Annons:
Arbetsdomstolen ligger i Gamla stan i Stockholm.
Close
Arbetsdomstolen ligger i Gamla stan i Stockholm.
Close

Transport vann i hamnkonflikt

Transport vann i dag i Arbetsdomstolen. Hamnbolaget Shorelink döms att betala 600 000 kronor i skadestånd för att det har gjort upp med Transports konkurrerande fack. – Domstolen sätter ner foten väldigt tydligt, säger en nöjd Annett Olofsson, som förde Transports talan i rättegången.

UPPDATERAD. I fyra Norrlandshamnar – Piteå, Skellefteå, Luleå och Kalix – har arbetsgivaren Shorlink gjort en rad lokala uppgörelser med Hamnarbetarförbundet. Det handlar om arbetstider, schemaändringar, skiftgång, dygnsvila, ersättning för arbete utanför det centrala avtalets tider och inhyrning av personal.

Men bolaget är bundet av kollektivavtalet mellan Transport och Sveriges Hamnar. Lokala överenskommelser kan därmed inte göras med andra fackförbund än Transport, vilket Arbetsdomstolen (AD) konstaterar i dagens dom.

– Även om det är tråkigt när en medlem förlorar i domstol så är det bra att frågan har blivit utredd, kommenterar Joakim Ärlund, vd i arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.

Han ska omedelbart träffa sitt medlemsföretag för att reda ut hur hamnarna ska agera framöver.

– Vår uppfattning är klar, säger Joakim Ärlund. Kollektivavtal ska hållas, och nu innebär AD:s dom att Shorlinks uppgörelser är brott mot detta.

Shorlinks vd Susanne Jangdal är inte beredd att kommentera domen i dag,

Under rättegången i december räknade Anette Olofsson, jurist från LO-TCO rättsskydd, upp de paragrafer i stuveriavtalet och medbestämmandelagen som Transport ansåg att Shorelink hade brutit mot. Fackförbundet krävde ett skadestånd på drygt två miljoner kronor.

– Det är roligt att vi vann, säger hon i dag. Och bra att domen är så tydlig. Den slår fast att Shorlink har gjort sig skyldigt till flagranta brott mot viktiga bestämmelser i kollektivavtalet.

Arbetsdomstolen ger Transport rätt på alla punkter. Dock räknar domstolen ner skadeståndskravet till 550 000 kronor för brotten mot kollektivavtalet samt 50 000 för brott mot medbestämmandelagen. Tillsammans med fackets rättegångskostnader hamnar bolagets räkning på 900 000 kronor. Plus ränta.

– Det är fortfarande ett högt skadestånd, konstaterar Transports ombud Annett Olofsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

Transportarbetarens logga

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Transportarbetarens logga

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.