Bilkö fotad från förarplatsen
Close
Slutfipplat med mobilen. Med händerna på ratten blir det inga fler bilder som denna.
Close

Transport välkomnar mobilförbud

Trafiksäkerhet. Från den 1 februari nästa år blir det förbjudet att hålla mobiltelefonen i handen under bilkörning. Det är regeringen som skärper trafikförordningen.

– Transport välkomnar beslutet. Vi har länge efterlyst en restriktivare lagstiftning för allt som kan distrahera föraren, säger förbundets arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

I december 2013 infördes regler som skulle stävja det trafikfarliga mobilpratet på vägarna. Men det blev fortfarande tillåtet att använda mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning ”så länge det inte utgör någon trafikfara”.

Transportstyrelsen har utvärderat reglerna och föreslår ha en skärpning. Politikerna går på samma linje.

– Nu blir det tydligare att man inte får hålla på och fippla med luren när man kör. En tydligare regel gör att fler kommer att följa den, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Ändringen innebär att föraren inte får använda mobilen eller annan kommunikationsutrustning på ”ett sådant sätt att den hålls i handen”. Exakt vad det innebär framgår inte av informationen som gått från regeringskansliet.

Transports ombudsman Martin Miljeteig säger:

– Jag tolkar bestämmelsen som att det i framtiden krävs exempelvis handsfree och röststyrning, om man absolut måste ta emot ett mobilsamtal.

– Men mobilprat är bara en störningskälla för dagens yrkeschaufförer. Många tar emot körorder digitalt och knappar på gps:en under färd. Från fackets sida vill vi se en hårdare lagstiftning för allt som kan äventyra trafiksäkerheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    6 december, 2017

    Det är uppenbart att det är amatörer som håller på med trafiksäkerhet, undersökningar har visat att det är samtalets art som kan påverka uppträdandet i trafiken. Fortfarande måste man slå numret manuellt. I vissa fall vill man inte att passagerare i tex en taxibil skall få ta del av samtalet och då vill man inte använda handsfreen. Omdömet måste i första hand vara en måttstock, att göra folk till lagbrytare är ingen bra lösning. Skärpning av mobillagen innebär bara fler verkningslösa regler.

  2. Per Olof Lundin:
    6 december, 2017

    Vad kommer att gälla för com-radio?? Kontaktade Trp-styrelsen för
    att fråga, de visste inget! Anser att det måste vara uppenbart innan
    lagen börjar gälla. Jag vill inte stå efter E4 med någon stöddig snut
    i strid om det var min Nokia 3310 eller en mick som jag hade i handen!!
    Per Olof Lundin Ockelbo

Lästips:

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Transportarbetarens logga

Det här gäller med mobilförbudet

Trafik. Från och med i morgon är det förbjudet att hålla i telefon eller annan kommunikationsutrustning när du kör bil, lastbil eller motorcykel.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.