Arbetsdomstolen ligger i Gamla stan i Stockholm.
Close
Arbetsdomstolen ligger i Gamla stan i Stockholm.
Close

Transport vann i hamnkonflikt

Transport vann i dag i Arbetsdomstolen. Hamnbolaget Shorelink döms att betala 600 000 kronor i skadestånd för att det har gjort upp med Transports konkurrerande fack. – Domstolen sätter ner foten väldigt tydligt, säger en nöjd Annett Olofsson, som förde Transports talan i rättegången.

UPPDATERAD. I fyra Norrlandshamnar – Piteå, Skellefteå, Luleå och Kalix – har arbetsgivaren Shorlink gjort en rad lokala uppgörelser med Hamnarbetarförbundet. Det handlar om arbetstider, schemaändringar, skiftgång, dygnsvila, ersättning för arbete utanför det centrala avtalets tider och inhyrning av personal.

Men bolaget är bundet av kollektivavtalet mellan Transport och Sveriges Hamnar. Lokala överenskommelser kan därmed inte göras med andra fackförbund än Transport, vilket Arbetsdomstolen (AD) konstaterar i dagens dom.

– Även om det är tråkigt när en medlem förlorar i domstol så är det bra att frågan har blivit utredd, kommenterar Joakim Ärlund, vd i arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.

Han ska omedelbart träffa sitt medlemsföretag för att reda ut hur hamnarna ska agera framöver.

– Vår uppfattning är klar, säger Joakim Ärlund. Kollektivavtal ska hållas, och nu innebär AD:s dom att Shorlinks uppgörelser är brott mot detta.

Shorlinks vd Susanne Jangdal är inte beredd att kommentera domen i dag,

Under rättegången i december räknade Anette Olofsson, jurist från LO-TCO rättsskydd, upp de paragrafer i stuveriavtalet och medbestämmandelagen som Transport ansåg att Shorelink hade brutit mot. Fackförbundet krävde ett skadestånd på drygt två miljoner kronor.

– Det är roligt att vi vann, säger hon i dag. Och bra att domen är så tydlig. Den slår fast att Shorlink har gjort sig skyldigt till flagranta brott mot viktiga bestämmelser i kollektivavtalet.

Arbetsdomstolen ger Transport rätt på alla punkter. Dock räknar domstolen ner skadeståndskravet till 550 000 kronor för brotten mot kollektivavtalet samt 50 000 för brott mot medbestämmandelagen. Tillsammans med fackets rättegångskostnader hamnar bolagets räkning på 900 000 kronor. Plus ränta.

– Det är fortfarande ett högt skadestånd, konstaterar Transports ombud Annett Olofsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Transportarbetarens logga

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Transportarbetarens logga

Oavgjort mellan HF och arbetsgivarna

Hamn. De hamnarbetare som i januari förra året avbröt lastningen av ett fartyg i Göteborgs containerhamn lade ned arbetet, men kan inte dömas för olovlig stridsåtgärd. Anledningen är att deras fack Hamnarbetarförbundet (HF) inte är bundet av kollektivavtal. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom i dag.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.