Transport utreder övertramp

Sexuella trakasserier. Transport gör en undersökning bland alla anställda och förtroendevalda. Förbundet vill veta om och i vilken utsträckning sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer bland de fackliga.

Tommy Wreeth
Tommy Wreeth.

Frågorna ska gå till drygt 150 anställda på Transports förbundskontor och avdelningar samt alla som har ett fackligt uppdrag för förbundet. Undersökningen görs digitalt och svaren är anonyma.

– Då får vi en bild av hur det ser ut, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande.

Den som har någon upplevelser att berätta om ska i frågeformuläret ha möjligheten att ange sina kontaktuppgifter. På så sätt ska förbundet, som arbetsgivare, kunna ta tag i kränkningar eller övergrepp.

Tommy Wreeth har läst uppropet där kvinnor i fackförbunden vittnar om sina upplevelser på kurser, konferenser och i vanligt fackligt arbete. Berättelserna om ett oacceptabelt beteende inom den fackliga rörelsen är upprörande, tycker han.

Vad har du själv hört när det gäller sexistisk jargong, sexuella trakasserier eller regelrätta övergrepp under dina 14 år på Transports förbundskontor eller din tid som lokal ombudsman?

– Det är klart att jargongen kan bli grabbig, men några regelrätta övergrepp har jag inte hört talas om. Samtidigt finns det förstås ett mörkertal, det vore jättekorkat att tro något annat.

Har du varit med och agerat i något fall, antingen som förbundskassör och personalansvarig i det förra vu:t eller nu som ordförande?

– Det var en incident på en avtalskonferens för ett antal år sedan. Det handlade om närmanden, och det tog vi tag i direkt. Vi pratade med båda parter och de skakade hand.

Har du själv begått några övertramp under årens lopp som ligger och gnager?

– Faktiskt inte, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gerhard Wendt:
    24 november, 2017

    Jättebra! Men vi får inte glömma bort att vi (RSO, ombudsmän, FFM) jobbar aktivt med dom här, ibland skitsvåra frågorna ute i avdelningarna också.

  2. Lena Blomquist, red:
    23 november, 2017

    Transportarbetaren publicerar inte kommentarer med personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter. Vi eftersträvar en god ton i kommentarsfälten. Ibland är gränsdragningen svår.

  3. Sven-Åke:
    23 november, 2017

    Enda möjligheten till att något ska läcka ur förbundet är maktstriderna om olika poster. Då kan de som vill bana sig väg upp börja läcka uppgifter om sina motståndare. I övrigt är det total konsensus om tystnadskulturen. Därför att allt annat hotar de fina posterna och lönerna.

  4. Sven-Åke:
    23 november, 2017

    Precis som allting i Transport så är det mörkat och ska så förbli. Vi har aldrig fått se någon form av redovisning eller granskning av förhållandena inom förbundets ledning. Det är en tystnadskultur dess like. Stackars Transportarbetaren är så hårt hållna att de inte ens vågar publicera kommentarer.

Lästips:

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.