Förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. Lars Lindgren flankeras av åkeriombudsmännen Joakim Guttman (tv) och Lars Mikaelsson.
Close
Det är paus i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. Lars Lindgren flankeras av åkeriombudsmännen Joakim Guttman (tv) och Lars Mikaelsson.
Close

Transport utesluter inte konflikt i lönerörelsen

Industrin tecknade i går, torsdag, ett nytt ettårigt avtal som ger totalt 2,2 procent. – Det är faktiskt lite mer än jag förväntande mig, säger Transports ordförande Lars Lindgren som nästa vecka fortsätter förhandlingarna om nya avtal för åkeribranschen. Då kommer även hamnarbetarna in i lönematchen.

I tisdags inledde Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) avtalsförhandlingarna för 32 000 åkerichaufförer och terminalarbetare.

Efter tre dagar ajournerades förhandlingarna. Det skedde timmar innan industrin kallade till presskonferens och meddelade att man gjort upp om ett kort avtal på 2,2 procent.

Av det är 2,0 procent ren löneökning. Det motsvarar 500 kronor mer i månaden för den som tjänar 25 000 kronor. Resten – 0,2 procent – går till en delpension, en lösning som innebär att äldre arbetare ska kunna trappa ner på sluttampen.

När avtalet presenterades ansåg industrifacken att uppgörelsen ska vara normerande för andra förbund. Den ståndpunkten delas inte av bland andra Byggnads som kontrat med att man håller fast vid sitt krav på 3,2 procent.

Transport då? Förbundsordförande Lars Lindgren säger:

– Det ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen. Byggnads tänker gå ”all in” för sina krav. Industrins avtal hamnade lite högre än jag gissat. Våra medlemmar har sagt att pengarna inte är det viktigaste i årets avtalsrörelse.

– Men om Byggnads får igenom 3,2 procent, eller 800 kronor för dem som tjänar upp till 25 000 kronor i månaden, kan vi inte komma hem till våra medlemmar med en femhundring.

Lindgren konstaterar att de inledande förhandlingarna med BA gått trögt. Arbetsgivarsidan har inväntat utgången i industrin. Men Transports huvudkrav är alltså inte pengarna, betonar Transportbasen:

– Det handlar om trygga anställningar. Att människor ska kunna veta att de klarar att försörja familjen varje månad. Nu har vi fått en utveckling där deltider och osäkra visstidjobb bara ökar. Resultatet är att folk tvingas jaga mertid.

– BA säger att de har förståelse för våra krav på begränsningar av deltider och visstidsjobb. Men samtidigt hänvisar man till företagens behov av flexibilitet. Och till arbetsgivarnas rätt att leda och fördela arbetet.

Transports förhandlare är medvetna om att hamnarna, flyget och godsterminaler är några exempel där arbetet inte är jämt fördelat över dygnet.

– Men, säger Lars Lindgren, det betyder ändå inte att vi kan acceptera ett utbrett daglöneri. Arbetsgivarna får tänka nytt och kombinera arbetsuppgifter så att heltid och fast jobb på nytt blir normen i samhället. Det är krav vi kommer att slåss hårt för när förhandlingarna fortsätter.

Tisdagen den 5 april inleds nästa rond mot BA. Även onsdagen är vikt för chaufförerna och terminalarna.

På torsdagen står förbundets stuveriarbetare på tur och veckan därpå kommer renhållarna upp i ringen.

– Det är ett intensivt arbete som ligger framför oss, säger Lindgren. Och jag utesluter inte att det blir konflikt. I så fall är jag övertygad om att vi har allmänheten på vår sida. Fler och fler drabbas av otryggheten som breder ut sig på arbetsmarknaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

lagerbil

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.

Dick Karlström

Livet efter den sista utdelningsrundan

Tidningsbud. Här står ett före detta tidningsbud och röjer sly i Anja Pärsons slalombacke. Tidningsläsarna i Örnsköldsvik får vänta på sin papperstidning till posten kommer – eller gå in på nätet.

Snart slutar fler med morgonutdelningen

Tidningsbud. Örnsköldsviks Allehanda har levt vidare utan morgonutdelning sedan i maj. Förändringen är under utvärdering – men klart är att flera tidningar kommer att följa efter.

Gummiarbetare gör politisk comeback

Politik. Gummiarbetaren Roger Oskarsson (S) i Malå är nyvald till kommunens fullmäktige. Han gör politisk comeback efter ett femårigt uppehåll.

Bengt Eriksson

Med flytande biogas i tanken

Åkeri. Flytande biogas är en iskall produkt på ungefär minus 160 grader. Bland lastbilstillverkare och miljömedvetna köpare är den däremot stekhet. I dag visade Volvo Lastvagnar och livsmedelsgrossisten Dagab upp en av fem tunga biogaslastbilar som är på väg ut på vägarna.

Ny facklig försäkring ger ökat skydd vid arbetslöshet

Arbetslöshet. Transport och Folksam har tagit fram en ny tilläggsförsäkring som träder in vid arbetslöshet. Medlemmar som tecknar den frivilliga försäkringen får 80 procent av den tidigare inkomsten i upp till 300 dagar. I stället för 100 dagar, som gäller med förbundets vanliga inkomstförsäkring.

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).