Förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. Lars Lindgren flankeras av åkeriombudsmännen Joakim Guttman (tv) och Lars Mikaelsson.
Close
Det är paus i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. Lars Lindgren flankeras av åkeriombudsmännen Joakim Guttman (tv) och Lars Mikaelsson.
Close

Transport utesluter inte konflikt i lönerörelsen

Industrin tecknade i går, torsdag, ett nytt ettårigt avtal som ger totalt 2,2 procent. – Det är faktiskt lite mer än jag förväntande mig, säger Transports ordförande Lars Lindgren som nästa vecka fortsätter förhandlingarna om nya avtal för åkeribranschen. Då kommer även hamnarbetarna in i lönematchen.

I tisdags inledde Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) avtalsförhandlingarna för 32 000 åkerichaufförer och terminalarbetare.

Efter tre dagar ajournerades förhandlingarna. Det skedde timmar innan industrin kallade till presskonferens och meddelade att man gjort upp om ett kort avtal på 2,2 procent.

Av det är 2,0 procent ren löneökning. Det motsvarar 500 kronor mer i månaden för den som tjänar 25 000 kronor. Resten – 0,2 procent – går till en delpension, en lösning som innebär att äldre arbetare ska kunna trappa ner på sluttampen.

När avtalet presenterades ansåg industrifacken att uppgörelsen ska vara normerande för andra förbund. Den ståndpunkten delas inte av bland andra Byggnads som kontrat med att man håller fast vid sitt krav på 3,2 procent.

Transport då? Förbundsordförande Lars Lindgren säger:

– Det ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen. Byggnads tänker gå ”all in” för sina krav. Industrins avtal hamnade lite högre än jag gissat. Våra medlemmar har sagt att pengarna inte är det viktigaste i årets avtalsrörelse.

– Men om Byggnads får igenom 3,2 procent, eller 800 kronor för dem som tjänar upp till 25 000 kronor i månaden, kan vi inte komma hem till våra medlemmar med en femhundring.

Lindgren konstaterar att de inledande förhandlingarna med BA gått trögt. Arbetsgivarsidan har inväntat utgången i industrin. Men Transports huvudkrav är alltså inte pengarna, betonar Transportbasen:

– Det handlar om trygga anställningar. Att människor ska kunna veta att de klarar att försörja familjen varje månad. Nu har vi fått en utveckling där deltider och osäkra visstidjobb bara ökar. Resultatet är att folk tvingas jaga mertid.

– BA säger att de har förståelse för våra krav på begränsningar av deltider och visstidsjobb. Men samtidigt hänvisar man till företagens behov av flexibilitet. Och till arbetsgivarnas rätt att leda och fördela arbetet.

Transports förhandlare är medvetna om att hamnarna, flyget och godsterminaler är några exempel där arbetet inte är jämt fördelat över dygnet.

– Men, säger Lars Lindgren, det betyder ändå inte att vi kan acceptera ett utbrett daglöneri. Arbetsgivarna får tänka nytt och kombinera arbetsuppgifter så att heltid och fast jobb på nytt blir normen i samhället. Det är krav vi kommer att slåss hårt för när förhandlingarna fortsätter.

Tisdagen den 5 april inleds nästa rond mot BA. Även onsdagen är vikt för chaufförerna och terminalarna.

På torsdagen står förbundets stuveriarbetare på tur och veckan därpå kommer renhållarna upp i ringen.

– Det är ett intensivt arbete som ligger framför oss, säger Lindgren. Och jag utesluter inte att det blir konflikt. I så fall är jag övertygad om att vi har allmänheten på vår sida. Fler och fler drabbas av otryggheten som breder ut sig på arbetsmarknaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

Sopkonflikten i Malmö

Namninsamling mot skyddsombud på Reno Norden

Renhållning. Efter angreppet på skyddsombudet Zoltan Cikos på Reno Norden i Malmö är stämningen infekterad på arbetsplatsen. Många stödjer Zoltan, men en namninsamling har också startat bland miljöarbetarna där kravet är att Zoltan och huvudskyddsombudet Kim Jensen ska avsättas från sina fackliga uppdrag.

Oro för sopkaos även i Malmö

Renhållning. I Malmö sprider sig oron för sopkaos, om de anställda på Reno Norden lägger ner arbetet eller fortsätter jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna. Strejkhotet som uttalades efter attacken på skyddsombudet Zoltan Cikos fick kommunalrådet Andreas Schönström (S) att skriva ett brev till VA Syd som ansvarar för sophämtningen.

Sopkonflikten i Stockholm

Besvikna sopgubbar manar till bojkott

Renhållning. Bojkotta Reno Norden! Uppmaningen kommer från miljöarbetarna på Reno Norden som alltjämt vägrar gå tillbaka till jobbet. Omkring 70 anställda har dessutom sagt upp sig. Det gör att det är oklart om de strejkar eller bara vägrar jobba under uppsägningstiden.

Sopkonflikten i Stockholm

Konflikten fortsätter på Reno Norden

Renhållning. I Stockholm fortsätter konflikten inom sophämtningen. Miljöarbetarna på Reno Norden går inte tillbaka till arbetet, trots fredagens utslag i Arbetsdomstolen. Men tidigt i dag på måndagsmorgonen avbröt sopgubbarna på Liselotte Lööf sin sympatiaktion.

Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

Sopkonflikten i Stockholm

Det här handlar striden om

Renhållning. ”Ingen kör sopor för att det är roligt och stimulerande. Man gör det för att bli klar och för att man tjänar hyggligt.” Ungefär så beskriver många av Stockholms sopgubbar sitt arbete.

Sopkonflikten i Stockholm

Striden om sophämtningen fortsätter

Strejk. I Stockholm fortsätter miljöarbetarna att strejka vilt. I går trappades striden upp, när ett 50-tal sopgubbar på stadens andra stora avfallsaktör, Liselotte Lööf, la ner arbetet i sympati med kollegorna på Reno Norden.

Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.

Missnöje med Reno Norden även i Malmö

Renhållning. Bland Malmös miljöarbetare pyr också missnöjet över Reno Norden. I våras tog företaget över all sophämtning och i delar av staden tvingas renhållarna jobba uppåt 12-13 timmar, för att hinna med turerna. Nu överväger de anställda att ta till sympatiåtgärder för kollegorna i Stockholm.

Sopkonflikten i Stockholm

Paus i sopstriden

Renhållning. Det är tillfällig vapenvila i den infekterade sopkonflikten i Stockholm. På tisdagsmorgonen åkte miljöarbetarna på Liselotte Lööf ut med sopbilarna. De strejkande kollegorna på Reno Norden fortsätter aktionen. Klockan 12 i dag ska de ha ett möte med företagsledningen.