Arbetsdomstolen ligger i Gamla stan i Stockholm.
Close
Arbetsdomstolen ligger i Gamla stan i Stockholm.
Close

Transport vann i hamnkonflikt

Transport vann i dag i Arbetsdomstolen. Hamnbolaget Shorelink döms att betala 600 000 kronor i skadestånd för att det har gjort upp med Transports konkurrerande fack. – Domstolen sätter ner foten väldigt tydligt, säger en nöjd Annett Olofsson, som förde Transports talan i rättegången.

UPPDATERAD. I fyra Norrlandshamnar – Piteå, Skellefteå, Luleå och Kalix – har arbetsgivaren Shorlink gjort en rad lokala uppgörelser med Hamnarbetarförbundet. Det handlar om arbetstider, schemaändringar, skiftgång, dygnsvila, ersättning för arbete utanför det centrala avtalets tider och inhyrning av personal.

Men bolaget är bundet av kollektivavtalet mellan Transport och Sveriges Hamnar. Lokala överenskommelser kan därmed inte göras med andra fackförbund än Transport, vilket Arbetsdomstolen (AD) konstaterar i dagens dom.

– Även om det är tråkigt när en medlem förlorar i domstol så är det bra att frågan har blivit utredd, kommenterar Joakim Ärlund, vd i arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.

Han ska omedelbart träffa sitt medlemsföretag för att reda ut hur hamnarna ska agera framöver.

– Vår uppfattning är klar, säger Joakim Ärlund. Kollektivavtal ska hållas, och nu innebär AD:s dom att Shorlinks uppgörelser är brott mot detta.

Shorlinks vd Susanne Jangdal är inte beredd att kommentera domen i dag,

Under rättegången i december räknade Anette Olofsson, jurist från LO-TCO rättsskydd, upp de paragrafer i stuveriavtalet och medbestämmandelagen som Transport ansåg att Shorelink hade brutit mot. Fackförbundet krävde ett skadestånd på drygt två miljoner kronor.

– Det är roligt att vi vann, säger hon i dag. Och bra att domen är så tydlig. Den slår fast att Shorlink har gjort sig skyldigt till flagranta brott mot viktiga bestämmelser i kollektivavtalet.

Arbetsdomstolen ger Transport rätt på alla punkter. Dock räknar domstolen ner skadeståndskravet till 550 000 kronor för brotten mot kollektivavtalet samt 50 000 för brott mot medbestämmandelagen. Tillsammans med fackets rättegångskostnader hamnar bolagets räkning på 900 000 kronor. Plus ränta.

– Det är fortfarande ett högt skadestånd, konstaterar Transports ombud Annett Olofsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Transportarbetarens logga

Oavgjort mellan HF och arbetsgivarna

Hamn. De hamnarbetare som i januari förra året avbröt lastningen av ett fartyg i Göteborgs containerhamn lade ned arbetet, men kan inte dömas för olovlig stridsåtgärd. Anledningen är att deras fack Hamnarbetarförbundet (HF) inte är bundet av kollektivavtal. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom i dag.

Transportarbetarens logga

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.