att garantera extrapersonalen fyra timmars arbete när de blir inringda. I dag gäller bara tre timmar, säger Transports stuveriombudsman Peter Winsten.

Den 7 april inleddes förhandlingarna om ett nytt löneavtal för landets omkring 3 000 hamnarbetare. Parterna, Transport och Sveriges Hamnar, körde fast och i fredags valde facket att stranda.

För att sätta press på arbetsgivarna har Transport på morgonen lämnat över ett varsel, en tvåstegsraket som ser ut så här:

  • Vid midnatt till den 28 maj inleds en blockad mot övertidsarbete, mertidsjobb, nyanställningar och inhyrning i alla stuveriföretag. Det innebär att arbetsgivarna inte längre kan ta in extrapersonal, så kallad blixt, som traditionellt utför uppåt 20 procent av all arbete i hamnarna.
  • Vid midnatt mot den 31 maj utlöses den första av två dygnslånga punktstrejker. Den andra startar vid midnatt till den 7 juni. Total arbetsnedläggelse gäller då på följande sex arbetsplatser:

– Shorelink i Luleå

– SCA logistics i Umeå

– SCA logistics i Sundsvall

– Mälarhamnar i Västerås

– APM terminal i Göteborg

– Logent port & terminal i Göteborg.

Ombudsman Peter Winsten bedömer att varslet, även steg ett, kommer att få stor påverkan i hamnarna:

– Mycket av hamnarbetet utförs som övertid eller av extringar. I avtalsförhandlingarna var vi tydliga med att vi ville förbättra villkoren för ”blixten”. Men arbetsgivarna var kallsinniga.

– Extringarna har bara anställning precis den tid de är inringda. Det har visat sig få konsekvenser vid exempelvis sjukdom och arbetsskador. På andra avtalsområden har Transport fått gehör för ökad trygghet i anställningen. Det är obegripligt att Sveriges Hamnar stänger dörren helt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.