Transport utreder övertramp

Sexuella trakasserier. Transport gör en undersökning bland alla anställda och förtroendevalda. Förbundet vill veta om och i vilken utsträckning sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer bland de fackliga.

Tommy Wreeth
Tommy Wreeth.

Frågorna ska gå till drygt 150 anställda på Transports förbundskontor och avdelningar samt alla som har ett fackligt uppdrag för förbundet. Undersökningen görs digitalt och svaren är anonyma.

– Då får vi en bild av hur det ser ut, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande.

Den som har någon upplevelser att berätta om ska i frågeformuläret ha möjligheten att ange sina kontaktuppgifter. På så sätt ska förbundet, som arbetsgivare, kunna ta tag i kränkningar eller övergrepp.

Tommy Wreeth har läst uppropet där kvinnor i fackförbunden vittnar om sina upplevelser på kurser, konferenser och i vanligt fackligt arbete. Berättelserna om ett oacceptabelt beteende inom den fackliga rörelsen är upprörande, tycker han.

Vad har du själv hört när det gäller sexistisk jargong, sexuella trakasserier eller regelrätta övergrepp under dina 14 år på Transports förbundskontor eller din tid som lokal ombudsman?

– Det är klart att jargongen kan bli grabbig, men några regelrätta övergrepp har jag inte hört talas om. Samtidigt finns det förstås ett mörkertal, det vore jättekorkat att tro något annat.

Har du varit med och agerat i något fall, antingen som förbundskassör och personalansvarig i det förra vu:t eller nu som ordförande?

– Det var en incident på en avtalskonferens för ett antal år sedan. Det handlade om närmanden, och det tog vi tag i direkt. Vi pratade med båda parter och de skakade hand.

Har du själv begått några övertramp under årens lopp som ligger och gnager?

– Faktiskt inte, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gerhard Wendt:
    24 november, 2017

    Jättebra! Men vi får inte glömma bort att vi (RSO, ombudsmän, FFM) jobbar aktivt med dom här, ibland skitsvåra frågorna ute i avdelningarna också.

  2. Lena Blomquist, red:
    23 november, 2017

    Transportarbetaren publicerar inte kommentarer med personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter. Vi eftersträvar en god ton i kommentarsfälten. Ibland är gränsdragningen svår.

  3. Sven-Åke:
    23 november, 2017

    Enda möjligheten till att något ska läcka ur förbundet är maktstriderna om olika poster. Då kan de som vill bana sig väg upp börja läcka uppgifter om sina motståndare. I övrigt är det total konsensus om tystnadskulturen. Därför att allt annat hotar de fina posterna och lönerna.

  4. Sven-Åke:
    23 november, 2017

    Precis som allting i Transport så är det mörkat och ska så förbli. Vi har aldrig fått se någon form av redovisning eller granskning av förhållandena inom förbundets ledning. Det är en tystnadskultur dess like. Stackars Transportarbetaren är så hårt hållna att de inte ens vågar publicera kommentarer.

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ulf Jarnefjord + karta

Dag 1, den 4 december 2018

På väg. Världens klimatexperter och makthavare samlas i Katowice i polska kolbältet. Uppgiften är att hejda utsläppen som ligger bakom de globala temperaturhöjningarna. Häng med Ulf Jarnefjord, Transports observatör på toppmötet, som startar sin reseberättelse på Göteborgs central.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.