Västerås hamn.
Close
Västerås är en av hamnarna där Transport varslar om total arbetsnedläggelse.
Close

Transport varslar om strejk i hamnarna

Efter att stuveriförhandlingarna strandat varslar Transport i dag, onsdag, om stridsåtgärder. Första etappen innebär blockad mot övertid, mertid, nyanställning och inhyrning i alla hamnar från och med lördag den 28 maj. I etapp två varslar förbundet om punktstrejker, alltså total arbetsnedläggelse, i sex hamnar.

– Vi fick inget gehör alls för våra krav på tryggare anställningar. Just det har varit Transports huvudkrav i den här avtalsrörelsen. Sveriges Hamnar var inte ens beredda att garantera extrapersonalen fyra timmars arbete när de blir inringda. I dag gäller bara tre timmar, säger Transports stuveriombudsman Peter Winsten.

Den 7 april inleddes förhandlingarna om ett nytt löneavtal för landets omkring 3 000 hamnarbetare. Parterna, Transport och Sveriges Hamnar, körde fast och i fredags valde facket att stranda.

För att sätta press på arbetsgivarna har Transport på morgonen lämnat över ett varsel, en tvåstegsraket som ser ut så här:

  • Vid midnatt till den 28 maj inleds en blockad mot övertidsarbete, mertidsjobb, nyanställningar och inhyrning i alla stuveriföretag. Det innebär att arbetsgivarna inte längre kan ta in extrapersonal, så kallad blixt, som traditionellt utför uppåt 20 procent av all arbete i hamnarna.
  • Vid midnatt mot den 31 maj utlöses den första av två dygnslånga punktstrejker. Den andra startar vid midnatt till den 7 juni. Total arbetsnedläggelse gäller då på följande sex arbetsplatser:

– Shorelink i Luleå

– SCA logistics i Umeå

– SCA logistics i Sundsvall

– Mälarhamnar i Västerås

– APM terminal i Göteborg

– Logent port & terminal i Göteborg.

Ombudsman Peter Winsten bedömer att varslet, även steg ett, kommer att få stor påverkan i hamnarna:

– Mycket av hamnarbetet utförs som övertid eller av extringar. I avtalsförhandlingarna var vi tydliga med att vi ville förbättra villkoren för ”blixten”. Men arbetsgivarna var kallsinniga.

– Extringarna har bara anställning precis den tid de är inringda. Det har visat sig få konsekvenser vid exempelvis sjukdom och arbetsskador. På andra avtalsområden har Transport fått gehör för ökad trygghet i anställningen. Det är obegripligt att Sveriges Hamnar stänger dörren helt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.