Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

Cabotage-bestämmelserna reglerar hur många ytterligare körningar åkeriföretag från andra EU-länder får göra i Sverige, efter att ha gjort en godsleverans. Unionens vägpaket, som skapat oro i de fackliga leden, kallas numera rörlighetspaketet. Det famnar stora förändringar för hela EU:s transportsektor – från landtransporter till hamn och flyg.

Såväl Transport som Europeiska Transportarbetarefederationen (med säte i Bryssel) har riktat skarp kritik mot en del av EU-kommissionens förslag. Det pytsas nu ut efter hand och de första förändringarna rör transporter på väg.

– Så fort jag fick veta att Jens Nilsson i transportutskottet skulle hålla i cabotagedelen av paketet kontaktade jag honom och bad om ett möte, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

I dag kom Jens Nilsson till Transports förbundskontor och Mikaelsson var nöjd med en nyhet:

– Transport ska ingå i den referensgrupp som Jens Nilsson främst kommer att vända sig till när han har frågor eller vill ha reda på något inom åkeriområdet. De andra i gruppen är Sveriges Åkeriföretag och regeringen.

– Det känns bra eftersom många visat intresse för att ingå. Sedan kommer Nilsson givetvis att ta emot andra som vill lobba och framföra sina åsikter om förändrade cabotageregler, tillägger Lars Mikaelsson.

Han känner sig hoppfull över att Jens Nilsson, som lyssnat på Transport i andra frågor, kommer att hålla i cabotagedelen i EU-paktetet. Samtidigt oroar sig Mikaelsson över kommissionens förslag att under fem dagar tillåta ett obegränsat antal cabotage-körningar i unionens länder.

Med dagens regler begränsas de till tre inrikes körningar inom sju dagar.

– Redan i dag har unionsländerna svårt att hålla reda på tre dagar. Då är risken stor att det blir ännu svårare att kontrollera fem, varnar Mikaelsson.

När det gäller nya regler för så kallad utstationerad arbetskraft är han lite mer optimistisk. Det handlar om anställda som jobbar i andra EU-länder under en begränsad tid.

Kommissionen har föreslagit att utstationerade ska få samma löner och villkor som anställda i värdlandet, om de jobbar där minst tre dagar per månad. Jens Nilsson har tidigare i Transportarbetaren sagt att utstationerade arbetare borde få samma villkor från dag ett.

Något som Transport och fackföreningsrörelsen också slåss för.

Ändå undrar Lars Mikaelsson:

– Hur ska reglerna för utstationering kontrolleras? Och hur har EU:s politiker tänkt få ihop det här med fem dagars fritt cabotage med lika villkor för tre degars jobb i månaden? Jag förstår inte hur de tänker.

EU behöver strama upp reglerna för cabotage, inte luckra upp dem, anser Lars Mikaelsson. Han ger ett exempel:

– Säg att du kommer in med en transport från Danmark och sedan har full rätt till cabotage fem dagar i Sverige. Det skulle innebära att du som åkare från ett annat EU-land kan köra inrikestrafik fritt här i nästan en vecka.

– I praktiken blir det ett angrepp på den inhemska linjetrafiken! Det skulle få förödande konsekvenser för den svenska åkerinäringen och dess anställda. Trafik skulle ”ramla in” från både Norge, Danmark och Finland, så förslaget får inte bli verklighet. Det måste stoppas!

Efter mötet på Transport hastade Jens Nilsson vidare för att träffa Sveriges nya transportminister, Tomas Eneroth (S), som också sitter i EU:s ministerråd. Ytterligare en insats inom unionen som ska tycka till när transportförslagen sakta baxas igenom de politiska nivåerna.

Ett nytt möte mellan Jens Nilsson och Transport är inplanerat i slutet av november.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förslag: Samma lön för tillfälliga EU-arbetare

EU. Tillfällig utländsk arbetskraft ska ha samma lön som alla andra. En stor majoritet i Europaparlamentets sysselsättningsutskott har röstat för ett förslag om nya regler.

Transportarbetarens logga

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportarbetarens logga

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.