Transport stöder Vita jobb i Malmö

Krönika. Malmö blir förmodligen först i Sverige med att formulera precisa sociala krav i sina upphandlingar – och dessutom kontrollera att reglerna följs. Projektet kallas för Vita jobb.

Det är ett föredömligt agerande som inte bara gynnar de som arbetar i företagen som får uppdrag åt kommunen.  Det är en ordning som gynnar hela näringslivet.
Under en följd av år har vi som organiserar arbetare i de privata bygg- och tjänstesektorerna sett hur offentlig upphandling utvecklats till ett stöd för oseriös verksamhet.

När stat, kommuner och landsting köper tjänster styrs processen oftast av vanföreställningen att man måste anta det lägsta priset och att man inte får ställa krav på att företagen ska betala sina anställda i enlighet med gällande kollektivavtal.

Till en del kan utvecklingen förklaras av att EU:s upphandlingsregler har feltolkats och att Konkurrensverket har tillämpat en extrem försiktighetsprincip i sin rådgivning till myndigheterna. Upphandlarna tar sedan det säkra för det osäkra och går på det lägsta priset för att undvika risken att hamna i domstol – och hoppas dessutom få en bra och billig verksamhet.

Konsekvensen blir alltför ofta lönedumpning, skattefusk och ansvarsflykt via kedjor av underentreprenörer där de egentliga utförarna kan agera direkt brottsligt. Med tanke på att den totala offentliga upphandlingen i Sverige uppgår till bortåt 600 miljarder kronor per år – och bara i Malmö cirka fem miljarder – bör de tendenserna tas på stort allvar.

Situationen försvåras av att fackföreningsrörelsen tvingats till försiktighet efter den så kallade Lavaldomen. Vi kan inte längre ställa krav på fullständiga kollektivavtal i utländska företag som lägger anbud på arbeten i Sverige eller fungerar som underentreprenörer åt svenska företag.

Konsekvenserna beskrivs i en forskningsrapport från Institutet för Europastudier. Det visar sig att Sverige befinner sig i bottenskiktet när det gäller att ställa krav på sociala villkor i företag som säljer upphandlade tjänster. I länder som Finland, Norge, Danmark och Tyskland ställer man genomgående krav som anses omöjliga i Sverige. Där säkrar man i betydligt högre utsträckning rimliga arbetsvillkor för de anställda och kan dessutom ställa krav på att långtidsarbetslösa och handikappade får jobb.

Av allt att döma har de ansvariga politikerna i Malmö tagit fasta på detta när de nya upphandlingsreglerna utformas. Man har studerat de mest ambitiösa försöken att säkra goda sociala villkor. Dessutom ska tillämpningen kontrolleras. En av de viktigaste orsakerna till de många upphandlingshaverierna är bristen på uppföljning och kontroll.

I den modell som Malmö vill införa ska företagens förpliktelser att underkasta sig kontroller och sanktioner finnas inskrivna i kontrakten. I Malmö har våra lokala fackliga funktionärer erbjudit sig att kontrollera de villkor som styrs av kollektivavtal – med respekt för den tystnadsplikt som måste gälla i sådana sammanhangen.

Låt oss hoppas att Malmö visar vägen, så att fler kommuner vågar ställa sociala krav på sina upphandlingar. I längden vinner alla på att skattepengarna används för att gynna ett seriöst och bärkraftigt näringsliv.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Trygga upphandlingar!

Insändare. Låt sopbilsförare få automatisk fastanställning med säkra lönevillkor och kollektivavtal efter varje upphandling.

Magnus Eriksson och Emma Brodin

De vill minska risken för sopig upphandling

Renhållning. Miljöarbetarna i norra Örebro län byter arbetsgivare den 1 april. Snart är det dags att upphandla slamsugning i samma område. Renhållningsarbetarna gör sitt bästa för att påverka villkoren i upphandlingarna.

Ragnar Malmquist, Mikael Wahlberg och Thomas Stenius

Facklig lobby gav resultat

Upphandling. Efter fem år är det dags igen. Ny tröja ska på men jobbet fortsätter att vara detsamma. Så är verkligheten för många av de transportarbetare vars jobb upphandlas.

Försäkringskassan husfasad

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Marknaden har alltid rätt!

Krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

En gammal Amazon

Krönika. Miljö är inga enkla saker och nu har det kommit en larmrapport om att luftföroreningar från vedeldning ger minst tusen dödsfall om året i Sverige! Så vad göra? Förbjuda all vedeldning?

Vad skulle vi göra om vi inte var rädda?

Krönika. Solidaritet, detta otympliga ord. Att ställa upp för någon, kanske någon man inte ens känner. En folkgrupp, ett lands demokrati eller bara sina arbetskamrater.

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.

Hamn och stuveri är en viktig del av vår själ

Ordförandeord. Vi har arbetat oss igenom mars månad och ännu verkar det inte vara någon vår i sikte. En fråga som har engagerat oss även denna månad är den om situationen på APM Terminals i Göteborgs hamn, och jag förstår att den väcker mycket känslor och många funderingar bland våra medlemmar

Pallar du fram till pensionen?

Ledare. Vi lever allt längre och därför måste vi jobba längre – för att få ihop en dräglig pension. Det är en sanning som trumpetats ut ganska länge nu.

Hamnkonflikten i Göteborg
Göteborgs hamn

”Agera snabbt i Göteborg!”

Debatt. "Uppdrag granskning gjorde ett tappert försök den 17 januari att utreda hamnstriden i Göteborg. Det ökade förvirringen, granskarna blickade bakåt, inte framåt. Det leder ingen vart att älta de välkända stridsfrågorna. En meningsfull diskussion måste gälla framtiden, den möjliga utvägen. Konflikten gynnar de antifackliga krafterna. Strupgreppet om vår utrikeshandel måste lossas", skriver Dagens Nyheters före detta politiska chefredaktör Svante Nycander.

Vad är lösningen?

Ledare. Barn med adhd får vänta orimligt länge på utredning. Våldtäktsanmälningar samlas på hög. Åldringar far illa. Vägarna är dåliga. Bara fyra procent av alla bostadsinbrott klaras upp. Skolans personal går på knäna.

Fler trafikpoliser behövs

Debatt. Det finns en gräns för när någon måste sätta ner foten och säga ifrån mot åtgärder som skjuter en verksamhet i sank. En livsviktig företagsnäring dessutom, som påverkar alla i vårt land.