Transport stöder Vita jobb i Malmö

Krönika. Malmö blir förmodligen först i Sverige med att formulera precisa sociala krav i sina upphandlingar – och dessutom kontrollera att reglerna följs. Projektet kallas för Vita jobb.

Det är ett föredömligt agerande som inte bara gynnar de som arbetar i företagen som får uppdrag åt kommunen.  Det är en ordning som gynnar hela näringslivet.
Under en följd av år har vi som organiserar arbetare i de privata bygg- och tjänstesektorerna sett hur offentlig upphandling utvecklats till ett stöd för oseriös verksamhet.

När stat, kommuner och landsting köper tjänster styrs processen oftast av vanföreställningen att man måste anta det lägsta priset och att man inte får ställa krav på att företagen ska betala sina anställda i enlighet med gällande kollektivavtal.

Till en del kan utvecklingen förklaras av att EU:s upphandlingsregler har feltolkats och att Konkurrensverket har tillämpat en extrem försiktighetsprincip i sin rådgivning till myndigheterna. Upphandlarna tar sedan det säkra för det osäkra och går på det lägsta priset för att undvika risken att hamna i domstol – och hoppas dessutom få en bra och billig verksamhet.

Konsekvensen blir alltför ofta lönedumpning, skattefusk och ansvarsflykt via kedjor av underentreprenörer där de egentliga utförarna kan agera direkt brottsligt. Med tanke på att den totala offentliga upphandlingen i Sverige uppgår till bortåt 600 miljarder kronor per år – och bara i Malmö cirka fem miljarder – bör de tendenserna tas på stort allvar.

Situationen försvåras av att fackföreningsrörelsen tvingats till försiktighet efter den så kallade Lavaldomen. Vi kan inte längre ställa krav på fullständiga kollektivavtal i utländska företag som lägger anbud på arbeten i Sverige eller fungerar som underentreprenörer åt svenska företag.

Konsekvenserna beskrivs i en forskningsrapport från Institutet för Europastudier. Det visar sig att Sverige befinner sig i bottenskiktet när det gäller att ställa krav på sociala villkor i företag som säljer upphandlade tjänster. I länder som Finland, Norge, Danmark och Tyskland ställer man genomgående krav som anses omöjliga i Sverige. Där säkrar man i betydligt högre utsträckning rimliga arbetsvillkor för de anställda och kan dessutom ställa krav på att långtidsarbetslösa och handikappade får jobb.

Av allt att döma har de ansvariga politikerna i Malmö tagit fasta på detta när de nya upphandlingsreglerna utformas. Man har studerat de mest ambitiösa försöken att säkra goda sociala villkor. Dessutom ska tillämpningen kontrolleras. En av de viktigaste orsakerna till de många upphandlingshaverierna är bristen på uppföljning och kontroll.

I den modell som Malmö vill införa ska företagens förpliktelser att underkasta sig kontroller och sanktioner finnas inskrivna i kontrakten. I Malmö har våra lokala fackliga funktionärer erbjudit sig att kontrollera de villkor som styrs av kollektivavtal – med respekt för den tystnadsplikt som måste gälla i sådana sammanhangen.

Låt oss hoppas att Malmö visar vägen, så att fler kommuner vågar ställa sociala krav på sina upphandlingar. I längden vinner alla på att skattepengarna används för att gynna ett seriöst och bärkraftigt näringsliv.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Trygga upphandlingar!

Insändare. Låt sopbilsförare få automatisk fastanställning med säkra lönevillkor och kollektivavtal efter varje upphandling.

Magnus Eriksson och Emma Brodin

De vill minska risken för sopig upphandling

Renhållning. Miljöarbetarna i norra Örebro län byter arbetsgivare den 1 april. Snart är det dags att upphandla slamsugning i samma område. Renhållningsarbetarna gör sitt bästa för att påverka villkoren i upphandlingarna.

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

En brytningstid

Krönika. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Krönika. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet).

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.

Facket & framtiden
Förstamajdemonstration

Det handlar om världsbilden

Debatt. Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i. Och vilka frågor som ska styra utvecklingen framåt.

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.

Överväger att lämna

Insändare. Jag är en 70-årig medlem, jobbar 60 procent och tänker så göra fem år till, om kroppen hänger med. På årsmötet fick jag diplom för 50-årigt medlemskap i Transport!

Det är allvar nu, mina vänner

Ordförandeord. Den 9 september är det val och det valet handlar om vilken typ av samhälle vi vill ha framöver. På riktigt. Aldrig har det varit så tydligt att valet står mellan trygghet för människor och ett samhälle med mer tillfälliga anställningar och lägre löner; ett samhälle där var och en får klara sig själv i allt större utsträckning.