Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

Cabotage-bestämmelserna reglerar hur många ytterligare körningar åkeriföretag från andra EU-länder får göra i Sverige, efter att ha gjort en godsleverans. Unionens vägpaket, som skapat oro i de fackliga leden, kallas numera rörlighetspaketet. Det famnar stora förändringar för hela EU:s transportsektor – från landtransporter till hamn och flyg.

Såväl Transport som Europeiska Transportarbetarefederationen (med säte i Bryssel) har riktat skarp kritik mot en del av EU-kommissionens förslag. Det pytsas nu ut efter hand och de första förändringarna rör transporter på väg.

– Så fort jag fick veta att Jens Nilsson i transportutskottet skulle hålla i cabotagedelen av paketet kontaktade jag honom och bad om ett möte, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

I dag kom Jens Nilsson till Transports förbundskontor och Mikaelsson var nöjd med en nyhet:

– Transport ska ingå i den referensgrupp som Jens Nilsson främst kommer att vända sig till när han har frågor eller vill ha reda på något inom åkeriområdet. De andra i gruppen är Sveriges Åkeriföretag och regeringen.

– Det känns bra eftersom många visat intresse för att ingå. Sedan kommer Nilsson givetvis att ta emot andra som vill lobba och framföra sina åsikter om förändrade cabotageregler, tillägger Lars Mikaelsson.

Han känner sig hoppfull över att Jens Nilsson, som lyssnat på Transport i andra frågor, kommer att hålla i cabotagedelen i EU-paktetet. Samtidigt oroar sig Mikaelsson över kommissionens förslag att under fem dagar tillåta ett obegränsat antal cabotage-körningar i unionens länder.

Med dagens regler begränsas de till tre inrikes körningar inom sju dagar.

– Redan i dag har unionsländerna svårt att hålla reda på tre dagar. Då är risken stor att det blir ännu svårare att kontrollera fem, varnar Mikaelsson.

När det gäller nya regler för så kallad utstationerad arbetskraft är han lite mer optimistisk. Det handlar om anställda som jobbar i andra EU-länder under en begränsad tid.

Kommissionen har föreslagit att utstationerade ska få samma löner och villkor som anställda i värdlandet, om de jobbar där minst tre dagar per månad. Jens Nilsson har tidigare i Transportarbetaren sagt att utstationerade arbetare borde få samma villkor från dag ett.

Något som Transport och fackföreningsrörelsen också slåss för.

Ändå undrar Lars Mikaelsson:

– Hur ska reglerna för utstationering kontrolleras? Och hur har EU:s politiker tänkt få ihop det här med fem dagars fritt cabotage med lika villkor för tre degars jobb i månaden? Jag förstår inte hur de tänker.

EU behöver strama upp reglerna för cabotage, inte luckra upp dem, anser Lars Mikaelsson. Han ger ett exempel:

– Säg att du kommer in med en transport från Danmark och sedan har full rätt till cabotage fem dagar i Sverige. Det skulle innebära att du som åkare från ett annat EU-land kan köra inrikestrafik fritt här i nästan en vecka.

– I praktiken blir det ett angrepp på den inhemska linjetrafiken! Det skulle få förödande konsekvenser för den svenska åkerinäringen och dess anställda. Trafik skulle ”ramla in” från både Norge, Danmark och Finland, så förslaget får inte bli verklighet. Det måste stoppas!

Efter mötet på Transport hastade Jens Nilsson vidare för att träffa Sveriges nya transportminister, Tomas Eneroth (S), som också sitter i EU:s ministerråd. Ytterligare en insats inom unionen som ska tycka till när transportförslagen sakta baxas igenom de politiska nivåerna.

Ett nytt möte mellan Jens Nilsson och Transport är inplanerat i slutet av november.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.