Transport utreder övertramp

Sexuella trakasserier. Transport gör en undersökning bland alla anställda och förtroendevalda. Förbundet vill veta om och i vilken utsträckning sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer bland de fackliga.

Tommy Wreeth
Tommy Wreeth.

Frågorna ska gå till drygt 150 anställda på Transports förbundskontor och avdelningar samt alla som har ett fackligt uppdrag för förbundet. Undersökningen görs digitalt och svaren är anonyma.

– Då får vi en bild av hur det ser ut, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande.

Den som har någon upplevelser att berätta om ska i frågeformuläret ha möjligheten att ange sina kontaktuppgifter. På så sätt ska förbundet, som arbetsgivare, kunna ta tag i kränkningar eller övergrepp.

Tommy Wreeth har läst uppropet där kvinnor i fackförbunden vittnar om sina upplevelser på kurser, konferenser och i vanligt fackligt arbete. Berättelserna om ett oacceptabelt beteende inom den fackliga rörelsen är upprörande, tycker han.

Vad har du själv hört när det gäller sexistisk jargong, sexuella trakasserier eller regelrätta övergrepp under dina 14 år på Transports förbundskontor eller din tid som lokal ombudsman?

– Det är klart att jargongen kan bli grabbig, men några regelrätta övergrepp har jag inte hört talas om. Samtidigt finns det förstås ett mörkertal, det vore jättekorkat att tro något annat.

Har du varit med och agerat i något fall, antingen som förbundskassör och personalansvarig i det förra vu:t eller nu som ordförande?

– Det var en incident på en avtalskonferens för ett antal år sedan. Det handlade om närmanden, och det tog vi tag i direkt. Vi pratade med båda parter och de skakade hand.

Har du själv begått några övertramp under årens lopp som ligger och gnager?

– Faktiskt inte, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gerhard Wendt:
    24 november, 2017

    Jättebra! Men vi får inte glömma bort att vi (RSO, ombudsmän, FFM) jobbar aktivt med dom här, ibland skitsvåra frågorna ute i avdelningarna också.

  2. Lena Blomquist, red:
    23 november, 2017

    Transportarbetaren publicerar inte kommentarer med personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter. Vi eftersträvar en god ton i kommentarsfälten. Ibland är gränsdragningen svår.

  3. Sven-Åke:
    23 november, 2017

    Enda möjligheten till att något ska läcka ur förbundet är maktstriderna om olika poster. Då kan de som vill bana sig väg upp börja läcka uppgifter om sina motståndare. I övrigt är det total konsensus om tystnadskulturen. Därför att allt annat hotar de fina posterna och lönerna.

  4. Sven-Åke:
    23 november, 2017

    Precis som allting i Transport så är det mörkat och ska så förbli. Vi har aldrig fått se någon form av redovisning eller granskning av förhållandena inom förbundets ledning. Det är en tystnadskultur dess like. Stackars Transportarbetaren är så hårt hållna att de inte ens vågar publicera kommentarer.

Lästips:

Camilla Ländin

Lär dig hantera härskarteknik

8 frågor. ”Har du ingen humor? Jag skämtade bara.” Känns det igen? Organisationskonsulten Camilla Ländin hjälper oss upptäcka, hantera och i bästa fall förebygga härskarteknik.

Transportarbetarens logga

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.

Tommy Wreeth

Oktober gäller för Transports avtalsrörelse

Avtal 2020. Avtalsrörelsen tar ny fart i oktober igen. När de nya lönerna börjar gälla kan ingen säga i dag. – Det blir en förhandlingsfråga, säger Tommy Wreeth, Transports ordförande.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare, ordningsvakter och skyddsvakter ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.