Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

Cabotage-bestämmelserna reglerar hur många ytterligare körningar åkeriföretag från andra EU-länder får göra i Sverige, efter att ha gjort en godsleverans. Unionens vägpaket, som skapat oro i de fackliga leden, kallas numera rörlighetspaketet. Det famnar stora förändringar för hela EU:s transportsektor – från landtransporter till hamn och flyg.

Såväl Transport som Europeiska Transportarbetarefederationen (med säte i Bryssel) har riktat skarp kritik mot en del av EU-kommissionens förslag. Det pytsas nu ut efter hand och de första förändringarna rör transporter på väg.

– Så fort jag fick veta att Jens Nilsson i transportutskottet skulle hålla i cabotagedelen av paketet kontaktade jag honom och bad om ett möte, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

I dag kom Jens Nilsson till Transports förbundskontor och Mikaelsson var nöjd med en nyhet:

– Transport ska ingå i den referensgrupp som Jens Nilsson främst kommer att vända sig till när han har frågor eller vill ha reda på något inom åkeriområdet. De andra i gruppen är Sveriges Åkeriföretag och regeringen.

– Det känns bra eftersom många visat intresse för att ingå. Sedan kommer Nilsson givetvis att ta emot andra som vill lobba och framföra sina åsikter om förändrade cabotageregler, tillägger Lars Mikaelsson.

Han känner sig hoppfull över att Jens Nilsson, som lyssnat på Transport i andra frågor, kommer att hålla i cabotagedelen i EU-paktetet. Samtidigt oroar sig Mikaelsson över kommissionens förslag att under fem dagar tillåta ett obegränsat antal cabotage-körningar i unionens länder.

Med dagens regler begränsas de till tre inrikes körningar inom sju dagar.

– Redan i dag har unionsländerna svårt att hålla reda på tre dagar. Då är risken stor att det blir ännu svårare att kontrollera fem, varnar Mikaelsson.

När det gäller nya regler för så kallad utstationerad arbetskraft är han lite mer optimistisk. Det handlar om anställda som jobbar i andra EU-länder under en begränsad tid.

Kommissionen har föreslagit att utstationerade ska få samma löner och villkor som anställda i värdlandet, om de jobbar där minst tre dagar per månad. Jens Nilsson har tidigare i Transportarbetaren sagt att utstationerade arbetare borde få samma villkor från dag ett.

Något som Transport och fackföreningsrörelsen också slåss för.

Ändå undrar Lars Mikaelsson:

– Hur ska reglerna för utstationering kontrolleras? Och hur har EU:s politiker tänkt få ihop det här med fem dagars fritt cabotage med lika villkor för tre degars jobb i månaden? Jag förstår inte hur de tänker.

EU behöver strama upp reglerna för cabotage, inte luckra upp dem, anser Lars Mikaelsson. Han ger ett exempel:

– Säg att du kommer in med en transport från Danmark och sedan har full rätt till cabotage fem dagar i Sverige. Det skulle innebära att du som åkare från ett annat EU-land kan köra inrikestrafik fritt här i nästan en vecka.

– I praktiken blir det ett angrepp på den inhemska linjetrafiken! Det skulle få förödande konsekvenser för den svenska åkerinäringen och dess anställda. Trafik skulle ”ramla in” från både Norge, Danmark och Finland, så förslaget får inte bli verklighet. Det måste stoppas!

Efter mötet på Transport hastade Jens Nilsson vidare för att träffa Sveriges nya transportminister, Tomas Eneroth (S), som också sitter i EU:s ministerråd. Ytterligare en insats inom unionen som ska tycka till när transportförslagen sakta baxas igenom de politiska nivåerna.

Ett nytt möte mellan Jens Nilsson och Transport är inplanerat i slutet av november.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Transportarbetarens logga

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Transportarbetarens logga

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Strid om en fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Svenskar på UNI:s kongress

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.