Västerås hamn.
Close
Västerås är en av hamnarna där Transport varslar om total arbetsnedläggelse.
Close

Transport varslar om strejk i hamnarna

Efter att stuveriförhandlingarna strandat varslar Transport i dag, onsdag, om stridsåtgärder. Första etappen innebär blockad mot övertid, mertid, nyanställning och inhyrning i alla hamnar från och med lördag den 28 maj. I etapp två varslar förbundet om punktstrejker, alltså total arbetsnedläggelse, i sex hamnar.

– Vi fick inget gehör alls för våra krav på tryggare anställningar. Just det har varit Transports huvudkrav i den här avtalsrörelsen. Sveriges Hamnar var inte ens beredda att garantera extrapersonalen fyra timmars arbete när de blir inringda. I dag gäller bara tre timmar, säger Transports stuveriombudsman Peter Winsten.

Den 7 april inleddes förhandlingarna om ett nytt löneavtal för landets omkring 3 000 hamnarbetare. Parterna, Transport och Sveriges Hamnar, körde fast och i fredags valde facket att stranda.

För att sätta press på arbetsgivarna har Transport på morgonen lämnat över ett varsel, en tvåstegsraket som ser ut så här:

  • Vid midnatt till den 28 maj inleds en blockad mot övertidsarbete, mertidsjobb, nyanställningar och inhyrning i alla stuveriföretag. Det innebär att arbetsgivarna inte längre kan ta in extrapersonal, så kallad blixt, som traditionellt utför uppåt 20 procent av all arbete i hamnarna.
  • Vid midnatt mot den 31 maj utlöses den första av två dygnslånga punktstrejker. Den andra startar vid midnatt till den 7 juni. Total arbetsnedläggelse gäller då på följande sex arbetsplatser:

– Shorelink i Luleå

– SCA logistics i Umeå

– SCA logistics i Sundsvall

– Mälarhamnar i Västerås

– APM terminal i Göteborg

– Logent port & terminal i Göteborg.

Ombudsman Peter Winsten bedömer att varslet, även steg ett, kommer att få stor påverkan i hamnarna:

– Mycket av hamnarbetet utförs som övertid eller av extringar. I avtalsförhandlingarna var vi tydliga med att vi ville förbättra villkoren för ”blixten”. Men arbetsgivarna var kallsinniga.

– Extringarna har bara anställning precis den tid de är inringda. Det har visat sig få konsekvenser vid exempelvis sjukdom och arbetsskador. På andra avtalsområden har Transport fått gehör för ökad trygghet i anställningen. Det är obegripligt att Sveriges Hamnar stänger dörren helt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.