Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

Cabotage-bestämmelserna reglerar hur många ytterligare körningar åkeriföretag från andra EU-länder får göra i Sverige, efter att ha gjort en godsleverans. Unionens vägpaket, som skapat oro i de fackliga leden, kallas numera rörlighetspaketet. Det famnar stora förändringar för hela EU:s transportsektor – från landtransporter till hamn och flyg.

Såväl Transport som Europeiska Transportarbetarefederationen (med säte i Bryssel) har riktat skarp kritik mot en del av EU-kommissionens förslag. Det pytsas nu ut efter hand och de första förändringarna rör transporter på väg.

– Så fort jag fick veta att Jens Nilsson i transportutskottet skulle hålla i cabotagedelen av paketet kontaktade jag honom och bad om ett möte, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

I dag kom Jens Nilsson till Transports förbundskontor och Mikaelsson var nöjd med en nyhet:

– Transport ska ingå i den referensgrupp som Jens Nilsson främst kommer att vända sig till när han har frågor eller vill ha reda på något inom åkeriområdet. De andra i gruppen är Sveriges Åkeriföretag och regeringen.

– Det känns bra eftersom många visat intresse för att ingå. Sedan kommer Nilsson givetvis att ta emot andra som vill lobba och framföra sina åsikter om förändrade cabotageregler, tillägger Lars Mikaelsson.

Han känner sig hoppfull över att Jens Nilsson, som lyssnat på Transport i andra frågor, kommer att hålla i cabotagedelen i EU-paktetet. Samtidigt oroar sig Mikaelsson över kommissionens förslag att under fem dagar tillåta ett obegränsat antal cabotage-körningar i unionens länder.

Med dagens regler begränsas de till tre inrikes körningar inom sju dagar.

– Redan i dag har unionsländerna svårt att hålla reda på tre dagar. Då är risken stor att det blir ännu svårare att kontrollera fem, varnar Mikaelsson.

När det gäller nya regler för så kallad utstationerad arbetskraft är han lite mer optimistisk. Det handlar om anställda som jobbar i andra EU-länder under en begränsad tid.

Kommissionen har föreslagit att utstationerade ska få samma löner och villkor som anställda i värdlandet, om de jobbar där minst tre dagar per månad. Jens Nilsson har tidigare i Transportarbetaren sagt att utstationerade arbetare borde få samma villkor från dag ett.

Något som Transport och fackföreningsrörelsen också slåss för.

Ändå undrar Lars Mikaelsson:

– Hur ska reglerna för utstationering kontrolleras? Och hur har EU:s politiker tänkt få ihop det här med fem dagars fritt cabotage med lika villkor för tre degars jobb i månaden? Jag förstår inte hur de tänker.

EU behöver strama upp reglerna för cabotage, inte luckra upp dem, anser Lars Mikaelsson. Han ger ett exempel:

– Säg att du kommer in med en transport från Danmark och sedan har full rätt till cabotage fem dagar i Sverige. Det skulle innebära att du som åkare från ett annat EU-land kan köra inrikestrafik fritt här i nästan en vecka.

– I praktiken blir det ett angrepp på den inhemska linjetrafiken! Det skulle få förödande konsekvenser för den svenska åkerinäringen och dess anställda. Trafik skulle ”ramla in” från både Norge, Danmark och Finland, så förslaget får inte bli verklighet. Det måste stoppas!

Efter mötet på Transport hastade Jens Nilsson vidare för att träffa Sveriges nya transportminister, Tomas Eneroth (S), som också sitter i EU:s ministerråd. Ytterligare en insats inom unionen som ska tycka till när transportförslagen sakta baxas igenom de politiska nivåerna.

Ett nytt möte mellan Jens Nilsson och Transport är inplanerat i slutet av november.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fel om näringsförbud

Rättelse. Transportarbetaren har felaktigt påstått att paret Andreasson i Veddige belades med näringsförbud efter den personliga konkursen 2017. Begreppet kan inte användas i detta fall – förbudet att driva egna företag gällde tills konkursen var avslutad.

Transportarbetarens logga

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.