Arbetsdomstolen ligger i Gamla stan i Stockholm.
Close
Arbetsdomstolen ligger i Gamla stan i Stockholm.
Close

Transport vann i hamnkonflikt

Transport vann i dag i Arbetsdomstolen. Hamnbolaget Shorelink döms att betala 600 000 kronor i skadestånd för att det har gjort upp med Transports konkurrerande fack. – Domstolen sätter ner foten väldigt tydligt, säger en nöjd Annett Olofsson, som förde Transports talan i rättegången.

UPPDATERAD. I fyra Norrlandshamnar – Piteå, Skellefteå, Luleå och Kalix – har arbetsgivaren Shorlink gjort en rad lokala uppgörelser med Hamnarbetarförbundet. Det handlar om arbetstider, schemaändringar, skiftgång, dygnsvila, ersättning för arbete utanför det centrala avtalets tider och inhyrning av personal.

Men bolaget är bundet av kollektivavtalet mellan Transport och Sveriges Hamnar. Lokala överenskommelser kan därmed inte göras med andra fackförbund än Transport, vilket Arbetsdomstolen (AD) konstaterar i dagens dom.

– Även om det är tråkigt när en medlem förlorar i domstol så är det bra att frågan har blivit utredd, kommenterar Joakim Ärlund, vd i arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.

Han ska omedelbart träffa sitt medlemsföretag för att reda ut hur hamnarna ska agera framöver.

– Vår uppfattning är klar, säger Joakim Ärlund. Kollektivavtal ska hållas, och nu innebär AD:s dom att Shorlinks uppgörelser är brott mot detta.

Shorlinks vd Susanne Jangdal är inte beredd att kommentera domen i dag,

Under rättegången i december räknade Anette Olofsson, jurist från LO-TCO rättsskydd, upp de paragrafer i stuveriavtalet och medbestämmandelagen som Transport ansåg att Shorelink hade brutit mot. Fackförbundet krävde ett skadestånd på drygt två miljoner kronor.

– Det är roligt att vi vann, säger hon i dag. Och bra att domen är så tydlig. Den slår fast att Shorlink har gjort sig skyldigt till flagranta brott mot viktiga bestämmelser i kollektivavtalet.

Arbetsdomstolen ger Transport rätt på alla punkter. Dock räknar domstolen ner skadeståndskravet till 550 000 kronor för brotten mot kollektivavtalet samt 50 000 för brott mot medbestämmandelagen. Tillsammans med fackets rättegångskostnader hamnar bolagets räkning på 900 000 kronor. Plus ränta.

– Det är fortfarande ett högt skadestånd, konstaterar Transports ombud Annett Olofsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport i AD: Sopkonflikten var inte en olovlig strejk

Renhållning. Det var ingen vild strejk när ett 50-tal sopgubbar på Reno Norden la ner arbetet i somras. Miljöarbetarna blev i själva verket avskedade. Det hävdar Transport, som på måndagsmorgon mötte arbetsgivarna i Arbetsdomstolen för så kallad muntlig förberedelse.

Transportarbetarens logga

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Transportarbetarens logga

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?