APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Transport största hamnfack på fyra av fem arbetsplatser

Hamn. I Transport är det många som tröttnat på halvsanningar och rena lögner som sprids i spåren av hamnkonflikten i Göteborg. Förbundets två stuveriavdelningar har gjort en noggrann kartläggning av den fackliga organisationsgraden i landets alla hamnar.

– Fakta är att Transport är Sveriges största hamnfack. Vi organiserar minst 55 procent av landets hamnarbetare och är störst på 58 av 73 arbetsplatser, säger Jörgen Johansson, ordförande i Transports stuveriavdelning 1.

Det är snart 46 år sedan hamnarbetarkåren splittrades i två förbund – Transport och det nybildade Hamnarbetarförbundet (HF). Under decennierna har HF marknadsfört sig som ett förbund utanför LO, utan kollektivavtal och utan fredsplikt.

Kampen om medlemmarna har periodvis varit skarp. I den inflammerade konflikten i Göteborg har HF gått ut hårt med att man är ”majoritetsfacket”, med 85 procent av medlemmarna i APM Terminals. Det var också huvudspåret i tv-programmet Uppdrag granskning.

Transports två stuveriavdelningar har gått igenom hamn för hamn, bolag för bolag, för att klarlägga hur situationen ser ut i verkligheten.

– Resultatet visar att HF är minoritetsfacket. HF organiserar dessutom långt färre än 85 procent av de anställda i APM Terminals, säger Jörgen Johansson.

Siffrorna som Transport plockat fram visar att HF är ”majoritetsfack” i ett par storhamnar, samtidigt som Transport dominerar stort i de flesta andra.

Här är nåra siffror:

  • Den fackliga organisationsgraden generellt sett är hög i hamnarna.
  • HF uppger själva att de har totalt 1 300 medlemmar. Transport har 1 600 yrkesaktiva hamnarbetare i en medlemskår på totalt över 59 000 medlemmar. Utgår man från de siffrorna har Transport 55 procent av medlemmarna i hamnarna och HF 45 procent.

– HF är alltså minoritetsfacket, om man nu över huvud taget ska använda det språkbruket, säger Transports avtalssekreterare, Peter Winstén.

Men mycket talar för att HF i potten på 1 300 räknar in alla sina medlemmar, även pensionärer och andra yrkesgrupper som av olika skäl gått med i HF. Exempelvis bussförare som är missnöjda med Kommunal.

En mer realistisk siffra för HF är troligen kring 1 100 yrkesaktiva hamnarbetare. I så fall organiserar HF bara omkring 40 procent av yrkeskåren och Transport närmare 60 procent.

Andra fakta:

  • Transport är det förbund som i alla år tecknat ett rikstäckande kollektivavtal med arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.
  • Sveriges Hamnar har 56 medlemsföretag som i och med medlemskapet automatiskt binds av avtalet med Transport. Där ingår APM Terminals i Göteborg. Transport har också så kallat hängavtal direkt med några företag.
  • Ett och samma hamnbolag opererar i en del fall i flera hamnar och det finns också hamnar, exempelvis Göteborg, där det finns flera olika hamnföretag.
  • Sammantaget finns det 73 arbetsplatser med stuveriarbetare i Sverige. Av dem är Transport största fackförbund på 58, visar Transports kartläggning. Teoretiskt kan HF alltså vara största fack på högst 15 arbetsplatser, att jämföra med Transports 58.
  • På 44 av de 73 arbetsplatserna har Transport 100 procent av medlemmarna. Motsvarande siffra för HF är högst fem arbetsplatser av 73. (I ett par små hamnar är det oklart om någon anställd är fackligt organiserad över huvud taget.)

Jörgen Johansson konstaterar att Transport växer i hamnarna. Han och andra fackligt aktiva transportare är också irriterade över att HF gått ut med att de två fackförbunden samförhandlar i många hamnar, bland annat längs Norrlandskusten.

Per-Olof Norgren, central stuveriombudman på Transports förbundskontor, säger:

– Så vitt jag vet finns ingen enda hamn där Transport i nuläget sätter sig vid samma förhandlingsbord som HF.

– Jag ser inget skäl till att Transport skulle göra det centralt heller. Det prövade vi 2008. Då släppte vi in HF i avtalsförhandlingarna. Efteråt gick HF ut och kritiserade uppgörelsen. Budskapet HF spred den gången var att det var bättre att stå utanför och inte ha fredsplikt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.