Förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. Lars Lindgren flankeras av åkeriombudsmännen Joakim Guttman (tv) och Lars Mikaelsson.
Close
Det är paus i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. Lars Lindgren flankeras av åkeriombudsmännen Joakim Guttman (tv) och Lars Mikaelsson.
Close

Transport utesluter inte konflikt i lönerörelsen

Industrin tecknade i går, torsdag, ett nytt ettårigt avtal som ger totalt 2,2 procent. – Det är faktiskt lite mer än jag förväntande mig, säger Transports ordförande Lars Lindgren som nästa vecka fortsätter förhandlingarna om nya avtal för åkeribranschen. Då kommer även hamnarbetarna in i lönematchen.

I tisdags inledde Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) avtalsförhandlingarna för 32 000 åkerichaufförer och terminalarbetare.

Efter tre dagar ajournerades förhandlingarna. Det skedde timmar innan industrin kallade till presskonferens och meddelade att man gjort upp om ett kort avtal på 2,2 procent.

Av det är 2,0 procent ren löneökning. Det motsvarar 500 kronor mer i månaden för den som tjänar 25 000 kronor. Resten – 0,2 procent – går till en delpension, en lösning som innebär att äldre arbetare ska kunna trappa ner på sluttampen.

När avtalet presenterades ansåg industrifacken att uppgörelsen ska vara normerande för andra förbund. Den ståndpunkten delas inte av bland andra Byggnads som kontrat med att man håller fast vid sitt krav på 3,2 procent.

Transport då? Förbundsordförande Lars Lindgren säger:

– Det ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen. Byggnads tänker gå ”all in” för sina krav. Industrins avtal hamnade lite högre än jag gissat. Våra medlemmar har sagt att pengarna inte är det viktigaste i årets avtalsrörelse.

– Men om Byggnads får igenom 3,2 procent, eller 800 kronor för dem som tjänar upp till 25 000 kronor i månaden, kan vi inte komma hem till våra medlemmar med en femhundring.

Lindgren konstaterar att de inledande förhandlingarna med BA gått trögt. Arbetsgivarsidan har inväntat utgången i industrin. Men Transports huvudkrav är alltså inte pengarna, betonar Transportbasen:

– Det handlar om trygga anställningar. Att människor ska kunna veta att de klarar att försörja familjen varje månad. Nu har vi fått en utveckling där deltider och osäkra visstidjobb bara ökar. Resultatet är att folk tvingas jaga mertid.

– BA säger att de har förståelse för våra krav på begränsningar av deltider och visstidsjobb. Men samtidigt hänvisar man till företagens behov av flexibilitet. Och till arbetsgivarnas rätt att leda och fördela arbetet.

Transports förhandlare är medvetna om att hamnarna, flyget och godsterminaler är några exempel där arbetet inte är jämt fördelat över dygnet.

– Men, säger Lars Lindgren, det betyder ändå inte att vi kan acceptera ett utbrett daglöneri. Arbetsgivarna får tänka nytt och kombinera arbetsuppgifter så att heltid och fast jobb på nytt blir normen i samhället. Det är krav vi kommer att slåss hårt för när förhandlingarna fortsätter.

Tisdagen den 5 april inleds nästa rond mot BA. Även onsdagen är vikt för chaufförerna och terminalarna.

På torsdagen står förbundets stuveriarbetare på tur och veckan därpå kommer renhållarna upp i ringen.

– Det är ett intensivt arbete som ligger framför oss, säger Lindgren. Och jag utesluter inte att det blir konflikt. I så fall är jag övertygad om att vi har allmänheten på vår sida. Fler och fler drabbas av otryggheten som breder ut sig på arbetsmarknaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.