Bilkö fotad från förarplatsen
Close
Slutfipplat med mobilen. Med händerna på ratten blir det inga fler bilder som denna.
Close

Transport välkomnar mobilförbud

Trafiksäkerhet. Från den 1 februari nästa år blir det förbjudet att hålla mobiltelefonen i handen under bilkörning. Det är regeringen som skärper trafikförordningen.

– Transport välkomnar beslutet. Vi har länge efterlyst en restriktivare lagstiftning för allt som kan distrahera föraren, säger förbundets arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

I december 2013 infördes regler som skulle stävja det trafikfarliga mobilpratet på vägarna. Men det blev fortfarande tillåtet att använda mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning ”så länge det inte utgör någon trafikfara”.

Transportstyrelsen har utvärderat reglerna och föreslår ha en skärpning. Politikerna går på samma linje.

– Nu blir det tydligare att man inte får hålla på och fippla med luren när man kör. En tydligare regel gör att fler kommer att följa den, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Ändringen innebär att föraren inte får använda mobilen eller annan kommunikationsutrustning på ”ett sådant sätt att den hålls i handen”. Exakt vad det innebär framgår inte av informationen som gått från regeringskansliet.

Transports ombudsman Martin Miljeteig säger:

– Jag tolkar bestämmelsen som att det i framtiden krävs exempelvis handsfree och röststyrning, om man absolut måste ta emot ett mobilsamtal.

– Men mobilprat är bara en störningskälla för dagens yrkeschaufförer. Många tar emot körorder digitalt och knappar på gps:en under färd. Från fackets sida vill vi se en hårdare lagstiftning för allt som kan äventyra trafiksäkerheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    6 december, 2017

    Det är uppenbart att det är amatörer som håller på med trafiksäkerhet, undersökningar har visat att det är samtalets art som kan påverka uppträdandet i trafiken. Fortfarande måste man slå numret manuellt. I vissa fall vill man inte att passagerare i tex en taxibil skall få ta del av samtalet och då vill man inte använda handsfreen. Omdömet måste i första hand vara en måttstock, att göra folk till lagbrytare är ingen bra lösning. Skärpning av mobillagen innebär bara fler verkningslösa regler.

  2. Per Olof Lundin:
    6 december, 2017

    Vad kommer att gälla för com-radio?? Kontaktade Trp-styrelsen för
    att fråga, de visste inget! Anser att det måste vara uppenbart innan
    lagen börjar gälla. Jag vill inte stå efter E4 med någon stöddig snut
    i strid om det var min Nokia 3310 eller en mick som jag hade i handen!!
    Per Olof Lundin Ockelbo

Lästips:

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Transportarbetarens logga

Många vägarbetare oroliga för sin säkerhet

Trafiksäkerhet. Andelen vägarbetare som känner oro på jobbet har fördubblats på tio år. Nio av tio svarar att de är oroliga för sin säkerhet.

Transportarbetarens logga

”Fel på lastbilen” hävdar chauffören

Åkeri. Chauffören nekar till brott i det första polisförhöret efter att hans lastbil ”skenade”. Polisen utreder händelsen och mannen är skäligen misstänkt för grovt falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.