Bilkö fotad från förarplatsen
Close
Slutfipplat med mobilen. Med händerna på ratten blir det inga fler bilder som denna.
Close

Transport välkomnar mobilförbud

Trafiksäkerhet. Från den 1 februari nästa år blir det förbjudet att hålla mobiltelefonen i handen under bilkörning. Det är regeringen som skärper trafikförordningen.

– Transport välkomnar beslutet. Vi har länge efterlyst en restriktivare lagstiftning för allt som kan distrahera föraren, säger förbundets arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

I december 2013 infördes regler som skulle stävja det trafikfarliga mobilpratet på vägarna. Men det blev fortfarande tillåtet att använda mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning ”så länge det inte utgör någon trafikfara”.

Transportstyrelsen har utvärderat reglerna och föreslår ha en skärpning. Politikerna går på samma linje.

– Nu blir det tydligare att man inte får hålla på och fippla med luren när man kör. En tydligare regel gör att fler kommer att följa den, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Ändringen innebär att föraren inte får använda mobilen eller annan kommunikationsutrustning på ”ett sådant sätt att den hålls i handen”. Exakt vad det innebär framgår inte av informationen som gått från regeringskansliet.

Transports ombudsman Martin Miljeteig säger:

– Jag tolkar bestämmelsen som att det i framtiden krävs exempelvis handsfree och röststyrning, om man absolut måste ta emot ett mobilsamtal.

– Men mobilprat är bara en störningskälla för dagens yrkeschaufförer. Många tar emot körorder digitalt och knappar på gps:en under färd. Från fackets sida vill vi se en hårdare lagstiftning för allt som kan äventyra trafiksäkerheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    6 december, 2017

    Det är uppenbart att det är amatörer som håller på med trafiksäkerhet, undersökningar har visat att det är samtalets art som kan påverka uppträdandet i trafiken. Fortfarande måste man slå numret manuellt. I vissa fall vill man inte att passagerare i tex en taxibil skall få ta del av samtalet och då vill man inte använda handsfreen. Omdömet måste i första hand vara en måttstock, att göra folk till lagbrytare är ingen bra lösning. Skärpning av mobillagen innebär bara fler verkningslösa regler.

  2. Per Olof Lundin:
    6 december, 2017

    Vad kommer att gälla för com-radio?? Kontaktade Trp-styrelsen för
    att fråga, de visste inget! Anser att det måste vara uppenbart innan
    lagen börjar gälla. Jag vill inte stå efter E4 med någon stöddig snut
    i strid om det var min Nokia 3310 eller en mick som jag hade i handen!!
    Per Olof Lundin Ockelbo

Lästips:

Transportarbetarens logga

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Transportarbetarens logga

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Transportarbetarens logga

EU har godkänt pengastöd för att flytta gods till sjön

Sjöfart. Rederier ska kunna söka pengar för att ta emot gods som annars skulle ha gått på väg. Det står klart efter att EU godkänt ett statligt stöd som fått namnet ekobonus.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.