Bilkö fotad från förarplatsen
Close
Slutfipplat med mobilen. Med händerna på ratten blir det inga fler bilder som denna.
Close

Transport välkomnar mobilförbud

Trafiksäkerhet. Från den 1 februari nästa år blir det förbjudet att hålla mobiltelefonen i handen under bilkörning. Det är regeringen som skärper trafikförordningen.

– Transport välkomnar beslutet. Vi har länge efterlyst en restriktivare lagstiftning för allt som kan distrahera föraren, säger förbundets arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

I december 2013 infördes regler som skulle stävja det trafikfarliga mobilpratet på vägarna. Men det blev fortfarande tillåtet att använda mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning ”så länge det inte utgör någon trafikfara”.

Transportstyrelsen har utvärderat reglerna och föreslår ha en skärpning. Politikerna går på samma linje.

– Nu blir det tydligare att man inte får hålla på och fippla med luren när man kör. En tydligare regel gör att fler kommer att följa den, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Ändringen innebär att föraren inte får använda mobilen eller annan kommunikationsutrustning på ”ett sådant sätt att den hålls i handen”. Exakt vad det innebär framgår inte av informationen som gått från regeringskansliet.

Transports ombudsman Martin Miljeteig säger:

– Jag tolkar bestämmelsen som att det i framtiden krävs exempelvis handsfree och röststyrning, om man absolut måste ta emot ett mobilsamtal.

– Men mobilprat är bara en störningskälla för dagens yrkeschaufförer. Många tar emot körorder digitalt och knappar på gps:en under färd. Från fackets sida vill vi se en hårdare lagstiftning för allt som kan äventyra trafiksäkerheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    6 december, 2017

    Det är uppenbart att det är amatörer som håller på med trafiksäkerhet, undersökningar har visat att det är samtalets art som kan påverka uppträdandet i trafiken. Fortfarande måste man slå numret manuellt. I vissa fall vill man inte att passagerare i tex en taxibil skall få ta del av samtalet och då vill man inte använda handsfreen. Omdömet måste i första hand vara en måttstock, att göra folk till lagbrytare är ingen bra lösning. Skärpning av mobillagen innebär bara fler verkningslösa regler.

  2. Per Olof Lundin:
    6 december, 2017

    Vad kommer att gälla för com-radio?? Kontaktade Trp-styrelsen för
    att fråga, de visste inget! Anser att det måste vara uppenbart innan
    lagen börjar gälla. Jag vill inte stå efter E4 med någon stöddig snut
    i strid om det var min Nokia 3310 eller en mick som jag hade i handen!!
    Per Olof Lundin Ockelbo

Lästips:

Transportarbetarens logga

Lastbilsförare omkom på E10 – ”Dödens väg”

I helgen hände det igen, en lastbilschaufför miste livet i en trafikolycka på E10 i Norrbotten, i folkmun kallad ”Dödens väg”. Flera åtgärder för att öka säkerheten är på gång, lovar Trafikverket.

Transportarbetarens logga

Ingen TMA-bil vid bärgningsolycka

Bärgare. En bärgare blev påkörd i Dalarna i lördags. Han vårdas av specialister på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Polisen vill inte kommentera om ett skyddsfordon fanns på plats. Men enligt uppgifter till Transportarbetaren hade bärgningsuppdraget inte bedömts behöva skydd av ett TMA-fordon.

Ny regering – infrastrukturen får ett eget departement

Politik. Statsminister Stefan Löfven (S) har presenterat sin regering och den politiska inriktningen. Den politiska linjen ligger fast från överenskommelsen mellan S, MP, L och C. Anders Ygeman gör comeback i regeringen och blir minister på det nya infrastrukturdepartementet.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.

Oroliga förare på Ringduve taxi gick gemensamt till facket

Taxi. Ett 20-tal upprörda förare på Ringduve taxi samlades på Transports Malmöavdelning på måndagsmorgonen. Förarna har fortfarande inte fått januarilönen och de får inga besked om framtiden från företaget. Transport påbörjar nu en process som kan sluta med att Ringduve taxi begärs i konkurs.

Fall mjukare – bildserie

Så faller du mjukare

Hälsa. Snö. Regn. Is… Halkan är här. Träna balans och styrka, råder judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. Hon är kvinnan som kan få dig på fall – med rätt teknik.

Läs bluffbrevet där Ringduve taxi lovar betala ut lönerna

Taxi. I januari lovade Ringduve taxi skriftligen att lönerna skulle komma till förarna. Möjligen en dag försenade. Nu har det gått en vecka, utan lön, och många anställda kämpar med obetalda hyror och andra räkningar. Här är brevet som bolagets nye ”problemlösare” mejlade ut till taxiförarna den 22 januari.