APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Transport största hamnfack på fyra av fem arbetsplatser

Hamn. I Transport är det många som tröttnat på halvsanningar och rena lögner som sprids i spåren av hamnkonflikten i Göteborg. Förbundets två stuveriavdelningar har gjort en noggrann kartläggning av den fackliga organisationsgraden i landets alla hamnar.

– Fakta är att Transport är Sveriges största hamnfack. Vi organiserar minst 55 procent av landets hamnarbetare och är störst på 58 av 73 arbetsplatser, säger Jörgen Johansson, ordförande i Transports stuveriavdelning 1.

Det är snart 46 år sedan hamnarbetarkåren splittrades i två förbund – Transport och det nybildade Hamnarbetarförbundet (HF). Under decennierna har HF marknadsfört sig som ett förbund utanför LO, utan kollektivavtal och utan fredsplikt.

Kampen om medlemmarna har periodvis varit skarp. I den inflammerade konflikten i Göteborg har HF gått ut hårt med att man är ”majoritetsfacket”, med 85 procent av medlemmarna i APM Terminals. Det var också huvudspåret i tv-programmet Uppdrag granskning.

Transports två stuveriavdelningar har gått igenom hamn för hamn, bolag för bolag, för att klarlägga hur situationen ser ut i verkligheten.

– Resultatet visar att HF är minoritetsfacket. HF organiserar dessutom långt färre än 85 procent av de anställda i APM Terminals, säger Jörgen Johansson.

Siffrorna som Transport plockat fram visar att HF är ”majoritetsfack” i ett par storhamnar, samtidigt som Transport dominerar stort i de flesta andra.

Här är nåra siffror:

  • Den fackliga organisationsgraden generellt sett är hög i hamnarna.
  • HF uppger själva att de har totalt 1 300 medlemmar. Transport har 1 600 yrkesaktiva hamnarbetare i en medlemskår på totalt över 59 000 medlemmar. Utgår man från de siffrorna har Transport 55 procent av medlemmarna i hamnarna och HF 45 procent.

– HF är alltså minoritetsfacket, om man nu över huvud taget ska använda det språkbruket, säger Transports avtalssekreterare, Peter Winstén.

Men mycket talar för att HF i potten på 1 300 räknar in alla sina medlemmar, även pensionärer och andra yrkesgrupper som av olika skäl gått med i HF. Exempelvis bussförare som är missnöjda med Kommunal.

En mer realistisk siffra för HF är troligen kring 1 100 yrkesaktiva hamnarbetare. I så fall organiserar HF bara omkring 40 procent av yrkeskåren och Transport närmare 60 procent.

Andra fakta:

  • Transport är det förbund som i alla år tecknat ett rikstäckande kollektivavtal med arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.
  • Sveriges Hamnar har 56 medlemsföretag som i och med medlemskapet automatiskt binds av avtalet med Transport. Där ingår APM Terminals i Göteborg. Transport har också så kallat hängavtal direkt med några företag.
  • Ett och samma hamnbolag opererar i en del fall i flera hamnar och det finns också hamnar, exempelvis Göteborg, där det finns flera olika hamnföretag.
  • Sammantaget finns det 73 arbetsplatser med stuveriarbetare i Sverige. Av dem är Transport största fackförbund på 58, visar Transports kartläggning. Teoretiskt kan HF alltså vara största fack på högst 15 arbetsplatser, att jämföra med Transports 58.
  • På 44 av de 73 arbetsplatserna har Transport 100 procent av medlemmarna. Motsvarande siffra för HF är högst fem arbetsplatser av 73. (I ett par små hamnar är det oklart om någon anställd är fackligt organiserad över huvud taget.)

Jörgen Johansson konstaterar att Transport växer i hamnarna. Han och andra fackligt aktiva transportare är också irriterade över att HF gått ut med att de två fackförbunden samförhandlar i många hamnar, bland annat längs Norrlandskusten.

Per-Olof Norgren, central stuveriombudman på Transports förbundskontor, säger:

– Så vitt jag vet finns ingen enda hamn där Transport i nuläget sätter sig vid samma förhandlingsbord som HF.

– Jag ser inget skäl till att Transport skulle göra det centralt heller. Det prövade vi 2008. Då släppte vi in HF i avtalsförhandlingarna. Efteråt gick HF ut och kritiserade uppgörelsen. Budskapet HF spred den gången var att det var bättre att stå utanför och inte ha fredsplikt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.

Tommy Wreeth

Hamn och stuveri är en viktig del av vår själ

Ordförandeord. Vi har arbetat oss igenom mars månad och ännu verkar det inte vara någon vår i sikte. En fråga som har engagerat oss även denna månad är den om situationen på APM Terminals i Göteborgs hamn, och jag förstår att den väcker mycket känslor och många funderingar bland våra medlemmar

Så används din fackavgift

Så används din fackavgift

Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tusentals falska F-skattare svarar på enkät

Företagare. Falska F-skattare? Personer som tvingas starta eget företag för att få jobba åt ett och samma företag? Hur vanligt är det att företagare egentligen borde vara anställda? TCO:s svar är att nästan nio procent av företagarna ser ut som anställda när de beskriver sitt jobb.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.